Hyphothetische vraag wat betreft het uitmesten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Hyphothetische vraag wat betreft het uitmesten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-02 09:44

Vaak zie ik hier nog wel eens langskomen, dat de stalhouder of iemand anders voor je uitmest en die doet dat dan op een bepaalde manier.
Bijvoorbeeld, elke dag de mest eruit halen en 1 maal in de week de natte plekken en vele variaties hierop.

Nu is mijn vraag, als je de keuze had, waar zou je dan voor kiezen.
Elke dag de mest eruit en dan eenmaal in de zoveel tijd de natte plekken eruit (1 of 2 maal per week oid),
of andersom, elke dag de natte plekken en eenmaal in de zoveel tijd (om de dag oid) ook de mest.

Dus als je het zelf niet voor het zeggen hebt, maar alleen die 2 keuzes hebt en niet beiden (mest en natte plekken) iedere dag.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 09:49

Dat hangt helemaal van het paard af. Bij een echte smeerkees die de stront overal smeert heb ik liever de poep eruit en dan goed opstrooien, dan kunnen die natte plekken nog wel een dagje (niet langer!), als die al niet grotendeels meegeschept worden met de mest. Bij een paard dat 'zindelijk' is en alles in 1 hoek mikt heb ik liever die hoek wat viezer met mest, maar dan wel de rest van de stal schoon en droog.

Ik heb de luxe dat gewoon iedere dag alle smerigheid eruit gehaald wordt en er zeer ruim opgestrooid wordt en dat vind ik persoonlijk toch het beste.

Nulla tenaci invia est via

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 09:58

Het is toch zo dat de urine zorgt voor ammoniakdampen?
In dat geval zou ik liever de natte plekken weg laten halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 10:00

Moeilijk hoor, ga met Margreet mee.

Heb je een merrie en die plast achterin de stal en er zit een rooster, dan elke dag de drollen eruit.

Heb je een ruin die plast lekker in het midden en is het een box met standaard maten (3x3) heb je een hele vieze stal hoor als je de natte plek er maar 1 of 2 keer per week eruit haalt. Ook nog eens een lekkere natte pisdeken waar ze op moeten liggen.

Poept hij ook nog overal en ook nog eens lekker in het midden, heb je een zuurkoolstal. Strooi je dan alleen de natte plek wat op, staat hij binnen 2 dagen op een mesthoop.

Als er niet per paard bekeken wordt hoe er uitgemest wordt, voor mij een reden lekker te gaan verkassen. Heb een bloedhekel aan vieze stinkende natte bruinederrie-stallen.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 10:00

Wat ik altijd deed bij Homero en Sefin:
Ik haalde elke dag de drollen erut, en schudde de stal helemaal op, en alleen de hele erge natte plekken eruit. Als je alles helemaal omgooit, kan ik bijna een week met een baal krullen doen.

Indy was hopeloos. Bij haar moest ik alle viezigheid eruit halen, en on ik maar 3 dagen met een baal... Telkens een beetje schone krullen erin hielp geen zak, het is echt een smeerkeesje

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 11:06

Ik vind het nogal raar dat je moet kiezen...maargoed, ik zu de natte plekken eruit laten halen...mest houdt het stro opzich nog redelijk schoon, en heeft Buddels toch nog een lekker bedje Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 12:32

natte plekken wat xono zegt de mest is vaak droog en die smokkel je een beetje met de natte plekken mee.
Daarnaast daar kun je mooi over heen stooien natte plekken blijven dan nat.

Ik die het elke dag beide

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-02 12:37

Ik hoef niet te kiezen, ik mest zelf uit, dus bepaal zelf hoeveel en wat erin gaat, hoeveel en wat er uit gaat en wanneer.
Daarom was het ook een hyphotethische vraag (of hoe je dat ook schrijft).

Als je de keuze had uit 2 stallen met dezelfde mogelijkheden en capaciteiten ed, alleen het uitmesten anders was, voor welke stal zou je kiezen...

Ik haal dus elke dag en de natte plekken en de mest eruit.
In de stal is 1 plek waar het altijd nat is en tegen de achterkant soms ook wat plekjes.
De mest niet op 1 hoop, maar verspreid over de achterkant.
Dit is vaste prik, dus een makkie om eruit te halen omdat ik weet wat ze waar doet.
Alleen als ze hengstig is, wisselt het nog wel eens (tja, dat heb je met merries he).
Als ik niet elke dag uitmest, is het binnen korte tijd echt een zooitje.

Als ik dus een keuze tussen natte plekken en mest moest maken, zou ik voor de natte plekken weghalen gaan.
Dit omdat dit het grootste zooi veroorzaakt, de dampen die het teweeg brengt en je bij natte ondergrond meer kans hebt op rotstraal (heeft mijn paard al eens gehad, al was dit niet door de bodembedekking, ondergrond oid, maar door het voer en ik bang ben dat ze er gevoelig voor blijft/is).
De mest ligt bij haar toch op de achterste mat in de hoek en in het midden waar ze nooit staat of ligt.
Eventueel de natte plekken eruit en de mest in 1 hoek gedeponeerd oid.

Ik ken dus een stal waar ze elke dag de drollen eruit halen en jezelf 1 maal per week de natte plekken er uit moet halen en nieuw strooisel erin moet doen.
Nou, als je dan door de week komt, is er zowat geen bodembedekking meer en wat er nog wel is, is vies.
Zoiets zou ik dus nooit willen (evenals op die stal staan en niet alleen daarom), daarom ook de vraag.

Ik mest gewoon het liefst het zelf uit, vind het geen vervelend werkje als ik dat iedere dag eventjes netjes bijhoud en dan gaat het gewoon op mijn manier, hoe ik wil dat het gebeurt.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 12:39

Die keuze zou voor mij niet bespreekbaar zijn.
Ik heb geen paard geloof ik, maar een mestkever Haha! , dus ik haal de stal iedere dag leeg.
Als mijn stalhouder me voor die keuze zou stellen, is het stalhouder en zoek ik een ander plekje.


Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 12:58

He hangt heel erg af van de ondergrond en de afwatering van de box vind ik.
Bij mijn stallen is wel een putje maar het loopt niet echt goed af. Ik haal zelf normaal gesproken elke dag alle mest en alle nattigheid er uit. Het redelijk schone stro verdeel ik dan over de bodem en daar overheen gaat vers stro. Echt zuinig is dat niet, er gaat meer dan een halve baal per dag in de grote box van 4x5,5m.
Nu staat de Shetlander in die grote box (de rest staat nog buiten) en strooi ik elke dag op. Eens in de week haal ik de box leeg. Dat kan nu gemakkelijk omdat hij alles op dezelfde plaats doet en dus genoeg droge plekken heeft om te staan en te liggen. Dit is natuurlijk een stuk gemakkelijker en minder tijdrovend maar als mijn Tinker weer in die box staat is dat geen doen meer.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 13:13

Bij Banjer mest ik elke dag uit en haal ik elke dag de natte plekken weg... 1x per 2 weken haal ik de box helemaal leeg en verschoon ik alles.....

In de zomer is het makkelijker... dan staat ze lekker dag en nacht op het land... Knipoog ze staat trouwens in een box van 3.60 x 3.60 (ze is zelf 1.54) en ik gebruik ongeveer 25 balen stro in de maand in het winterseizoen, als het land dicht is.... (ze staat dan wel tot over haar knietjes in het stro)

Velen vinden het overdreven hoe ik haar stal bij houdt, maar ik lig zelf graag zacht en in een schoon bedje, dus heeft mijn pony er ook recht op.... Haha!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:01

Rare vraag, natuurlijk haal je sowieso de mestballen er elke dag uit. Na 24 uur verspreiden de wormen zich vanuit de mest naar de omgeving daarvan, dus daarom moet je gewoon elke dag de mest eruit halen, ook al denk je dat jouw paard geen wormen heeft...Daarmee voorkom je gewoon herbesmetting met dezelfde wormen. Het paard ontwormen en vervolgens de mest een week lang laten liggen heeft dus helemaal geen zin.

De urine kan ammoniakdampen vrijgeven, maar...als je strooisel voldoende droog is en er boven op ligt, dan kan dat de eerste dampen goed absorberen. Bij die Opppotsystemen waar 1x per week/2 weken de urine wordt weggehaald is dat als het goed is het geval en kan het dus weinig kwaad de natte plekken een week of 2 te laten liggen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:55

als ik echt moet kiezen kies ik voor de urine, dit omdat de ammoniak dampen uit de plas bronchitus kunnen veroorzaken.!!dus nooit de mest langer dan 2 dagen laten liggen. maar de drollen moeten er eigelijk ook uit, dus elke dag uitmesten is het beste voor het paard. ook omdat te veel mest en urine in de stal voor rotstraal kan zorgen....

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!

DubbelFun

Berichten: 88477
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 15:28

Ik haal elke dag de mest eruit en maak van de houtkrullen weer een mooie bedje Haha! .
Eén maal per week gaan de natte plekken eruit en wat nog schoon genoeg is gaat onderop. En dan een schone laag houtkrullen erbovenop.

Zolang de laag dik genoeg is komt er geen urinelucht doorheen en staan ze er ook niet middenin.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 23:06

ik heb meerdere paarden maar ze zijn allemaal verschillend op stal.
de ene, een e pony merrie is echt een viespeuk, piest overal maar poept wel in een hoekje, eet ook nog eens groot deel stro dus 's morgens alles vies en kaal (dan verwijder is dus alles en krijgt ze helemaal nieuw stro).
de tweede is een merrie van 1.67 m., zij poept in een hoek en plast in een hoekje, ze woelt wel het stro om maar is altijd schoon dus die krijgt maar beetje stro bij en ik haal dagelijks mest en natte plekken weg.
en dan naadje, mijn kanjer maar niet op stal.... Boos! , of ze nou een dikke laag stro of houtmot heeft of een dunnere laag, 's morgens is alles één en al strond en nat.
die krijgt het voor elkaar elke nacht in haar waterbak te poepen en alles smerig te krijgen.
haar strooi ik dan ook alleen over en verwijder de erste drollen en natte plekken (1/2 kruiwagentje) en maak dus een soort potstal die ik twee maal per week helemaal uitmest, zo werkt het het beste....

p.s. ik heb een betonnen ondergrond.
de shetlandstal is voorzien van rubber matten en tweemaal per week een zak houtmot, deze mest ik 2 maal per week (in/uitloopstal) grootste gedeelte staan ze buiten en mestten ze dus ook buiten.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 23:31

Natte plekken ! Zonder twijfel. Paardenmest is niet zo schadelijk (honden vinden het zelfs heerlijk Lachen maar de ammoniac en het zout in de urine zijn funest voor luchtwegen en hoeven.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-02 01:03

Tinkie schreef:
Natte plekken ! Zonder twijfel. Paardenmest is niet zo schadelijk (honden vinden het zelfs heerlijk Lachen maar de ammoniac en het zout in de urine zijn funest voor luchtwegen en hoeven.


Tinkie, honden vinden het misschien wel lekker, maar het is niet gezond voor hun en kan dus wel schadelijk voor de hond zijn.
Mede door de wormspuiten die een paard normaal krijgt, maar ook door andere dingen.

Verder ga ik met je mee hoor.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 10:05

ik haal elke dag de mest eruit, de natte plekken maar 2x per week. Ik moet er wel bijzeggen dat wij geen beperking opgelegd hebben qua stro-gebruik (hoe meer hoe liever volgens onze pensionhoudster) Haha! Schijnheilig . Dus de natte plekken worden bedekt met een fijne dikke laag vers stro. Ze staan er soms tot hun buik in Knipoog Het grappige is dat paarden met zoveel stro hun stal gaan inrichten, een plek voor de mest, een plek voor het plassen en de grote hoeveelheid stro wordt zorgvuldig door de stal verplaatst voor het nacht bed . Mijn B'elanna schuift bijvoorbeeld veel stro hoog tegen de muur in twee hoeken van de stal zodat ze een steuntje in de rug heeft.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 10:31

het ligt eraan hoe vies ze zijn geweest. Ik mest meestal 2 a 3x per week helemaal. Er zijn dagen dat ik alleen wat natte plekker en drollen weg haal en daarna opstrooi, en zijn dagen dat ik niks doe, en er zijn dagen dat ik enkel opstrooi

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 14:23

Citaat:
Tinkie, honden vinden het misschien wel lekker, maar het is niet gezond voor hun en kan dus wel schadelijk voor de hond zijn.
Mede door de wormspuiten die een paard normaal krijgt, maar ook door andere dingen.


Inderdaad, de drollen van de dag volgend op het ontwormen kunnen echt levensgevaarlijk zijn voor je hond heb ik gehoord. Ik laat ze rustig een drolletje meepikken tijdens het uitmesten maar vlak na het ontwormen hou ik ze voor de zekerheid weg uit de stal/wei.
Verder bestaat een drol voornamelijk uit onverteerde plant- en graanresten, het schijnt verder dus echt geen kwaad te kunnen. Ook sommige paarden nemen wel eens een hapje en voor jonge veulens is het zelfs van groot belang om wat mest van hun moeder te eten ivm de aanvulling van bacterien in de darmflora.

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 16:17

Bij ons wordt iedere dag helemaal uitgemest. Alle mest en natte plekken worden uitgehaald en iedere dag een schoon stobed. Ik vind het perfect! Iedere avond staat mijn paardje in een superschone stal Lachen

Don't hate me cause you ain't me!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 16:23

Ik ga ook zeker niet kiezen, dan doe ik het zelf!

Ik mest nu ook zelf. Iedere dag gaan de drollen en de natte plekken eruit. (meestal een kruiwagen vol) Daarna gooi ik er gemiddeld weer 2 plakken in.
Zijn stal is altijd lekker dik opgestoord en veel viezigheid zul je niet tegen komen.
Toch doe ik vrij zuinig met mijn stor doordat ik ook als ik de 'grote schoonmaak' houdt dan bewaar ik het schone stro (van de zijkanten meestal) en daar maak ik een onderlaag van in het midden (gaat er dus als eerste weer uit).

Mesten vind ik heel belangrijk en het komt zelden voor dat ik een dag oversla.
Pinky staat overigens 2/3 dag op stal in de winter en in de zomer op de weide...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 18:05

Ik heb geen keuze, want mijn paarden zijn gewoon ranzig.
De een deponeert alles overal, het is maar net waar hij op dat moment staat. Vervolgens banjert hij daar dwars doorheen en stampt en plet het lekker door elkaar: alles elke dag eruit dus.
Mijn hengst doet alles midden in zijn box, haalt vervolgens de zijkanten leeg, schraapt alles op een hoop in het midden, gaat daar als een koning bovenop staan. Die heuvel moet er dus ook elke dag uit.
Mijn veulen doe ik alleen drollen en natte plekken. Mijn merrietje idem dito. En ik heb nog een ruin, die is al net zo smerig als de rest...ook helemaal leeg dus.
Ik sla eigenlijk geen dag over, maar ik heb gelukkig ook een geweldige hulp, dus die mest ook regelmatig uit.

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 18:38

brr, ik moet er niet aan denken om Darmorah langer dan 1 dag in haar vieze stal te laten staan, zij woeld namelijk alles om en gaat er dan in liggen, daarom ben ik zo blij dat ik zelf moet uitmesten op m'n vorige stal met m'n vorige pony (die net zo goor, zo niet goorder, was als Dar) werd het voor me gedaan en als ik dan kwam was nog de helft van de stal goor, en mogt ik niet zelf uit gaan mesten of stro er bij pakken Frusty ik vind dat het ook gaat stinken als je het langer dan 1 dag laat liggen en ik vind het ook onhygiënisch.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 20:57

Wij mesten iedere dag alle vieze poepplakken en drollen weg! anders word de stal zo vochtig!

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers