Staart altijd naar rechts dragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Staart altijd naar rechts dragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-02 16:24

Ik heb geen idee of het wel een medisch iets is, maar mijn pony draagt zijn staat altijd wat naar rechts. Zowel met werken als met gewoon vrij lopen. Met poetsen heeft hij hem normaal.
Naar mijn weten heeft hij totaal geen last van zijn rug.
Iemand een idee wat dit kan zijn of waarom?

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 19:58

Mijn NF ruin doet dat ook, maar dan naar links. Meestal betekent het niets, maar bij oudere paarden kan het een teken van spat zijn (heeft iemand mij wel eens verteld, weet niet of het waar is).
Zolang er verder niets aan de hand is, zou ik me geen zorgen maken. Mijn NF is verder ook goed. Het kan gewoon een houding zijn. Of de staartwortel is gewoon een beetje scheef.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 20:56

Ewald draagt zijn staart naar links, hij heeft het altijd al gehad en verder ook geen problemen mee, last van zn rug heeft ie niet...
Ook hij heeft hem altijd zo, los of onder het zadel, altijd...

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:13

Lijkt me niet helaaml gezond. De staart is toch een verlengde van de ruggegraat.
Misschien kun je een osteopaat eens naar z'n ruggetje laten kijken. Gewoon voor de zekerheid.

17 mensen vinden dit leuk

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 09:39

Het hoort niet, een paard moet zijn staart recht dragen als alles goed is......het kan vanalles betekenen, maar dat weet je pas als je je paard laat onderzoeken. Kan varieren van ongelijk bespierd tot ataxie.....
Bij Fabienne is het een teken van een lichte vorm van ataxie, ze droeg haar staart al jaren iets naar links. Ik had daar nooit veel aandacht aan geschonken, tot ik keihard tegen haar probleem aanliep bij het aanleren van de wissels. Na onderzoek bleek ze dus atactisch te zijn. Wat ons overigens niet heeft gehinderd om in het Z1 te komen! Maar we zitten nu waarschijnlijk wel aan haar top.........

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 18:06

Ik heb (in de hoefslag of bit) gelezen dat als een paard zijn staart altijd naar links of rechts houd dat dat geen probleem is. Als het maar niet de ene keer naar rechts is en de andere keer naar links, dat zou wel duiden op een probleem in zn rug

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:02

Kijk eens op paardenpraat over het stretchen van je paard. Daar staat een oefening die je met de staart kan doen waarbij je kan kijken of er rugproblemen zijn!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 23:09

Dank je allemaal (en heel erg Laura Haha!). Ik ga even die 'oefening' doen. Daarna nog eens heel goed opletten of hij het echt niet doet als hij op stal staat oid en zoiezo even mn da een advies vragen
Bedankt

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

muurbloempje

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 00:22

meestal als een paard ze staart scheef draagt heef die last van ze rug

Machie

Berichten: 15998
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:04

Leuk om te horen en dat een scheve staart op ataxie kan duiden!!! Ik heb een paard gekocht (toen zeer licht ataxies verklaard) maar hij houdt zn staart keurig recht! Ook kan niemand nu iets meer zien van ataxie!

Maar een scheve staart is niet ernstig hoor! Alleen wat minder mooi.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 13:47

Ik heb die lange laten onderzoeken op zijn reflexen en rug omdat hij ook zijn staart scheef houdt. Echter kwam uit het rapport dat het paard niets mankeert dus een scheve staart hoeft niet altijd een gebrek te zijn.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 17:51

hoi
toevallig is gisteren bij mirage ook hele lichte ataxie "bewezen"
Ook zij kan goed dressuur gaan lopen, net als bij fabienne, maar misschien loopt Mirage al vast in de M1 ofzo..........de tijd zal het leren.
Maar oke, om op het onderwerp terug te komen; Mirage draagt haar staart met het lopen ook altijd iets naar links. Verder wat slappe achterhand en slepende achterbenen..................lichte ataxie

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 00:51

Paard bij mij op stal draagt ook zijn staart iets scheef. Een scheve rugwervel is later geconstateerd door de veearts. Scheve staart is niet zomaar, er is echt wel een reden voor. Als jij scheef loopt doe je dat ook niet omdat je dat leuk vindt, maar om iets ander in je lijf te ontlasten of juist te compenseren.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 18:55

De nieuwe draver bij ons op stal, heeft ook der staart iets naar links.
En ze zet der linker achterbeen iets naar binnen en gooit tijdens het stappen der rechter achterbeen bijna voor der rechter achterbeen

Heeft dat misschien met ataxie te maken?

22 Januari verwachten we ons kleintje


Machie

Berichten: 15998
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 21:24

nee, d8 t niet. Ataxie is het "zwabberen" van de achterhand.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 20:47

Wat zijn op scheve staart na meerdere symptonen van ataxie?
Ewald heeft verder een heel goed achterhand gebruikt, stapt 1 hoefafdruk over en sleept niet met benen, ja als hij erg moe is in de stap als ik al klaar ben soms...
Hij draagt alleen zn staart zo als hij loopt, verder heeft hij hem bij stilstaan/eten gewoon recht...

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 17:47

Bij Fab zie je dat ze vaak linksachter een wat kleinere pas maakt dan rechtsachter. Ik heb lang gedacht dat het aan mij lag, dat ze gewoon af en toe wat teugelkreupel was. Tot we vorig jaar de wissels wilden gaan leren. Toen ging ze nog slechter lopen, echt onregelmatig vaak, ook in draf. Na onderzoek bleek ze uiteindelijk een lichte vorm van ataxie te hebben, en achteraf had ze dat dus al jarenlang!
Maar we zijn er toch Z1 mee geworden!

De symptomen zijn heel verschillend, ligt eraan hoe erg ze het hebben. Sommige paarden hebben nauwelijks alst en herstellen soms ook, sommige paarden hebben het zo erg dat ze niet herstellen. Vaak uit het zich in een coordinatieprobleem achter bijvoorbeeld. Een kant slepend, een heup houden ze dan duidelijk lager.....maar ook zoals Fab dus, een kant achter een wat kleinere stap.....

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 17:53

mijn pony annabel heeft het ook.
haal staart is vroeger toen ze hengstig was, door een ruin helemaal tot de staart wortel afgevreten, sinds dien heeft ze haar staart nooit recht gedragen .

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 17:08

Mijn vroegere pony droeg tijdens het rijden zijn staart iest naar links.
Hij is toen onderzocht door een DA en er mankeerde hem niets. Het enige dat de DA kon concluderen was dat hij waarschijnlijk veel plezier had in het werk, maar ipv z'n staart omhoog, gewoon zijn staart iets opzij droeg.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 23:01

Het scheef dragen van de staart duidt meestal op een afwijking in de rug! Maar dit gaat meestal samen met andere symptomen zoals; tegen de hand zijn, 'niet recht zijn', een kant soepeler dan andere kant enz. Als je paardje naast het scheef dragen van zijn staart ook een van deze symptomen heeft zou je toch aan een rugprobleem moeten gaan denken. Een 'kraker' of osteopaat zou uitkomst kunnen bieden.
Succes!

http://www.enermarel.nl
The horse knows... He knows if you know... He also knows if you don't know! (Ray Hunt)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 142 bezoekers