Pennydroom?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Pennydroom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 19:39

Op dit moment zit ik al bijna een jaar fulltime in de paarden. eerst heb ik een half jaar parttime gewerkt op een stal waar ik alleen voerde en aan mesten was. erg vond ik t niet hoefde niet hard te werken kon rond komen van t geld en leerde met grote paarden omgaan. nu zit ik op schhol (mbo paardenhouderij) en loop een dag stage op een hengstenhouderij/wedstrijdstal. ik vindt het echt superhard werken maar een stuk meer afwisseling. naast mij loopt er nog een meisje stage (1e jaar deurne paar en sport)zij zit er intern en haar bevalt het minder goed. Ik heb af en toe een beetje het gevoel dat ze bezig is met een pennydroom. ik kan me namelijk vrij goed inleven in de manier waarop ze met paarden en hun personeel omgaan terwijl zij zich daar behoorlijk aan ergerd. een paar voorbeelden. "s morgens mesten we met zn alles alleen halverwege houdt de 'rijder' ermee op en zadelt een paard en gaat rijden, voor mijn gevoel best logisch hij moet nog een aantal paarden rijden, maar zij vindt mesten doen we met zn alle. ook als hij klaar is met rijden stapt hij niet uit maar handigt ze over zodat wij ze af kunnen verzorgen en in de molen dumpen om af te koelen. ik ben van mening dat t niet ideaal is maar met een groot bedrijf waar je je geld mee moet verdienen kan het haast niet anders. zij wil het later dus totaal anders aanpakken.
en meer van dit soort 'onpersoonlijke' dingen. ik heb echt het gevoel dat ze een soort pennydroom nastreeft, terwijl dat als je je geld wil verdienen in de paarden je toch een stuk harder moet zijn. zeker met een opleiding als deurne lijkt het me toch niet de ideale instelling. wat denken jullie erover. is t mogelijk om echt je geld ind e paarden te verdienen maar toch proberen klein en persoonlijk te blijven (als je middelmatig bent natuurlijk, mensen met een naam of geld is dat veel makkelijker)

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 19:49

Ik denk dat wat jij er van verwacht wel reeel is.
Ik wil erg graag paarden fokken en wat paarden voor mensen rijden etc.
Maar ik blijf daarnaast werken ik hoop ooit parttime te gaan beginnen maar dan heb ik wel de mazzel dat mijn ouders de boerderij betalen anders red je het echt niet paarden zijn vreselijk leuk maar je hebt zo'n kapitaal nodig voordat je iets opgezet hebt dat zichzelf terug verdiend.
Dat zal mij niet lukken maar dat geeft niet ik heb via mijn werk de verzekeringen verder geef ik nu wat les rijd hier en daar eens een paard en heb een leuk zakcentje.
misschien dat het mij lukt om parttime te gaan werken en dan geen verlies te draaien misschien...

Gekkemeid
Berichten: 289
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:02

Ik vind het eigenlijks heel logisch wat er bij jou daar op stal gebeurd... Als je in de paarden zit moet je tegenwoordig keihard werken om er geld in te verdienen... En dan is het toch normaal dat de eigenaar de paarden gaat trainen en jullie verder mesten en die andere dingen doen? lijkt mij hoor!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:10

Tsja, verschil in niveau is er altijd. Bij ons op kantoor laat de directeur zijn briefjes ook door ons uittypen en kopieren, tsja. Daar ben ik secretaresse voor, anders zou ik voor directeur moeten solliciteren Haha! Same thing met jouw stal Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:12

werk al 16 jaar in de paarden. het was en is en zal altijd hard voor weinig blijven (misschien als je voor jezelf begint kan je wat verdienen). Ik vind het al heel wat dattie zelf uitmest.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 20:19

ja dat vond ik ook (ze vegen zelfs af en toe, wat ik een nog 'erger' klusje vindt) het gaat mij meer om de instelling van dat meisje. Het is niet altijd leuk en aardig en daar wordt ik soms helemaal gek van. ik kend e paarden een stuk minder goed, maar krijg van haar daarbij toch weinig ondersteuning (terwijl ik met haar t meeste contact heb) als er paarden in de molen gezet moeten dan vraagt ze mij welke (alsof ik het beter zou weten dan haar) als ik er dan een voorstel (aangezien die niet aan de longe kan) krijg ik een recatie met nee die niet die is zo moeilijk, maarja dat lost dus helemala niet op. ik vindt dus dat ze helemaal niet realistisch bezig is maar toch op een zware opleiding zit.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:25

Ze zal vanzelf wel tegen die muur oplopen die ze op haar weg zeker tegen gaat komen

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:26

tja ik heb verder geen idee hoe dat allemaal verloopt! maar dat hoor je veel dat hij zijn paarden rijd en jij als stagaires de rest doet!'ik snap wel dat ze geld willen verdienen en dat ze hard moeten werken, maar een beetje liefde voor het paard mag er toch wel zijn? dus een paard zelf op stal doen enz. of op de wei gooien
niet dat ie nu de hele stal moet doen!
en dat meisje denkt wel erg pennerig! ben het helemaal met je eens!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:31

mensen die in de sport werken zijn over het algemeen niet bezig met van hun paarden te houden, ten eerste gaan ze als het goed is voor een beste prijs weg en daarnaast is het volledig beroepsmatig. Ze hebben wel meer gevoel voor de een als voor de ander maar de basis ligt bij de prestatie en niet bij de verzorging want daar hebben ze de grooms voor!

monty
Berichten: 85
Geregistreerd: 04-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:37

Beetje irrealistisch misschien, maar dat kan ook met de leeftijd te maken hebben. Ik kan mij haar reactie wel goed voorstellen, ik zou zelf ook graag meer met paarden bezig willen zijn dan alleen mesten en uitstappen. Ik kan zelf heel slecht tegen autoriteiten en zou het niet kunnen waarderen als anderen vaker de 'leuke' dingen mogen doen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:40

Ja wat is liefde voor een paard in zo'n bedrijf?
Ik denk dat dat inhoud dat het dier een goede verzorging krijgt en meer niet.

wij tutten te veel met onze paarden en ik denk dat zij daar moeite mee heeft omdat ze dat dus niet kan of haar 'baas'dat niet ziet doen.

Paarden zijn in dit soort dingen eigenlijk gewoon 'voorwerpen' er moet geld mee verdiend worden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:42

Ik vind juist het rijden minder leuk dan het pruttelen (uitmesten, toileteren enz.). Maargoed ik heb in mijn tijd 6 paarden per dag gereden, dan kom je er wel van terug. ik rijd liever een paard goed dan 6 half. Van mij hoeft het niet zo.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 20:47

monty schreef:
Beetje irrealistisch misschien, maar dat kan ook met de leeftijd te maken hebben. Ik kan mij haar reactie wel goed voorstellen, ik zou zelf ook graag meer met paarden bezig willen zijn dan alleen mesten en uitstappen. Ik kan zelf heel slecht tegen autoriteiten en zou het niet kunnen waarderen als anderen vaker de 'leuke' dingen mogen doen.

het is ook niet zo dat we allleen maar mogen zadelen enzo, zij mag een stuk of 4 paarden rijden, dat is dan niet de 'top' die er staat maar toch nog erg goed. je merkt ook wle dat de paar 'toppers' die er staan andere aandcaht krijgen staan nu al onder 3 dekens komen er minstens 2 keer per dag uit zomers gaan ze de wei in. maar het echte tut werk is er gewoon niet bij.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 11:35

Ik vind het al heel wat dat de ruiter in ieder geval komt helpen. Op veel plekken gebeurt dat namelijjk helemaal niet. En niet heel vreemd ook, want die persoon is daar om paarden te rijden en jullie zijn er om te mesten. Even grof gezegd, maar toch. Er is gewoon een niveua verschil en dat vind ik heel normaal. Je kunt dat leuk vinden of niet leuk vinden, maar volgens mij werkt het op alle grote stallen zo.
Wat betreft de werkwijze: het is een stuk minder persoonlijk voor de paarden, maar een grote stal kun je op een andere manier denk ik niet efficiƫnt draaiende houden. De paarden worden er goed verzorgd en dat vind ik heel belangrijk... Wil ze meer persoonlijk contact met die dieren dan kan ze denk ik beter voor een kleinschaliger bedrijf kiezen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 12:12

weet het wel zeker. kijk maar naar emiel voest, die verdiend toch ook zijn geld met paarden en heeft echt lol met ze. het is maar net en en wat je wilt.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 15:26

Wij vinden het juist heel wat als de ruiter/eigenaar komt helpen met uitmesten. Als je het er dan niet mee eens ben dat hij halverwege stopt moet je dat werk niet doen. Ze komt zichzelf nog wel eens tegen hoor . En wat is er nou leuker dan een paard te verzorgen en een beetje extra liefde te geven als het moe is van de rit die hij zojuist heeft gemaakt. Party!!

Jannelientje

Berichten: 317
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 16:25

Ik weet dat alleen dat op onze mage alles superslecht is geregeld. Weet je wie er bij ons stallen opstrooien? Dat zijn wij, de mensen die betalen voor de lessen. De stallen worden bovendien niet echt nietjes bijgehouden. De pony's zien er soms ook verschrikkelijk vies uit en dan knappen wij het gratis voor hen op. Niet dat ik het niet leuk vind om te doen, integendeel zelfs, het is leuk om te doen. Ik vind echter wel dat ze de manegepony's heeeel erg achterstellen bij de anderen.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 16:28

Cowgirl schreef:
Ja wat is liefde voor een paard in zo'n bedrijf?
Ik denk dat dat inhoud dat het dier een goede verzorging krijgt en meer niet.

wij tutten te veel met onze paarden en ik denk dat zij daar moeite mee heeft omdat ze dat dus niet kan of haar 'baas'dat niet ziet doen.

Paarden zijn in dit soort dingen eigenlijk gewoon 'voorwerpen' er moet geld mee verdiend worden.


Op de stal waar ik werk is dat dus beslist niet zo, terwijl mijn baas er toch ook van moet leven. Er word *zeker als ik er ben* uitgebreid met de paarden geknuffeld, ze worden heerlijk gepoetst, allemaal van dat soort dingen. Dan gereden/gelongeerd en daarna nog weer naverzorgd, bij het omdekken aan t eind van de middag worden ze nog een keer snel gepoetst. Als je de paarden weinig aandacht geeft denk ik dat je het niet redt om een band met het dier op te bouwen en er mee te kunnen presteren. Maar dat is mijn mening erover.


marjo -> ik vind t zowiezo al super dat er met zn allen uitgemest wordt en niet meer dan logisch dat ie eerder stopt om paarden te gaan rijden. Anders is ie midden in de nacht nog bezig en dat is ook geen leven. Dan kun je natuurlijk zeggen dat ie dan niet in de paarden zou moeten werken maargoed. Hij heeft er nou eenmaal voor gekozen en logisch dat ie t zo oplost. Hebben jullie verder toch geen last van anders zou hij misschien nog 2 stallen gemest hebben nu kunnen jullie er allebei 1 extra doen en klaar. Ik zie haar problemen niet zo

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 17:21

Eerlijk is dat iedereen evenveel doet in verhouding. Stallen mesten is niet het leukste werkje maar die paarden moeten echt gereden worden en voor zo'n ruiter is het ook niet leuk om savonds om 10 uur van je laatste af te komen terwijl je de volgende dag weer om 6u in de stal moet staan.

Dat meisje is dus een echt pennymeisje als ik het zo hoor, en vaak komen die niet verder dan de poedersuiker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 17:58

Dat iets wat in in andere topics ook wel geroepen heb.
Op deurne zitten veel penny meisjes.

Meisjes die wat pony gereden hebben en denken dat ze kunnen rijden.
Meisjes die denken dat je met paarden tuttelen geld kunt verdienen.
Maar heelaas, dan kost het alleen geld.

EEn goede ruiter kost meer geld dan een "gewone" hulp.
Gewoon tussen aanhalingstekens omdat het hard werken is.

Dus die ruiter moet voor zijn geld zoveel mogelijk paarden rijden.
Een half uur in en uit stappen, poetsen enz, hoort er dan niet meer bij.

Dus wat bij julllie stal gebeurd is heel normaal.
Zo gaat dat op alle grotere stallen.

Wil je dus echt werken in de paarden is staan knuffelen er niet bij, dat is mooi voor vrije tijd.