Goede instructie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Goede instructie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-02 13:02

Dit topic hoort waarschijnlijk bij vraag-maar-raak, maar toch.
Ik heb al een paar keer 'goede instructie' als advies op een rijtechnisch probleem langs zien komen.

Zijn er maatstaven waaraan je kunt zien dat iemand een goede instructeur/instructrice is? Hoe weet je dat je niet zomaar weer met een hobbymatig iemand te maken hebt?

Stel ik ben op zoek naar goede, betrouwbare instructie, waar begin ik dan met zoeken (behalve Bokt Party!! ) ?

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-02 15:05

Okay, om te voorkomen dat dit topic om die reden gelsoten wordt: ik vraag niet of mensen zich aan willen bieden!

Ik vraag hoe ik een goede instructeur kan herkennen en/of waar ik die kan vinden. Er is toch wel een bepaald orgaan dat zich met de opleiding van instructeurs bezig houdt (ORUN bijvoorbeeld)? Is er in Nederland enige controle op mensen die zich aanbieden als zijnde instructeur?

Goede tip Marktplaats, nooit geweten dat er een aparte rubriek voor was!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:08

Een diploma (ORUN of Deurne) kan een goede maatstaf zijn voor het kiezen van een instructeur (M/V). Daarnaast kijk ik zelf ook nog naar rijervaring van de instructeur, wat (en of) hij/zij zelf rijdt en welk niveau. Daarnaast wil ik graag weten bij wie die persoon zelf lest en wie hij /zij nog meer les geeft (en op welk niveau). Als laatste kijk ik of het klikt met de persoonlijkheid, dat is ook heel belangrijk!!

Ik ben super kritisch, maar een instructeur kan je maken of breken, dus een kritische houding kan dan nooit kwaad!! Kijk naar wat je wilt bereiken, en stem daar je eisen mbt je instructeur op af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:31

Vallerina schreef:
Okay, om te voorkomen dat dit topic om die reden gelsoten wordt: ik vraag niet of mensen zich aan willen bieden!



Zo had ik je vraag ook niet opgevat hoor.

De aanbiedingen heb ik ook maar even verwijderd en het commentaar erop ook.

Graag verder met het onderwerp. De voorbeelden die Anoukie geeft zijn wel goeie, verder weet je het pas echt zeker in de praktijk of een instructeur bij je past en of die je verder kan brengen, of je iets leert dus. Met de harde criteria als opleiding en wedstrijdniveau kun je iemand kiezen en de rest zal blijken denk ik. Meestal kun je wel navraag doen bij kennissen of stalgenoten, om te zien hoe de ervaringen zijn.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:32

soory dat ik het zeg maar een orun/deurne instructrische hoeft niet per se goed te zijn voor jou. okay mijn instructrisch heeft ook de orun cursus gedaan maar had ze dit niet dan zou ik daarom niet naar iemand anders gaan. ik vind het belangrijk dat een instructrische les geeft op een mannier die jou bevald en waar jij vertrouwen in hebt. de een richt zich meer op de NH en de andere op de een boereplof methode. het is net wat jij fijn vind. als je iemand zoek kijk dan gewoon rond op internet en vraag of je een keer bij degene mag komen kijken als ze les geeft. verder kan je in je omgeving advies vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:38

Ik vind zelf dat je heel erg veel kunt zien aan de leerlingen. Hoe rijden ze en is daar een duidelijke lijn in te herkennen en spreekt het beeld en de manier van rijden jou aan? Ga een keertje kijken bij een les voordat je besluit te gaan lessen. Een goede instructeur/trice is in staat een combinatie te verbeteren in het lesuur. Bij de meeste lessen die ik toch dat een combinatie in de les prettig bezig gehouden wordt.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:27

Mijn instructrice heeft eerste fase ORUN allround gedaan. Voordat ze die cursus gedaan had, reed zij vooral op gevoel en wist ze niet alles goed onder woorden te brengen en reed ik ook nooit graag bij haar in de les (ze geeft nl ook groepslessen op de manege). Ik had toen les van iemand met eerste fase Orun dressuur. Die ging helaas verhuizen van stal en dus moest ik opzoek naar een nieuwe instructrice. Die ik nu heb was toen net geslaagd met hoge punten voor de ORUN en ik merkte, dat ze ook echt enorm verbeterd is. Nu les ik alweer 3 jaar bij haar, geloof ik en het bevalt me prima. Ze is heel fanatiek en daardoor verwacht ze ook wel inzet, maar aangezien ik ook echt graag wat wil bereiken met het wedstrijdrijden, vind ik dat juist wel fijn.
Ik denk dat ze ook echt wel goed lesgeeft, bij de onderlinge wedstrijden waren er geloof ik 3 leerlingen van haar clubkampioen en nog een paar zaten er hoog bij. En in de officiƫle wedstrijdsport rijden haar leerlingen ook wel goed mee kwa punten en prijzen.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 12:58

Verkijk je niet op diploma's. Ervaring is vaak ook heel belangrijk. Rijden kun je namelijk niet uit een boekje leren. Ieder paard is anders en soms komen er truukjes aan te pas om uiteindelijk bij een goede basis te belanden. Die truukjes vindt je niet in een boekje. Mijn ervaring met een ORUN-instructrice was ook stukken minder dan met de instructeur die geen diploma had, maar wel al heel veel paarden zelf had gereden en inmiddels Prix St. George reed. Hij kende inmiddels de kneepjes van het vak.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 14:56

als je ziet welke mensen ze toelaten en laten slagen op de orun dan sla je vaak ook stijl achterover. dus dat is idd ook niet alles.
ik denk dat ervaring en of de manier van lesgeven bij je past het belangrijkst is. ook moet degene een beetje dezelfde manier van omgaan met een paard hebben als jijzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 15:14

Als je denkt dat je iemand gevonden hebt, ga eens een keer bij een les kijken.

Diploma's zeggen idd niet echt veel.
Maar het is voor mensen die echt niet zien of iemand goede les geeft, wel een indicatie dat die persoon wel serieus met de paardensport bezig is.

Verder kijk ik dus ook liever naar wat die persoon zelf al gepresteerd heeft, maar ook wat voor ruiters hij/zij les geeft.
Dan weet je erg veel.

En wat je er aan uit wilt geven telt ook mee.
Ben je zelf een beginner kun je wel een GP ruiter vragen, maar die is dan veels te duur om jou wat basis dingen bij te brengen.
Dat kan iemand die tot en met Z les kan geven dan ook.
En die is dan veel goedkoper.

Of ben je iemand die een goed soprtpaard heeft, weet je dat snel in het Z zit en ook verder wilt, is een Gp instructeur weer nodig.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 22:05

Ik heb al lesgegeven op mijn ex-manege zonder diploma ofzo, de kinderen vonden het heel erg leuk...
Nu heb ik iets dat ik op zich graag weer le swil gaan geven, maar dat ik dat gewoon niet meer zonder diploma wil doen. Dus ik wil eerst een diploma hebben voordat ik les ga geven. En daarvoor wil ik eerst mijn studie afgerond hebben... Oftewel het gaat wel even duren voordat ik weer les ga geven...

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 00:37

veel inzicht in je manier van rijden hebben en daar openingen in kunnen vinden die je vooruit helpen in je rijden vind ik erg belangrijk

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 18:44

runningkawa schreef:
En wat je er aan uit wilt geven telt ook mee.
Ben je zelf een beginner kun je wel een GP ruiter vragen, maar die is dan veels te duur om jou wat basis dingen bij te brengen.

Ik ben zo iemand, een B ruiter die van een GP amazone les heeft. Het is inderdaad duur maar het geld wel dubbel en dwars waard. Daarvoor had ik lessen van een ander voor normaal tarief (overigens ook een zeer bekwaam en gediplomeerd iemand) maar toch ben ik nu na 2 x les stukken beter vooruit gegaan dan na 3 jaar 'gewoon' les. Wat mij opvalt is dat de lessen stukken professioneler zijn, er wordt meer naar de grote lijn gekeken en een stuk discipline komt erbij. En er wordt net iets 'verder' gegaan in sommige dingen waardoor aanleuning e.d. net wat beter zijn. Ik besteed mijn geld nu dus liever aan deze lessen dan aan een nieuw schabrakje oid Haha! Voordat ik bij haar terechtkwam ben ik een keer zonder afspraak langsgeweest toen ze aan het rijden was. Dit sprak mij zeer aan, ook was ze zeer open en luisterde ze echt naar je. Ook deed ze niet laagdenkend over ons maar werden wij serieus genomen. Ik voel me daar echt op mijn gemak, dit is toch ook wel belangrijk. Ook werd er gekeken met wat voor bit ik reed, werd er gevraagd of ik al problemen/moeilijkheden had en hoe ik die dan oploste etc. De volgende les wordt er altijd gevraagd hoe het ging met rijden, of ik nog tegen dingen aan was gelopen etc etc. Tja, ga eens kijken bij iemand en probeer dan eens een paar lessen als het je aanspreekt. Je paard verteld je wel of je de juiste hebt gevonden.

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 13:22

je kunt bij vriende kijken naar de les ,zo ben ik ook aan mijn instrucrise gekomen.

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 14:06

De kans is groot, maar ik hoop toch dat ik nu niemand beledig: ik moet eerlijk zeggen dat de kreet 'ORUN-opgeleid' niet zo veel indruk op me maakt.

Op http://www.orun.nl/basis.asp staat over de basis opleiding De Basisinstructeursopleiding is bestemd voor iedereen, die jonge en/of beginnende ruiters binnen een vereniging of ponyclub wil begeleiden met de eerste, elementaire beginselen van het 'paard/ponyrijden'. De nadruk van de opleiding ligt op de verenigingsactiviteiten.

Iemand met de basisopleiding achter de kiezen kan zich al ORUN op geleid noemen, terwijl de meer doorgewinterde ruiters in een trainer toch echt meer nodig hebben, dan wat hier boven genoemd wordt.

Bovendien als je de tijd op telt van Basisopleiding tot en met Instructeursopleiding derde fase, dan zou je dat in 80 dagen kunnen doen en dat vind ik toch wel erg weinig om een echte doorgewinterde instructeur te krijgen. Je hebt dan wel de nodige papieren, maar of dat voldoende is?

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 13:55

mijn zus doet op dit moment de 2de fasen van de orun cursus en ik vind het wel degelijk een goede opleiding. in de eerste fasen ligt de nadruk best wel op het lesgeven ze maken je op een bepaalde manier bewust van dingen (dit zijn de woorden van mijn zus) ze leren je om de link te leggen tussen waarom reageerd een paard zo en wat doet de ruiter fout. Ze heeft ook een best pittig examen af moeten leggen dus ik vind dat je er niet te makkelijk over moet praten.

natuurlijk is het niet zo dat iedereen die de cursus gedaan heeft meteen een goede instructrische is.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 14:08

De ORUN is niet zomaar een cursus hoor.. De examen eisen zijn heel zwaar.. Ze kijken naar je hele manier van lesgeven.. Je krijgt het absoluut niet cadeau..

Dit weet ik omdat ik zelf de basiscursus heb gedaan.. Vergeet ook niet dat je ieder jaar moet komen opdraven voor een opfriscursus!! Haha!

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 14:15

Tallie1979 schreef:
Vergeet ook niet dat je ieder jaar moet komen opdraven voor een opfriscursus!! Haha!

Kijk dat wist ik weer niet!

Maar overtuig me maar Knipoog .

Hoe kan ik de ORUN opleiding vergelijken met die van Deurne? Even zwaar, zelfde niveau etc. ??

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 14:16

Ik heb geen idee.. Ik heb namelijk nooit op Deurne gezeten!! Ik zou er dus niet over kunnen oordelen..

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 14:18

Waarom heb jij bijvoorbeeld voor ORUN gekozen en niet de Deurne opleiding? Behalve het tijd/geld aspect.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 14:41

Hmm, goede vraag..

Voor zover ik weet is deurne een voltijd opleiding. Wat dus in mijn geval niet te combineren is met mijn werk.

Daarbij, het was in mijn geval 'voor de lol' om te kijken of ik er geschikt voor was.. Kennelijk wel, want ik heb de opleiding met een goed resultaat afgerond.. Lachen

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 20:39

Een opleiding als Deurne bevat ook een stuk paardenhouderij. De ORUN richt zich op instructie. Bovendien zijn er verschillende fasen in de ORUN cursussen:

Basisinstructeur
1e fase all-round
2e fase all-round

Na alle 3 de cursussen gedaan te hebben ben je zowel zelf op een behoorlijk niveau zodat je ook dingen voor kan doen aan je leerlingen alswel dat je de dingen goed kan overbrengen aan je leerlingen.


Ik heb zelf geen papieren voor het lesgeven, wel 2 jaar ervaring en ik moet zeggen:

Niet iedereen die goed rijdt kan ook goed lesgeven! En zo zijn er ook die zelf niet de sterren van de hemel rijden, maar die het juist weer wel aan een ander goed kan overbrengen...

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 23:44

Ik denk dat een opleiding er in ieder geval aan kan bijdragen dat je leert hoe je iets kunt overdragen - zelf goed kunnen rijden is geen enkele garantie dat je ook goed kunt lesgeven. Sommige mensen weten intuitief hoe ze iets over moeten brengen, anderen zullen er voor naar cursus moeten.

Wat betreft goede instructie: het meeste is wel gezegd, wat ik ook erg belangrijk vind is een open houding. Ik zie erg veel instructeurs/instructrices die het een doodzonde vinden dat je ook eens ergens anders lest. Ik les (is zo gegroeid) bij twee mensen en overleg regelmatig met de een over wat de ander heeft gezegd. Ik vind dat dat moet kunnen en ervaar het ook als bijzonder prettig omdat het zowel jezelf als je instructie scherp houdt.