lenzen. (voor de lenzenmensen)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-01 11:53

hoi,
Ik heb dus sinds een jaartje lenzen. heel fijn maar nu heb ik maandlenzen en ik heb ze al ruim een maand en ik merk nog helemaal geen verschil met het begin. Kan ik ze gewoon inhouden tot ik wel wat merk of is dat heel slecht?
Groetjes!


Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 11:59

Hai.. even een waarschuwing. Ik heb dezelfde lenzen. Ook maandlenzen, ik hield ze altijd te lang in (langer dan een maand), want ik dacht dat dat nog wel kon enzo. Maar je ogen gaan er toch wel van achteruit en kunnen ook veel gevoeliger worden voor ontstekingen enzo. Het langer dragen is absoluut schadelijk voor de ogen.


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 12:04

Dat moet je dus absoluut niet doen. Maandlenzen heten niet voor niets maandlenzen. Ze zijn o.a. ontwikkeld omdat bleek dat mensen die het gewone halfjaarsysteem hadden hun lenzen vaak veel langer droegen, met allerlei rare ontstekingen als gevolg. Maandlenzen zijn erg dun en nemen een hoop vuil uit de omgeving op, wat je er met schoonmaken niet uit krijgt. Kan ook niet, want als je stevig poetst, scheuren ze. Ze zijn dus speciaal gemaakt om na een maand weggegooid te worden.

Ik heb al 10 jaar maandlenzen en ik draag ze braaf een maand tot hooguit 5 weken. Bij droge lucht (bijvoorbeeld als ik in een omgeving werk met droge lucht), voel ik ze na 4 weken al zitten. In het tropische noorden van Australië heb ik ze wel eens 6 weken in gehad (hoge luchtvochtigheid) voordat ik ze ging voelen, maar dat is echt een uitzondering.

Ik hou als regel aan: zodra ik ze ga voelen (en dan vooral na een hele dag dragen), wordt het tijd voor een nieuw paar. En inmiddels weet ik wel dat ik ze dan ongeveer een maand in heb. Noteer het anders in je agenda, bijvoorbeeld bij elke 1e van de maand: NIEUWE LENZEN!!! Lachen

P.S. Het is wel een uitvinding hoor! Lachen

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE"> Mannen leven van vergeten, vrouwen van herinneringen - T.S. Eliot</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-06-18 12:07 ]</font>

Bartje

Berichten: 1651
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 12:07

ik zelf heb halfjaar-lenzen (zachte) en jah.. hou me nie echt aan de tijd eigenlijk.. alleen wanneer ik ze begin te voelen, heb'k zoiets van:"agh, ga binnenkort maar weer eens ff nieuwe halen"

mn vorige heb'k iets van 8/9 maanden gehad ofzo?? en de opticien zei na een half jaar ook dat ze er nog goed uitzagen (niet vuil ofzo) dus....

gewoon blijven dragen zolang ze goed aanvoelen *LOL*

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 12:43

Ik werd helemaal gek van die lenzen!!!

Ben er maar weer mee gekapt, wel zonde, toch weer fl. 500,00 in de sloot!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 12:58

Ik ben laatst weer (noodgedwongen) naar de opticien geweest. De laatste keer was 5 jaar geleden Bloos maar omdat 1 lens tijdens mijn stageperiode gewoon doormidden gebroken was en ik geen reservepaar had Frusty heb ik dus nieuwe laten aanmeten. Mijn ogen waren heeeeeeeel slecht geworden, schrok ik heel erg van. Ik ga nu binnenkort heen voor controle en dat wil ik absoluut bijhouden want je krijgt maar 1 paar ogen en daar moet je dus zuinig op zijn heb ik gemerkt. Verdrietig

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-01 14:02

Bedankt allemaal,
iK ga ze dus snel weggooien.

Ik had vroeger halfjaar lenzen en die waren dus echt BAGGER! ik kon ze amper inhouden en ze onsteekten (weet de vervoeging zo gauw niet) heel snel. En ze war
Ben dus echt blij met mijn maandlenzen. moet dus ook niet denken aan harde lenzen.

Groetjes!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 14:09

Ontstaken. Lachen

Ik heb tot '92 ook 4 jaar lang harde lenzen gehad. Een ramp, vooral met paardrijden en met fietsen. Altijd stof erachter, altijd irritatie. Ik kon ze ook niet langer dan 12 uur in, want dan gingen ze pijn doen. En als m'n ogen te droog waren, sprongen ze er soms ineens uit. Doe mij maar maandlenzen, in die bijna 10 jaar dat ik ze nu heb, heb ik nog nooit iets gehad en ben ik er maar eentje echt kwijtgeraakt! Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 14:13

ikke ook... En ja, ik hou ze veel te lang in (15 uur per dag) dus na 3 weken merk ik het al met poetsen enzo. Al moet ik zeggen dat als ik ze weg ga gooien, dan zitten ze net prima. Ik heb een beetje rare ogen, dus ik hou ze zeker neit langer in dan een maand. Vind t wel prima zo, anders staan ze daar maar. Moest vorig jaar met nwe sterkte opeens een paar weken wachten, ik helemaal paranoïa, half jaar geleden een paar weggemikt omdat ik een nwe stertke kreeg. Liever dat dan dat ik ze te lang draag... Moet er niet aan denken!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-01 14:45

oei oei oei,
ik heb ze wel eens 3 dagen in.

Groetjes!

Bartje

Berichten: 1651
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 14:46

wat gebeurt er trouwens als je met lenzen in in slaap valt?? Scheve mond\

Bartje

Berichten: 1651
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 14:46

en heeft trouwens al eens iemand zn lens verloren tijdens het zwemmen (zachte lenzen)??

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-01 14:48

Als je goed tegen lenzen kunt gebeurt er nix.
Als je er slecht tegen kunt krijg je je ogen bijna niet meer open. En je lenzen worden er erg ranzig van.

Ik ben wel een paar x een lens kwijt geraakt maar nooit tijdens zwemmen. (ik zwem ook nooit meer)

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 14:57

Ik heb halfjaar lenzen. Kan er wel goed tegen, en vind ze ook heel fijn, maar 1 keer had ik hoornvliesontsteking ofzo, voelde ik verder nix van Verward . Moest alleen weer mijn bril op, en dat vind ik zo verschrikkelijk... Cool Ik denk dat je ze idd beter niet te lang in kan houden, ik krijg toch wel branderige ogen 's avonds laat en ook als ik ze al lang heb. Mijn tante heeft ze wel eens vergeten uit te doen, ze zag toen gewoon nix, was helemaal wit ofzo..
Met zwemmen benk ze nooit kwijtgeraakt, onder de douche wel, maar dan verschuiven ze vaak...En heb ze wel eens onder mijn schoen ofzo trug gevonden Haha!

Bartje

Berichten: 1651
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 14:59

Heb wel regelmatig op mn knieen gezeten om op de grond te zoeken naar een lens, wanneer ik ze liet vallen tijdens het in doen Tong uitsteken

maar verder.. nooit 1 kwijtgeraakt..
wel is 1x een lens kapot gegaan omdat ie tussen de schroefdraad van mn lenzendoosje is gekomen.. ook nie echt heel erg slim *LOL*

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 15:07

Ik slaap er wel eens mee, en daarna druppel ik gewoon wat vloeistof bij. Ik heb namelijk nogal de neiging om in bussen, treinen of auto's in slaap te vallen en daarvoor ga ik toch echt m'n lenzen niet uitdoen. Als ik er heeeeel vroeg uit moet, laat ik ze ook wel eens een nachtje in. Dan zie ik de wereld tenminste meteen helder als ik wakker word en sta ik zo naast m'n bed. Heb ze tijdens m'n introweek bij de universiteit wel een week aan een stuk door gedragen, maar ze meteen daarna weggegooid. Het kan dus best, maar je moet er geen gewoonte van maken. Zwemmen lukt me er niet mee, dan ben ik ze zo kwijt. Ook als ik m'n ogen dicht hou, want als ik ze dan open doen, rollen er druppels van m'n wimpers in m'n ogen. Dus niet met m'n hoofd onder water, of een zwembrilletje op. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 15:11

ja, ik heb ook maandlenzen en vind t ideaal.
Soms, als ik niet goed heb bijgehouden wanneer k ermee begon,gooi k ze toch weg, ook al merk ik niets bijzonders: beter te vroeg dan te laat eruit.
Zachte lenzen zijn idd wat onvbeiliger dan harde, omdat je simpelweg minder snel voelt als er iets fouts zit. je houdt ze dan dus gewoon in, terwijl er misschien stof/vuil oid inzit. Ze werken als een spons, dus je krijgt idd niet alles eraf gepoetst aan de buitenkant.
Laatste ging ik uit in een tent, waar iemand blijkbaar grote lol had met die rookapparaten.. echt hele smerige, dikke rook non-stop op de zaal, kon m'n ogen niet openhouden.. Toen heb ik ze bij thuiskomst maar weggegooid, ook al had ik ze net 2 weken in.
Better safe than sorry!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 15:29

Ik heb halfjaarlenzen en die bevallen me prima. Ik heb ooit een keer mijn hele oog ontstoken gehad doordat er een heel klein stukje van het randje af was... Toen heb ik dus een aantal weken als een halve blinde met mijn brilletje gelopen die niet meer sterk genoeg was. Ik zwem ook gewoon met mijn lenzen en zelfs (met mijn ogen dicht) onder water.

Met opstrooien gebeurt het nog wel eens dat ik stof in mijn oog krijg en dus even mijn lens eruit moet halen, maar dat gebeurt niet zo heel erg vaak. Ik vind het in elk geval stukken beter dan die bril die ik had. Dat ding was door de paarden al zo erg verbogen dat hij haast niet meer recht op mijn neus kon staan. En de paarden mochten altijd graag even met een vieze mond langs mijn glazen gaan. Ramp... Nu dus sinds enkele jaren lenzen en die zijn super! Cool

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 16:02

Ik heb harde zuurstofdoorlatende lenzen, en het stel wat ik nu heb draag ik al heel lang. Zo lang dat ik niet eens weet hoe lang, maar zeker meer dan 7 jaar. En bij de laatste controle was alles prima in orde Lachen Ik moet zeggen dat ik vrij weinig last heb van stof ofzo eronder, met uitmesten/opstrooien heb ik nog nooit last gehad, maar als het hard waait en droog weer is moet ik in de bak wel met zonnebril rijden.
Toch klinken die maandlenzen ook wel aantrekkelijk. Wat kosten die dingen per maand? En kan dat voor alle sterktes? Ik heb nl. -8.25, dus da's best wel slecht...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 16:25

Die maandlenzen gaan tot -20, dus dat is met jouw sterkte absoluut geen probleem. Ik zal mijn sterkte hier maar niet noemen, maar het zit er niet ver van af Lachen. Ik betaal iets van 210 piek voor een half jaar (dus 6 paar lenzen), en dat is bij Pearle. Ik geloof dat Hans Anders ook heel goed is en iets goedkoper, maar ik zit m'n hele lenzenleven al bij Pearle en dat bevalt me prima. M'n laatste lenzenboer in Houten heeft me zelfs eens voor een half jaar gratis lenzen gegeven (elke maand een nieuw proefpaar om te kijken welke het fijnste zaten), dus hij mag blijven! Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 16:32

mijn zusje heeft daglenzen. weet niet of jullie die kennen. zij vind ze heel fijn (is nogal een zeur) op haar maandlenzen zaten binnen een week wel paarse vlekken (ja heb net getekend met paars en toen lenzen in gedaan oeps) dus voor haar is t echt ideaal. is wle heel duur, maar zij heeft maar voor 1 oog lenzen nodig (andere oog is bijna blind) dus val t mee

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Wilona

Berichten: 3115
Geregistreerd: 06-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 16:37

Hey!!
Ik heb ook maandlenzen sinds 2 jaar..ik vind het ideaal!Eerst had ik half jaar maar er kwamen een soort heeeeeeeeeeeleeeeeeeee kleine suikerklontjes op ofzo.. iets afzetting van mijn oog, heel vaag.
Ik heb ze ook wel eens langer dan een maand in, want ik hou het niet echt precies bij.
Maar ik merk het wel want op een gegeven moment worden ze heel droog.

Met zwemmen houd ik ze ook altijd in, heb er nooit last van. ben er dus ook nooit 1 verloren.
Als lenzen niet waren ......zucht.. Haha!

I love to love!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 17:19

ik heb ook half jaar lenzen. Het voorlaatste paar heb ik 1,5 jaar gedragen. Gewoon helemaal vergeten naar de opticien te gaan Haha! Clown Bloos . Ik ben toen naar een andere dan mijn gebruikelijke opticien gegaan met dat verhaal van die 1,5 jaar. Hij vertelde dat de lenzen er nog heel netjes uitzagen en mijn oog ook. Ik hou ze nooit in als ik ga slapen en maak ze altijd goed schoon met vloeistof van het Kruitvat.
De volgende keer als ik nw lenzen nodig heb, haal ik ze bij het kruitvat. Wel zo voordelig!!

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 20:06

ik heb half jaar lenzen gehad, maar want een ramp! Heb 3x hoornvlies onsteking gehad en nu zit er een litteken in mijn rechteroog (ja klinkt raar, maar telkens als er nu iets in dat oog komt als is dat maar een druppel water onder de douche dan doet dat vreslijk veel pijn!)

Ik heb me altijd aan de voorschriften gehouden, elk half jaar nieuwe (hebt ze 1,5 jaar gehad) nooit mee geslapen, goed schoon gemaakt ect...

En maand en dag lenzen kan ik niet dragen omdat in mijn rechteroog de 'standaart lenzen' niet kunnen (geen goed nederlands Lachen ) En die dingen maken ze niet op maat, werd mij gezegd dus zal wel zo zijn Verward (heb een afwijkende oogbolling ofzo Verward )

Iig houd ik het nu maar bij mijn bril, heb ik tenminste niet zo'n last meer van onstekingen e.d. want dat kan toch ook niet echt gezond zijn voor je oog.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)