goede voorlezer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

goede voorlezer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 17:20

wat ik me afvraag, wie leest er jullie dressuurproeven voor?

bij mij is heel lang een meisje meegegaan dat bij mij op stal stond, door de week oefenden we onze proeven, en hadden we niet tegelijk wedstrijd, dan gingen we met elkaar mee om te helpen en voor te lezen

nu staat Quentin thuis, en ik ben de enige van de club die M2 rijdt, dus clubgenootjes zijn er vaak ook niet, omdat die veel eerder of later moeten rijden.

in de zomer valt het wel mee, alle ringen liggen bij elkaar in de buurt en er is altijd wel een goede voorlezer in de buurt, die bekend is met M1 M2 of zelfs Z proeven

maar nu is het winter, en zijn die er dus niet

en moet mijn moeder voorlezen

nou rijd ze zelf B(3x gestart, vind t nu 'niet meer leuk')en die weet amper alle letters in de bak te staan...
ze leest dus alles veel te vroeg of te laat,

nu oefen ik door de week wel eens mn proef met haar, ze heeft 1x een M1 proef op wedstrijd voorgelezen, dat was een ramp!
ben niet verkeerd gereden, maar ik wist steeds niet optijd wat ik moest doen dus het was een heel slordige proef.heb zelfs 2x naar haar moeten roepen wat ze zei, want ik verstond er nix van!

deze zondag moet ze een M2 proef voorlezen, zouden we vandaag oefenen, maar t regent en de bak is een zwembad dus dat is niet te doen!

nu baal ik er al van, dat ze die proef niet heeft gelezen en hem dus waarschijnlijk niet echt fijn zal voorlezen.

ik heb zelf al mn aandacht bij mn paard nodig dus uit mn hoofd rijden lukt niet, heb ik in de B wel gedaan, maar dat werkt bij mij niet zo goed.

de proef ken ik wel een beetje, heb hem gister in mn les gereden, maar ons mam stond te kijken, maar ipv beetje naar de proef te kijken gaat ze met iemand staan praten, dus zei ze daarna o ja ik weet heel die proef niet hoor! daar irriteer ik me dus echt heel erg aan!!

hoe doen jullie dat met voorlezers?
want ik vind dit heel vervelend, hoop dat iemand een tip heeft ofzo?

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 17:27

Ik nam eerst ook vaak vriendinnen mee van de rijvereniging of zo, maar in de winter moet je inderdaad vaak op verschillende tijden. Een paar keer heb ik zelfs gehad dat iemand zei dat ie kwam voorlezen maar uiteindelijk niet kwam. Niet echt gunstig voor je stress.
Toen heb ik uiteindelijk mijn vader gevraagd of hij dat misschien wilde oefenen. Hij ging altijd al mee op wedstrijd, maar dacht zelf dat ie het niet zou kunnen. Ik reed toen L1, dus waren de proeven nog wel te doen. We hebben het vaak thuis geoefend en we hebben een briefje in het boekje gemaakt met de letters er op. Zo kan hij zien waar ik ben en wanneer hij moet lezen. Vind het erg knap dat ie het nu kan, want hij heeft een gehoorapparaat en die zet hij uit als ik ga beginnen want anders echoot dat teveel.
Het scheelt dat hij mee is gegroeid met mijn proeven. Maar als je ineens en M2 proef moet voorlezen valt dat niet mee. Als je moeder ook niet gemotiveerd is om te oefenen zal het niet meevallen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 17:31

Mijn man is zo lief om altijd te lezen en te groomen. Soms wordt hij ook nog wel eens door andere ruiters gevraagd om ook hun proef te lezen. Wanneer dat aansluit op mijn proef dat doet hij dat wel, anders niet. Dus misschien moet je gewoon iemand vragen die voor je rijdt.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 17:48

ik heb net aan mn moeder gevraagd of ze bij de ruiters voor me wil kijken en dan vooral luisteren wanneer er iets wordt voorgelezen en dat ze dan in het boekje mee moet lezen.
en vragen of iemand anders voor wil lezen als ze er zelf niet 100% in gelooft dat ze het goed kan lezen!

en ik moet morgen heel de dag werken, kan in mn pauze gelukkig ff Quentin wassen en mag iets vroeger weg, zodat ik hem kan invlechten(werk op een springstal hier 200 meter verderop)dus heb ook niet echt veel tijd om me ij alle rudt voor te bereiden, maar ik ga in de koffiepauze 's ochtends mn proef heel veel doorlezen!
zodat ik hem dus zelf nog beter ken, en dan kan ik er alleenmaar het beste van hopen!
maar ik was zo blij dat ik Quentin weer nrmaal kon rijden, en dan zon voorbereiding voor wedstrijd, vandaag kan ik niet rijden omdat de bak een zwembad is!en dan heeft mn moeder ook nogeens geen zin om moeite te doen om mn proef te oefenen!

slecht voor de wedtrijdstress!!

maar ik laat wel weten hoe het is gegaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 18:29

Waarom vraag je anders niet gewoon een andere voorlezer op het terrein? Effe luisteren bij anderen wie lekker duidelijk en op tijd leest, en dan gewoon vragen of hij/zij jou ook voor wil lezen.
Ik ben zelf ook altijd de "pineut" als ik ergens op een wedstrijdterrein kom, want ik heb een duidelijke stem en al duizenden proeven voorgelezen. Jammer dat je niet hier in de buurt zit, anders kwam ik je wel helpen, heb morgen toch weinig bijzonders te doen...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 19:19

Ik durf allen maar B voor te lezen, amar ik schijn heel duidelijk (hard) voor te lezen, ik word ook vaak gevraagd. Moest op een gegeven moment drie mensen twee proefjes voorlezen... Na het vierde proefje hield mijn stem er al meeop, dus heeft iemand anders dus die laatste twee moeten doen...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 19:22

Renske gewoon de proeven uit je hoofd leren, dan weet je zelf waar je moet zijn en is de voorlezer alleen maar een geheugensteuntje.
Het is niet erg aardig om je eigen onvermogen op je moeder af te schuiven.
Je moet gewoon je proef kennen.

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 19:31

Mijn moeder leest mijn proeven ook voor,en daar ben ik wel erg blij mee.
Ik rijd in de B maar mijn moeder las in het begin net zo als jou moeder!
De eerste keer dat zij las was ook best wel lastig rijden.
Maar nu lees ik de proefjes zelf ongeveer 10 keer door,en dan ken ik ze wel een beetje.
Ik oefen nu ook steeds vaker met mijn moeder,en het gaat ook steeds beter.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:02

mwah, degene die het dichts bij me in de buurt staat op het moment dat ik moet, is de klos Lachen

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:03

Ik lees zelf heel vaak voor degene voor wie ik ook groom, we staan op dezelfde stal, ik rijd een paardje van de staleigenaar, en zij rijd er meerdere voor hem. Ze is ook mn lesgeefmens, en ont-zet-tend kritisch voor haarzelf, en ook met hoe iemand haar proef voorleest. Ze heeft de vreemde neiging om een foutje op de lezer af te schuiven. Toen ik voor haar ging groomen had ik dus nog nooit een proef voorgelezen, maar was er snel aan gewend. Ik hoef gelukkig enkel maar B en L1 te lezen, maar heb om te 'oefenen' (voor de ruiter hoor) ook wel M2 proeven gelezen en dat was geen probleem. Voor een man die bij ons op stal staat heb ik ook eens gelezen (hij en zn vrouw zijn allebij jurylid) en die vond t super, zn vrouw was al helemaal lyrisch 'Kind, wat heb jij vreeeselijk goed en duidelijk voorgelezen!! Echt heeel goeeed!' Hihi, maar dat zijn sowieso een beetje vage lui.
Als ik moet rijden leest mn lesgeefmens dus voor, maar die is echt een ramp, ze leest onduidelijk en chaotisch (is zelf behoorlijk hyperactief en leest zichzelf voorbij zeg maar). Ik zorg en dus altijd voor dat ik mn proef uit mn kop ken. B) Haha!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 23:31

mijn moeder of mijn zus, anders iemand die mee is op wedstrijd, maar meestal lezen mijn zus en ik elkaar voor, als dat mogelijk is Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 23:59

ik leer mn proeven ook altijd uit mn hoofd, en ik rij ze ook altijd voor ik wedstrijd heb
dus ik ken de proef ook wel, maar als ik dan zelf mn handen vol heb aan mn paard, en dan ff 'de weg kwijt ben' in mn hoofd hoe de proef ook weer ging, heb ik graag een goede voorlezer die duidelijk&op tijd zegt wat ik moet doen, dus dan raak ik in de war als ik maar nix hoor van die voorlezer of het maar half hoor!

maargoed, ik zie wel hoe het morgen gaat, vraag wel iemand die ik tegenkom, en anders moet mn moeder maar lezen.

overigens, als ik een fout maak of slordig rij, ben ik de eerste om dat toe te geven!en schuif ik dus niet af op de voorlezer!
behalve wanneer de voorlezer dus daadwerkelijk fout leest, maar dan nog wordt ik niet boos of ga ik ruzie maken ofzo, want denk altijd maar zo, ze zullen het vast niet expres doen!

maar ik heb nou eenmaal liever een goede voorlezer!en ben heel erg gewend aan dat meisje wat altijd meeging, die las echt perfect voor!
maar ja nu staan we 20 km bij elkaar vandaan en rijden hele andere wedstrijden, helaas!

Chimmielover
Berichten: 1
Geregistreerd: 08-11-02
Woonplaats: jabeek

voolezer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 00:08

daar heb ik ook soms problemen mee maar mijn moeder is nu hard aan het leren en zij kan het aardig!
mijn instructice gaat nu in de winter mee op concour dus die leest mij dan voor.
maar mijn moeder is blij als ik met een paard begin want dan start ik B en dat vind ze wat makkelijker dan M2 en volgende zomer Z!

gr joyce

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-02 00:14

kijk, als mijn moeder dat ook zou doen zou ik heel bij zijn!
maar (ook hier te lezen [VvdD] BOOS!!! ze verplichten me min of meer om (redelijk succesvolle) wedstrijden te rijden, maar neemt vervolgens niet de moeite om zelf de proeven te leren lezen!

maargoed ze zal wel last van een najaarsdepressie hebben, want van de zomer wilde ze wel M1 oefenen, en toen zat er ook wel wat verbetering in, maar nu neemt ze geeneens de moeite!

en daar baal ik dan echt super van!!

maar ik ga morgen heel erg goed mn best toen, tel tot 10 als mn moeder niet goed leest&blijf vriendelijk, en ga nu mn zadel invetten&mn proefje nogmaar een paar keer doorlezen!!

want ook al heb ik vandaag dan niet kunnen rijden vanwege het weer, en heeft mn moeder de proef nog nooit gelezen, ik zorg er voor dat ik zelf wel goed voorbereid ben!!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 01:14

Zo moet het zijn!!!!!! Haha!

Veel succes morgen.......en je weet het.........als je zo'n slechte voorbereiding hebt gehad kan het alleen maar meevallen......en anders volgende keer beter!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 12:54

Eigenlijk rijd ik nooit wedstrijden maar die twee keer dat is eens mee heb gedaan aan een onderlinge wedstrijd las mijn lesgeverd voor Haha! Maar als ex-voorlezer weet ik zelf dat het voorlezen best wel een kunst is. Een B-proef is als leek zijnde best nog wel te doen zolang je maar in de gaten houdt waar de letters zitten maar da's bij een L1 proef al een stuk minder makkelijk. Ik heb zelf jarenlang mijn vriendin op wedstrijden altijd voorgelezen (ponies en paarden, met paard tot in de (oude) M1) en in die ponytijd las ik ook vaak voor andere clubgenootjes voor. En kon ik een keer niet lezen dan raakte mijn vriendin bijna helemaal in paniek omdat zij dan beweerde dat niemand anders het kon Verward Hihihi, toch leuk om te horen dat je zo wordt gewaardeerd Schijnheilig Tegenwoordig lees ik nog heel af en toe een proef voor maar sinds die nieuwe proeven beperk ik me wel tot en met de L2....... de M en hoger vind ik niet mijn pakkie-an om daar onvoorbereid mee bezig te houden. Dan wil ik zelf eerst een aantal keer thuis hebben gelezen en 'geoefend' met de ruiter. Omdat als er iets mis gaat het dan niet aan mijn voorlezen kan liggen Haha!:D

Fuurtje

Berichten: 52
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 18:58

mijn moeder leest me altijd voor.
haar stem is ook het enigste wat ik hoor onder de proef
heel handig 's zomers als iedereen door elkaar heen schreeuwt.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 20:16

Vroeger nam ik nog weleens iemand mee, maar dat is elke keer zo'n gedoe dat mijn moeder en ik nu meestal met zijn tweeën gaan *LOL* Mijn moeder heeft met mijn pony nooit gelezen omdat ze dan in het M2 moest beginnen, maar nu rijd ik weer B en gaat het dus makkelijk Haha!
En de L2 proefjes van mijn zusje gaan ook goed Knipoog

Zelf ben ik trouwens wel heel vaak met iemand mee om te groomen(als werk en studie het toelaten) en op de grote wedstrijden laat ik mijn eigen beest thuis(in ieder geval tot nu toe) en ren ik zelf lekker rond als voorleesmiep Haha!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 20:19

Trouwens, met indoor rijdt er toch ook altijd iemand in dezelfde klasse voor je Verward Dan kun je die toch vragen of je de voorlezer mag lenen Verward (gebeurt mij ook vaak, maar heb liever dat ze het rechtstreeks aan de lezer vragen *LOL* )

ceelylover

Berichten: 1010
Geregistreerd: 18-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 16:54

ik zorg altijd dat er een vriendin voor mijn leest ..
en ze kan je nog helpen met je paard ook tenminste zo vind ik het..
als je even iets anders moet doen kan zij je ook altijd nog helpen..
je moet dan wel een vroiendin hebben die ook wel de letters heeft en zlef ook wel wet hoe jij dan moet rijden

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 11:10

Ik ga dus binnenkort ook starten. Ik heb mij voorgenomen om Roel mee te nemen. Hij zal mij ook 9 van de 10 keer naar de wedstrijd brengen en hij kan super lezen Lovers. Handig zo'n vriendje....

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 14:44

Mijn vriendje leest mijn proeven. Wij zijn goed op mekaar ingespeeld en hij praat ook luid genoeg. Ik zou ook niemand anders mee willen hebben dan hem. Het blijkt nog wel eens een probleem te zijn om op tijd te lezen. Wat dat betreft is het bij ons goed geregeld.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 17:43

ik heb afgelopen zaterdag iemand van mn club gevraagd om te lezen, ik was de 1e die in de M2 moest starten, heel handig dat dat niet wordt gemeld door mn club, krijg alleen een mailtje met daarin hoelaat ik moet starten en in welke ring!normaal staat er ook het startnummer bij, maar deze keer niet!

maargoed, ik had mn proef uit m hoofd geleerd, en ik werd heel goed&duidelijk voorgelezen, het enige probleem was het juryhokje, en het hokje dat er alvast stond voor de 2e jury als de Z zou starten, er schenen lampen op het spierwitte hokje en op de ramen en die spiegelden heel vreemd.
3/4 van de paarden kwam niet normaal door de ring heen(steigeren bokken wegrennen, sommige ruiters in de L2 en de M1 hadden vrijwillig de ring verlaten....)

voor de verandering vond die van mij alle 8 bloemstukken niet eng, en de witte hekjes vond ie ook niet eng, de vlaggen die heel laag(hij steigerde en k zat mn mn cap tegen n vlag!)hingen vond ie ook niet eng!

maar ja dat juryhokje was eng, behalve aan het eind van mn proef!
maar ik was 11e van de 20 en had 146 punten, hele hoge punten voor sommige onderdelen, veel lagere punten voor de onderdelen die in de buurt van het juryhokje uitgevoerd moesten worden.

maar was al een stuk beter dan mn 1e M2 proef, die was buiten en daar liep ie weer veel te braaf, nu ging het best goed, was heel tevreden, alleen jammer van het juryhokje, maar ja andere binnenwedstrijden sprong ie de ring uit, of reed ik heel de proef op de binnen hoefslag of schopte ie naar de boemstukken of liep gewoon nergens langs!

dus t gaat steeds beter!

en mn moeder zei na mn proef dat ze graag wilde oefenen omdat ze nu wel inzag dat M2 voorlezen zonder oefenen niet te doen is!!

volgende week heb ik weer wedstrijd!

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 23:27

Ik schijn geluk te brengen. Mijn instructrice heeft na 2 jaar niet starten voor het eerst Z2 gestart en had meteen 2 winstpunten. Twee weken later startte ze weer en ging ik mee als lezer: weer 2 winstpunten. Toen las ik ook nog een meisje met haar pony die voor het eerst Z mocht starten: ook 2 winstpunten!
Nou voreg mijn instructrice of ik as zondag soms ook meekan naar haar wedstrijd!

kristel0305
Berichten: 28
Geregistreerd: 20-06-07

Re: goede voorlezer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 23:06

bij mij leest de eigenaresse van depony de proef voor en die hoor je de er gelukkig goed bovenuit en dat is toch het belangrijkste of je moet de proef uit je hoofd kennen