tips voor sollicitatie brief

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-01 17:13

wie heeft er voor mij tips voor het schrijven van een soll brief? Dus iets wat je brief net DAT beetje meer geeft dan alle andere brieven.
Gewoon in het algemeen, niet voor een bepaalde functie. Alvast bedankt

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 18:22

EHm ik geloof dat ik een keer op libelle.nl of op Flair.nl een artikel tegenkwam over hoe je een goede sollicitatiebrief schrijft. Zoek ff op inet.

Verder tips van mij: Zorg voor net papier, een goed pen en schrijf netjes en controleer op fouten. Wees beleefd, niet te slijmerig maar eerlijk en niet té bescheiden.
Zorg voor een goede layout (verdeel je briek in alinea's, adres jou+bedrijf bovenaan, regel open, plaats+datum, regel open, aanhef, regel open, brief inhoud, regel open, Met vriendelijke groet + naam, handtekening onderaan.)

Succes!(Edit: MS word heeft sjablonen, ook handig)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Laura op 2001-06-18 18:23 ]</font>

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 18:42

een brief met de tekstverwerker komt altijd beter over, vind ik.
Idd, wees niet te bescheiden, maar zorg wel dat dat wat je aangeeft, ook waar kunt maken en evt. mondeling toe kunt lichten.
Probeer de standaardzaken op een wat createievre manier te brnegen, voor zover mogelijk ( ik ben dus niet zo creatief), zodat mensen bij jouw brief denken van "heej.."
En laat je brief indien mogelijk aan 2 of 3 anderen lezen met een beetje taalkundig inzicht, zodat zij evt. taal-/stijl-/typfouten eruit kunnen pikken.
Ikzelf ben vrij goed in nederlands en rapportage e.d. ( althans, hier op school haha), zoveel typfouten als ik maak ( zeker hier, vaak in halfdonker te typen..), zo weinig spellings fouten maak ik over het algemeen. Ok, klinkt erg opschepperig, ik geef 't toe, maar ben over weinig dingen zeker van mijn kunnen, maar dus wel redelijk op taalkundig gebied Lachen

De standaarddingen kun je overal terugvinden in voorbeeldbrieven
( boekjes of http://www.werk.nl www. studie.nl scholier.nl etc. misschien moet 'nl' 'com' zijn oid, maar deze pagina's heb ik ook ooit gebruikt)
Ik ben momenteel ook aan t solliciteren, ( heb al een leuke baan op t oog!)
maar de eerste brief moet de deur nog uit.

Voor meer vragen/advies; pb..?

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 19:19

Stijve formuleringen in combinatie met formele taal: het is tegenwoordig geen succesformule meer om uitgenodigd te worden voor een gesprek. En daar draait het bij een sollicitatiebrief uiteindelijk toch allemaal om.

Hoe moet het dan wel?


Hou je brief beknopt en zakelijk

Tenzij uitdrukkelijk gevraagd in de advertentie, verstuur je best geen handgeschreven brieven. Het is een tijdrovende bezigheid, vaak voor beide partijen

Vermijd clichés. Schrijf voor iedere sollicitatie een specifieke brief aangepast aan de vacature en het bedrijf

Zet realisaties of ervaringen in de verf die aansluiten bij de eisen van de werkgever

Gebruik een sobere en zakelijke stijl. Niet onderdanig, maar ook niet opdringerig

Schrijf anders dan de tientallen andere sollicitanten die dezelfde job als jij ambiëren. Overtuig op een besliste en originele manier dat jij gemaakt bent voor de job

Let op je taal en vermijd spelfouten. Laat je brief en cv door iemand anders nalezen. Na de derde versie lees je immers niet meer wat er staat, maar wat je denkt dat er staat
Enkele voorbeelden helpen je alvast op weg (om deze voorbeelden te bekijken, heb je de Acrobat plug-in nodig):

Marijke wil als administratief bediende werken

Hilde wil een job als poetsvrouw

Pieter ambieert de functie van ziekenhuiscoördinator

Sofie waagt haar kans als docente (spontane sollicitatie)

Steven zoekt een job als heftruckbestuurder (spontane sollicitatie)

Mieke wil als opvoedster werken (spontane sollicitatie)


Komt van de website http://www.vdab.be
Hier vind je ook informatie voor het sollicitatiegesprek en de cv.