waar op letten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

waar op letten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-02 17:09

Waar moet je op letten bij het kopen van een paard. Ben op zoek naar een holsteiner/kwpn of hannoveraan van 1.65 ongeveer 4-6jaar oud en goed ingereden.
Magreit

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 17:16

Hier zijn al erg veel topics over geweest.
Als je de zoekfunctie gebruikt, dan kun je er vast een aantal van terugvinden !

Welkom op Bokt trouwens Knipoog

ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 18:05

als je een paard wil kopen moet je op de volgende punten letten;

* zorg dat het paard niet ingereden is voor dat jij erop gaat
* vraag of je het paard zelf mag borstelen
* laat het paard medich keuern
* kijk wie hem verkoopt --> geen handelaren
* en vraag de eigenaar en de eigenaar daar voor naar zijn manieren en wat het beest allemaal kan .
sucses

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 18:10

ardonnypony schreef:
als je een paard wil kopen moet je op de volgende punten letten;

* zorg dat het paard niet ingereden is voor dat jij erop gaat
* vraag of je het paard zelf mag borstelen
* laat het paard medich keuern
* kijk wie hem verkoopt --> geen handelaren
* en vraag de eigenaar en de eigenaar daar voor naar zijn manieren en wat het beest allemaal kan .
sucses


Paard niet ingereden is?
Maar ze wil juist een paard die wel is ingereden Haha! toch?
Maar verder ga ik mee met de dingen die ardonnypony zegt.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 18:11

Ik denkda t ardonny bedoelt dat het paard niet losgereden moet zijn...

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 18:43

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat hij niet losgereden mag zijn *LOL*
Als ik het niet vertrouw(druk of op het eerste gezicht miinder betrouwbaar paard) dan vraag ik juist altijd of de eigenaar eerst een rondje wil rijden *LOL* Heb liever dat zij eraf stuiteren dan ik en ik vind het toch wel fijn om hem even onder het zadel te zien lopen. Of dat dan voor of nadat ik er op zit is maakt me dan niet zoveel uit *LOL*

Verder even vragen of ze aan de hand een stukje over het harde willen draven(van je af en naar je toe) en eventueel op de volte. Dan kun je meteen zien of hij/zij rad is. Als het dan al niet zo zuiver is kun je overwegen om het paard maar te laten staan...Of natuurlijk toch keuren en afwachten of er wat is *LOL*

# Nog een belangrijke: neem iemand met ervaring mee en probeer bij meerdere paarden te gaan kijken!

# Handelaren hoeven trouwens niet per definitie slecht te zijn. Sommige handelaren hebben hun spullen goed voor elkaar en willen hun naam ook graag hoog houden! Het voordeel is dat je meestal meerdere paarden kunt proberen en vergelijken en dat je vaak makkelijk een proefperiode kunt afspreken of eventueel(zonder al te veel schade) in kunt ruilen.

Succes met zoeken! Party!!

(voor meer tips kun je de zoekfunctie even gebruiken *LOL* )

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 22:32

Inderdaad de zoekfunctie gebruiken, deze vraag is nl al veel vaker hier gesteld Pling .

Verder heb ik een paar opmerkingen.

*Zoals waarom in hemelsnaam niet bij een handelaar kopen?
Dat is echt de grootste onzin, goede/lieve/etc etc paarden kunnen ook bij een handelaar vandaan komen, net zoals bij een particulier en net zoals bij een particulier ook slechte paarden vandaan kunnen komen.
Dit vind ik dus echt onzin want het heeft er niks mee te maken.

*Ga idd bij veel paarden kijken, dan weet je wat er te koop wordt aangeboden en kun je voor jezelf de beste eruit kiezen.

*Wat betreft dat inrijden, ik denk dat er mee wordt bedoeld dan te voren moe rijden.
Dit kun je haast niet controleren als ze dat van te voren hebben gedaan, dus als je er nog niet bij bent.

Ik laat trouwens altijd wel een paard voorrijden als ik er een zoek.
Eerst diegene die altijd rijdt oid laten rijden, dan kun je zien hoe hij loopt en reageert ed, en dan jezelf.
Je weet dan al iets meer over je paard, maar het blijft toch een vreemd paard voor je.
Dit is trouwens niet bijzonder, dit gebeurt heel veel (dat laten voorrijden, dus niet moe rijden, dat is wat anders).

*Laten keuren, ligt aan je paard, eisen, aanschafkosten en eigen mening hierover tot in hoeverre (klinisch/rontgologisch), en kijk voor zover je dat zelf kunt, ook een beetje, dus even haar hele lichaam langs (bijv met het poetsen) en draven over het harde ed.
Mag je niet laten keuren (vraag het altijd, ook al ben je het niet van plan omdat je het niet nodig vindt oid), dan klopt er iets niet, zeker als je de keuringskosten zelf betaald (dan weet de eigenaar vaak al dat het paard niet goedgekeurd wordt oid).
Ook keuringsrapporten van een tijdje geleden hoeven niet alles te zeggen.

*Probeer een proefperiode, kan/mag dit niet, kom dan vaker langs en ga dan ook weer rijden, doe dit ook onverwachts, zodat ze dus van te voren niet het paard kunnen moe rijden of verdoven oid waar je dus pas achter komt als je hem zelf hebt gekocht en bij jou op stal staat.
Probeer alles uit met wat jij wilt gaan doen, dus springen als dat kan, dressuur, buitenrijden of wat dan ook.
Kijk dus ook hoe het in de wei gaat, op stal, tijdens poetsen/opzadelen ed (dit heeft vooral met het karakter te maken, maar ook of hij bijvoorbeeld (stal) gebreken heeft).

*Voel de klik, koop dus geen paard waar je je niet prettig bij voelt ook al vinden anderen dat een leuk paard, als zij dat vinden, moeten zij hem maar kopen.

*Neem iemand mee die er veel verstand van heeft en een nuchtere kijk erop, die zal ook wel weten waar je allemaal op moet letten, alleen de klik kan ze niet voelen, bespreek de eisen/toekomstverwachtingen van te voren goed door.

*En heel belangrijk als je besluit het paard te laten keuren/op proef te nemen/te kopen.
Spreek duidelijke regels af, desnoods op papier, wie er verantwoordelijk is en wie de kosten betaald (bij afkeuren eigenaar, bij goedkeuren jezelf?), hoelang de proefperiode is, wat een reden mag zijn om het paard terug te doen en van alles en nog wat wat je maar kan bedenken, dit vooral bij de eerste 2 (proefperiode/keuren).
Bij kopen dat je het paard hebt gekocht en voor hoeveel enzo.




Als je dus met de zoekfunctie zoekt, kun je hier veel meer en uitgebreider over vinden, wat (andere) mensen belangrijk vinden, waar je qua gezondheid en bouw ed op moet letten, met rijden en wat er in een contract oid moet staan.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 20:44

als je een paard wil kopen moet je op de volgende punten letten;

* zorg dat het paard niet ingereden is voor dat jij erop gaat
* vraag of je het paard zelf mag borstelen
* laat het paard medich keuern
* kijk wie hem verkoopt --> geen handelaren
* en vraag de eigenaar en de eigenaar daar voor naar zijn manieren en wat het beest allemaal kan .
sucses
schreef ardonnypony

En dat is waar wat ze schrijft. Volgens ons bedoelt ze niet dat je het paardje zelf nog moet leren rije. Maar dat je as je hem test niet iemand anders hem eerst moe gemaakt heb of aangepakt heb!

suc6 Scheve mond

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 20:56

sweetieponys schreef:
als je een paard wil kopen moet je op de volgende punten letten;

* zorg dat het paard niet ingereden is voor dat jij erop gaat
* vraag of je het paard zelf mag borstelen
* laat het paard medich keuern
* kijk wie hem verkoopt --> geen handelaren
* en vraag de eigenaar en de eigenaar daar voor naar zijn manieren en wat het beest allemaal kan .
sucses
schreef ardonnypony

En dat is waar wat ze schrijft. Volgens ons bedoelt ze niet dat je het paardje zelf nog moet leren rije. Maar dat je as je hem test niet iemand anders hem eerst moe gemaakt heb of aangepakt heb!

suc6 Scheve mond


En vertel dan eens waarom je het met haar eens bent.
Je zegt zelfs dat het waar is, dit klopt niet, dit is nl een mening, geen feit en kan dus niet waar zijn, wel kun je er mee eens zijn.

Wel of niet laten voorrijden is een voorkeur, dus een mening, geen feit dat het zo wel of niet goed gaat.
Ik heb liever wel dat een pony of paard wordt voorgereden, waarom kun je in mijn eerste bericht lezen, sommige anderen niet.
Vele manieren, vele meningen.

Behalve dat val ik ook over haar tip om niet bij een handelaar te kopen.
Blijkbaar ben je het daar ook mee eens, vertel dus maar eens waarom.