Katten vraagje (enten, chippen en castereren)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Katten vraagje (enten, chippen en castereren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-02 23:54

Ik heb een katertje van ondertussen al weer zo'n 7 maandjes oud. (voor foto's zie profiel Tong uitsteken)
Tot voorheen is hij sinds hij bij ons is altijd binnen geweest (op stal).
Echt leuk lijkt me dit niet voor hem dus wil ik binnenkort een kattenluikje maken zodat hij gewoon vrij rond kan lopen.

Omdat ik een kater heb voel ik me 'verplicht' hem te castereren. Ik zou wel eerst eens beetje willen weten wat dit gemiddeld kost? Vanaf welke leeftijd mag dit?
Hij is (zoals gezegd) pas een maandje of 7 oud, maar om hem tot een jaar binnen te houden vind ik ook lomp...

Verder denk ik aan chippen. Ik ben wel zo'n geval die nachten gaat wachten totdat meneer Maik weer thuis komt, en zo hoor ik tenminste als er iets is.. Extra veiligheid, zegmaar.
Ook zou ik hier graag een gemiddelde/normal prijs van weten.

Verder is hij ook nogsteeds niet geent. Over 2 weken gaat hij mee naar school en dan wil ik het zeker gedaan hebben. Ook daarvan zou ik graag een normale prijs horen.

Ik weet dat ik de Da even kan bellen maar ik zou graag even jullie ondervindingen willen horen. En uiteraard beetje prijsvergelijking.
En aangezien het Kattenforum mijn geen toelatings mail stuurt.... Schijnheilig

Lang leve bokt Cool

Alvast bedankt

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 00:23

Onze kater is pas gecastreerd, kostte ong. EUR 35,00
Hij moet nuchter zijn voor de castratie. Aangezien hij toen nog in de paardenstal zat hebben we hem voor de zekerheid de avond ervoor al gebracht. De volgende middag kon ik hem ophalen. Nog helemaal duf, arm beestje. Rond een jaar is de beste "tijd" om te castreren maar als de kater al behoorlijk geschapen is kan het ook al eerder. De DA kan je daar meer over vertellen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 00:32

Het kan al vanaf 4 maanden...
Dat vond mijn dierenarts ook wel erg vroeg, ik heb hem rond 7/8 maanden laten castreren.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 09:18

Enten van katten moet op 9 weken en 12 weken oud, een soort basis enting net als bij paarden. Is die van jou nog niet geeent, dan moet hij deze basis enting nog krijgen. Daarna krijgt hij eens per jaar een enting voor kattenziekte en niesziekte. Zeker aan te raden.

Castreren leefdtijd verschilt per dierenarts. De meeste willen liever wachten tot ze 1 jaar oud zijn omdat je dan zeker bent dat alles goed volgroeid is. Andere zeggen vanaf 6 mnd en andere vanaf 9 mnd. Te vroeg castreren geeft risico's, dat het niet volledig is (dus een 'klop'kater) of dat ze later hormonen problemen krijgen (kale rug).

Chippen doe ik niet aan, bij paarde niet en bij katten niet. Mijn katten hebben allen een goed bandje om (ik heb er vier) met een magneet voor de kattenluik (4 is voldoende, wil niet de buurkatten in huis), belletje en een naamkokertje. Ik controleer dagelijk of dat er allemaal nog wel om zit. In mei is een kater dood gereden en mbv het naamkokertje had de vinder mij gelijk gebeld. Dat gaat niet met een chip omdat je dan eerst moet wachten op een dierenambulance en dan hopen dat hun reader werkt (schijnt vaak defect te zijn).

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 10:28

mijn ex-kater is "geholpen" toen hij 8 maand was, vroegrijp...(kosten? geen idee)
Hij is niet ge-ent en niet gechipt...
Hij komt niet buiten, slecht excuus weet het... (als de DA hier de duiven en pony's komt enten, doet hij gelijk de honden, verzuim het telkens om te vragen om ook spul mee te nemen voor de kat...)
Zal maar weer eens in een kooi stoppen en meenemen naar de DA...ontwormen doe ik wel, 2 X per jaar.....antivlooien spul, elke 3 maand (moet om de 3 weken, maar "het" komt dus niet buiten)

Mijn hond is 'm 4 jaar terug gesmeerd, incl. tatouage en chip, nooit wat van weer gehoord......
Heb nu weer 2 honden, 1 is gechipt (door de fokker) de andere niet...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 10:47

alle dierenartsen hebben 1x per jaar een chipweek, dan is het chippen incl consult/voorrijkosten en inschrijving in een database €20.-

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 17:16

Bedankt Party!!

Weet niemand de kosten van enten?

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 17:24

Zo'n 37 gulden dacht ik. Kweet het niet goed, krijg nl grootverbruikerskorting.

=^.,.^=

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 17:30

farichta schreef:
Zo'n 37 gulden dacht ik. Kweet het niet goed, krijg nl grootverbruikerskorting.

=^.,.^=


Pfoeh, bij ons is dat dus 100 gulden. Enting en consultkosten. In Arnhem. Castreren kostte me rond de 60 gulden, en chip weet ik niet. Mijn katten komen niet buiten, en daarom heb ik ze (nog) niet gechipt. Wil het nog wel gaan doen, want stel dat ze weglopen (op de een of andere manier) dan vind ik het toch wel erg prettig als ze gechipt zijn.

Halsbandjes ben ik geen voorstander van. Ik heb te vaak enge verhalen gehoord waarbij katten zichzelf opgehangen hebben aan hun halsbandje. Ook wanneer het ging om een halsbandje met een stukje elastiek!

Mijn katten zijn beiden gecastreerd toen ze +/- acht maanden waren.