Sint Hubertus viering: Pablo-s 1e Spaanse pas demo

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Sint Hubertus viering: Pablo-s 1e Spaanse pas demo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 20:01

Vandaag hadden we op de manege de jaarlijkse St. Hubertus viering Het was weer een super gezellig dagje. We begonnen met een gezamenlijk ontbijt Vork in de kantine waarbij het verhaal van Sint Hubertus weer eens werd verteld. Na het ontbijt kwam meneer Pastoor voor de zegening. Omdat we vanwege het goede weer de zegeningen buiten konden doen deed ik met Pablo maar niet mee want we gingen naar de bosrand en dat vond ik met hem en 50 paarden te link .

Mijn moeder deed wel mee met Pieke en ik nam de hond maar mee. Het was behoorlijk druk: alle manege pony’s en -paarden en dan nog de hele carrousel en diverse eigen paarden en pony’s en een stuk of 20 honden.
De zegening ging goed (alleen beet de hond in zijn buurman’s neus). Na de zegening buiten werden alle paarden op stal ook gezegend. Pablo vond het erg leuk, vooral het stukje brood er na Vingers aflikken .

Daarna was er een uitvoering van de carrousel en een demonstratie van het voltige team en toen…mocht ik met Pablo onze vorderingen in de Spaanse pas laten zien. Gelukkig deed hij het braaf Lovers , hij kan het spectaculairder maar hij liet wel genoeg zien.
Daarna was er nog een kür op muziek met Mathilda en Phirginia Kwijl (is een super sjieke Cocktail nakomeling).
En daarna konden we weer met zijn allen vlaai eten .

Foto’s heb ik niet, er werden wel foto’s gemaakt maar ik heb mot met die fotograaf (hij gebruikt een foto van mij met Pablo ongevraagd als promotiematerial en wil me niet gratis er een afdruk van geven terwijl ik vind dat dat toch wel het minste is wat hij kan doen) }> .

Vieren jullie ook Sint Hubertus op stal? Ik vind het altijd een erg leuke dag en ook wel een prettig idee dat Pablo weer gezegend is. Ik ben niet gelovig opgevoed maar ik vind het een leuke happening en doe graag mee.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 20:05

Jammer genoeg wordt dat bij ons in het dorp niet gedaan.
Op de maneges en pensionstallen hier in de buurt ook niet.

Ben best benieuwd naar Pablo's spaanse pas!!!
Zou inderdaad ook een foto eisen, is toch wel het minste wat hij kan doen?!

Groetjes Anke

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 20:22

Ik heb er zelfs nog nooit van gehoord en ik ben wel gelovig *schaam*. Maar klinkt wel apart!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 20:25

Echt leuk, typisch Limburgs, toen mijn vader daar nog een huis had werden er altijd van zulke dingen geoganiseerd, altijd gepaard met vlaaieten! mmmm Vork
Braaf van Pablo trouwens, dat die je niet in de steek liet! (wat ze ook nog wel eens willen doen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 20:37

Jurga schreef:
Ik heb er zelfs nog nooit van gehoord en ik ben wel gelovig *schaam*. Maar klinkt wel apart!


Voor degene die het niet kennen (het is vanuit de katholieke kerk)even het verhaal in het kort:
Het zou gebeurd zijn op een Goede Vrijdag ergens in het midden van de zevende eeuw. Huub was ridder met een goede komaf. Het was eigenlkijk best een een feestbeest die van de genuegten des levens genoot. Op Goede Vrijdag trekt Hubert er met zijn meester op uit om te jagen. Ondanks de waarschuwingen dat daar onheil van komt. Hubertus vind allemaal best, geloven is mooi, jagen is mooier. En wat onheil: hij ziet een schitterend hert met een enorm gewei. Hubertus jaagt het beest na door het bos tot het plotsklaps stilhoudt. Hubertus neemt zijn pijl en boog, maar op het moment dat hij wil schieten is hij als verlamd. Boven op de kop van het dier tussen het gewei staat een lichtend kruis. Een stem spreekt hem vermanend toe waarop Hubertus van z’n paard springt, op de knieën valt en om vergeving smeekt. Dit gebeuren maakt enorme indruk op Huub. Hij gaat flink bidden en wordt een heel godelievend en vroom persoon. Er gaan veschillende verhalen over hem rond. O.a. dat hij door een zegenig een giga brand in een boerderij heeft gestopt.
Hoe het verder zit weet ik eigenlijk niet maar Hubertus is ook bescchermheilige van diverse hondenclubs en volgens mij had hij ook nog iets met de jacht.

Bij ons worden iig door meneer Pastoor tijdens de St.Hubertus viering paarden en kleine huisdieren gezegend.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 21:00

O ja! dat is elk jaar echt een heel groot spectakel op die stal....

Ik ging er vroeger ook altijd naar kijken, netjes bij m'n oma aan het handje Clown naar de paardjes kijken die met een wc-borstel natgespetterd werden. Wat je als kind niet voor gedachtes hebt he! Haha!
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet meer wist waar het Hubertusverhaal over ging.....shame on me!

Wij vonden het altijd erg gezellig, vooral die vlaai achteraf .... mmm Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 21:03

Maudje schreef:
naar de paardjes kijken die met een wc-borstel natgespetterd werden. Wat je als kind niet voor gedachtes hebt he! Haha!

Niet alleen kinderen denken dat hoor Haha! Het is ook gewoon net een pleeborstel (misschien is het ook wel een zwartgeverfde pleeborstel?).

Het 1e jaar vond Pablo die plens wijwater maar vreemd maar nu zette hij bijna zijn tanden in deborstel Party!!