Extra stro (als je zelf de stal uitmest?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Extra stro (als je zelf de stal uitmest?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-02 09:56

Moeten jullie daarvoor betalen?
Wij hebben een 'limiet' van 2 balen per week. Als we meer balen willen hebben kost dat 2,50 euro per baal extra. Dat houdt dus in dat ik (verbruik 4 balen per week) 20 euro extra moet betalen, naast de stallingprijs. Vind ik veel geld. Hoe is dat bij jullie geregeld?


irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 10:03

Bij ons kun je vrijwel onbeperkt stro gebruiken. Ik strooi zelf niet al te dik op en haal dan iedere dag de hele stal leeg. Mijn fjordenbaal helpt hierbij trouw door 's-nachts vast een 1/4 van het stro op te eten Haha! .
Ik geloof dat de staleigenaar een keer eens aan iemand gevraagd heeft, minder stro te verbruiken, maar die gooide heel veel schoon stro op de mesthoop.
Mijn fjord is zo'n smeerlap dat er 's-morgens geen schoon strootje meer in zijn stal ligt Verward

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 10:16

wij kopen zelf ons stro en hooi en voer dus dat probleem hebben wij niet. Ik vind het wel prettig dat we zelf kunnen bepalen hoeveel stro erin gaat, maar eerlijk gezegd vind ik twee balen in de week (normale balen) wel een beetje einig voor eengroot paard, wij hebben een paard op stal (eigenlijk 2) en die maken er een verschrikkelijke zooi van en daar gaat gewoon dagelijks een halve baal in.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 10:20

Ik mag ook onbeperkt pakken,natuurlijk niet 50 cm hoog opstrooien,maar ik strooi ruim voldoende op,vooral omdat michelle heel d'r stal leegeet Tong uitsteken,tegenwoordig doe ik de achterkant van d'r stal met een dikke laag zaagsel + het overgebleven vieze stro en vooraan een laag schoon eetbaar stro Tong uitsteken

Het maakt eigenlijk niet zoveel uit hoeveel ik opstro,als ik extra opstrooi dan gebruik ik dat extra beetje de volgende dag wéér ,want dat houdt ze dan toch over Lachen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 11:18

2 balen per week vind ik erg weinig. Als mijn paarden binnen staan gebruik ik veel meer.

* To Belg, or not to Belg *

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 11:51

Wij mogen zelf de box niet vullen...
Maar de paarden daar staan allemaal op zaagsel.. Zelf gemaakte zaagsel.. ze hebben een pallet en houthandel, dus overblijfsels word zaagsel...

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:07

Ten eerste gaat het er natuurlijk om hoeveel stalgeld je per maand betaald.Wat volgens mij veel eerlijker is,is dat je een prijs betaald voor de stal, en apart voor stro en voer.Het ene paard gebruikt veel meer dan de ander en het is dan veel eerlijker als iemand die meer stro of voer nodig heeft daar ook meer voor betaald.Diegene met een schoon paard(of die knap en zuinig uitmest) heeft dan mazzel.Wij hebben op stal de keus tussen houtmot en stro.Bij de prijs inbegrepen zit een baal stro of een zak mot.Derest moet gewoon betaald worden.De prijs die de mensen voor stalling betalen is hierop berekend.Hoef ik me ook niet te ergeren aan de mensen die het nodig vinden kruiwagens schoon stro op de mesthoop te rijden!Als je mensen de vrije hand laat loopt het al gauw de spuigaten uit met opstrooien.Ons motto:Het kan wel op ook al is het lekker Haha!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:11

Ik gebruik een halve baal per dag maar of ik of mijn stalhouder stoorit dat maakt niet uit we strooien beide even dik.
Ik hoef niets extra te betalen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 13:11

Bij ons op stal mag je ook onbeperkt stooien, wat natuurlijk wel betekend dat het een beetje in het normale moet blijven, overdrijven is ook een vak! We hebben wel eens tegen iemand gezegd, die elke dag flink strooide en de dag erna alles er uithaalde waarvan dus 2 derde brandschoon stro was, dat ie als ie dat wou blijven doen (mag nl best) wél extra moest betalen. Maar die hadden net een eigen pony en dachten een beetje teveel penny, maar ze zijn inmiddels tot bezinning gekomen en doen gezellig normaal met de rest mee.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 13:13

Bij mij op stal mag je gewoon veel stro erin gooien maar als de eigenaresse vindt dat je te veel stro in je stal hebt haalt ze er zo weer wat uit!

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 13:15

Bij ons op stal wordt er 2x per week helemaal uitgemest en elke dag opgestrooid.maar soms zijn de stallen dan tog wel es vies, maar heb vaak genoeg meegemaakt dat ik zelf de dag vantevoren de stal had uitgemest en lekker dik opgestrooid had en dat de volgende dag alweer een stuk leger en nogal vies was..paarden kunnen ook echte viezerikken zijn!! Lachen
Je hebt ook van die paarden die echt alles leegvreten en ondermesten Verward
wie heeft er echt zown viespeuk Haha! ?

Boque | Bokai | Buka | Boksel

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 13:24

Als mijn paard naar buiten gaat overdag zou ik in principe met iets meer dan 2 balen uit de voeten kunnen.
Maar tegenwoordig blijft ze regelmatig een dag binnen, en dan moet ik gewoon erg veel uithalen en nieuw pakken.

Het ligt er ook aan hoe groot de stal is en of je een paard hebt die veel rondjes loopt en dus alle mest en urine door elkaar gooit... Frusty
Ik probeer wel zo zuinig mogelijk te doen.

Wat me opviel:
tegenwoordig hebben we ander stro, wat geperst is in hele grote vierkante balen met lichtgroen folie er omheen.
Dit stro is echter fijner gesneden, dus valt meteen plat in de stal, dus moeilijk op te schudden tot een dikke laag: je pakt er automatisch meer van. Haha!
Die kleinere balen lijken me dan toch voordeliger, tenzij de prijs van de grote erg goedkoop is.
Maar de kwaliteit viel me toch tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 13:52

Ik mag gelukkig onbeperkt pakken van stro, kuil en brok als ik vind dat dat nodig is. Ik weet dat Lois ongeveer een halve baal per dag verbruikt aan stro om op te strooien. Wanneer de stal leeggehaald wordt gaan er ongeveer 2 balen in. Maar hij heeft nu ook een mega grote box van zeker 3 bij 4. Per week verbuikt hij dus een baal of 5/6. Dat maximum van 2 balen per week vind ik echt te weinig. Maar het ligt er ook een beetje aan wat je voor de stalling betaald.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-02 16:32

Ik betaal voor stalling 207 euro per maand.... en nu, is het dan nog steeds niet redelijk??

Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 17:24

LindaM schreef:
Ik betaal voor stalling 207 euro per maand.... en nu, is het dan nog steeds niet redelijk??


Vind ik niet echt redelijk...een vriendin van mij betaalt 125 euro en die heeft ook een limiet van 2 balen...kan ook wel liggen aan de omgeving en misschien zijn er nog andere dingen bij jouw stalling die bij die van haar niet zijn....maar als je alleen daarna zou kijken klopt et dus niet echt.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 17:26

Bij mij spreken we af dat ze in principe een halve baal per dag mogen gebruiken, als ze meer gebruiken betalen ze bij, maar eigenlijk komt dit nooit voor. Ze hebben er ongeveer genoeg aan.....over een halve pak meer of minder per week val ik ook niet Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 19:06

Strooi je bij omdat de stal zo nat is of omdat ze zoveel opeet.

Eet ze veel dan extra hooi vragen. Natte stal zou voor jouw goedkoper zijn om een baal valsstro op de bodem te strooien en daarover heen stro. De natte plek hoef je maar 1 maal per week leeg te scheppen en zo spaar je stro. Neem je steeds een schep vlas vanuit de zijkant en schep het op de plek waar je het hebt weggeschept. Ik kon zo wel een maand met een pak vlas doen.

2 balen per week haal ik niet, met vlas kom ik op 3 pakken. Stal is 4 x 5 meter. En ik houd van een flinke laag bodembedekking. Hij krijgt extra hooi om zijn honger te stillen.

Op pensionstallen waar mijn paard heeft gestaan was het niet gebruikelijk zelf stro te pakken. Stallen waren ook altijd vies en heel weinig stro, paard lag meestal op beton omdat het beetje wat bijgestrooid was had hij al halverwege de avond opgegeten.

Ik vind dat je genoeg betaalt voor minimaal 3 pakken per week. Ik betaal 1 euro voor een baal stro, dus dik betaalt.


Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:00

Lips are sealed Dacht dat Navy er een zooi van maakte.. Wij redden het met 6 balen per maand.. Elke maand gaan er 2 nieuwe in, en elke dag een plak of 3 erop. Ze staat er van 16.30 tot 9.00 in, dus ook nog een behoorlijke tijd.. Maar ze staat er nooit verkeerd in. Het is wel een rommeltje, en er gaat ook zeker een volle krui uit, maar ze ligt niet op de grond.. Lekker pak gewoon.

Wij betalen de stalling all-exclusive Lachen Dus we moeten kuil, stro en voer apart betalen. Helemaal zelf voor het zeggen dus.

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:24

Op mijn eerste stal was het 1!!! pak per week, erg weinig voor mijn zwijn in paard-vorm Haha! Nu is het onbeperkt, maar als er iemand overdreven veel gebruikt en vervolgens de helft schoon op de mestbult kiept krijgt dat wel te horen.

Zelf strooi ik 1 plak per dag, en dan een plak van die hele grote pakken. Heb er zaagsel onder, blijft de stal veel droger.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:28

LindaM schreef:
Ik betaal voor stalling 207 euro per maand.... en nu, is het dan nog steeds niet redelijk??

Nou als dat bij ons betaald zou worden zou ik ook niet banketstaaf doen over een baaltje meer of minder

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:30

russel schreef:
Strooi je bij omdat de stal zo nat is of omdat ze zoveel opeet.

Eet ze veel dan extra hooi vragen. Natte stal zou voor jouw goedkoper zijn om een baal valsstro op de bodem te strooien en daarover heen stro. De natte plek hoef je maar 1 maal per week leeg te scheppen en zo spaar je stro. Neem je steeds een schep vlas vanuit de zijkant en schep het op de plek waar je het hebt weggeschept. Ik kon zo wel een maand met een pak vlas doen.

2 balen per week haal ik niet, met vlas kom ik op 3 pakken. Stal is 4 x 5 meter. En ik houd van een flinke laag bodembedekking. Hij krijgt extra hooi om zijn honger te stillen.

Op pensionstallen waar mijn paard heeft gestaan was het niet gebruikelijk zelf stro te pakken. Stallen waren ook altijd vies en heel weinig stro, paard lag meestal op beton omdat het beetje wat bijgestrooid was had hij al halverwege de avond opgegeten.

Ik vind dat je genoeg betaalt voor minimaal 3 pakken per week. Ik betaal 1 euro voor een baal stro, dus dik betaalt.
Dat is geen geld voor een baal stro.Hier in de buurt betaal je niet veel minder maar moet je het wel zelf van het land halen(en dan gaat het niet om 100 pak maar meer om 5000 pak)

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 21:04

Bij ons zit alles (kuil voer en stro) in de stalprijs inbegrepen.
Om de dag is het uitmestdag (hoewel als ie erg vies is ik gewoon de ergste plekken eruit haal) en dan gaat alles eruit.
Er gaat dan 1 plak schoon stro erin (hele grote plak is dat) en de andere dag word hij opgestrooid en dan gaat er een halve tot een hele plak erin.

Hij staat nooit kaal dat is wel fijn Lachen

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-02 09:56

Waar haal ik vlastro vandaan? Omgeving Alphen aan de Rijn.... En mag vlasstro gewoon op de mesthoop?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 13:26

Bij ons op stal betaal je wat je gebruikt... gebruik jij veel stro, dan moet je dus meer betalen.....

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 13:34

Ik betaal meer dan jou en heb 2 (wel redelijk grote) balen stro per week. Een extra baal kost 3 euro. Tot nu toe red ik het (na 2 weken), maar als ik eens een extra baal nodig heb vind ik het ook geen probleem. Ik vind het eigenlijk wel een goed systeem, ik heb zelf een schoon paard en als iedereen een vast bedrag heeft zou ik ook voor stro van een vies paard betalen. Bovendien hoef ik niet bang te zijn voor commentaar op de hoeveelheid, wat ik op mijn vorige stal wel een beetje was.

Sannuh, bij ons in de regio zijn dit normale bedragen voor stalling.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, charootje, hooi, IASCrawler, serenta, Tess1 en 37 bezoekers