welk voer voor hoefbevangen pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

welk voer voor hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-02 19:51

Ik ben al eerder met deze vraag geweest maar het wordt nu te erg.
IK heb op stal een hoefbevangen pony staan nou ja het is al weer over maar het is al een oude pony en er erg gevoelig voor. Maar ze wordt nou gewoon te mager. Ze krijgt al een behoorlijke lading hooi waar niet echt veel eiwitten inzitten.
Verder krijgt ze een beetje biks en ongeveer 2 kilo wortelen. Maar ze blijft erg dun. Ze hoest soms erg en ik denk dat ze gewoon te weinig krijgt en daar door haar lichaam te weinig energie heeft om een goede weerstand op te bouwen.
Wie weet er voer wat speciaal geschikt is voor een pony als deze.
Ze is met rijden gewoon niet vooruit te branden. Best zielig om te zien.

Maar wie kan me hier bij helpen.

PS het is niet mijn pony maar die van een stalgenootje. Ik hoop dat ie pony nogeens dood neervalt en zij dus leert om wat beter voor die pony te zorgen want zo gaat het verkeerd. Misschien een beetje wreed gezegd maar het is wel zo.



Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 00:04

Oude pony's worden zowiezo al sneller wat mager. Weet je zeker dat ze geen gebitsproblemen heeft ? Oudere paarden hebben vaak moeite om zichzelf warm te houden en als ze dan ook nog eens slecht kunnen eten vermageren ze snel. Een lekkere voedzame slobber is dan een oplossing maar wel uitkijken voor de eiwitten anders staat ze zo weer bevangen. Anders toch hooi naar behoefte voeren. het blijft een lastig probleem, hoefbevangen én te mager. Bel de dierenarts eens, die kan je misschien verder helpen.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-02 10:16

Nee ze heeft verder geen gebitsproblemen want ze eet als de beste. Van de stalhouder moet dat meisje nou ook een DA bellen maar volgens mij ziet ze de ernst van de situatie niet echt in. Hooi naar behoefte is idd wat moeilijk omdat ze overdag gewoon naar school gaat en de boer zelf het ook erg druk heeft.
Maar goed ik hoop dat de DA een beetje snel komt .

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 11:06

In engeland is er een speciale voerlijn voor paarden die snel hoefbevangen zijn. Zelf had ik goede ervaringen met de kruiden muesli van havens en lucerne. Er moet gevoerd worden met brokken met zo laag mogelijke eiwit gehalte, de eiwit in lucerne is echter wel goed. Daarnaast zoveel mogelijk vezels, dus hooi. GEEN kuilvoer geven!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mizsz_Kitty en 38 bezoekers