Beweging van een veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Beweging van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-02 05:50

Hoeveel kun je zeggen over de gangen van een veulen? Kelvin is een beetje een laatbloeier denk ik (hij heeft ook een hoop pech gehad, kreupel, in draad gezeten etc.) Hij heeft echt van die lange stelten en bewoog niet echt apart. Het is ook een beetje een ribbig veulen, neigt meer naar Volbloed (kruizing volbloed x KWPN). Op het moment is ie butt ugly, dun nekkie, hoge kont etc. Maar het lijkt wel alsof nu pas de gangen uit de verf gaan komen met 8 maanden oud. Ik heb hem een paar keer los laten lopen in de bak om de gangen te beoordelen en iedere keer weer kreeg ik echt een hele mooie draf met een super achterbeen te zien. Galop is een beetje stuiterig (helaas, maar dat komt denk ik ook omdat ie in galop nogal opgefokt is), stap is ok. Maar die draf is echt apart. Enorm veel veer, en hij is ook in staat om dat voorbeen er helemaal uit te gooien.

Hoeveel kun je op deze leeftijd van de gangen zeggen? Zal het dan ook een goede beweger zijn als 4 jarige, of kan het nog alles worden?


Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 10:15

Mij hebben ze gezegd dat je het pas echt helemaal kan zien als het paard zo'n drie jaar is. Tevoren kan het bvb zijn dat de achterhand een tijdje hoger staat dan de voorhand waardoor je dan minder draf te zien krijgt.
Anderzijds denk ik dat je wel al iets kan zeggen over bvb de tact en de veer in de draf.
Ik bedoel daarmee: toen mijn veulen met de moeder meeliep, zag je dat ze al dezelfde tact had als mama en dat hun benen dus quasi gelijk bewogen. Bij andere veulentjes zag ik dan dat die veel vlugger en korter draafden dan hun mama dus veronderstel ik wel dat mijn veulen (nu anderhalf) goed zal kunnen bewegen.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 10:40

3 dagen, 3 weken, 3 maanden en 3 jaar...
Dat zijn de momenten waarop men zegt dat je het beste kan zien wat je aan ze zult hebben. Ik weet niet of het waar is, maar veulens vanaf een maand of 6 zijn dus gewoon niet om aan te zien...

Wel, een mooie enter of twenter is vaak ook een mooi paard als het volwassen is. De Ugly's kunnen je meevallen als ze uitgegroeid zijn. Ikz al voor je duimen!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 09:39

Hmm.. groeistadia verschillen vaak per familie en nog vaker per individu. Een goeie Welsh pony komt pas in de buurt van zijn top als die 7 is en bereikt pas echt zijn top als hij/zij een jaar of 11 is. Helaas heeft iedereen haast om die beestjes als driejarige al te laten zien.

Voor wat beweging betreft: De écht goeie bewegers kunnen het altijd, mits ze niet kreupel zijn. En verder is het zo dat een beweger in zijn type kan groeien. Een typisch paard zonder bewegingen zal nooit volledig in zijn bewegingen groeien.

Overigens, om het onderste uit de kan te halen zijn ook wel wat karaktertrekjes nodig. Ik ken veel ponies die het in de wei wel kunnen, maar dan aan de hand het absoluut laten afweten. Dat komt deels door training, maar evenzoveel door karakter. We hebben er een paar gehad die je nog wel door een rolstoeler kon laten voorbrengen, en dan wilden ze nog bewegen.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 10:47

Dat is waar, een vriendin van me heeft een Gribaldi veulen en dat laat zich elke keer ze draaft van haar best kant zien. Echt een fier beestje.
Mijn veulen daarentegen, kwam aan het plastiek zakje snuffelen dat we aan de longeerzweep hadden vastgemaakt opdat zij een beetje zou gaan showen...

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 11:49

Bewegen is meer dan alleen draven en beenwerk!!
Stapt hij makkelijk, los en ver over, is hij los door z'n lijf, gebruikt hij zijn rug en hals goed (in alle gangen)??? Om maar even wat te noemen.

Waarom is een paard wat kan draven gelijk een goede beweger???

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 12:52

veulens hebben wat tijd nodig om hun draf te ontwikkelen. lopen ze met 6 maanden niet mooi zegt dat niets. lopen ze al wel mooi dan is de kans groot dat ze dat later ook nog zullen doen. hoewel er nog veel zal veranderen doordat de bouw veranderd.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 13:01

Ik moet het eens zijn met Missouri: stap is de beste indicatie voor goed bewegingen. Een paard wat goed stapt kan de rest meestal ook wel aan.

Ik ken overigens heel veel voorbeelden van goed dravende paarden die voor geen meter kunnen stappen.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 15:04

Ik heb een jaarling waarvan de bijnaam Ugly is..Lachen
Met een beetje geluk groeit ze uit tot een mooie zwaan, maar voorlopig is ze een lelijk eendje. Haar bewegingen echter zijn wel goed: de stap volledig door het lijf heen, lekker ruim en los, een draf met beenactie om van de smullen en een galop die bijna niet ruimer zou kunnen...Verward Alles lekker door het lijf, ondanks dat dat lijf nog niet lekker is Verward
Het blijft eigelijk toch altijd afwachten... er kan nog zoveel gebeuren..

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 04:44

Ik vind het van mijn veulen best wel uitzonderlijk dat ie zo extravagant draaft want zijn stap is nou niet echt geweldig en zijn galop stelt ook niet veel voor En in zijn bouw is ienu echt niet om aan te zien. Vraag me af hoe ie dat doet, zo apart draven terwijl zijn kont 10 cm hoger staat en zijn benen meer weg hebben van spagetty slierten Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne77, Britta31, maralyn, Ubermetrics en 109 bezoekers