waneer ben je bang en stap je niet meer op.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

waneer stap je niet op het paard

als het er al verschillende ruiters afgewerkt heeft
10 (8%)
als ik van te voren al weet dat ik er niet op kan blijven
26 (23%)
als anderen zeggen dat ie 'wild' is
2 (1%)
als ik hem vervelend zie doen bij een andere ruiter
4 (3%)
geen van deze
71 (62%)

Totaal aantal stemmen: 113


Anoniem

waneer ben je bang en stap je niet meer op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:36

ik ben benieuwd wanneer bij iemand de grens bereikt is. dus wanneer je niet meer op dat ene paard stapt.


SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:39

Dat heb ik nog nooit meegemaakt, ik ga er (tot nu toe) altijd meteen weer op, want als je dat niet doet, kun je hem beter wegdoen, want dan kom je er nooit meer op! Maar als ik zie dat een paard een gemeen karakter heeft en als je eraf valt echt natrapt om je bewust te raken, dan hoef ik niet meer hoor! Verder maakt een wild paard of een paard waarvan anderen zeggen dat ie lastig is, me niet zoveel uit, ik weet van mezelf dat ik aardig kan rijden en relatief moeilijk eraf te krijgen ben Haha!

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:43

Ik heb eigenlijk nooit dat ik niet meer op een paard durf.Wat ze ook doen. Behalve 1 pony vroeger op de manege, het was een hartsike sloom beest en hartstikke mak, zeer geschikt voor kindjes die niet konden rijden. Maar elke keer als ik op hem moest rijden ging hij ervandoor bokken stijgeren enz. Hij heeft me elke les dat ik op hem reed er goed hard afgegooit. Ook in stal heeft ie me een paar keer bijna gebeten. Dit was enige pony waar ik eigenlijk niet op durfde. Meestal zie ik verveldende ponys als een uitdaging, om slimmer en beter te zijn als zij.


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 13:04

Dat is me nog nooit overkomen. Ik denk dat dat pas zo zou zijn als een paard mij er gemeen heeft afgegooit, ofzo. Een paard dat bij een ander moeilijk doet zegt mij niks, want dat kan zoveel oorzaken hebben...
Een verkeerd zadel of bit, een "harde" ruiter, pijn, etc. Dat zijn dingen die ik eerst zou willen uitsluiten.
Bovendien zijn verhalen van anderen altijd uit de tigste hand dus vaak ernstig overdreven. Dat geloof ik niet zonder meer, denk ik.

* To Belg, or not to Belg *

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 13:14

als ze zo hoog steigeren dat ze dreigen om te slaan. Ik heb het een keer meegemaakt, en heb geen behoefte aan herhaling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 13:16

Ik ben eigenlijk nog op elk paard gestapt.
Niet omdat ik zoveel lef had, maar omdat me dan gezegd werd dat het wel een braaf paard was.
Na alle acrobatische toeren te hebben uitgehaald op het paard kreeg ik naderhand pas te horen wat voor paard het was en wat hij allemaal al gedaan had.
Maar dan had ik hem al gereden.
En dus ook al aangepakt.
Zou ik het van te voren hebben geweten zou ik waarschijnlijk niet opgestapt zijn.
Daarom zeiden ze het ook maar niet.

ja, leuk hoor van die handelsstallen Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 13:30

Toen ik er voor het eerst sinds ik paardrijd na 4 rondjes constant bokken van een moeilijke jonge pony afgebokt werd. Omdat ik wist dat het hetzelfde zou gaan als ik er nog een keer op zou stappen. Beestje had veel te veel meegemaakt bleek toen. Vond het risico te groot en het zou ook geen zin hebben er meteen weer op te gaan.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 13:39

een paard dat zich steeds achterover laat vallen bij het steigeren, dat vind ik echt verschrikkelijk....

All people smile in the same language....

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 13:45

Even denken, als paarden echt gevaarlijk worden en zichzelf en dus de persoon die erop zitten in gevaar brengen. In een bak rijd ik eigenlijk alles, maar ik neem niet elke gek mee naar buiten. Ik heb meer dan eens hele gevaarlijke acties meegemaakt met paarden die compleet gestoord werden tijdens een buitenrit. Zo sprong een paard eens in een afgrond met mij erop, wat resulteerde in een behoorlijke valpartij naar beneden waarbij de brandweer er aan te pas moest komen. En meer van dergelijke gebeurtenissen. Omdat het toch wel de bedoeling is dat ik ouder word dan 25 doe ik alles rustiger aan en ga niet te snel naar buiten. Mijn leven is mij toch dierbaarder dan een tevreden eigenaar die snel een mak paard terug wilt.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 13:48

wanneer er geen stuur en geen rem op een paard zit krijg je mij er niet op. Van die bit vast pak en weg ren types zeg maar. Ik ben van zo 1 er goed afgevallen en met de ambulance opgehaald dat ik niet meer kon lopen. Dat heb ik er niet nog eens voor over. Het moet wel leuk blijven!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:03

Mirte schreef:
Even denken, als paarden echt gevaarlijk worden en zichzelf en dus de persoon die erop zitten in gevaar brengen. In een bak rijd ik eigenlijk alles, maar ik neem niet elke gek mee naar buiten. Ik heb meer dan eens hele gevaarlijke acties meegemaakt met paarden die compleet gestoord werden tijdens een buitenrit. Zo sprong een paard eens in een afgrond met mij erop, wat resulteerde in een behoorlijke valpartij naar beneden waarbij de brandweer er aan te pas moest komen. En meer van dergelijke gebeurtenissen. Omdat het toch wel de bedoeling is dat ik ouder word dan 25 doe ik alles rustiger aan en ga niet te snel naar buiten. Mijn leven is mij toch dierbaarder dan een tevreden eigenaar die snel een mak paard terug wilt.


Same here! In de bak stap ik eigelijk op elk paard buitenritten is een ander verhaal. Paarden die echt staats gevaarlijk zijn stap ik van mn levensdagen niet op. (tenzij ik de tijd heb om ze eerst zeg maar een her opvoeding te geven) Maar over het algemeen zijn er niet veel paarden waar ik niet op stap.

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:10

Jup, in de bak ben ik tog tussen 4 muren Lachen en als ze dan bokken of ervandoor gaan kan ik ze makkelijker trugpakken ed. maar buiten is een ander verhaal..met drukke wegen enz vind ik dit vaak te gevaarlijk om op een paard dat ik niety kan vertrouwen naar buiten te gaan.

Boque | Bokai | Buka | Boksel

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:15

Nou toen ik Jordy net had ging ik naar les en toen durfde ik er al niet meer op! maar als ik van te voren weet dat een paard steigert en dan echt hoog steigert dan ga ik er niet op.dat lijkt me echt eng,m'n vorige paard heeft bij mij aan de longe 1x heel hoog gesteigert echt rechtop stond ie dat was echt eng!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:16

Ik heb eigenlijk nog geen enkel paard gehad waar ik niet meer opgestapt ben.
Toch kan ik me voorstellen dat wanneer ik op een erg vervelende manier van een paard afgegooid word, ik toch een keer diep moet ademhalen voordat ik er weer op stap.

Een jaar of tien geleden dacht ik er trouwens minder bij na dan tegenwoordig of ik op een paard stap of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:36

ik heb zelf dit topic geopend maar nog niet eens zelf gezegd wanneer ik niet meer opstap.

er is in mijn hele leven nog maar 1 pony geweest waar ik niet (meer) opstap. dat is een pony die ik kreeg om zadelmak te maken. het beestje was al 6 jaar en had nog nooit iets gedaan. (zeiden ze) nou ik heb daar 2 weken over gedaan voor ik er fatsoenlijk een zadel op kreeg. toen heb ik er een paar keer opgezeten maar die pony raakte totaal in blinde paniek en bracht zichzelf en mij in groot gevaar. het beestje liep gewoon tegen de bakrand aan. sprong in de lucht en liet zich zelf gewoon vallen als ie neerkwam. later hoorde ik van andere mensen die deze pony kende dat deze ooit met een zeer harde hand geprobeerd is in te rijden. dat is dus neit gelukt, en ik durfde er genoeg op maar het was niet eerlijk voor dat beestje en ok niet veilig. aan het einde van het liedje heeft de veearts na mij te hebben zien rijden geadviseerd om het beestje in te laten slapen.

x yvon

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:41

Mijn antwoord staat er niet tussen dus ik heb gekozen voor 'geen van deze'. Bij mij mag een paard best wel schrikken of bokken. Val ik er af klim ik er ook weer op. Het is wel een gevoelskwestie. Het scheelt een heleboel of ik eraf val door een stommig incidentje (na de sprong gaat het paard rechts en ik links of zoals laatst: paard struikelt en ik val eraf. Of het paard is wat jolig en geeft een iets te hoge bok) waar zowel paard al ik niet zoveel aan kunnen doen of doordat het paard willens en wetens mij probeert kwijt te raken. Paarden die echt bewust proberen de ruiter kwijt te raken stap ik liever niet op. Ook stap ik liever niet op gemene bokkers (echt van die rodeobokken met hoofd tussen de benen recht omhoog springen en dan wegdraaien).

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:46

Ik stap overal op, waarom zou je bang zijn? Vaak als je er flink brutaal aanrijdt valt het best mee met dat ze zgn. wel eens raar kunnen doen en daarbij weet ik van mezelf dat ze behoorlijk hun best moeten doen voor ik er naast lig. En ik hoor vaak ook het verhaal van het paard als hij weg is of als ik hem al gereden heb, is vaak wel beter ook.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:47

en ik stap niet meer op andermans probleempaard om het 'even' op te lossen. Als mijn eigen paarden gek doen, vind ik het prima maar daar laat ik het dan ook bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 15:03

Lielle schreef:
en ik stap niet meer op andermans probleempaard om het 'even' op te lossen. Als mijn eigen paarden gek doen, vind ik het prima maar daar laat ik het dan ook bij.

Dat heb ik ondertussen ook.
Vroeger vond ik dat juist een uitdaging.
Nu hoeft dat niet meer.
Help!! Word ik nu dan toch echt al oud Lips are sealed Haha!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 15:09

runningkawa"]
[quote="Lielle schreef:
en ik stap niet meer op andermans probleempaard om het 'even' op te lossen. Als mijn eigen paarden gek doen, vind ik het prima maar daar laat ik het dan ook bij.

Dat heb ik ondertussen ook.
Vroeger vond ik dat juist een uitdaging.
Nu hoeft dat niet meer.
Help!! Word ik nu dan toch echt al oud Lips are sealed Haha!
[/quote]

idd, die uitdaging zie ik ook niet meer. We worden toch oud (of gewoon verstandig, maar dat is zo saai Boos! )

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 15:45

Ik ben ook nog geen paard tegengekomen waar ik niet op durfde. Wel is het zo dat er paarden zijn waarvan ik achteraf zeg, dat ik daar opgestapt ben. Een voorbeeld van een paard dat heel sporadisch steigert, maar als ie gaat, dan laat ie zich achterover vallen. Het kan een half jaar, een jaar goed gaan, maar dan opeens doet ie het weer. Volledig zonder aankondiging. Zulke paarden heb ik gereden, maar als je achteraf denkt dat het altijd goed gegaan is, dan heb je wel enig geluk gehad.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 15:46

Nadat ik zelf een keertje op het randje heb gelegen waardeer ik mijn leven meer en stap ik dus niet zomaar meer op een paard. Dus als een paard te boek staat als levensgevaarlijk stap ik er niet meer op. Vroeger wel.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 15:54

Lielle schreef:
en ik stap niet meer op andermans probleempaard om het 'even' op te lossen. Als mijn eigen paarden gek doen, vind ik het prima maar daar laat ik het dan ook bij.


ik heb er geen zin in om mijn nek te riskeren voor een ander. Ik heb zelf een heel leuk paard om te rijden dus ik zit niet te wachten op de ellende van een ander.
Een paard dat netjes gereden is en goed aan de hulpen staat wil ik best rijden, maar dus alleen als daar ook een beetje veilig mee rond te sturen is.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:01

Ik ben nog te onervaren om probleempaarden te rijden, maar als ik beter reed zou ik het ook niet te snel doen. Ik heb geen zin om iets te breken en zeker niet voor het paard van iemand anders. Als ik het idee had dat het puur aan de ruiter lag zou ik het misschien weer wel doen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:21

ik stap overal op!soms is dat iets minder slim, maargoed daar ben ik dan snel genoeg achter!
heb t 'gevaarlijkste' paard zelf!die valt achterover bij het steigeren, en daar ben ik toen wel ff bang van geweest, maar rij er nogsteeds mee!zie het als een uitdaging, om vooral met Quentin zo ver mogelijk te komen!hou er niet van om op te geven!

en verder, toen ik nog op een manege stond mocht ik altijd andersmans paarden rijden als ze het zelf ff niet lukte, of wanneer er een manegebeest kreupel was geweest, die zijn dan behoorlijk gek als ze weer mogen rijden, dan 'mocht' ik er ook op!
vond t juist altijd wel leuk!en t scheelt ook wel dat ik nooit iets ernstigs heb gehad na een val van of met een paard!

maar heb als voorbeeld wim van hooff!
die maakt hier in de omgeving bijna alle paarden zadelmak, denk bijna 100 per jaar, en die is toch al vrij oud, dus ja als hij het al zo lang doet en nogsteeds gezond is, dat wil dan toch wel zeggen dat je er met wat lef, geduld en gezond verstand een heel eind komt met de meeste paarden!
zie he weleens met een jong paard bij een van de 2 stallen waar ik werk(hij komt bij ze alle 2 en ook daar zijn ze heel blij met hem)en dan sta ik altijd weer te kijken hoe goed hij al die paarden aanvoelt!
en natuurlijk is hij absoluut niet bang, en rijd ze vrij brutaal voorwaarts als ze vervelen, dus dan hebben de paarden we snel door dat ze moeten luisteren.

en ben heel trots dat ik nu voor t eerst zelf als eerste op een paardje ben gaan rijden!en ben er na 2 mnd nog niet vanaf gevallen, en verder rij ik op jonge paarden die wim zadelmak heeft gemaakt, en dat gaat ook super(meestal dan, soms krijg ik vliegles)

maar ik ben dus alleen een beetjebang als ik met n steigerend paard achterover ben gevallen, en als dat een paard is wat niet van mijzelf is, zou ik er voor bedanken om er weer op te gaan!of ik ga risicogeld vragen haha!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Dorien_Boy, Fleuribelle, MAD_fan, RvT en 88 bezoekers