Oma dinsdag naar een verpleegtehuis...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Oma dinsdag naar een verpleegtehuis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-02 16:03

Mijn oma gaat dinsdag naar een verpleegtehuis. Vanaf dinsdag is het echte aftakelen begonnen. Zo zie ik het.

Het gaat heel sneaky gebeuren, ze gaat naar de dagopvang, en gaat daar vervolgens niet meer weg, omdat mijn moeder en tantes bang zijn dat ze anders agressief wordt. En ik heb zo'n medelijden met haar. Het is wel beter zo, maar wat zal ze eenzaam en ongelukkig zijn...

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 19:16

Soms is het beter hoor. Mijn opa heeft de laatste tijd van zijn leven ook in een verzorgingstehuis gezeten in een afdeling van Dennenoord. Hij was dement en het was niet meer haalbaar voor mijn oma om hem te verzorgen. Hij was niet agressief ofzo, maar had veel ongelukjes. Nu wacht mijn oma zelf ook erop om naar een verzorgingstehuis te gaan.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 20:07

Waarom zal ze daar eenzaam moeten zijn, vaak knappen mensen er juist van op omdat ze weer onder de mensen zijn en ze iedere dag veel aandacht krijgen, maak je er maar niet te druk om het komt vast wel goed met je oma Lachen . (spreek uit ervaring, ik ben namelijk verpleegster in een verzorgingshuis)

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 00:43

Ook als ze zelf absoluut niet willen? Als ze de dagopvang al verschrikkelijk vinden?

Om de een of andere reden geloof ik daar niet zo in. Het enige wat ze nog heeft van haar goede tijden is haar huis, waar ze met haar man en kinderen heeft gewoond. Dat wordt haar nu afgepakt. En zij beseft niet dat het beter is zo...

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 10:09

letizia ik ben het gedeeltelijk wel met je eens. Vaak is iemand in het begin verschrikkelijk verdrietig en in de war omdat ze de afdeling niet af kunnen, maar worden ze later wel iets beter omdat ze onder de mensen zijn.
Ik geloof trouwens dat jij het, omdat je in een verzorgingshuis werkt, misschien hebt over somatische mensen terwijl het hier gaat over psychogeriatrie!

Pniekepnak, wat jij misschien kan doen is de kamer van je oma zo gezellig mogelijk maken met foto 's en bijvoorbeeld een eigen sprei op bed, zodat ze het nog een klein beetje heeft zoals thuis.

Weet je welke vorm van dementie je oma heeft?

Ik heb zelf een tijdje gewerkt in een verpleeghuis en er een stage gelopen dus ik heb er wel eea meegemaakt. Ik begrijp dat dit erg moeilijk voor je moet zijn. Als er wat is kan je altijd pb-en, misschien kan ik je helpen.
Sterkte morgen! Scheve mond

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 21:13

Ik weet niet wat voor vorm van dementie mijn oma heeft, ik wist niet eens dat daar verschillende vormen van waren?!

Ze moet iig. naar dat verpleegtehuis omdat ze niet meer alleen kan zijn, ze gaat naar bed als het donker wordt (om 5 uur 's middags dus), ze valt uit bed 's nachts, ze is incontinent....

Het is wel beter zo. Ik hoop voor haar dat ze het leuk gaat vinden, al verwacht ik het niet...
We moeten het maar van de zonnigste kant bekijken..!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 22:34

Kinta schreef:
letizia ik ben het gedeeltelijk wel met je eens. Vaak is iemand in het begin verschrikkelijk verdrietig en in de war omdat ze de afdeling niet af kunnen, maar worden ze later wel iets beter omdat ze onder de mensen zijn.
Ik geloof trouwens dat jij het, omdat je in een verzorgingshuis werkt, misschien hebt over somatische mensen terwijl het hier gaat over psychogeriatrie!




Bij ons in het verzorgingshuis hebben we wel degelijk geriatrische cliƫnten, meer dan somatische! Wij verlenen verpleeghuisvervangendezorg en hebben een meerzorg afdeling waar dementerende mensen naar toe gaan.

Pniekepnak, ik wens jou, je oma en je familie sterkte, meestal komt het echt wel goed, ik zie het zelde dat mensen niet kunnen wennen, ik weet niet of ze een eigen kamer krijgt, zoja dan hebben ze toch veel bekende spullen zoals kasten en schilderijen om hun heen.