marktonderzoek, willen jullie helpen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

marktonderzoek, willen jullie helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-02 23:42

Ik loop al een tijdje te denken over een winkeltje in 2e-hands paardespullen, dit gewoon naast mijn werk (nou ja, mits ik dat vind dan, want dat lijkt nog niet zo simpel Frusty ), in mijn vrije tijd.
Laatst tussen neus en lippen aan mijn man verteld en in tegenstelling tot wat ik had verwacht leek het hem een heel goed idee...
Nu ben ik nog niet echt verder dan dit idee hoor, dus ik moet nog heel veel doen Haha! , maar ik dacht: hoe kom ik er nu achter of daar markt voor is?

Tja, en dan kom je weer uit bij bokt natuurlijk Schijnheilig

Ik heb eigenlijk 2 vragen:

1) denken jullie dat daar in deze regio (dus noord-oost nederland) belagstelling voor is? Ik vraag het, omdat ik het idee heb dat in het midden en zuiden van het land mensen sneller nieuwe dingen halen, daar ziet alles er voor mijn idee ook sneller tip-top in orde uit, terwijl de mensen hier in de regio allemaal wat meer van het soort: doe-maar-gewoon,-dan-doe-je-gek-genoeg zijn: het hoeft hier niet allemaal het nieuwste van het nieuwste te zijn, als het maar goed is, en het werkt, dan zijn de meesten al tevreden. EN: niet te duur natuurlijk!
Wat denken jullie?

2)dit is een meer praktische vraag:
Je kunt een zogenaamde "inbrengwinkel" doen: dus mensen brengen hun spullen bij mij, ik leg ze in de "winkel", en als het verkocht is, krijg ik een percentage en de rest van het geld gaat naarde eigenaar.
Of, ik koop gewoon wat ik denk dat goed verkoopbaar is, alles komt dus in mijn eigendom en alles wat ik win of verlies is voor mijn eigen rekening.

Gevoelsmatig ga ik voor de 2e optie, maar ik realiseer me wel dat ik dan meer risico loop (als ik spullen niet kan verkopen zit ik er mee, terwijl ik bij optie 1 misschien een maximale periode met de "verkoper" af zou kunnen spreken, hoe dan ook zou ik er zelf dan niet mee blijven zitten.....)


Ik vind het allemaal nog best wel lastig,
wat vinden jullie er van????

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 23:55

Het lijkt mij wel een goed idee, ik zou er in ieder geval wel gebruik van maken. ik denk dat er genoeg mensen zijn die spullen nodig hebben, maar niet altijd geld hebben voor nieuwe spullen. De eerste optie is misschien het veiligst, maar ik zou denk ik ook voor de 2e gaan.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 00:01

Heb je even een pb gestuurd.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 00:18

Ik zou gewoon beide opties naast elkaar doen en ook nieuwe spullen erbij. Je kan het dan uitbouwen. Ik ken een zaakje die dat doet en er komen vaak mensen voor iets tweedehands en nemen toch ook nieuwe diengen mee. Zie diverse topics over de hebberigheid van ons in een winkel met paardenspulletjes.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 01:45

Tender, hier in de buurt bestaat ook zo'n winkeltje. Het loopt als een trein. Hier wordt wel op basis van inbreng gewerkt. Alleen dingen waarvan ze zeker weet dat die verkocht worden koopt ze nog wel eens rechtstreeks (bv. een niet te duur rijjasje).
Zij is alleen open op woensdagmiddag en zaterdag.
Ik heb al de nodige spullen via haar verkocht.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 09:00

Je zou ook kunnen ruilen.... iemand brengt wat bij jou en samen bepaal je de waarde van het spul, dit kan ze dan besteden aan spulletjes in jouw winkeltje...

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 09:09

In Rotterdam heeft ook zo'n winkel gezeten. Dat was ook inbreng, dus een percentage er boven op voor de eigenaars van de winkel. Volgens mij liep dat heel goed....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 09:42

Ik zou staan te juichen als er zo iets hier in de buurt zou zitten hoor! Paardrijden is al duur genoeg als je ziet wat je kwijt bent aan onderhoud van je paard en wat daar bij komt. Spullen moeten voor mij vooral functioneel zijn en van goede kwaliteit.
Misschien een idee om e.e.a. op het i-net te zetten en ook een soort postorder te doen. Met een digicam gaat dat makkelijk.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 10:44

Ik denk ook zeer zeker dat er een markt voor is. Mensen vinden dingen nieuw vaak veel te duur. maar ik denk om je aanbod een beetje te vergroten en ook ter vergelijking je je niet alleen kunt beperken tot 2e hands. Je zult ook wat nieuwe dingen in moeten slaan denk ik. borstels bijvoorbeeld zijn 2e hands niet interessant, maar je kunt ze gemakkelijk nieuw verkopen. Hetzelfde geldt voor bepaalde ruiterkleding. Soms lukt het om partijen op te kopen, nieuwe dekens bijvoorbeeld voor een heel zacht prijsje. Zulke dingen zouden ook interessant kunnen zijn om in je aanbod te hebben.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 10:52

Begin 'm maar in Belgiƫ! Haha! ... ik zou er in ieder geval wel vaker komen zien voor spullen voor m'n schatjes! DOEN!!!! Daar is echt een markt voor volgens mij! Ik zou op het eerste systeem werken, lekker veilig, en je kan doen zoals hier een kleerwinkeltje, ook is het niet verkocht betalen ze iets voor de bewaring .... dus altijd iets van opbrengst!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 10:56

En doe het dan niet zo als 2 ruitersportzaken hier in de buurt, die vragen tweedehands soms meer dan nieuwprijs, of bijna onder de nieuwprijs. Als een slofteugel nieuw 9.05 euro is, ga er dan geen 7.50 voor vragen gebruikt

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 10:58

In Gorredijk zit een soort kringloopwinkel, met allerlei rotzooi...zoiets loopt dus niet.
Tot vorig jaar zat er een tweedehands kinderkledingwinkeltje in het dorp, die is over de kop. Kennelijk kopen mensen hier liever nieuw. Maar goed, het waren ook economische hoogtijdagen. En tweedehands is toch een inferieur goed, maw, als de mensen geld hebben kopen ze luxe en nieuw, hebben ze weinig geld, kopen ze gebruikt.

Ik ben op het moment op zoek naar een mooie eettafel en een buffetkast...Wil ook best wel betalen voor mooi spul, maar zit dus niet te wachten op afdankertjes met veel werk. Ben een verwende consument, maar wil niet topdollar betalen in een interieurzaak. Betaal graag alleen voor het materiaal, niet voor de bla-bla eromheen. Vandaar, altijd op zoek naar een koopje.

Wat jouw zaak betreft; het is maar net wat je assortiment wordt. Tweedehands peerdespul is altijd vraag naar, mooie meubelstukken ook, kinderkleding lijkt em toch ook wel, schilderijen, televisies en radios...
HEt kan allemaal, maar voorkom dat je zo'n dumpstore krijgt, met eigenlijk rotzooi dat op de stort had moeten liggen. Houdt het wel netjes en schoon en goed.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 11:42

Ik heb zelf ook wel eens met dat idee rondgelopen, grappig!

Waarschijnlijk zou er hier in het westen ook wel vraag naar zijn hoor, zeker in het geval van dekens, shabrakjes, beenbeschermers, caps e.d.

Ik denk dat het veel administratieve rompslomp geeft als je de spullen zelf niet inkoopt. Dan moet je goed bijhouden wat van wie is, wat je ervoor betaalt hebt etc. Het is wel het veiligste, dus die afweging moet je dan kunnen maken.

Hou ons op de hoogte!!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 11:46

Ik weet dat er in de buurt van Zwinderen een soortgelijk winkeltje is (is dit niet vlak bij jou in de buurt?) anders zou je daar eens kunnen gaan kijken?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 15:56

2 wegen verderop was hier ooit een winkeltje die precies hetzelfde deed, tweedehandssspulen inkopen en weer verkopen, maar er was steeds minder aanbod van tweedehandsspullen dus konden ze ook minder verkopen waardoor ze noodgedwongen op nieuw moesten overgaan wat echt heel erg duur was omdat het veel te klein was. Iedereen ging dus naar een andere ruitersportzaak en dit winkeltje stopte ermee en is overgegaan op paardendekens wassen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:46

Absoluut, ik vind dat er veel te weinig shops zijn in het oosten en noorden. Daarbij, als ze er zijn, zijn ze veel te duur.
Je hebt al 1 klant..... Haha!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:52

Volgens mij heb je goede kans van slagen hoor.
Paardenspullen zijn gewoon hartstikke duur, dus ik denk dat er best veel mensen zijn die knappe tweedehands spullen willen kopen.
Als je idd maar ervoor zorgt dat je knappe spullen hebt, en geen dumpstore wordt, zoals Dees al zei.
Beetje ver weg, maare, verstuur je ook?? Haha! Knipoog

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:35

jaaaaaaaaaaaaaa hoeraaaaaaaa....laat je het effe weten als je het opent?
als je genoeg reclame maakt op marktplaats heb je genoeg klandizie, helemaal als je je waren ook opstuurt (kosten koper!)

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:46

Ja, ik vind het ook een goed idee. Maar dan een combinatie van alle opties; inkopen en verkopen van tweedehands, verkopen op provisiebasis voor anderen (als het gaat om spul waar je niet zeker van bent) en verkoop van nieuwe artikelen.
Leuk idee. Heb je thuis ruimte daarvoor?