drachtige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ceelylover

Berichten: 1010
Geregistreerd: 18-08-02
Woonplaats: Rotterdam

drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-02 19:37

hoi
ik heb een vraagje ..
ik heb dinsdag een nieuwe pony opgehaald..
het is een merrie..
ze is 5 en er is ooit wel opgerden maar niet echt lang en goed..
mar je krijgt in juni een veulen 2003 dus..
kan ik haar nu wel gaan inrijden??
en 11 januarie een b proefje wedstrijd rijden en voorderest rustig rijden.
kan iemand mijn precies zeggen wat ik wel en niet mag en kan doen meet zo'n merrie..
alvast bedankt..

Take A l0ke @ mY pr0file


Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:39

Ja hoor als je maar rustig aan doet kan het best. Ik heb op mijn merrie tot 3 maanden voor de bevalling nog gereden. Toen gaf ze zelf aan dat het haar te zwaar werd. Goed kijken en luisteren naar je paard.

Come over to the dark side, we have cookies!

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:52

Ligt heel erg aan de merrie!
Mijn merrie heb afgelopen juni een veulen gehad. Maar ik ben in februari al gestopt met rijden eigenlijk, alleen beetje zonder zadel enzo. Daarvoor deed ik al veel minder. Ik merkte gewoon echt heel erg dat ze er niet meer zoeveel zin in had. Dus erg kijken en luisteren naar je paard

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:53

ligt aan het paardje en aan jou ervaring of ze in januari klaar is voor een B proef (buiten het veulen om)

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 01:11

mja, al;s je nou al gaat plannen dat ze in januari een b proef moet lopen dan vind ik dat wel een beetje voorbarig. ik weet neit wat voor paard het is maar sommige paarden hebben echt wel even wat tijd nodig voordat ze de balans terug hebben met een ruiter op de rug door de krappe bochten van de bak. zeker in galop. maar goed, volgens mij kan je wat betreft de drachtigheid nog wel rustig aan beginnen.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 09:16

Ik zal voorlopig eerst kijken hoe het inrijden gaat. Als het goed gaat kun je dat B-proefje waarschijnlijk wel rijden.
Zelf heb ik een merrie gereden die erg heet is. En dat duurde een lange tijd om met inrijden het vertrouwen te winnen dat ze rustig bleef.
Vanwege dat felle ben ik ook eerder gestopt met rijden voor de drachtigheid. Daarbij komt dat ze in juni een veulen zou krijgen en ze is kortademig. Ze werd eind oktober zwaar ziek (tot 3x toe een flinke koliek in 1 week). Ik ben daarna wel weer gaan rijden, maar het was november toen ik weer begon. Veel heb ik toen niet meer gereden, want ze was erg heet en we waren bang dat het veulen anders eronder zou lijden. Stress is namelijk erg slecht voor een veulen. Overigens nu gaat het heel goed met moeder en dochter.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 11:10

Wat betreft het veuelen moet je gewoon kijken wat de merrie aankan. Je merkt het echt wel aan haar als ze het rijden niet meer prettig vindt. Sommige merrie kun je tot een dag voor het veulenen gewoon rustig berijden, bij de ander gaat het de laatste weken of maanden niet meer. Dat is echt afhankelijk van je paardje.
Over die proef denk ik dat je ook moet afwachten hoe het gaat met het inrijden. Ga er niet vanuit dat je in januari al mee kunt doen. Dat is nog maar 2 maanden en als ze echt alles nog moet leren is dat behoorlijk kort dag. Maar begin gewoon rustig met haar en kijk hoe het gaat.

* To Belg, or not to Belg *

ceelylover

Berichten: 1010
Geregistreerd: 18-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-02 11:19

nou eigenlijk is ze al ingereden maar er is 2 jaar zo ongeveer niks meer mee gedaan.. ze is vrijmak.. ik heb met haar gelopen en ook niet echt fel (ondanks ze een welsh is en op stal staat)
maar als ik het goed bergrijp kan ik dus nogwel beginnen met inrijden en dat kan geen kwaad?

Take A l0ke @ mY pr0file

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 12:27

O, als ze al ingereden is, dan zal ik gewoon alles rustig weer opbouwen. Je merkt dan wel aan de merrie wanneer je het moet afbouwen voor het veulen.
Maar even offtopic: Waarom zou een Welsh wild worden op stal? Mijn eigen WelshCob staat ook in de winter gewoon op stal. En mijn 4 verzorgWelshCobs ook, en dat gaat prima.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 bezoekers