Voorwaarts neerwaarts en bergopwaarts (met foto)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Voorwaarts neerwaarts en bergopwaarts (met foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-02 23:11

Ik moet Maddox nu 10 dagen longeren ivm inspuiten van zijn voeten.

Ik longeer hem normaal gesproken 1 x per week met touwtjes en het touwtje loopt dan via de longeersingel aan de zijkant naar het bit en dan weer terug naar de zijkant. Als hij het moeilijk vind, laat ik het touwtje wel eens van de zijkant via het bit tussen zijn benen lopen.

Van de veearts moet ik dus nu de laatste manier toepassen. Veel galopwerk doen. Ik heb trouwens absoluut het idee dat hij soepeler loopt en makkelijker voorwaarts te houden is (maar kan ook aan het weer liggen Haha! ).

Als de touwtjes zo lopen dan loopt Maddox graag heel laag met zijn hoofd. Als ik er dan naar kijk dan vind ik dat hij op sommige momenten best zijn achterhand er onder zet. Maar het algehele beeld blijft een bergafwaarts lopend paard.

Ik vraag me dus af of het mogelijk is voor een paard om bergopwaarts te lopen als hij voorwaarts neerwaarts wordt gelongeerd. Ter illustratie wat foto's:

Zo laag loopt hij dan:
Afbeelding

Bij de foto hierboven vind ik niet echt dat hij zijn achterhand maar wat laat slingeren ofzo, hij is wel echt aan het werk.

Hier nog 2 foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Vooral op die laatste lijkt hij bijna op zijn snufferd te gaan.

Graag jullie meningen en adviezen over dit onderwerp.

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

voorwaarts-neerwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 23:35

Hij gaat inderdaad een beetje "op de kop". Je zou hem met een pessoa-singel achterlangs kunnen longeren om hem iets meer op te sluiten, als het niet lukt met je longerzweep om hem gesloten te houden.

Overigens lijkt mij de longeerbodem nogal aan de zware kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 23:45

Voor zover te zien op deze foto's vind ik hem helemaal niet zo op de kop lopen hoor. Op de eerste foto vind ik hem ook niet lummelen. Ondanks dat hij laag loopt met zijn neus, laat hij zijn schouders niet zakken en daarom vind ik hem niet borend lopen. De galopfoto is net van het moment vlak voordat hij zijn voorhand verheft in de galopsprong, niet het mooiste moment van de galop.
Aan de dubbele longe zou je meer verzameld kunnen laten gaan als je dat wilt, maar dan zal hij wellicht wat meer willen oprichten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 23:46

'We' hebben het er op MSN net even over gehad ( Haha! ) en volgens 'ons' ( *LOL* ) loopt hij juist helemaal niet op de kop!
In tegendeel zelfs!

Voor een dier wat je nog zo lang hebt lopen vind ik dat hij zijn achterhand er goed bij heeft, die laatste foto is gewoon op het verkeerde moment genomen, een fractie later en dan had hij zijn sprong afgemaakt waardoor er een heel ander beeld was verkregen!

Ik ( 'we' ) zou (den) zeggen:
Ga zo door!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-02 23:51

Oh wat maken jullie mij blij!! Ik wil ook bij jullie op msn! Knipoog

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 00:20

nou ik vind dit niet verkeerd. dat achterbeen gaat er netjes onder. en die longeerbodem vind ik ook niet slecht, had ik maar zo'n goeie.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 00:29

De longeerbak is zwaarder dan de rijbak maar niet extreem. Naast het hek is ook echt een hoefslagje. Prima te doen hoor.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 10:35

SP schreef:
Citaat:
nou ik vind dit niet verkeerd. dat achterbeen gaat er netjes onder. en die longeerbodem vind ik ook niet slecht, had ik maar zo'n goeie.

niet bepaald on topic, maar wij zijn echt vreselijk aan het tobben in ons buitenbad

Ik ben het eens met de meeste mensen die al eerder hebben gereageerd: het ziet er prima uit zo! Waarom je een paard vwnw rijdt of longeert is om zijn rugspieren op te rekken en hem lekker los in het lijf te krijgen. En van daaruit kun je hem dan langzaam weer oppakken en met meer oprichting gaan trainen. Hij mag inderdaad wel iets meer gesloten worden op sommige momenten, ik denk dat je hem over het algemeen flink achter de broek moet zitten, klopt dat?

Overigens denk ik dat op dit moment het belangrijkste is dat hij een gelijke belasting op allevier de benen heeft en dat lijkt inderdaad het geval te zijn.

Waarom kreeg je het advies om juist veel galopwerk te doen? Bij ons op stal zijn ook wel eens paarden ingespoten in hun voeten, maar die stonden dan eerst tien dagen stil en mochten dan wat stappen aan de hand. Ligt natuurlijk ook aan de blessure...

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 10:59

Je zou hooguit de touwtjes ietsje strakker kunnen doen. Of eens met dubbele longe kunnen longeren. Dan krijg je de hals ietsje korter en er meer op. MOet je wel om de achterhand denken, sommige paardne gaan juist slechter lopen omdat ze lekker gaan lummele achter als je voor bezig bent.
Het paard loopt hier wel ontspannen, en in mijn ogen mag de hals iets korter, maar de kont e.d. worden wel gebruikt. Op zich dus niet zo verkeerd.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:07

Verkijk je er niet op dat hij met zijn kop laag loopt, dit geeft soms een net wat vertekend beeld, uiteindelijk gaat het erom dat je dat achterbeen achtief houdt, als je naar bijvoorbeeld foto's van Anky kijkt waar ze rond en diep rijdt zie je dat achterbeen ook behoorlijk actief, met de foto's van Sjuimpje onderlaatst ook.

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:27

Manon, je paard loopt zo heerlijk aan de longe. Ik wou dat ik zo meer paarden zag lopen!
Ga zo door, je doet het goed en je paard ook!
Het is altijd moeilijk oordelen van foto's maar voor zover ik het zo kan zien loopt hij heerlijk over de rug.
DIT is de juiste manier.
Ikzelf train mijn paarden niet vaak aan de longe maar als ik het doe dan stel ik ze ook diep in.

Voorwaarts-neerwaarts is een heerlijke oefening om de spieren en dan voornl. de rug/bil/lendenen los te werken.

Voorwaarts-neerwaarts -bergopwaarts bestaat niet Knipoog
Het paard loopt of voorwaarts-neerwaarst of bergopwaarts uiteraard ALTIJD met de achterhand eronder (dus actief van achteren en willen zakken!!

Succes