Vierkant staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Vierkant staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-02 00:38

Als Sarah stilstaat, staat ze vrijwel altijd met haar achterbenen behoorlijk ver naar achteren (zie foto). Dit is volgens mij gewoon haar natuurlijke stand ofzo, ze fdoet het uit zichzelf.
Nou vroeg ik me af of dit bij een wedstrijd wel goed is bij het vierkant stilstaan, of dat ze dan haar achterbenen meer onder het lichaam moet hebben (niet dat ik waarschijnlijk ooit dressuurwedstrijden ga rijden)?
En hoe zit dat bij de Tinkerkeuring, bij het opstellen? Mag ze dan wel zo staan?
Of is dit misschien een kenmerk dat bij meer Tinkers voor komt?



Afbeelding

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 00:47

ze leunt op de voorhand en is dus waarschijnlijk niet voorwaarts genoeg op het achterbeen. In princiepe hoeven ze in het begin niet meteen vierkant te staan maar het gewicht moet wel gelijkmatig over 4 benen verdeeld zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 02:08

Deze manier van halthouden levert in een proef geen hoog cijfer op ben ik bang, daarvoor staat ze te gestrekt. Nou ja Bonfire kon soms ook zo op die manier staan en die ging vanuit die positie rustig in piaffe of passage, dat was wel leuk om te zien.
Hoe het op een tinkerkeuring beoordeeld wordt, zou ik niet weten.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 12:10

Amadeus doet het ook, is volgens mij instructrice een teken dat ie niet op de achterhand is. hij heeft de neiging om zichzelf vooruit de duwen met zijn achterbeen, in plaats van te dragen. Maar het ziet er wel wijs uit Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 12:10

Ik vind het er wel mooi uitzien zo, maar het is niet "vierkant". Prachtige tink zeg!!!!!!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 14:11

Het niet de achterhand eronder zetten is puur een rijtechnisch probleem als je aant rijden bent. Het kan best zijn dat hij gewoon ook zo staat, maar hij drukt dan gewoon zijn rug een beetje weg. Met het rijden moet hij de achterhand eronder zetten en dat moet je voor elkaar krijgen met het rijden..

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 20:52

mijn fjord staat ook altijd zo als ik moet halthouden
nu ben ik dr aan het leren voetje bij te zetten.
het rechter achterbeen: rechterteugel op druk, linkerbeen drijven.
en dan zet ze dr voetje meestal bij.
linker achterbeen : linkerteugel op druk, rechterbeen drijven.
ze zet dr voetje bij.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 21:16

Ewald leunt ook heel erg op de voorhand, maar alleen bij het STILSTAAN, bij het rijden en losgooien heeft hij zn achterhand er super over, hij stapt dan ook een hoefafdruk over...
denk dat het gewoon een zelf aangeleerde houding is..

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 22:31

Over het algemeen komt dat idd veel voor bij tinker's!
Maar je kan er ook wat aan doen hoor: je blijft driven met je voeten terwijl je de teugels strak houd en als het goed is gaat ie dan netjes vierkant staan Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 22:50

Mijn fout Haha! (ik zit erop op de foto) *LOL*

Op deze foto is het ook wel erg trouwens, heb ook het idee dat ze in die periode minder evenwicht had dan tegenwoordig.
Met rijden zit je eigenlijk met hetzelfde he, het wegdrukken van de rug.
Misschien kun je Astrid vragen of ze extra met je wil oefenen op het halthouden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 14:46

Misschien kun je een beetje stops oefenen. Dus vanuit de draf stoppen, en vanuit een galopje stoppen (hier moet je wel mee uitkijken, in de western glijden we dan een stukje dmv speciale ijzers, maar zonder ijzers wordt het pijnlijk voor het paard). Als je het paard na de stop een stukje achteruit zet, gaat het zo zijn achterhand een stuk beter gebruiken, en zal ze ook naar het halthouden haar kont er beter onder brengen, waardoor ze haar achterbenen toch onder haar lichaam moet plaatsen Haha!
Is inderdaad een beetje western door het dressuur heen, maar ook wij dressuren weleens hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 14:52

In de dresuur wordt er wel halthouden gevraagd vanuit galop, dat komt voor in dressuurproeven vanaf het Z. Het is niet voor niets dat die overgang pas in de hogere klassen gevraagd wordt, je kunt ze echt pas vragen als je paard er aan toe is. Halthouden vanuit galop met een paard dat niet in staat is veel gewicht op de achterhand te dragen, resulteert in een overgang die volledig op de voorhand wordt gemaakt, het liefst met weggedrukte rug. Beetje oppassen met dit soort oefeningen.
Om meer aandacht te krijgen voor het werken met de achterhand, kun je het achterwaarts wel gebruiken, maar dat merk je dan vooral in de overgangen vanuit het achterwaarts. SOms rij ik wel eens 'halve overgangen' naar het achterwaarts, ik vraag het en op het moment dat hij zijn gewicht naar achteren verlegt, vraag ik hem voorwaarts te gaan, dat kost wel kracht trouwens en dat kun je dus maar met mate doen, net als het achterwaarts, niet te veel en niet te vaak.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 14:53

De instructeur van de Stroomruiters zou zeggen: beeeeen! (hij doet dat zo grappig, heeft hier verder niet echt mee te maken)
Probeer de overgang te rijden met veel been (evt. al voor dat je de overgang maakt door wat tempowisselingen attent maken aan het been) en heel progressief. Als hulpmiddel kun je nog halve overgangen gebruiken (dus bijna teurg naar halt, dan weer vooruit, etc) om de achter hand te 'mobiliseren'.