Gezocht...info over longproblemen na brand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Quinnie

Berichten: 55
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Amstelveen

Gezocht...info over longproblemen na brand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-02 13:32

Zaterdag 26 oktober jl. heeft er bij ons op stal een brand gewoedt...
Mijn Quinnie stond daar recht tegenover en heeft lange tijd in de rook gestaan...
Ze heeft daar zwaar geirriteerde longen aan overgehouden (bleek uit echoscopie) en haar longcapaciteit is nu nog maar ca. 1/3 van wat ze hoort te hebben....

Heeft iemand ervaring met dergelijke problemen en is er wellicht iemand die mij gerust kan stellen over het verloop van een dergelijke aandoening?

Over drie weken moeten we terugkomen bij de kliniek en tot die tijd krijgt ze ene soort hoestsiroop en een wekelijkse enting. Verder mogen we alleen met haar stappen...

Tips en suggesties zijn uiteraard ook van harte welkom!

Alvast bedankt!!

Zarras proved it...angels do exist....
Quincy's Bita Blue, mijn liefste prinses Quinnie.....crossed over the rainbow bridge March 8th 2010...


mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 13:44

Ik heb geen ervaring met hetgeen wat jij hebt meegemaakt, gelukkig want het lijkt mij vreselijk om een brand mee te moeten maken. Wat je kan doen er goed helpt tegen 'dichtzittende' luchtwegen, is de stal iedere dag met eucalyptus-olie besproeien. Dit zet de longblaasjes open en hierdoor genezen ze sneller, ook vuiligheid wordt hierdoor sneller afgevoerd. Je kan deze etherische olie bij de drogist kopen en die doe je in een plantenspuit. 20 druppels op een liter water is voldoende. En iedere dag na het mesten even de hele stal in sprayen. Ik hoop dat dit wat kan verlichten. succes

Quinnie

Berichten: 55
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-02 13:49

Hi Mobick!
Ontzettend bedankt voor je tip!
Ik rij straks uit mijn werk meteen even langs de drogist!

Zarras proved it...angels do exist....
Quincy's Bita Blue, mijn liefste prinses Quinnie.....crossed over the rainbow bridge March 8th 2010...

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 18:54

Ik zou eerst overleggen met je dierenarts voor je hieraan begint... Bij een normaal paard met longproblemen zou ik het meteen proberen, maar na een brand..... Ik zou het niet aandrurven.
Ik heb een half jaartje geleden een verhaal van een leraar bij ons op school gehoord dat een hond uit een brandende flat is gehaald. Zijn longen bleken ook helemaal verwoest te zijn. Na heel veel terugslagen is hij er helemaal bovenop gekomen. Dit na 7 maanden. Elke keer moest het oude longweefsel door het lichaam opgeruimd worden en dan weer nieuwe gevormd worden. Hij heeft heel veel longontstekingen ed gehad.

Hoe hebben ze de longfunctie gemeten? Met een ballon in haar slokdarm? Dat is voor zo ver ik weet de enige manier om een longfunctie te bepalen.
Ik weet niet bij welke kliniek je geweest bent, maar ik zou je wel adviseren om een echte goede kliniek op te zoeken!!!
Heel veel succes en zou je me op de hoogte willen houden hoe het gaat?

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

DubbelFun

Berichten: 88600
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 22:45

Waarschijnlijk is er op internet niet zoveel te vinden over longschade na brand bij paarden, maar des te meer bij mensen. En qua schadevorm zal er niet zoveel verschil zijn.

Overigens geloof ik niet dat aangetaste c.q. afgestorven longblaasjes nog regenereren (herstellen/vernieuwd worden). Het is een blijvend proces. De luchtvoorziening zal door de resterende longblaasjes overgenomen moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 22:50

Ik kan je alleen adviseren je paard zo lang mogelijk elke dag buiten in de frisse lucht te laten lopen.

Verder veel succes en beterschap voor je paard.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 14:59

Ik zou niet zo het advies van Mobick overnemen, etherische olieën kunnen nl. ook veel schade geven bij verkeerd gebruik. Dit weet ik omdat ik momenteel bezig ben met een cursus E.O.. Mijn kennis is niet voldoende om je te kunnen zeggen of de eucalyptus in deze situatie juist goed of niet goed is, hiervoor zou je advies kunnen vragen bij de Silverlinde.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 17:39

Sugarmiss schreef:
Overigens geloof ik niet dat aangetaste c.q. afgestorven longblaasjes nog regenereren (herstellen/vernieuwd worden). Het is een blijvend proces. De luchtvoorziening zal door de resterende longblaasjes overgenomen moeten worden.


Ik dacht ook dat dat niet kon, en het herstel zal wel niet 100 % zijn geweest. Veel bindweefsel vorming etc, maar de hond deed het wel goed na de tijd. Dus met veel tijd en goede verzorging kom je denk ik al een heel eind. En veel buiten lijkt me ook goed (zolang er geen complicaties zijn natuurlijk)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 12:35

Odi schreef:
Ik zou niet zo het advies van Mobick overnemen, etherische olieën kunnen nl. ook veel schade geven bij verkeerd gebruik. Dit weet ik omdat ik momenteel bezig ben met een cursus E.O.. Mijn kennis is niet voldoende om je te kunnen zeggen of de eucalyptus in deze situatie juist goed of niet goed is, hiervoor zou je advies kunnen vragen bij de Silverlinde.


Ben ik met je eens, echter wordt op deze manier de werking van de eucalyptus geminimaliseerd en is het niet schadelijk. Zodra je gaat werken met een hoge concentratie olie, dmv masseren, kan dit inderdaad ook schadelijk zijn. Maar 20 druppels op een liter water verstuiven over stro, kan geen kwaad. Het breekt net even de stofdeeltjes af, waar een paard met luchtweg problemen ontzettend veel last van kan hebben...

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 13:15

Wanneer de longen echt zo zijn aangetast zou ik niet zomaar olie in de stal gaan verstuiven, zelfs al is het erg verdund.
Het zijn namelijk niet zomaar luchtwegproblemen waar dit paard last van heeft.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Quinnie

Berichten: 55
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-02 15:30

Om jullie allemaal even op de hoogte te houden van de vorderingen van Quinnie...
We hebben haar vanmorgen naar de kliniek gebracht (Bodegraven) en daar moet ze een week ter observatie blijven.
Ze hebben nogmaals een echoscopie gemaakt van haar longen en de zwelling was al een stuk minder.
Vamiddag gaan ze een ´longtest´ doen, waarbij ze een vloeistof in haar longen laten lopen om zo vast te stellen hoeveel schade er is en ze zullen een stukje longweefsel op kweek zetten...
Woensdag kunnen we bellen voor de uitslag van haar bloedonderzoek van vorige week en de uitslag van de test van vanmiddag...
Ze hopen dat deze onderzoeken duidelijker kunnen uitwijzen of het puur om ´brandschade´ gaat, of dat het een combinatie is met bijv. een allergie of een bacterie...
Ik hoop jullie woensdag goed nieuws te kunnen melden...
Voor zover in ieder geval voor jullie medeleven en tips...

Zarras proved it...angels do exist....
Quincy's Bita Blue, mijn liefste prinses Quinnie.....crossed over the rainbow bridge March 8th 2010...

chanty94
Berichten: 168
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: amsterdam

hi Tally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 22:52

Ik had je net al aan de telefoon, maar toch nog even een keertje sterkte wensen... Natuurlijk komt het allemaal gewoon weer goed en ga je volgend jaar lekker op wedstrijd! Ik hoor wel van je als je nieuws hebt...

x
Tally, Bram & Taxi Kusje

Quinnie

Berichten: 55
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-02 13:54

Dankjewel lieve Tally....je bent een lieverd...dikke kus..X

Zarras proved it...angels do exist....
Quincy's Bita Blue, mijn liefste prinses Quinnie.....crossed over the rainbow bridge March 8th 2010...

Quinnie

Berichten: 55
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-02 15:31

Het is inmiddels alweer woensdag en ik kan helaas nog niet meer vertellen over wat Quinnie nu precies heeft.
We waren gisteren bij haar en toen hebben ze de longtest gedaan die ze eigenlijk dinsdagmiddag zouden doen...erg akelig, maar we waren wel blij dat we erbij waren om haar een soort van te steunen...
Vanmorgen moest een vriendin van mij om 11.00 in Bodegraven zijn met haar paard (Bambi) en na de echoscopie bleek dat ook zijn longetjes zwaar te lijden hebben gehad door de brand...ook Bambi gaat er een paar nachtjes doorbrengen...
Toen mijn vriendin er was werd ook Quinnie naar binnen gebracht en hebben ze nogmaals de longtest gedaan; niet omdat ie gister mislukt is maar om te zien of de medicijnen aanslaan en het zuurstofpercentage in haar longen al aan het stijgen is..ben benieuwd! Verder heeft dr. Sterk gisteren de uitslag gegeven van haar bloedonderzoek en dat gaf geen ernstige dingen aan; alleen haar bloed bevat erg weinig eiwitten. Volgens de arts kwam dat vaker voor bij Quarter dus hoeven we ons daarover geen zorgen te maken...gelukkig..!
We gaan er in ieder geval over een klein uurtje weer heen om haar lekker te verwennen met een hoop kusjes en knuffeltjes en natuurlijk een lekker fruitmandje!
Als ik weer nieuws heb laat ik het weten..!

Zarras proved it...angels do exist....
Quincy's Bita Blue, mijn liefste prinses Quinnie.....crossed over the rainbow bridge March 8th 2010...

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 15:44

Heel veel sterkte toegewenst met Quinnie!! Ik sta ook bij jullie op stal maar aan de achterkant van waar Quinnie staat dus aan de kant van Tally

Ik hoop dat het allemaal goed komt met Quinnie. Bij brand is men inderdaad vaak bang voor brandwonden e.d. maar de rookvergiftiging e.d. wordt vaak vergeten. Ik wist trouwens niet dat jullie paardjes schade door de rook hadden opgelopen. Ik had wel gehoord dat ze in de gevarenzone stonden omdat ze recht tegenover de brand stonden. Ik vind het echt zo erg wat er is gebeurd.

Sterkte ermee en ik zal voor je duimen dat het allemaal weer goed komt!

Groetjes,
Annemieke en Omar

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Quinnie

Berichten: 55
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 15:10

Hi Annemieke (en Omar natuurlijk!)

Bedankt voor je lieve woorden...die hebben we hard nodig..!
Ben gisteren weer bij Quinnie geweest (en natuuuurlijk ook even bij Bambi) en hebben haar even lekker verwend met ene poetsbeurt en lekkere snoepies, appeltjes en peertjes!
Ze staat er daar keurig bij, kan niet anders zeggen; keurig verzorgd stalletje en erg lieve mensen die voor haar zorgen..
We hebben gisteren helaas geen kans gezien de arts te spreken, want hij was met een keuring bezig...heb dus geen idee wat ze gisteren allemaal met haar gedaan hebben, behalve dan de dagelijkse ´longtest´...brrr...
Vanavond gaan we uiteraard weer op bezoek en dan hoop ik wel een arts te treffen, zodat we in ieder geval een beetje kijk hebben op eventuele (hopelijke) vooruitgang cq. verbetering...
We blijven duimen!!!!

Zarras proved it...angels do exist....
Quincy's Bita Blue, mijn liefste prinses Quinnie.....crossed over the rainbow bridge March 8th 2010...

Quinnie

Berichten: 55
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 15:13

Oh ja...vergeet nog te zeggen dat de paarden op ´ons´ rijtje inderdaad in de zogenaamde gevarenzone stonden, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat al die paarden perse schade eraan ondervinden...het is gebleken dat Quincy ontzettend allergisch gereageerd heeft op de rook die haar longen is binnengekomen en er daarom waarschijnlijk zo belabbert aan toe is...

Zarras proved it...angels do exist....
Quincy's Bita Blue, mijn liefste prinses Quinnie.....crossed over the rainbow bridge March 8th 2010...

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:52

Ik duim nog steeds voor jullie hoor Ik hoop dat je snel goed nieuws krijgt en dat Quinnie en Bambi weer terug naar stal mogen. Blij te horen dat ze daar zo goed behandeld worden.

Mijn moeder heeft trouwens met de eigenaresse van Bambi in het ziekenhuis aan het zuurstof gelegen.... en is ook met haar daarna weer terug naar stal gekomen, doe haar ook maar de groetjes van mij en mijn moeder en ik wens jullie allebei heel veel sterkte en natuurlijk Quinnie en Bambi beterschap! Zodra jullie weer terug zijn op stal kom ik wel even op ziekenbezoek met een lekker worteltje

Hou je taai!

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Quinnie

Berichten: 55
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 11:00

Daar ben ik weer met een korte update over Quinnie:

Afgelopen vrijdag is Quin een kwartier in de stapmolen geweest ´s morgens! Dr. Sterk was erg tevreden over hoe ze het er vanaf had gebracht; niet zweten, niet pompen...kortom....VOORUITGANG!!
Toen we ´s middags bij haar kwamen stond ze zwetend in haar stalletje....wij op een holletje naar dr. Sterk om te vragen wat er met haar aan de hand kon zijn...
Hij had geen idee en liep met ons mee.. Bleek dat de (overigens ontzettend lieve) meiden van stal haar WEER in de stapmolen hadden gezet...foutje...bedankt...!
Dat was dus net ff teveel voor onze prinses....
Maar....we gaan niet bij de pakken neerzitten! We hebben tenslotte toch wat vooruitgang geboekt, want een kwartiertje stapmolen zonder problemen was vorige week nog ondenkbaar!

Heel misschien krijgen we vandaag al de uitslag van de longtest die ze vorige week bij haar hebben gedaan. Dr. Sterk zou eigenlijk de uitslag pas woensdag hebben, maar hij zou er druk achter gaan zetten zodat hij Quinnie sneller met de juiste medicatie kan helpen..!

Kortom...wellicht later vandaag nog een update met testuitslagen!

Zarras proved it...angels do exist....
Quincy's Bita Blue, mijn liefste prinses Quinnie.....crossed over the rainbow bridge March 8th 2010...

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 14:47

Nou ik hoop voor je dat er inmiddels goed nieuws is gekomen, want het is niet niks!! Laat het maar horen als je meer weet!!
Sterkte!!
Groetjes marielle

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Quinnie

Berichten: 55
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-02 15:10

GOED NIEUWS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

We hebben net Dr. Sterk aan de telefoon gehad en Quinnie mag vandaag mee naar huis! De uitslag van de longtest was binnen en gaf aan dat er wel wat longcellen´dood´zijn, maar niet zoveel als hij had verwacht. De roet- en rookschade in haar longen viel hem ook mee ten opzichte van wat hij had verwacht... Haha! Haha! Haha! Haha!

Uitaard krijgen we een heel arsenaal aan medicijnen mee en moeten we over 14 dagen weer terug voor onderzoek, maar het begin naar herstel is er in ieder geval!!

Ik ben zo blij dat ik er gewoon geen woorden voor heb!!

Mijn onderschrift is weer bewezen...Zarras....dankjewel mijn lieve engeltje..

Zarras proved it...angels do exist....
Quincy's Bita Blue, mijn liefste prinses Quinnie.....crossed over the rainbow bridge March 8th 2010...

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 15:18

Ik ben hartstikke blij voor je Wat een goed nieuws joh en wat fijn dat Quincy weer terug naar stal mag vanavond Haha! Ik kom vanavond wel even bij jullie kijken als ik op stal ben!! Wat zal je blij zijn Haha!

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 16:36

Hee wat fijn voor jullie zeg dat het uiteindelijk allemaal toch niet zo erg is als dat het bleek...toppie!

Paulientje
Berichten: 793
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 22:04

en hoe gaat het nu met haar???
sterkte

Quinnie

Berichten: 55
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 13:47

Na een goede reis van de kliniek naar huis kwam Quinnie luidbrullend iedereen vertellen dat ze weer terug is van weggeweest!
Dinsdag 3 december moeten we terug naar Bodegraven voor controle, maar vooralsnog vond de arts dat het erg goed met haar gaat...!!!!!!
Tot die tijd gaan we haar lekker verwennen en veel wandelingen maken in de frisse buitenlucht!
Mocht er nog nieuws zijn dan laat ik het uiteraard nog even weten!

Langs deze weg wil ik in ieder geval iedereen ontzettend bedanken voor alle steun, medeleven en lieve woorden...!!

Zarras proved it...angels do exist....
Quincy's Bita Blue, mijn liefste prinses Quinnie.....crossed over the rainbow bridge March 8th 2010...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Ave_4, carika, ChelseaAyLee, dazai, ellen05, larapurdy, lizzy99, MarjanB, Symke, VosjeN en 72 bezoekers