roofjes? korstjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-01 15:34

Joop heeft op zijn benen (alle 4) kleine korstjes. Het is volgens mij geen mok, maar het zijn ook geen wondjes. Als ik ze eraf krab komt er wat wondvocht vrij, maar meestal niet veel. Nooit bloed. Daarna komen de korstjes doodleuk weer terug.
Hij heeft wel vaker van dit soort dingetjes gehad, maar nu heeft hij het al een paar weken, en het wordt niet minder. Ik heb al zalfjes geprobeerd, een paar keer gewassen ed, maar het blijft gewoon. Het gaat met afkrabben even weg, en komt weer terug.
Wat is dit? En vooral: hoe kom ik ervan af? De korstjes zitten in vanaf zijn hoeven tot iets over de kogel, overal. Soms zitten ze ook op het pijpbeen, maar dat zijn er maar een paar. Ik begin het zo langzamerhand echt niet leuk te vinden. Kan het iets in zijn eten zijn? Zijn stal oid? Hij staat altijd droog, en ondanks dat hij witte benen heeft heeft hij nog nooit mok gehad (ik heb m al 6 jaar).
Dit is echt weer zo'n leuk paardenraadsel! Boos!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 09:28

Ik weet niet wat het is, maar is het waar dat een paard met witte benen sneller mok krijgt dan een ander??? Zou me wel verbazen.

Het lijkt precies een soort eczema ofzo iets?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 10:25

het zou een vorm van schimmel kunnen zijn.laat je DA anders een stukje afkrabben en onderzoeken in het lab

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 21:46

Dit valt wel onder de verzamelnaam mok. Dit zijn bacteriele huidontstekingen vaak a.g.v. natte (veel urine en mest) stal. Er is vaak een schimmel compenent dus een kweek is zinvol. Er is niet middel dat werkt tegen alle mok. Algemeen advies;
1 x goed wassen met betadine (=jodium) zeep en alle krsten verwijderen. Daarna droog deppen en behandelen met hydrocortiderm 2 x daags. Eventueel een antischimmel middel.
Stal klimaat optimaliseren.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 12:21

Dit lijkt heel erg op wat ik eerder schreef over 'vreemde wondjes'.
Vraagje aan de Dr. Offereins:
Kan het ook komen doordat een paard, wat niet gewend is in een grasland te staan, nu met z'n hoeven in een nat land staat?? Ik doel hier op bepaalde schimmels die in het natte gras zitten??
PS: Nu ik ze een paard dagen alleen op een zeer droog land laat worden de korstjes minder en vallen eraf.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-01 21:36

Joop staat op hennep en dat houden we erg goed schoon. We zitten hier op de Heuvelrug dus het land is over het algemeen ook gortdroog. Ik heb het ook al gewassen met Betadinescrub of shampoo, maar het is er nog steeds.
Alleen 1 stukje weide is vrij nat, misschien dat het daar aan ligt. Ik zal zijn benen nog een keer wassen en dan gaan smeren en kijken of het beter gaat...