Hij gaat aan de kletter.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Hij gaat aan de kletter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-02 10:31

Ik rij een 4 jarige ruin van kroonjuweel. Hij is nu ongeveer 1,5 ingereden, en hij loopt best aardig. Hij wordt ongeveer 2x per week gelongeerd en 3x per week gereden. Omdat we een klein bakje hebben daar (de helfd van een normale bak) en dit beest erg groot is (1,72) galopeer ik niet met hem onder het zadel in dat kleine bakje. Aan de longeerlijn laat ik hem wel af en toe een rondje galoperen zodat hij dat in iedere geval wel af en toe doet. Nu zijn we 1,5 maanden verder en in stap en draf loopt hij prima. Nu dacht ik we moeten wel eens beginnen met de galop onder zadel. En omdat er naast de boerderij een renstal is met een renbaan leek me renbaan een goede plek om voor het eerst de galop onder het zadel te proberen. Er was ook niets anders in de buurt en zo kan hij ook alleen maar rechtuit. Hij is gelukkig verkeersmak, maar voor de zekerheid liepen er de eerste keer 2 mensen aan weerzijden met een touwtje mee. Maar dat was absoluut niet nodig want hij was gewoon super braaf en was zelfs niet bang voor klapperende vrachtwagens en witte hekjes Haha! Het was ook maar 200 meter lopen en toen waren we er al.

Op de baan ging ik samen met een vriendin en haar paardje eerst een rondje draven en toen wouden we een keer galop proberen. Ik spoorde hem aan, hij sprong netjes aan en galopeerde 2 passen langszaam en opeens kreeg als een pijl uit een boog speerde hij ervandoor met zijn kop de lucht in ik liet hem maar lekker gaan want trekken helpt toch niet en hij kan alleen maar rond. Na een half baantje was hij al super moe Dromen Moest van mij lekker een half baantje extra galoperen Extreme duivel deed hij prima en begon zelfs te ontspannen en aan de teugel te lopen.
Maar zo gaat het nu iedere keer. Ik draaf aan, paard krijgt galop hulp en gaat even aan de kletter. Zelfs in een gewone bak met gewone maten. Ik heb hem al een martingaal omgedaan maar hij is zo ongelovelijk sterk dat ik hem alleen maar kan laten gaan. Hij blijft wel bestuurbaar maar ik kan hem niet inhouden. Meestal is het na een keer over, ik kan daarna makkelijk de overgang van draf naar galop maken zonder die kunstjes. Het is altijd de eerste keer aanspringen.
Ik rij ook liever op die baan met de eerste keer aanspringen dan in de bak, dan worden de bochten zo scherp Haha!
Volgende week neem ik een lesje met hem op de manege. Als die maar niet over de bakrand heen vliegt B)

Afbeelding


Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-02 10:40

Oeps, moest bij paardenpraat Lachen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 14:12

Bij rijtechnische problemen bedoel je Knipoog
Ik denk dat je best eens wat strenger mag zijn. Als jij hem aanzet naar de linkergalop, en hij gaat aan de kletter, mag je heb best een keer op zijn reet trekken, hij kan duidelijk ook rustig galopperen, dus doet hij dat maar. Dus wanneer hij weer aan de kletter gaat kun je het beste dat bit even lostikken, vervolgens op zijn reet trekken, en weer rustig aanzetten naar de galop. Goed belonen als hij wel normaal aanspringt, en in een normaal tempo galoppeert. Rijd dus veel overgangen. Als hij een paar minuten goed galoppeert, kun je hem weer terugnemen naar de draf, om vervolgens weer aan te springen naar de galop.

Veel succes!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 14:39

Zoals XoNo al zegt moet je hem niet zijn gang laten gaan.
Hij weet dat je het niet probeerd en dus gaat hij dit iedere keer doen.
Ook al is hij sterk....jij bent als nog de baas, en dat moet je laten zien. Hij is nu eigelijk meer de baas over jou.
Maar verder ga ik mee met XoNo.
Veel succes Knipoog

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(


#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 19:23

Niet toelaten! Niet laten gaan. Als hij dat grapje nu altijd mag doen word hij , als hij volgroeid en volwassen is,een onhandelbaar kreng in de galop. Zoals Xono zei, meteen terug trekken, op de rem!! Is ie helemaal bedonderd. Wel samen met je stem, laat maar merken dat je flink boos bent en dit niet pikt. Wel meteen je teugels weer loslaten! Dus niet vastblijven houden! En ontspannen. Ook meteen weer aangaloperen. Doet hij het weer, idem dito! Op de rem. ! Je moet wel consequent blijven, ho = ho.

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 00:59

XoNo schreef:
Dus wanneer hij weer aan de kletter gaat kun je het beste dat bit even lostikken, vervolgens op zijn reet trekken, en weer rustig aanzetten naar de galop.

Nou nou, dit klinkt ook wat rigoreus.

Manda, dit soort dingen is heel vervelend en het is zaak om er wat aan te doen. Probeer eens uit of je hem niet voor kunt zijn. Daarmee bedoel ik dat de overgang meer van jou moet zijn en dat je meer controle moet houden tijdens en na de overgang. Dat betekent dat je sneller moet zijn in je reacties en dat je zodra hij probeert gas te geven, hem eigenlijk al voor bent. Bij dit soort paarden wordt je reactie van zelf al scherper, maar je moet hem eigenlijk voor zijn, die eerste paar galopsprongen zijn erg belangrijk. Op de baan kun je hem nergens een volte op sturen, in een bak kan dat wel en in een bak heb je ook nog de muur, die kan ook remmend werken. In een bak kun je volgens mij makkelijker een manier vinden om hem te controleren.

PS, leuke foto, maar ITP is speciaal bedoeld om foto's te plaatsen. Foto's maken een topic een stuk trager namelijk. Als een foto bedoeld is om iets te laten zien (zoals een bepaalde beweging of je houding oid) dan is het wel nuttig voor het topic, maar anders niet.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 01:28

Klinkt misschien rigoreus Lovely, maar ik bedoel het niet hard. Je moet dus niet zien kiezen uit zijn mond trekken Knipoog Maar opzich moet het wel streng gebeuren, zodat het wel indruk maakt. Verder werkt deze methode bij mij altijd.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-02 06:41

Ja, natuurlijk moet ik hem niet zijn gang laten gaan
Maar probeer een beest van 650 kilo maar eventje te houden als die er de speer in heeft Dat lukt dus never nooit en zo sterk ben ik niet.

Ik kan hem inderdaad wel omtrekken, maar hij is nogal lomp en ik heb niet veel zin om onderuit te gaan want dan zijn we verder van huis.

Ik zal het eens in de bak proberen, volte kan hij namelijk ook erug scherp nemen Haha! een lummel is het, echt een manenpaard. Misschien laat ik eens iemand sterkers erop rijden en volgende week met les hoor ik vast en zeker ook wel weer een truukje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 09:42

Maar als hij nu uitgeraasd is.
En je springt dan opnieuw aan in de galop?
Dan zal het toch wel beter gaan.
Dat oefen je dan x aantal keer en daarbij prijs je hem de hemel in als hij braaf blijft.

En verder weet ik niet of je het durft.
Maar op het moment dat hij er van tussen peipt en je kunt hem niet terug nemen, rij hem dan nog meer naar voren.
Op dat moment is het jou tempo weer en niet meer dat van hem.
En is hij moe, niet terug naar draf, maar nog een hele tijd door galoperen En daarna probeer met hem vaak opnieuw aan springen zodat hij leert dat het ook anders kan.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 13:21

Blijven oefenen, constant aanspringen en weer gaan draven, ook wachtoefeningen inlassen. Alstie echt te sterk voor je word en het gewoon gevaarlijk wordt kun je evt een slofje erbij pakken (heel los, tot ie een beetje haast krijgt, dan magtie behoorlijk strak)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 16:57

De manier van Kawa vind ik ook erg goed. Ik weet niet wat voor bloed erin zit, sommige paarden hebben de neiging zichzelf dood te lopen, maar je kunt natuurlijk proberen eens boven zijn tempo te gaan zitten, en net zo lang galopperen tot hij het zat is. Op JOUW tempo.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 23:36

Als je weet dat hij dat flikt kan je het toch al voor wezen?
Gewoon wat Lov zegt: zorgen dat je hem in je overgang al voorelkaar hebt.

En vooral niet op zijn reet trekken, daar maak je een jong paard alleen maar bang mee, daar komt bij dat je het hem zelf hebt aangeleerd dus zal hij het helemaal niet meer begrijpen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 23:49

Ik denk ook dat het meer het feit is dat hij een keertje mag galloperen. De galop moet een gang zijn net als stap en als draf, en het paard moet het niet bijzonder gaan vinden. Als je maar één keer in de zoveel tijd de galop onder het zadel mee kan nemen zal hij de eerste keer altijd willen sjeezen. Kan ook zijn dat hij dit gedrag associeert met de renbaan. En dat het in een binnenbak/vreemd terrein heel anders is.

Als een paard er in galop vandoor wil, wil het ook nog helpen als je hem op een heel klein cirkeltje zet. Hoofd naar binnen en een heel klein cirkeltje galopperen. Hij zal vanzelf teruggaan naar draf en naar stap. Is hij rustig, rechtstellen en weer aangalloperen.

Ik kan je ook alleen maar adviseren om in het begin op de volte te galloperen. Kan hij in ieder geval niet zoveel vaart maken...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-11-02 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 23:58

Sjuimpje, je begrijpt me verkeerd Lachen Op zijn reet trekken bedoel ik niet letterlijk. Heb ik nogal onhandig neergezet, mijn excuses. Ik bedoel gewoon terugnemen (en als hij niet luistert, desnoods hardhandig...als je dit toelaat, dan gaat het van kwaad tot erger), en opnieuw aanzetten.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 23:59

Als hij te sterk is op het bit is het altijd zaak om met snelheid te reageren..

Korte ophoudingen heel snel achter elkaar kunnen dan vaak helpen om een paard terug te krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 23:30

Op de grote volte galopperen, gaat ie aan de haal, een hand (binnenkant) achter je knie, en volte kleiner maken.


Wat ook zo kan zijn, is dat je zelf wat knijpt tijdens de overgang, en dat hij daar wat bang voor is. Probeer eens direct na de overgang in de verlichte zit te gaan zitten en hand naar voren, kijk of ze het nog steeds doet, ik denk van niet namelijk. Zowel dan bovenstaande toepassen. Maar ik denk toch dat je wat knijpt, want dit lijkt op een reactie van een bang paard.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 11:59

bij mijn bijrijdpaard die dat ook altijd flikte heb ik het zo opgelost
zet ik haar (buiten) in gallop, neem ik haar na 3 gallop passen terug, ( dan gallopeerd ze nog net rustig)
spring weer aan en doe het nog een keer, netzolang totdat ik voel dat het niet meer nodig is
en dan zal ze er ook niet meer vandoor gaan.
nu kan ik al gewoon aanspringen en doorgalloperen
ze doet het niet meer.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 01:39

Precies zoals Pipo al zei: op een volte aangalloperen en als hij versneld volte kleiner maken, dan kan hij echt niet zo hard blijven gaan. Pas als hij rustig is een rechte lijn gaan galloperen. Het is natuurlijk een jong paard, dus je moet hem ook goed op de overgang naar galop voorbereiden en niet te scherp en te hard met je galophulp inkomen. Daar kan hij van schrikken en dan is zijn reactie: vluchten. Zit je dan op een rechte lijn, dan kan hij ook echt weg. Zit je op een volte, dan wordt het moeilijker.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 13:13

aanspringen terug nemen aanspringen terug nemen. verras hem dus spring aan en ga daarna naar draf stap halt. doe nooit hetzelde en hou ook nooit een zelfde ritme aan (eerst 15 stap dan 30 draf dan 5 min galop en dan uitstappen) hij moet op jou wachten. je kan gerust een keer na het losstappen al aanspringen en dan meteen weer terug nemen en dan na 15 min weer een keer aanspringen.
het was inderdaad de 1ste keer niet erg slim om hem zijn gang te laten gaan maar ja het is nu belangrijk om hem dit zo snel mogelijk weer af te leren.

mooi paardje trouwens er zit een mooie nek op en een goed buigbaar achterbeen.

gr marjolein


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker