Welk voer geschikt voor paard met stalbenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Welk voer geschikt voor paard met stalbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-02 01:22

Ik heb al hier en daar gehoord dat stalbenen met de eiwitten in het voer te maken kan hebben. Cheyenne heeft nog steeds last van stalbenen en nu vraag ik mij af of het aan het voer kan liggen en welk voer een beter alternatief zou kunnen zijn? Ik voer nu STIBRO van Pavo.

Ciao

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 09:20

Mijn persoonlijke ervaring met stalbenen is vooral veel bewegen. Mijn paard had vroeger in de winter altijd stalbenen, maar sinds ik op deze stal sta waar ze zomer en winter overdag buiten staat, heeft ze nergens last van.
Als je werkelijk laag-eiwit voer wilt proberen, kijk dan eens in de lijst van Equisanum. Ik voer al jaren equi-arab bij en dat bevalt uitstekend.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 10:13

Stalbenen hebben idd met beweging te maken en weinig tot niks met het voer. Het ene paard is er ook gevoeliger voor dan het andere.
Viv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 10:51

Je kunt voer geven met minder eiwit maar je moet er wel op blijven letten dat je paard voldoende energie krijgt. De beste remedie tegen stalbenen is beweging. verder zou je je paard na zwaar werk nog in de stalbandages kunnen zetten.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 11:28

Vergeet niet je kuil eropaan te passen als je dat geeft, in kuil zitten soms enorm veel eiwitten waar ze samen met weinig beweging stalbenen van kunnen krijgen. Dus misschien wat andere of geen kuil meer voeren?

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 11:25

In de Havens sport - en draversbrok zitten weinig eiwitten, maar wel voldoende energie. Verder doet mijn paard het op wat ouder hooi ook een stuk beter.

muurbloempje

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 21:59

je kan haar ook wat knoflook bijvoeren is goed voor de doorbloeding
en natuurlijk eiwitarm voer
veel beweging geven mooiste is als ze overdag buiten kan lopen
en veel afspuiten en zeker voor ze de nacht ingaat ff de benen afspuiten