Je paard stretchen.. voor soepeler rijden..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Je paard stretchen.. voor soepeler rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 14:59

Zoals een aantal van jullie weten ben ik bezig met het stretchen van Iwaldo. Omdat ik er goede resultaten mee boek (hij wordt echt soepeler!) en ik het gewoon een erg leuke manier vindt om met je paard bezig te zijn, deel ik de methode even met jullie bokkers...

Allereerst, bij het stretchen moet je paard warm zijn.. je kan het dus het beste doen na het rijden, of eerst je paard even aan de longe nemen. Koude spieren overstretch je namelijk snel. Als je paard lichamelijke problemen heeft, altijd eerst de VA raadplegen.

Stretchen zorgt voor een betere bloedcirculatie, voor ontspanning, het zorgt ervoor dat de spieren niet verkrampen na een intensieve training en het paard zal flexibeler worden. Stretch nooit te ver door, dit zorgt juist voor problemen aangezien de spier terug gaat trekken en dan just verkrampt.

De eerste keer dat je strecht, doe het voorzichtig en rustig. Het paard moet er aan wennen. Als je een been stretcht, zorgt ervoor dat je de hoef dan voorzichtig terugzet op de grond en laat het paard niet zelf de hoef terugtrekken.. dit kan de pezen beschadigen.

Begin met de makkelijke stretch.. hierbij stretch je ongeveer 75% van de stretchcapaciteit en houd je het 10 tot 15 seconden vast. Als je paard hieraan gewend is kan je overgaan op de Developement stretch, hierbij houd je 30 seconden vast; je begint met de makkelijke stretch en als je de spier volet ontspannen zoek je de spanning weer op en houd je dit weer 15 seconden vast.. dit herhaal je totdat je de maximale stretch hebt.

Let erop dat je zelf in een makkelijke positie staat en je rug niet overbelast!!

De volledige routine:
1. De nek stretch naar de zijkant
Hierbij gebruik je een snoepje of worteltje. Je gaan aan de zijkant van je paard staan en laat hem inbuigen om het snoepje te pakken. Houd het snoepje dichtbij het lichaam. Geef het niet onmiddelijk maar aat het paard even die buiging vasthouden. Deze stretch kan je moeilijker maken door verder weg te gaan staan. Doe dit links en rechts.
Wanneer je paard zijn kont bijdraait om het snoepje te pakken, betekent dat dat ie stijf is en het moeilijk vindt. Begrens dit door hem tegen de muur te zetten.
Afbeelding
2. De nek stretch omlaag
Leidt je paard met een worteltje naar beneden. houd het worteltje tussen de voorbenen. Vraag hem zo laag mogelijk, als het lukt kan je hem ook vragen om tussen zijn voorbenen door te gaan. Je kan varieren door het hoofd in deze stretch ook nog naar links of rechts te brengen. Afbeelding

3. De nekstretch omhoog

Hierbij leidt je het hoofd omhoog, zo hoog mogelijk. Dit kan ook met een worteltje oid. Forceer het niet.
Afbeelding
4. De voorbeen naar voren stretch
Pak de hoef op alsof je hem uit wil krabben. Pak de hoef met een hand en leg de ander achter de knie. Neem het been naar voren en omhoog mee. Als deze stretch goed gaat kan je de hoef naar voren strekken met je ene hand zodat de stretch dieper wordt.
AfbeeldingAfbeelding

5. De voorbeen naar achter stretch
Pak de hoef en de knie weer zoals hierboven, breng het been nu naar achteren zodat het in 90graden hoek komt met de grond. Dit is een goede stretch voor de borst en het bovenbeen.

6. De voorbeen rotatie stretch
Houd de knie (weer gebogen) vast met de ene hand, met de andere pak je de kogel. Draai de knie met de klok mee, eerst naar binnen, dan naar voren, dan naar buiten en terug. Herhaal dit 3-5 keer en dan tegen de klok in. Let op dat je de knie niet teveel naar buiten trekt (onnatuurlijke beweging) Deze stretch ontspant diepliggende spieren.

7. De achterbeen naar voren stretch
Pak het achterbeen op bij de kogel, beweeg het naar voren en let ero dat je het been onder het lichaam houdt (niet naar buiten!) Dit is een goede stretch voor de spieren van de heup en de rug. Let op dat het paard niet terugtrekt of vooruit trapt!!
Afbeelding
8. De achterbeen naar achter stretch
Pak het been op en houd een hand boven en onder de kogel. Breng het been voorzichtig en langzaam naar achteren. Houd deze stretch vast en breng het been terug naar de grond.

9. De achterbeen inwaarts stretch
Wanneer je aan de linkerkant van het paard staat pak je het rechterbeen onder de buik door richting het linkervoorbeen. Trek niet te hard, wees voorzichtig.
Afbeelding

10. De rug stretch
Door op de buik te kriebelen of op het aanhechtinspunt te duwen, duwt het paard de rug naar boven en stretcht zo zelf zijn spieren. Je kan ook druk met je duimen uitoefenen aan beide kanten van de kont , ongeveer 3 inches(?) van deruggewervel vandaan. Hierbij heb ik het juiste punt nog niet gevonden Lachen

11. De staart stretch
Deze stretch zorgt voor grote ontspanning. Pak de staart voorzichtig op met je rechterhand, Houd je linker op de kont. Pak de staart enkele cm van de aanzet vast, en draai hem langzaam in een rondje. eerst met de klok mee 3/4 keer, dan tegen de klok in. Pak dan de staart vast en gebruik je lichaamsgewicht om aan de staart te gaan hangen. Houd deze stretcg ongeveer 2/3 minuten vol. Problemen in het draaien duiden op rugproblemen, en wanneer je aan de staart trekt/hangt en deze geeft mee, ho0ud dan op en waarschuw de VA; het paard hoort nl terug te trekken en anders is er iets mis in de rug. Aai langzaam over de staartwortel, en klaar is je stretchroutine!

Door dit iedere dag na het rijden te doen, kan je goed in de gaten houden waar problemen zitten en of je paard soepeler wordt. Pas altijd opd at je paard niet slaat, dat je niet overstretcht en dat je zelf niet je rug overbelast.

Veel plezier! Haha!

Bron:
Jean-Pierre Hourdebaigt, Equine Massage, ISBN 0-87605-998-1
foto's van http://horses.about.com/cs/healthcare/a ... tch437.htm
en http://www.theequinecenter.com/stretching.htm
Laatst bijgewerkt door Laura op 06-11-02 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:24

Wat m'n NH leraar mij leerde is :
Sta bv aan de linker kant van je paardje, met je rug naar 'm toe, neem met je linker hand een stuk staart vast, met je rechter hand de neusbrug, en breng ze samen ...

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:27

ik ga jouw "tips" eens even kopieren en dan ga ik ook eens proberen te stretchen. Lijkt me inderdaad leuk en nuttig. Zowel voor je paard als voor jezelf. Bedankt en ik ga ermee aan de slag

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 15:31

Hihi ik hoop dat men er wat aa heeft. Het was me iig het typewerk wel Knipoog
Iwaldo vindt het hardstikke leuk (vooral de worteltjes Knipoog ) en pikt het heel goed op. Nu is ie zelfs zo fanatiek dat ie al helemaal inbuigt op de wasplaats als in 'joehoe ik wil wortels!! Waar zijn ze dan!!' *LOL*
Ik vind het heerlijk om zo met mijn paard bezig te zijn, je leert zijn lichaam goed kennen en het is makkelijker dan masseren (vindt ik persoonlijk) Ikmerk ook goed verschil als Waldo bv terug is van de jacht, dan stretcht ie een beetje rillerig vanwege moeie spieren en heeft ie snel de neiging om zn kont bij te draaien bij de nekstretch (dat is makkelijker Knipoog )

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:34

Ik doe nu ook, nou ja Pablo dan, aan strechen. Dat op advies van zij fysio (of is het mijn fysio, want ik betaal Lachen ). Wel merk ik ook de verbeteringen van Pablo en is inderdaad leuk om te doen.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:36

ik ga het ook eens proberen. Het flexen (hoofd van links naar rechts) deed ik al, maar dat aan de staart hangen lijkt me wel wat *LOL* Ik ga het eens twee weken proberen en kijken of er verbetering optreedt

If it's not an icelandic, it's just a horse

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:36

ik ga het ook eens proberen. Het flexen (hoofd van links naar rechts) deed ik al, maar dat aan de staart hangen lijkt me wel wat *LOL* Ik ga het eens twee weken proberen en kijken of er verbetering optreedt

If it's not an icelandic, it's just a horse

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 15:41

Denk er wel aan dat je wel altijd beide spiergroepen moet stretchen. Dus als je het voorbeen doet, dan moet je die naar voren én naar achteren doen, zodat je de spier te pakken hebt gehad die uitrekt én de spier die samentrekt Lachen Als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:49

Het enige dat ik bijna altijd doe is zoals bij plaatje 1m et worteltje en 4, het voorbeen stretchen, ook om de singel op de huid te krijgen zonder plooitjes etc.
Maar interessant stukje! Lachen
Laatst bijgewerkt door Cody op 06-11-02 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:50

Laura schreef:
Denk er wel aan dat je wel altijd beide spiergroepen moet stretchen. Dus als je het voorbeen doet, dan moet je die naar voren én naar achteren doen, zodat je de spier te pakken hebt gehad die uitrekt én de spier die samentrekt Lachen Als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog


Sorry, moet toch even happen hoor Tong uitsteken Spieren kunnen namelijk alleen maar samentrekken. De ligging van de spier bepaald zijn functie, maar een spier die uitrekt bestaat niet...
Het rekken van de voorbeen kende ik al, maar dan meer ook om te zorgen dat de singel helemaal goed ligt, oftewel voor het rijden.
De rest ga ik ook uitproberen, heb ik weer wat te doen, totdat meneer eindelijk klaar is met opdrogen onder zijn zweetdeken...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 16:02

Je zegt het helemaal goed jacksel. Ik doe het ook dagelijks omdat ik toch moet wachten tot Pablo is opgedroogd. Ben benieuwd of ik het vol hou in de zomer..... Maar Pablo krijgt nu ook nog de minipuls om zijn gevoelige knie, dus die zit er ook nog na het rijden 30 min om.
Of het echt helpt, strechen van spieren betwijfel ik ook. Maar je maakt toch je paard soepeler van, maar meer om het bereik van de gewrichten te vergroten en spanningen te elimineren. Volgens mij ooit een gelezen dan strechen van hardlopers wel helpt, maar op de pijngrens te verhogen, hmmmm.
Maar zolang Pablo er nog profijt van heeft ga ik er mee door.

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 16:04

lijkt mij wel wat ik heb het allemaal uitgeprint en van de week gaan we aan de gang!!

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 17:06

Erg intressant stukje Laura! Bedankt!
Dit kan ik zeker voorzichtig uitoefenen met Pompidoutje, ik heb haar op 'longeerrust'vanwege dat ze niet lekker gaat. Vooral haar spieren.
Stretchen (als ze goed warm is) lijkt me voor haarzelf ook erg lekker.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 17:40

jaa!
ik doe het bij joop ook!
Het helpt echt goed vind ik, ze worden echt beter en kan zelfs blessures voorkomen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 17:57

Jacksel, ik snap wat je bedoelt, mijn uitleg is een beetje gebrekkig omdat ik het uit het engels moet vertalen. Wat ik probeerde te vertalen is dit:

Always stretch the agonist muscle (the one responsible for the action) and its antagonist muscle (the one that has to let go for the action to happen). In other words, stretch in both directions of a joint's movement.

Snappie? Lachen

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 18:06

Heel interessant en ik ga het ook zeker bij fleur proberen! Er staan ook wel veel oefeningen in die ik ook door mijn fysio heb geleert om bij fleur te doen!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:09

Heee, bedankt Laura. dit is zeer handig en ik ga het zeker uitproberen.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 21:54

Leuk zeg! een paar strech oefeningen had ik al van de hoefsmid gehoord..
Ik ga het ook eens proberen Lachen

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 22:14

Zoals ik op Medisch ookal zei ga ik het proberen. Hij is al bijna klaar met printen Haha!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 01:23

dr_jacksel schreef:
Sorry, moet toch even happen hoor Tong uitsteken Spieren kunnen namelijk alleen maar samentrekken. De ligging van de spier bepaald zijn functie, maar een spier die uitrekt bestaat niet...


Dan heb je zeker nog nooit kramp gehad???????

Als je kramp hebt in bijvoorbeeld je kuit (=samentrekking), moet je je tenen naar boven trekken om de spier weer op te rekken!!!!!!!!!

Elke spier kan je aanspannen en oprekken!!!!!!

Vraag maar eens aan balletdansers of turnsters hoe dat zit!

Een spier kan niet VANZELF rekken, dat klopt.........
Om een spier op te rekken moet je daar actief 'kracht' op uitoefenen.

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 08:58

Eleonoor schreef:
Volgens mij ooit een gelezen dan strechen van hardlopers wel helpt, maar op de pijngrens te verhogen, hmmmm.

Het is bij hardlopers juist om ervoor te zorgen dat je geen spierpijn krijgt. Als ik ga hardlopen zonder te strechen kom ik de volgende dag mijn bed niet uit van de spierpijn.


Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 09:19

klinkt intressant, zal kijken of ailin t ook leu vindt (zeker met de worteltjes zal dat wel lukken Haha! )
antagonisten zijn trouwens spieren met tegengestelde werking op hetzelfde gewricht/bot. de een trekt samen maar de andere moet dat wel toestaan door te ontspannen. als jij je elleboog bijvoorbeeld wil buigen moet de spier aan de binnenkant samentrekken. dit kan hij alleen doen als de spier aan de buitenkant van de elleboog daar toestemming voor geeft en dus ontspant.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Belker

Berichten: 15254
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 08:14

dat opzij stretchen doe ik ook met de pony, daarnaast heb ik uit de Tteam de staartoefeningen meegenomen. Ook gebruik ik de oefening om het bekken wat op te rekken. Hand op zijn heup, andere hand de staart en de heup wegduwen en staart een klein beetje naar je toe trekken.
Bij zij stretchen is hij zo soepel dat hij het snoepje van achter zijn heupbot pakt. Dit had hij al. Is een voordeel wat je hebt met jonge ongetrainde pony's. Die zijn op het land opgegroeit en zitten meestal nergens vast.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 08:31

snoepjes om de hals e.d. op te rekken? Werkt niet hoor als je paard geen snoepjes kent/lust. Ik kan daar gaan staan met een snoepje en dn kijkt het je schaapachtig aan, van wat wil je?
Ik moet het anders aanpakken als ik het wil doen Haha!

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-02 10:21

Germie; ik houd een wortel voor zn neus en daarmee loop ik naar achteren zodat ie met mij mee buigt zeg maar Knipoog Als ik ga staan wachten bij zn kont duurt het ook wel even voordat ie het doorheeft Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DeGelukkige4, Ginny135, Jihama, Kla4tje, Mark0919, shaddy82 en 35 bezoekers