Slof om a.h.=geworden:kan elke knol de paiffe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Slof om a.h.=geworden:kan elke knol de paiffe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 18:51

Ik zag in de BR-catalogus dat er een kortere slof te koop is die je aan de singelstoten vastmaakt en dan om de achterbenen onder de staart leidt (snappie Verward ) Dit om de achterhand te stimuleren (net zoals bij een pessoa eigenlijk), maar dan niet tijdens het longeren maar tijdens het rijden! Het leek me wel een goed idee, maar had er echt nog nooit van gehoord. Gebruiken jullie deze methode wel eens? Ik vind het namelijk niet zo prettig dat het "achter" me gebeurd zodat ik het niet kan zien als er iets losschiet ofzo.

AANGEZIEN we hopeloos off-topic gaan, en niemand meer reageert op wat moi zegt Verdrietig gaan we het maar eens over iets anders hebben. Discussier dus vooral verder. Schijnheilig Haha!
Laatst bijgewerkt door PridesRanch op 23-11-02 15:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 21:54

Nog nooit van gehoord!!!

Maar het lijkt mij niet echt geweldig. Een paard verzamelen kan je beter leren (en je paard) door er een goede instructie bij te halen en niet door hulpteugels.

Ik ben toch al geen fan van de slof, je laat snel die al het werk doen en daar leer jij en je paard nog niks van.
Tuurlijk rijd ik soms wel eens met slof, maar alleen als het echt ff nodig is en dan maar iets van 3 dagen achter elkaar.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 23:57

Het lijkt me niet de bedoeling dat iemand zijn paard op deze manier laat lopen. Je zal het toch uiteindelijk zelf moeten doen.

Binnenkort lopen paarden met loodbandages, slofteugel voor, slofteugel achter......hulp dingetje hier en hulp dingetje daar, hup alles tegelijk, doen we dan niks meer zelf....... Frusty
Tuurlijk af en toe een hulp is mooi, maar ik denk dat je het toch zelf moet fiksen. Hoe doen mensen dat toch als ze zonder moeten rijden op wedstrijd? Ik doe zelf niks met hulpteugels, probeer het op eigen kracht te doen. Het enige wat ik doe, is met bijzet longeren, maar dat is ook alweer een tijd geleden, longeer nu vaak alleen met halster.....Vrijheid blijheid
Maar misschien zit er nog een achterliggende gedachte achter?
Wat ik me niet kan voorstellen.
Laatst bijgewerkt door Tigger op 09-11-02 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 00:00

Waar de rijkunst stopt, komen de hulpmiddelen!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 00:04

Pipo schreef:
Waar de rijkunst stopt, komen de hulpmiddelen!


ja idd, er heb er nog nooit van gehoord en het lijkt me ook niks eerlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 01:50

Het is gewoon een bodywrap, een band langs de achterhand. Waarschijnlijk zit die band alleen maar vast aan de singel. Dit wordt vaker gedaan met longeren om inderdaad de achterhand te stimuleren, dat effect krijg je ook met dubbele longe of pessoa alhoewel die twee ook verbinding hebben met de mond van het paard.
Een paard dat echt moeite heeft met zijn achterhand, kun je met de bodywrap stimuleren. Daar hoef je geen speciaal spul voor te kopen, een bandage of een fietsbinnenband doen dat werk ook voor je. Of het verstandig is, is nog maar de vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 12:33

Is een T-Touchachtig iets. Door een lichaamsdeel aan te raken maak je het paard ervan bewust dat 'ie dat lichaamsdeel heeft (volgens Tellington-Jones is een paard zich niet bewust vanz'n achterhand, ziet 'ie zichzelf als een portret).
Of het werkt???? Ligt eraan of je erin gelooft....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 12:35

Daarom gebruiken ze de achterbenen ook niet om een ander te meppen als ze zich bedreigd voelen Lachen
Dus ik geloof het niet

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-02 12:36

Ik heb toevallig dat boek uit de bieb. Ik rijd trouwens altijd zonder hulpmiddelen. Een zadel en een hoofdstel en that's it. Ook geen sporen en zweep, maar Baduhtje is overbouwd dus die achterhand moet goed gestimuleerd worden. Als jullie me vertellen hoe ik die er goed onder rijd, want verzamelen is abacadabra voor me en in de wijde omgeving heb ik nog geen goede instructrice gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 12:39

bubbels schreef:
Als jullie me vertellen hoe ik die er goed onder rijd, want verzamelen is abacadabra voor me en in de wijde omgeving heb ik nog geen goede instructrice gevonden.


O kon ik dat maar, dan verdiende ik vandaag nog goud geld en kocht ik morgen die hele mooie Quartermerrie...... Tong uitsteken
Rijden leer je niet van Bokt, niet uit een boek, niet zonder goede begeleiding. Dus toch maar doorzoeken naar een goede instructeur.....

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 20:19

Ik heb er wel vaker van gehoord, maar dan knoopten ze gewoon een bandage vast om de achterhand te stimuleren. Ik heb ook het effect gezien en bij die persoon hielp het wel goed, maar mijn paard is redelijk actief van achter en ik heb het gewoon niet nodig. Waarschijnlijk zou hij erg hyper worden van zo'n ding achter hem *LOL*

Belker

Berichten: 15300
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 09:20

Mij lijkt het wel wat maar dan in plaats van de pessoateugel. Qua aanschafprijs. Gewoon een bodywrap er achter langs doen om hem te wennen aan mogelijk dubbele longe en hem zijn achterhand eronder te laten krijgen. Ik moet wel zeggen dat ik te weinig longeer en dat ik eigenlijk Grappa juist van achteren sterker moet maken en de spieren wat op moet rekken. Ooit ga ik het eens proberen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-02 12:54

Wat ik wel weet is dat een bandage gaat schuren. Ik heb een lange schapenvachten singelhoes, maar ik weet nog steeds niet of ik het ga proberen.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 23:47

Pipo schreef:
Waar de rijkunst stopt, komen de hulpmiddelen!


Ik zou er nog 1 ding aan toe willen voegen: Waar de rijkunst stopt of waar de mogelijkheden/talenten van het paard stoppen, komen de hulpmiddelen!

Oftewel: ieder paard heeft zo zijn gebreken, als je dan zo graag "perfect" wilt rijden, zoek dan een paard die het qua bouw, karakter e.d. ook aankan. Of leg je anders neer bij wat je hebt en koester dat. M.a.w.: koop geen haflinger als je graag nationaal wilt dressuren......

Is geen aanval op niemand hier hoor, maar ik verbaas me er altijd over hoeveel nieuwe dingen men weer verzint om bepaalde gebreken van paarden te "verbeteren".

"Een hulpteugel is alleen in goede handen van een meester, maar een meester heeft geen hulpteugel nodig". Lekkere zwart-witte stelling hè???

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-02 11:59

Ik vind er wel wat in zitten. Ik rijd baduh altijd "kaal" hoor. Geen zweep of sporen en zeker geen hulpteugels. Ik ken zijn talenten, hij is supersnel en hij kan verschrikkelijk goed springen, maar het kan nooit kwaad om hem er attent op te maken dat ie ook nog een achterhand heeft. Ik vind ook niet dat je zo'n "bodywrap" kan vergelijken met zoiets als een slof. Het is gewoon een klein zetje in de goede richting. Ik heb het overigens nog niet geprobeerd.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 19:30

Het lijkt mij dat er weinig kwaad in zo'n ding steekt. Wie weet pakt je paard het vanzelf op, als je er een paar keer meegereden hebt. Het kan weinig kwaad dunkt me. In tegenselling tot bijv. een slofteugel Lachen

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 22:51

Lovely schreef:
Het is gewoon een bodywrap, een band langs de achterhand. Waarschijnlijk zit die band alleen maar vast aan de singel. Dit wordt vaker gedaan met longeren om inderdaad de achterhand te stimuleren, dat effect krijg je ook met dubbele longe of pessoa alhoewel die twee ook verbinding hebben met de mond van het paard.
Een paard dat echt moeite heeft met zijn achterhand, kun je met de bodywrap stimuleren. Daar hoef je geen speciaal spul voor te kopen, een bandage of een fietsbinnenband doen dat werk ook voor je. Of het verstandig is, is nog maar de vraag.


Heb ik een tijdje moeten gebruiken bij Kalista. Net om een zetje te geven om haar te stimuleren haar achterbenen eronder te zetten. Nu ze sterker is geworden rijden we weer kaal. Waarom je paard niet een stukje helpen, je voorkomt er ook mee dat hij verkeerde spieren gaat spannen e.d. omdat hij het zonder nog te moeilijk vind.
Ik heb trouwens wel een bandage gebruikt, hele zachte en geen schuurplekken gezien.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 23:06

heeft iemand misschien een foto?
Zodat je ook ongeveer de hoogte kan zien waar hij hoort te zitten, en je kan zien hoe strak die moet??

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 13:57

Geen foto, maar misschien dat het zo duidelijk is:

Je doet hem dus wel onder de staart door en dan net onder de billen, stuk boven de hak dus. Wel redelijk strak, want hij mag tijdens het rijden zeker niet afzakken tot onder de hak.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 15:27

Off topic:
Anoukie schreef
Citaat:
Oftewel: ieder paard heeft zo zijn gebreken, als je dan zo graag "perfect" wilt rijden, zoek dan een paard die het qua bouw, karakter e.d. ook aankan. Of leg je anders neer bij wat je hebt en koester dat. M.a.w.: koop geen haflinger als je graag nationaal wilt dressuren......


Laat het perfecte paard nou niet bestaan, net zo goed als de perfecte ruiter niet bestaat...

Ik leg me niet neer bij wat ik heb, ik ben trots op wat ik heb en koester dat. Klein nuanceverschil op het eerste gezicht, maar eigenlijk een wereld van verschil.

Ik ben er van overtuigd dat ieder paard de passage en de piaffe, of eigenlijk iedere uit de dressuur bekende beweging onder het zadel kan leren. Waarom? Omdat iedere beweging die in de dressuur(sport) gemaakt wordt, een oorspronkelijk natuurlijke beweging is die je door africhting alleen maar conditioneert. De mate waarin dit lukt is afhankelijk van de kwaliteit van de trainer en de fysieke en geestelijke gesteldheid van het paard.

Dat een Haflinger, of noem een willekeurig ander ras dan de bekende sportrassen, niet nationaal loopt heeft m.i. ook te maken met zijn stokmaat (vaak te klein), het soort mensen dat deze paardjes koopt (vaak minder prestatiegericht) en last but not least de oogkleppenmentaliteit die je zo vaak in de sport aantreft...

On topic: een overbouwd paard zal moeite hebben om zijn bekken dusdanig te kantelen dat het goed kan ondertreden. Vak hebben deze paarden ook een berg-afwaartse bouw, waardoor je de voorkant ook nog eens omhoog moet werken. Meagan is ook overbouwd en om die reden longeren wij haar veel aan de dubbele longe. Daarnaast rijd ik veel overgangen (vooral galop-overgangen zijn goed voor dergelijke paarden), wendingen en laat ik haar ook vaak een of twee pasjes achterwaarts gaan om daarna vlot voorwaarts weg te rijden.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-02 16:17

Ik wil natuurlijk geen schuurplekken, zou mijn schapenvacht eromheen goed werken?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 21:28

abby schreef:
Ik ben er van overtuigd dat ieder paard de passage en de piaffe, of eigenlijk iedere uit de dressuur bekende beweging onder het zadel kan leren. Waarom? Omdat iedere beweging die in de dressuur(sport) gemaakt wordt, een oorspronkelijk natuurlijke beweging is die je door africhting alleen maar conditioneert.
dat vraag ik me af. weliswaar heeft elke oefening een natuurlijke grondslag, alleen zal lang niet elk paard elke oefening/beweging beheersen. er zijn bijvoorbeeld paarden in de natuur die nooit hebben leren draven en zich alleen stap-galop voortbewegen. verder hebben de bekende dressuur-rassen wel de juiste behendigheid en karakter om als meest ideale dressuurpaard uit de verf te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 21:30

[quote="abby"

Citaat:
Laat het perfecte paard nou niet bestaan, net zo goed als de perfecte ruiter niet bestaat...

Ik leg me niet neer bij wat ik heb, ik ben trots op wat ik heb en koester dat. Klein nuanceverschil op het eerste gezicht, maar eigenlijk een wereld van verschil.

Ik ben er van overtuigd dat ieder paard de passage en de piaffe, of eigenlijk iedere uit de dressuur bekende beweging onder het zadel kan leren. Waarom? Omdat iedere beweging die in de dressuur(sport) gemaakt wordt, een oorspronkelijk natuurlijke beweging is die je door africhting alleen maar conditioneert. De mate waarin dit lukt is afhankelijk van de kwaliteit van de trainer en de fysieke en geestelijke gesteldheid van het paard.

Dat een Haflinger, of noem een willekeurig ander ras dan de bekende sportrassen, niet nationaal loopt heeft m.i. ook te maken met zijn stokmaat (vaak te klein), het soort mensen dat deze paardjes koopt (vaak minder prestatiegericht) en last but not least de oogkleppenmentaliteit die je zo vaak in de sport aantreft...

On topic: een overbouwd paard zal moeite hebben om zijn bekken dusdanig te kantelen dat het goed kan ondertreden. Vak hebben deze paarden ook een berg-afwaartse bouw, waardoor je de voorkant ook nog eens omhoog moet werken. Meagan is ook overbouwd en om die reden longeren wij haar veel aan de dubbele longe. Daarnaast rijd ik veel overgangen (vooral galop-overgangen zijn goed voor dergelijke paarden), wendingen en laat ik haar ook vaak een of twee pasjes achterwaarts gaan om daarna vlot voorwaarts weg te rijden.
[/quote]

Ik ben het absoluut niet met je eens, ook ieder mens kun je niet ieder kunstje leren. Sommige paarden kunnen de zware oefeningen niet omdat ze gewoon het juiste lijf er niet voor hebben. Heb je weleens een mens met korte pootjes snel een horderen zien lopen? Nee? komt omdat ze lichamelijk niet in staat zijn om het te doen. Hetzelfde met paarden, ze moeten een bepaald exterieur hebben, bepaalde bewegingen hebben, om dit soort zware oefeningen te kunnen. En niet te vergeten karakter.

Haflingers zijn gefokt erop om bomen uit het bos te slepen in de bergen, daarvoor moeten!!! ze een stuwend achterbeen hebben, terwijl een dressuurpaard een dragend achterbeen moet hebben, daarom lopen die dieren niet hoog de de dressuur! Ook het feit dat ze krachtpatsers zijn heeft er mee te maken, kijk naar bodybilders en balletdanseressen, bodybuilders moeten hun spieren kort en sterk hebben, balletdanseressen, moeten hun spieren lang en lening hebben, dat soort dingen gaan gewoon niet samen, en daarom kunnen veel rassen het hoge nivo niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 21:36

Netjes verwoord/uitgelegd Pipo
En daar sta ik volledig achter.