Zadel voor het beleren van pony/paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Zadel voor het beleren van pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-02 22:27

Hoi allemaal,
Ik heb een op dit moment een 2,5 jarige haflingermerrie die ik volgend voorjaar western wil gaan beleren. Nu ben ik al wel wat om me heen aan het kijken voor een zadel, maar had toch nog even een vraag.
Hoe is jullie ervaring mbt het blijven passen van het zadel. Bij engelse zadels komt het regelmatig voor dat het met een jaar geen goede pasvorm meer heeft, maar hoe is dit met westernzadels Verward ?
Ik hoor graag jullie mening.
Groetjes Judith Party!!


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 23:45

bij westernzadels is dat dus nog een tandje erger. het kan dat je zadel na een paar maanden al niet meer past. heb al eens gelezen hier op bokt dat iemand in 1 jaar 3 zadels op haar paardje heeft gehad.
vandaar ook dat ik op mijn jonge paardjes tweedehandszadels leg. die overigens goed passen, maar niet zo duur zijn als nieuwe.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 13:04

Als je een jong/ongetraind paard hebt kun je een zadel nemen wat te wijd is. Je gebruikt een build-up pad om de breedte op te vullen. Als je paard ouder/getrainder wordt en de breedte neemt toe kun je overstappen op een normale tot dunne pad. Op deze manier kun je dus langer met hetzelfde zadel doen. Of dat na jaren nog goed past blijft altijd de vraag natuurlijk. Blijf er wel goed op letten, want een te krap c.q. slecht zittend zadel resulteert in een paard wat werken niet meer leuk vind.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 13:06

ook ik heb het gehad. Ben begonnen met westernrijden en binnen een jaar moest ik een nieuw zadel Boos! . Dure grap maar ik heb nu een goed zittende OF.

Niets zo charmant als een paard in her land.

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 13:18

Natascha schreef:
maar ik heb nu een goed zittende OF.

Dat is dus ook de reden dat ik hem gekocht heb. Al die ellende zag ik niet zitten Haha! . En ik wil mijn OF-Caliente nooit meer kwijt Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:35

Mijn paard is nu 6,5 en ik heb sinds vorige week zadel nr 4 in bezit. Hij is gegroeid van breedte 28 naar 34 Boos!

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:42

cornelie schreef:
Hij is gegroeid van breedte 28 naar 34 Boos!

Ik vraag me echt af waar je dat meet Verward een gulletwidth van dik 13" heb ik nog nooit gezien Verward

VillaNeusjes

Berichten: 6095
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 16:33

ik moet eigenlijk ook weer een ander zadel voor baily.. die is nu ook te krap op de schouder maar nog niet te krap en voorlopig zal ik het moeten doen met de dingen die ik heb Boos!
stud. finanfiereing is ook niet alles meer tegenwoordig..


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:17

Ha....... ik heb nu een westernzadel met schoftbreedte 34!!!! Trouwens nu je het over 13"hebt, in de BR catalogus staan diverse westernzadels waarbij ze 13" aanduiden als voorboombreedte?!

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:33

cornelie schreef:
...in de BR catalogus staan diverse westernzadels waarbij ze 13" aanduiden als voorboombreedte?!

Die ken ik niet Verward , heb je een URl voor me.

western

Berichten: 165
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:45

ik ben ook benieuwd hoe je aan die 34 komt??
waar meet je dat op? ( we hebben het toch over een paard *LOL* )

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:49

Geen URL maar bij de site van BR heb ik een (heeeeeeeerlijk dikke) catalogus aangevraagd en daar staan ook diverse westernzadels in. Daar werd de breedte telkens aangeduid met 12" , 13" etc en niet met het bekende semi-QH of full etc. Er stond dan bij dat dit de voorboombreedte was. Dus dan zou de maat 34 ong overeenkomen met 14" dus dan kloppen de maten weer wel?? Ik heb de catalogus zo niet bij de hand maar ik zal kijken of ik morgen even een foto kan inscannen en hier neer ploppen. Er staan overigens zeeeeer leuke en aparte dingen in deze catalogus (petjes voor paarden etc) maar er staat nergens een prijs bij Boos!

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-02 15:00

Dank jullie wel voor de reacties, ik blijf rondkijken, maar als jullie iets horen van een 2e handsje geschikt voor een haflinger (omgeving friesland), hoor ik het graag. Waar kan ik het beste controleren of het zadel goed ligt?


DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:28

Judibo schreef:
. Waar kan ik het beste controleren of het zadel goed ligt?

Zoek eens in oude western topics via de zoekfunktie op keywoord 'zadel passen' of zo. Het is in het verleden al meerdere keren uitgebreid aan de orde geweest. Mocht je daarna nog specifieke vragen hebben dan horen we het wel Haha!

Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 11:35

Ook wij (Franca & ik) hebben dit probleem met Cheyenne. Ze is nu 2,5 en we willen haar volgend jaar gaan inrijden. Maar met wat voor zadel? En waar vinden we een geschikt westernzadel voor een arabier! Daar komt ook nog eens bij dat arabieren later volgroeid zijn dan andere rassen, dus dat gaat nog wel een probleem worden.
Wij moeten denk ik ook een roundskirt kopen, maar een goedkopen twee de hands roundskirt ben ik tot nu toe nog niet tegengekomen. Dus mocht iemand hier wat weten dan horen wij dat graag! Haha!

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Nog steeds pasproblemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 12:20

Dames en heren,

Ik lees regelmatig al die “verhalen” over zadels en niet –meer- passen (nog potentiele klanten genoeg dus).

Laat ik eerst even stellen dat je bijna zeker “pas problemen” zult krijgen als je voor een paard van 2,5 jaar een zadel koopt, met het uitgangspunt dat dat zadel altijd passend zal zijn. Dat kan dus goed fout lopen, om de simpele reden dat zo´n paard nog zal groeien en zeker nog aan spieren zal “winnen” als dat paard een zwaar mens gaat dragen.

Maar, ik lees tussen de regels door ook een hoop ??????????

Als je voor een paard van 3,5 / 4 jaar of ouder, dat reeds redelijk onder het zadels is geweest, een zadel koopt, dan moet dat zadel binnen de toleranties van een pad (iets dunner / iets dikker) voor altijd passend zijn. De enige uitzonderingen die ik dan kan bedenken zijn: drachtigheid, ouder dan 20 jaar (invallen), totale, maanden lange stilstand (invallen is veel erger dan groeien).

In alle andere gevallen heeft de verkoper je een niet passend zadel verkocht. Punt uit.

Als ik lees dat mensen aan hun 4e zadel zijn begonnen, krab ik me op mijn achterhoofd (kom eens bij mij langs, kan ik ook nog wat verdienen).

Simpel voorbeeld van een paard van 3 jaar, “volgroeid” nog niet bereden.
Stel, dat dit paard op 1 januari op de schoft een pasmaat heeft van 28 cm.
Als deze maat 1 jaar later 30 cm ZOU ZIJN (een “verbreding” van 2 cm dus), dan betekend dit, dat dit paard in de borst omvang bij de schoft TENMINSTE 15 cm zou moeten zijn gegroeid !!!! En helaas is dat een ding der onmogelijkheden.

Ben ik dus terug bij mijn stelling: Meet het en je weet het.

Niks handjes onder de –nieuwe- skirts, die nog lekker stijf staan en dus geheel verkeerde indrukken (dubbelzinnig bedoeld) achterlaten. Niks stokmaat, gedeeld door de lengte van de staart, vermenigvuldigd met hoefdiameter, afgezet op de schaal van richter.

LEZEN dat boek van BEATIE.

Zo, ik moest even.....

Louis van Kerkhoff www.westernzadel.com

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: Nog steeds pasproblemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 17:39

sablou schreef:
De enige uitzonderingen die ik dan kan bedenken zijn: drachtigheid, ouder dan 20 jaar (invallen), totale, maanden lange stilstand (invallen is veel erger dan groeien).


In mijn geval gewoon pure onwetendheid/domheid. Mijn eerste zadel heb ik gekocht toen ik nog in de fabel geloofde: een westernzadel past altijd Lachen Tja, op dat moment WIST ik gewoon niet beter. Tweede zadel: neem maar foto's mee van je paard en het huidige zadel dat erop ligt. In de winkel is mij door de verkoper een zadel aangewezen dat zeker moest passen. Anders kwam de eigenaar persoonlijk langs want als het niet zou passen moest hij dat toch echt met eigen ogen komen zien want dan had ik wel een heeeeeeel raar paard. Hmm, iets wijzer was ik toen al wel maar blijkbaar nog niet genoeg Haha! Derde zadel, gekocht van mijn toenmalige instructie die ik daarin vertrouwde. Tja, bleek achteraf dat de boom wat krom was... En ik moet eerlijk zeggen, vanaf het begin had ik toch een naar gevoel over dat zadel maar tja, wie was ik nou? Zij zouden het wel beter weten?! Blijkbaar was ik dus inmiddels nog wel wat wijzer geworden maar trok ik mijn kwekje nog niet los. En zo zijn we bij zadel nr 4 beland Haha! Maar een paard kan overigens wel vrij rap groeien, soms wel 0,5 a 1 maat per jaar. En als een paard lange tijd met een te krap zadel heeft gelopen waardoor er uhm, hoe heet dat ook alweer, spier..... is ontstaan kan zo'n dier best wel gaan groeien als het een goed passend zadel heeft. Dit houd in elk geval in dat de spieren wegens te weinig ruimte niet voldoende hebben kunnen groeien en daarna wel weer.
Tja, en door goede training kan er ook een boel gaan groeien, dat zie ik aan mijn eigen paard. Sinds ik weer mag genieten van goede begeleiding zie ik toch de schoft steeds voller worden. Ach ja, de zadelmakers moeten ook hun brood verdienen Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers