Beestjes genieten van Navy´s wintervacht? +uitslag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Beestjes genieten van Navy´s wintervacht? +uitslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 21:38

Hoi,

Ik was vandaag Navy aan het poetsen, en ze was vrij onrustig met haar staart aan het slaan. Op een gegeven moment kreeg ik de (waarschijnlijke) oorzaak ervan in het oog.. Ik borstelde namelijk een beestje uit d´r vacht omhoog. Deze bleef zitten en ik inspecteerde het even grondig, wou het weg slaan, maar toen spurthe het weer in Navy+s vacht, en kon het daarna niet meer terug vinden.

Het had 6 poten, het was dus zeker geen spin of vlieg (geen vleugels). Het had een rond lichaampje, en was vrij plat. Ik schatte het zo´n halve centimeter groot. Ook was het bruinig van kleur, dus een luis is ook niet aannemelijk (gezien de vorm, kleur en grootte).

Iemand een idee? Ikzelf zat te denken aan misschien mijten? Maar heb geen idee hoe ze eruit zien. Ik was van plan de dierenarts toch al te laten komen, dus zal dit ook meteen vragen.

Verder is ze trouwens in goede staat *LOL* Geen matte vvacht, geen plukkerige vacht, al wat wat dikker, maar nog vrij dunne vacht voor deze periode.

Alvast bedankt!

NB. Ik heb ook geen eitjes of iets dergelijks gevonden, maar gezien het met de staart slaan en ernaar happen voelde ze het duidelijk wel.
Laatst bijgewerkt door Navy op 09-11-02 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 09:45

Hihi ik zit te griezelen achter mijn laptopje.......het klinkt als iets, waarvoor ik zelf in ieder geval meteen aan de telefoon zou hangen met mijn DA. Niet dat het zo levensbedreigend is meteen hoor, maar ik griezel van al wat kruipt en krioelt.........brrrrrrrrrr..........meteen wassen en behandelen.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 09:49

Ik denk meteen aan een teek.. die zijn vrij klein als ze nog niet vast zitten, plat, volgens mij 6 pootjes en bruin..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 11:15

Nou ik zou hem even lekker wassen met betadine shampoo. Straks krijgt hij een allergische reaktie van die beestjes.

Is het nog steeds tekentijd dan?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 13:04

Het kan ook een want zijn. Wantsen lijken wat op teken, want ze eten ook bloed, maar ze krijgen geen dik lijf ervan. Ze maken wondjes en likken het bloed dan af. Paarden kunnen er behoorlijk sterk op reageren, want dat wondjes maken kan goed pijn doen.
Ze zijn idd behoorlijk snel en moeilijk te pakken te krijgen.
De kleur is idd middenbruin.

Het meest bekend iin Nederland is de bedwant, in de volksmond ookwel bedluis genoemd alhoewel deze benamning technisch niet juist is want de want is geen familie van de luis.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 13:11


Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 16:11

zijn het geen luizen??dit hebben een rood achtige kop en een wit achtig lijfje

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 16:29

*krijgt spontaan jeuk* Kunnen het luizen zijn of een teek misschien Verward teken kruipen ook en zijn eerst klein voor ze zich vastzuigen.

BTW ik geloof dat mijten ook een soort van wittige stipjes zijn Verward Balen dat dat beest ontsnapt is. Teken zijn trouwens wel bruinig en in het begin plat.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 17:00

Dat zijn gewoon luizen hoor! Die kunnen ook bruin zien, ik zou zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan voor een middeltje, dat trouwens meestal ook helpt tegen andere beestjes, en bereid je maar voor op alles wassen, jouw paard en al je spullen, stal ontsmetten en ook de buur- en vriend-paarden zullen behandeld moeten worden. Pfff echt erg... Ik heb het namelijk ook eens meegemaakt met een shetje dat mijn vader meegenomen had van de markt.... Lips are sealed

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 17:23

ik had eerst een shet en die had dat ook (alles moet je wassen, met een speciaal chemisch spulletje) paarden met een dikke wacht krijgen t sneller helaas....haal de DA er maar snel bij!!(oja je moet je zelf ook ontsmetten want ik heb het ook gehad van me shet toen).....

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 21:20

Hmm.. Lees nogal uiteenlopende reactie´s.
De reden waarom ik ernstig twijfel aan het feit of het een luis betreft: het was er slechts eentje, erg groot voor een luis, veel te rond, geen eitjes en geen specifieke jeuk, meer een irritatie.

Bedankt in elk geval, vooral de site´s hebben me aan de nodige kriebels en jeuk geholpen (en bedankt Knipoog ).
Ze verschillen allemaal gigantisch, die wantsen.. Eentje die er wel wat van weg leek te hebben:
Afbeelding

Verder over de teken: ik zal eens even goed op Internet kijken of ik hier wat over vind. Het er zat gezien, bij paarden/honden en katten, maar deze waren veel kleiner, hadden een andere kleur en leken er in de verste verte niet op. Overigens is de tekentijd ook al weer voorbij.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 21:57

Nounou, ik stond van mezelf te kijken dat ik nog verder durfde te klikken. Want geloof me: Ik heb vreselijke dingen gezien. Niet alleen mijten, teken en wantsen, nee, ook gedetailleerde spinnenfóto´s.. En dat zie ik nou liever niet.. Maar goed, de uitslagen van mijn research..

Hieronder een teek, niet volgezogen.
Afbeelding
Deze heeft absoluut niet de kleur van degene die ik zag, maar dat hoeft ook niet, als teken jong zijn zijn deze bruin, maar maar 1 mm groot, en deze was zeker 5 mm. Ook was het verschijnsel Knipoog op Navy veel ronder, had geen spitse kop en leek hier dus niet echt op. Ook heb ik het vandaag niet kunnen vinden en ik neem aan dat een teek zich inmiddels al wel te goed zou doen aan haar bloed }> Ook dacht ik dat teken niet irriteerde of dat ze er iets van voelen, maar dat weet ik nbiet zeker.

En met dank aan Colin´s site (Xono)..
Luis

Nee, luis komt dus niet alleen voor bij mensen. Luizen komen bij paarden vooral in de winter voor, wanneer het paard op stal staat en een deken om heeft. Luizen vestigen zich in de vacht van het paard, door de warmte van het deken. Controleer dus regelmatig het kruis, liezen, staartwortel en de manen van je paard. Let hierbij op witgele eitjes (neten) die aan de vacht zijn vastgeplakt. De dierenarts heeft hier bestrijdingsmiddelen voor die je meerdere malen toe zult moeten passen.

Zoals ik al zei heb ik geen enkel eitje kunnen bespeuren, en ging het om slechts 1 GROOT geval Lachen Sorry Colin, hoop niet dat ik de regels van het copyrighten al te veel heb overtreden..

Nou, nog geen steek verder, mijn verwachtingen zijn alleen meer bevestigd. Toch maar een dierenarts erbij halen Lachen Nogmaals bedankt allemaal![/i]

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-02 20:02

Dierenarts is langs geweest en kon niks vinden. Waarschijnlijk is het een onschuldig bosbeestje geweest.- Ik zal zo nog even het hele verslag op VvdD plaatsen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 01:51

Nee hoor Navy Knipoog Je hebt de bron duidelijk vermeld Haha! *LOL*

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 10:28

Ken dat beestje, had er een keer eentje op me zitten na een boswandeling en dat was ook in november. Volgens mij zijn het vogelbeestjes, afgelopen zomer heb ik een zwaluw gevonden en die had weer zo'n beestje tussen zijn vleugels zitten. Die vieze dingen zijn wel een halve centimeter groot. Jak Misselijk Misselijk Misselijk .

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-02 11:33

Inderdaad, dat was hier ook het geval. Gewoon een onschuldig beestje dus, maar het heeft me vannacht wel aan de nodige nachtmerries geholpen.. (Ik zat er vol mee, en ze kropen allemaal mijn huid in..) Gezellig