Landelijke persaandacht voor Hobbyhorsing

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Landelijke persaandacht voor Hobbyhorsing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 16:23

bokt / horse-event / ad / jeugdjournaal
Overige

Afbeelding
Foto door bokker aMomentLT

Vandaag bericht de landelijke media over de aanwezigheid van Hobbyhorsing op Horse Event afgelopen weekend. De sport heeft veel succes in Finland, waar 10.000 jongeren deze sport beoefenen. Tijdens Horse Event gaven vier Finse stokpaardamazones een demonstratie stokpaardrijden.

,,Op Horse Event laten we jaarlijks de nieuwste trends op het gebied van paardensport zien. Ook hobbyhorsing valt daaronder. Net zoals dat we dit jaar een Youtube Piste introduceren, waar bekende vloggers demonstraties geven’’, beargumenteert organisator Gijs Bartels zijn keuze voor hobbyhorsing.

Zo heeft het Algemeen Dagblad een interview afgenomen met Alisa Aarniomäki (20). Finlands bekendste stokpaardamazone maakt zich allang niet meer druk om het imago van haar geliefde hobbyhorsing. In Finland staat het voor zelfvertrouwen, mogen zijn wie je bent en het overwinnen van hindernissen. Dit is nou eenmaal wat ze leuk vindt. ,,Je spant je lichamelijk in en het is nog creatief ook’’, vertelt de Finse, met haar schimmel Roma tegen haar borst geklemd. ,,We maken de paarden zelf en natuurlijk krijgen ze een naam. Maar dat we zouden doen alsof ze leven, is onzin. In ieder geval tijdens een competitie niet. Dan ben ik alleen maar bezig met winnen.’’

Vilhelmina Keskila (18) berijdt haar stokpaard Manu niet alleen in de wedstrijdring, maar ook in de natuur voor een buitenrit. ,,Het is goedkoper dan een echt paard’’, zegt ze. ,,Mensen die om ons lachen zijn er gewoon nog niet aan gewend.’’

Ook het Jeugdjournaal besteedde er aandacht aan. Hobbyhorsing is een rage in Finland. En omdat het daar zo populair is, hopen de Finnen dat de sport ook overwaait naar Nederland. Daarom kwamen de vier Finse stokpaardamazones een aantal demonstraties geven tijdens Horse Event.
Presentatrice Chantal Janzen kwam afgelopen vrijdag naar Horse Event om een item te maken over het stokpaardrijden.
Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 12-09-17 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto toegevoegd

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Landelijke persaandacht voor Hobbyhorsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:30

Tja.. Ieder z'n hobby :')

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:40

:')

Als ze maar plezier hebben

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:41

Nieuwsredactie schreef:
Maar dat we zouden doen alsof ze leven, is onzin. In ieder geval tijdens een competitie niet. Dan ben ik alleen maar bezig met winnen.’’


Maar thuis gaat Stokkie op stal met een plak hooi en een emmer slobber en zijn portie dagelijkse verzorging....

Ik heb echt moeite met dit serieus nemen.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:44

Het is grappig, maar langs de andere kant wel veel gezonder/actiever dan echt paardrijden. (Neemt niet weg dat er niets tegen een echt paard op kan ;-) )
Dus zeker aan te moedigen voor jonge mensen; lekker bewegen en creatief bezig zijn!(en dus minder zittend achter een scherm/pc etc)

Anoniem

Re: Landelijke persaandacht voor Hobbyhorsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:46

Zo jammer dat er zo negatief over gedaan word. Laat ze lekker als ze dit leuk vinden...

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:47

Dit had moeten bestaan toen ik jong was. Ging altijd met mijn beste vriendin dressuren en springen, alleen het stokpaard ontbrak, maar wel met zweep :)*

We hadden paarden plaatjes uitgeknipt en in schriftjes geplakt met naam, ras, leeftijd erbij. Dan kozen we er steeds een uit. Uiteraard was mijn Shetlander Edje olympisch kampioen springen en super eigenwijs _O-

Ach, beter dan alleen maar achter de tv zitten! *\o/*

Leo

Berichten: 50124
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Landelijke persaandacht voor Hobbyhorsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:48

Ik vind het nog steeds hilarisch! :') die meiden zijn toch maar goed bezig zo, wereldwijde bekendheid ;)

Jindai

Berichten: 1882
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:48

Tja, ieder zo z'n eigen hobby. Zorgt wel voor veel beweging.

Maar als ik dit in bv het bos tegen zou komen, hou ik het waarschijnlijk niet droog. :')

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:58

Het spijt me geweldig maar ik vind het zielig. Kom op zeg....18 en 20 jaar? Ga turnen....

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Landelijke persaandacht voor Hobbyhorsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:02

Toen ik nog 5 was deed ik dit op het schoolplein. Maar om nou als volwassene zo rond te rennen? Ziet er een beetje tè vreemd uit naar mijn mening. Maar leef je vooral uit als je t wel leuk vind. Het leven draait er uiteindelijk om dat iedereen doet wat ie leuk vind ;-)

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:04

Lollig toch :))
Laat ze mooi, alles beter dan de hele dag gamen..

Wij fietsten vroeger trouwens ook met strotouwtjes als teugels, bij gebrek aan een pony 8-)

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Landelijke persaandacht voor Hobbyhorsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:15

Ik vind het echt super tof! Ziet er niet uit natuurlijk, maar ze doen wel wat ze leuk vinden zonder zich daarvoor te schamen. Dat is toch alleen maar leuk :+
Ik zie dit liever dan mensen die met te veel bitten, ijzer en dat soort zooi bezig zijn met hun paard :j

Leo

Berichten: 50124
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Landelijke persaandacht voor Hobbyhorsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:34

Wauw het is zelfs in het nieuws op de radio :))

kimberley82

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:38

Ik denk dat dit net zoiets is als al die kleurboeken voor volwassenen die je het laatste jaar veel ziet.
Overal ellende op de wereld, het leven is zwaar enz enz en mensen willen weer terug naar toen ze kind waren.
Ergens heb ik er wel respect voor dat ze gewoon maling hebben aan anderen en doen wat ze leuk vinden.
Maar ik ruil mijn echte paard er nog niet voor in :D

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:24

Ach, de een doet aan Hobbyhorsing, de ander speelt Quidditch/Zwerkbal :j
Lekker laten gaan, ze kunnen tenminste lol kunnen hebben zonder anderen lastig te vallen, wie zijn wij dan om ze voor gek te verklaren? Ieder z'n eigen ding :D

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Landelijke persaandacht voor Hobbyhorsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:26

Maar denken de zwerkballers ook op de OS te komen?
Dat kan hoor. Die heb ik nooit gevolgd.
Maar met dit lijkt me het onwaarschijnlijk.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:28

Ik heb niks tegen hobbyhorsing zelf, maar kan het Bokt-nieuws zich alsjeblieft op echte paarden richten?
Niet alles waar het woord 'paard' in staat, is nieuwswaardig.

Bruintje, in welk artikel staat dat de meiden die aan hobbyhorsing doen op de OS willen komen?
Ik hoop niet dat er iemand is die dit als sport ipv hobby betiteld...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Landelijke persaandacht voor Hobbyhorsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:18

In de link van het ad in het filmpje. Ze denken daar we snel te komen.

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:02

Fortitude schreef:
Dit had moeten bestaan toen ik jong was. Ging altijd met mijn beste vriendin dressuren en springen, alleen het stokpaard ontbrak, maar wel met zweep :)*

We hadden paarden plaatjes uitgeknipt en in schriftjes geplakt met naam, ras, leeftijd erbij. Dan kozen we er steeds een uit. Uiteraard was mijn Shetlander Edje olympisch kampioen springen en super eigenwijs _O-

Ach, beter dan alleen maar achter de tv zitten! *\o/*


Precies wat ik vroeger (6-11 jaar) met mijn paardloze vriendinnen ook deed in de straat. _O-
Tegenwoordig zitten ze vanaf die leeftijd al op hun tablad, smartphone of zelfs al computer... laat ze lekker bewegen en creatief zijn zou ik zeggen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:46

Goof schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Maar dat we zouden doen alsof ze leven, is onzin. In ieder geval tijdens een competitie niet. Dan ben ik alleen maar bezig met winnen.’’


Maar thuis gaat Stokkie op stal met een plak hooi en een emmer slobber en zijn portie dagelijkse verzorging....

Ik heb echt moeite met dit serieus nemen.

Hahahahahaha :') Hoop wel dat Stokkie dagelijks voldoende weidegang krijgt.. Anders schieten we er nog niks mee op.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Landelijke persaandacht voor Hobbyhorsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:52

Gisteravond erg hard gelachen. Ik heb die meiden gisteren wel zien lopen, een paar jonge meiden hebben ze herkend en vroegen een handtekening. Me niet gerealiseerd dat het deze meiden waren.

Tagt mijn zusje me op FB in het artikel van het AD. Dus ik reageer met het verhaal dat ik ze heb zien lopen, waarop mijn zusje reageert: "Ik dacht echt dat dit een grap was." (dus al die filmpje van de afgelopen maanden ook)

Ik begrijp de hilariteit, ondertussen huppel ik ook nog regelmatig (weliswaar zonder stokpaard) door de woonkamer, passage-piaffe whatever... Doen we dit niet allemaal als paardenmeisjes?
Zou niet verkeerd zijn als dit wat groter werd, stuk beter dan op de bank een paardenspelletje met de playstation/xbox etc.

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:01

Voor de kleuters is het natuurlijk een ontzettend leuk spelletje maar met een jaar of 8 ben je dat toch wel ontgroeit hoop ik? Ik ga ervan uit dat ze een grapje maakte toen ze vertelde dat ze goed onderweg zijn voor Olympische kwalificatie als sport want dat kan geen persoon serieus menen natuurlijk. In moest inderdaad ook direct aan Monty Python denken met de kokosnoten :')

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 23:33

Een creatieve manier van hardlopen. Waarom niet?
Genoeg hobby's en sporten die ik vrij suf vind, maar waar anderen veel plezier aan beleven en zelfs heel veel geld mee verdienen.... :P
Bijvoorbeeld darten.

Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 23:46

Tazzey schreef:
Voor de kleuters is het natuurlijk een ontzettend leuk spelletje maar met een jaar of 8 ben je dat toch wel ontgroeit hoop ik? Ik ga ervan uit dat ze een grapje maakte toen ze vertelde dat ze goed onderweg zijn voor Olympische kwalificatie als sport want dat kan geen persoon serieus menen natuurlijk. In moest inderdaad ook direct aan Monty Python denken met de kokosnoten :')


Ik denk dat ik tot mijn 13e wel rondgehobbeld heb op mijn stokpaard :') en op mijn fiets waarop ik strotouwtjes had geknoopt als teugels en welke na het rijden natuurlijk ook een lekkere warme deken op kreeg :D en ook het welbekende boek met plaatjes, namen en rassen was aanwezig. Ik stond regelmatig 'les' te geven aan mijn vriendinnen in de bak, en als ze dan op een wilde pony werden ingedeeld moesten ze natuurlijk wel aan de longeerlijk rondjes rennen met de zweep er achteraan ~~}>

Heerlijke tijden waren dat. Maar op mijn leeftijd nog steeds? Nee bedankt. Ik pak mn echte paard nu toch echt liever. :o maar als hun er echt gelukkig van worden? Waarom niet.. wie weet is het hier over 10 jaar dood normaal. Degene die voor het eerst bedacht om op een paard te gaan zitten zullen ze ook wel voor gek verklaard hebben..