De diagnose: ik ben te dom!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

De diagnose: ik ben te dom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-02 10:14

Afgelopen week had ik een sollicitatiegesprek bij een ziekenhuis hier in de buurt. Ik was ontzettend zenuwachtig, omdat ik nu een opleiding heb gevonden die ik erg graag wil doen. Ik moet dan zelf een opleidingsplaats zoeken, vandaar dat ik solliciteerde op de functie van leerlingverpleegkundige niveau 4 ( = MBO ).

Ik was netjes een minuut of 10 van tevoren aanwezig, had me gemeld en om kwart over 1 mocht ik naar binnen. Daar werd ik opgewacht door 3 mensen. Zij aan de ene kant van de tafel en ik aan de andere.
Ik voelde me al licht geïntimideert door deze manier van doen, maar ok. Beste beentje voor!
Wat volgde was drie kwartier kruisverhoor, door 3 mensen tegelijkertijd en over allerlei verschillende dingen. Van mijn motivatie om in het ziekenhuis te gaan werken tot mijn studiegedrag. Ik heb zelf nog wat vragen gesteld over de opleiding in het algemeen, het aantal uren dat ik zou kunnen werken en de diensten.
Ik heb ze aan het begin van het gesprek ook eerlijk verteld dat ik vreselijk zenuwachtig was en dat was niet erg zeiden ze. Ik deed het goed...
Op het einde van het gesprek werd me nog gevraagd of ik evt. al eerder in een andere functie wilde komen werken om het ziekenhuis te leren kennen. Leek me een prima idee, dus dat wilde ik wel.
Tot slot vroegen ze kopieën van mijn diploma's en cijferlijsten. Ik zou donderdag de uitslag krijgen.

Donderdag hoorde ik niks, dus ik vermoedde al wat de uitslag zou gaan zijn. Vrijdagochtend werd ik gebeld door een van de mensen die bij mijn gesprek aanwezig waren. En zoals ik al vermoedde werd ik afgewezen.
Ik vond dat heel jammer, maar werd pas boos toen ik de reden te horen kreeg. MBO niveau zou voor mij te hoog gegrepen zijn. Aan mijn motivatie en positieve instelling zou het niet liggen, maar ik zou het niveau dus niet aankunnen. Ik moest maar eens gaan informeren naar een MBO opleiding op niveau 2 of misschien niveau 3.
Nou vraag ik je! Ik heb havo en vwo met heel goede cijfers afgesloten. Ook de op HBO opleiding die ik gedeeltelijk heb gedaan had ik prima cijfers. En toch ben ik te dom.... Ik begrijp het gewoon niet.

Ik heb het niet eerder hier weggezet omdat ik erg boos en verdrietig was, en ik dacht dat dat wel zou zakken als ik er nog eens rustig over nadacht. Maar dat doet het dus niet. Ik voel me best in de zeik gezet met dit commentaar en ik weet gewoon dat het niet terecht is.

Gelukkig heb ik nog 2 andere sollicitaties lopen, dus mijn kansen zijn nog niet verkeken. Maar dit is heel slecht voor mijn zelfvertrouwen en zelfbeeld.

Het is een lang verhaal geworden, maar ik moet het even kwijt...

* To Belg, or not to Belg *


Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 10:47

Sterkte met de verdere sollicitaties, enne... bij mensen die zo met hun (toekomstig) personeel omgaan, kun je misschien beter ook maar niet werken.
Kop op!

Life feels better when I'm caffeinated.
Naar een quote van MindBodyGreen-Sarah von Bargen

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 10:50

Succes, je vind echt wel iets anders! Bij die mensen lijkt het me anders niet leuk werken!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 11:02

Nou ja zeg! Gelukkig weet jij wel beter!
Ze zijn jou dus gewoon niet waard, mensen die je zo behandelen zijn gewoon flut...
succes met het vinden van een andere baan, met normale baas!

28-09-2007
Nothing compares too you...

Maart

Berichten: 83
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 13:04

Als er hier iemand dom is dan zijn het die mensen wel!! Dit slaat echt nergens op! Bij zo'n instelling wil je toch niet eens werken? Probeer het gewoon te vergeten en succes met je andere sollicitaties!


Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 13:07

Huh, zat er ook een spygologische test bij dan? Nee toch? Waar baseren ze dan zo'n kul opmerking op? Echt belachlijk! Inderdaad, wees blij dat je daar bij die eikels niet aangenomen bent. En ik dacht dat er zo'n tekort was een verpleegkundigen?

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 13:21

Ik heb eens ontslag gekregen (bij defensie tijdens mijn proeftijd)
Omdat ik ongemotiveerd en "dom" was.......De functie zou ook te hoog gegrepen zijn
Haalde tijdens de kaderopleiding de hoogste cijffers, minste absentie etc...

Ik zou de motivatie voor afwijzing schriftelijk vragen (heb je volgens mij recht op)
Het zou kunnen zijn dat ze je niet dom vonden voor de opleiding, maar ongeschikt voor de opleiding/functie....
Vandaar dat ik het schriftelijk zou vragen, mischien heb je de reden verkeerd begrepen/voor je zelf verkeerd uitgelegd...dit om je zelfbeeld weer op te krikken...

En alleen domme mensen, geven andere de stempel "dom".....

Ik wens je veel succes met je andere sollicitaties....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-02 13:51

Het was heel duidelijk wat er werd bedoelt. De kans dat ik een MBO opleiding met goed gevolg zou afronden achtten zij erg klein. Vandaar het advies om in de zorg een opleiding te doen enkele treetjes lager...
Ik geloof niet dat ik dit verkeerd heb begrepen of geïnterpreteerd, ze waren echt duidelijk genoeg.
Maar idd zal ik eens bellen of ik een schriftelijke verklaring kan krijgen. Daar zal ik eens achteraan gaan.
Verder bedankt voor jullie medeleven. Ik baal hier goed van, maar ga met frisse moed het volgende gesprek tegemoed!

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 14:05

Zeker vragen naar een schriftelijke verklaring. En als je het er totaal niet mee eens bent kun je vast wel bezwaar aantekenen. Als ze denken dat je niet voldoende bagage hebt om een MBO-opleiding met goed gevolg af te ronden dan mogen ze dat wel eens heel erg goed motiveren. En dan nog moet je je afvragen of ze wel in staat zijn om dergelijke conclusies te trekken.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 19:14

Vinden ze je toch lekker dom? Hun feestje. Ga er alsteblieft niet overin zitten, want het is het niet waard. Je weet zelf wel beter!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 20:11

wat een rare ompmerking van die mesen : ga maar eerst niveau 2 of 3 doen, niveau 2 is bejaarde helpende, vind ik nogal een verschil met verpleegkundige niveau 4, ik ben op m'n werk, werkbegeleider van leerlingen en niveau 2 is echt laag hoor! (niet beledegend bedoeld)

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 20:15

Heel raar zeg, als jij met je VWO diploma aankomt kunnen ze toch niet beweren dat je een MBO opleiding niet aankunt? Heel vreemd, ik zou zeker bezwaar aantekenen!

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41656
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 20:39

Huh?
Enige dat ik kan bedenken is dat ze hun administratie niet goed op orde hebben. VWO met goed resultaat afronden is eerder een veel te hoge dan een te lage vooropleiding voor een MBO opleiding. Snap eigenlijk niet helemaal waarom je een MBO opleiding gaat doen als je VWO met goed resultaat hebt kunnen doen Haha! Maar goed, jouw feestje Haha!

Anyway, ik snap het niet. Lijkt me dat er iets nogal fout is gegaan daar. Belachelijke reden voor een afwijzing...

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Miran

Berichten: 4449
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 21:04

Ik dacht dat ze om mensen zaten te springen in de zorg, maar dan heb ik toch iets verkeerd begrepen...
Idd achterlijk, je wil zeker niet eens meer met die mensen werken?

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 21:36

Wat vaag!
Jij zou zelfs niveau 5 kunnen doen met je vooropleiding. Belachelijk, zeg!!!
Waar baseren ze dat op? Boos!
wil je de opleiding trouwens niet gewoon voltijd doen?

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 23:05

Ga gewoon geneeskunde doen en lach ze daarna keihard uit! Tong uitsteken

Wat een idioten zeg, om zo'n intelligent iemand zomaar af te wijzen..misschien voelden ze zich wel bedreigd door zoveel potentie...
Lekker laten kletsen...kun je niet ergens anders solliciteren?

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 23:16

Luister, heb je eraan gedacht dat ze jou misschien niet geschikt vonden? ( no offence uiteraard )

Ik heb het een keertje meegemaakt dat ik afgewezen werd voor een baan als callcentre agent omdat ik er volgens hun gewoon te licht over dacht!

Mij werd recht op de man afgevraagd of ik dacht dat ik het werk aankon. Waarop ik antwoorde dat ik dacht dat ik het zeker zou kunnen!

Daar wilde ze me gewoon op een of andere manier niet hebben. Vraag me niet waarom, maar ik denk dat ik hoe dan ook geen goed antwoord had kunnen geven bij die lui.

Uiteindelijk heb ik twee dagen later bij een ander bedrijf een gesprek gehad, waar ik dus wel meteen werd aangenomen.. Om eerlijk te zijn, ik zit er nog steeds ( na 2,5 jaar ) en heb inmiddels het stempel "oude garde" op mijn voorhoofd.. Zit wel op een andere functie, maar toch..

Dus, laat het je zelfbeeld en zelfvertrouwen niet omlaag halen.. Zij zijn dom dat ze je geen kans wilde geven.. Ze hebben er alleen een k*tsmoes voor gebruikt!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 10:11

wat Bart zegt: Mischien hebben ze je inderdaad verwisseld met iemand anders?

Zou zeker dus vragen om het schriftelijk te krijgen, met als reden dat je dat graag wilt voor je eigen administratie......
Over het algemeen is het zo dat ze niet gaan toegeven dat ze fouten hebben gemaakt als jij opbelt met als mededeling: kan ik dat schriftelijk krijgen dat ik een te laag nivo heb met als vooropleiding VWO... Dan houden ze sowieso voet bij stuk, of je dossier raakt spontaan "zoek"
(dit is uit ervaring, dat zoek raken van dossiers....)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-02 11:30

BartVB"]
Snap eigenlijk niet helemaal waarom je een MBO opleiding gaat doen als je VWO met goed resultaat hebt kunnen doen Haha! Maar goed, jouw feestje Haha!
[/quote]

De reden dat ik voor MBO kies is juist dat ik niet fulltime terug naar school wil. Ik woon samen en heb mijn paarden te onderhouden en kan dus niet zonder inkomen.
De MBO variant van deze opleiding trekt me juist zo aan omdat het in de combinatie werken en leren af te ronden is. Theorie op school, praktijk in het ziekenhuis en een redelijk salaris bovendien...
HBO is wel in deeltijd te doen, maar dan sluit werk en opleiding niet op elkaar aan. Dat lijkt mij een stuk lastiger te combineren.


[quote="tallie1979 schreef:
Luister, heb je eraan gedacht dat ze jou misschien niet geschikt vonden? ( no offence uiteraard )


Daar heb ik zeker wel aan gedacht. Maar als dat het geval zou zijn hadden ze dat eerlijk moeten zeggen. Dan was ik teleurgesteld geweest, maar voelde ik me niet zo in de zeik genomen als nu.
Als ze mij om wat voor reden dan ook niet geschikt achtten, moeten ze dat ook als reden opgeven vind ik. Ik ben dus zo vrij om er vanuit te gaan dat dat de reden niet was.


Ik heb besloten hier verder geen tijd en energie aan te verspillen, daar het toch niks oplevert. Hun standpunt verandert er niet mee.
Ik ga me dus vol goede moed richten op mijn volgende sollicitatie en hoop daar het beste van...

* To Belg, or not to Belg *

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 11:44

Linda250 schreef:
Ik heb besloten hier verder geen tijd en energie aan te verspillen, daar het toch niks oplevert. Hun standpunt verandert er niet mee.Ik ga me dus vol goede moed richten op mijn volgende sollicitatie en hoop daar het beste van...


Goedzo!! Haha! Je niet uit het veld laten slaan hoor!! Haha!

Je moest eens weten wat ik allemaal heb meegemaakt met sollicitaties..

Ben een keertje voor een sollicitatie helemaal van huis ( 20 km onder Rotterdam ) naar Ermelo gereden.. Ik heb nooit wat gehoord.. Daar rij je dan een hele tank voor leeg!! Boos! Ja, Chantal, maandag belle we je.. Nou, ze moeten nog terugbellen en het is al 3 jaar terug!! Boos!

Dus soms is het maar beter dat je niet bij een bepaald bedrijf aangenomen word..

Succes! Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 12:42

Mijn mond valt open. Je had ze expliciet moeten vragen welke cijfers dan te laat zouden zijn geweest. Overigens, als jij inderdaad VWO goed hebt afgelegd, waarom doe je dan een MBO opleiding? WAarom ga je niet meteen naar het HBO?

De hond is de betere mens

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-02 12:46

Desiree schreef:
Mijn mond valt open. Je had ze expliciet moeten vragen welke cijfers dan te laat zouden zijn geweest. Overigens, als jij inderdaad VWO goed hebt afgelegd, waarom doe je dan een MBO opleiding? WAarom ga je niet meteen naar het HBO?


Zie hierboven: omdat ik juist de combinatie werken en leren wil doen. Op HBO niveau gaat dit veel moeilijker.

* To Belg, or not to Belg *

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 12:48

Ik zou het schriftelijk vragen, en ook duidelijk maken dat VWO toch echt niet een te domme opleiding is om MBO te gaan doen. Zoiets kroms kan toch niet? Dat zou ik ze ook duidelijk vertellen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 15:44

Linda, ik heb zojuist mijn HEAO-opleiding afgerond (Gilde HBO). Hierbij werkte ik vier dagen in de week en ging ik één dag in de week naar school. Ik heb geen idee of zoiets ook in de verzorging te vinden is, maar misschien is het een ideetje.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 17:15

waarschijnlijk hadden ze een hoop keus en vonden ze dit een makkelijke manier om je aftewijzen. ze hebben duidelijk niet in je papieren gekeken anders waren ze wel met een andere reden gekomen.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Appeltje00, LiannePuthzy, SemrushBot en 166 bezoekers