Wie heeft er hier wel is bloedarmoede gehad?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Wie heeft er hier wel is bloedarmoede gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 18:44

Ik vraag me af wie er hier wel is bloedarmoede gehad heeft.....
Ik ben de laatste tijd namelijk bestw el moe enzo en ik wete dat ikl bloed moet prikken maar dat wil niet... Frusty Frusty
Ik ben e Misselijk en beetjuh een dorkie... maar ik haat bloedprikken... Misselijk
Maarw at zijn nou eigenlijk de verschijnselen van bloedarmoede???


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 18:46

Moe en slap. Als je ooglid (binnenkant) heel bleek is kan je bloedarmoede hebben. Ik heb het ook gehad. Het is gewoon een vingerprikje, je krijgt een pen op je vinger, dan drukken ze een knopje in en klaar is klara.
Ik, die een hekel heeft aan prikken, vind dat niet erg.
Je krijgt dan een recept mee voor staaltabletten en dan gaat het snel over.

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 18:47

mmm.. ja maar ut probleem is dat ik nix slik.....Misselijk
maarre... wat zijn de verdere verschijnselen waaraan je kan in dat je ut heb?

Barb

Berichten: 12076
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 18:52

ik heb ook bloedarmoede (en een lage bloeddruk maar dat heeft
daar niks mee te maken)
Je hebt dus een ijzer te kort, dat wordt biefstuk eten en
vooral Roosvicee drinken of in de yoghurt/vla doen.

en zo'n prikje stelt niks voor hoor, voor je het weet is het
gebeurd!!! ik ben ook eigenwijs en wil geen staalpillen
gelukkig voel ik me al beter!!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 18:53

Vermoeidheid
Hartkloppingen, zelfs na geringe inspanning
Bleekheid, omdat het bloed naar meer vitale organen dan de huid wordt geleid (vitale organen zijn b.v. hart, hersenen en longen)
Lusteloosheid
Duizeligheid
Hoofdpijn
Problemen met slapen
concentratieproblemen
Hartklachten

Wat is bloedarmoede?

In ons bloed zitten rode bloedcellen. Deze zijn van vitaal belang. Ze zorgen voor het transport van zuurstof. Vanuit de long gaat er - via het bloed - zuurstof naar alle organen, maar ook bijvoorbeeld naar de spieren. Je kan je voorstellen wat er gebeurt als er te weinig rode bloedcellen zijn. Er komt dan niet voldoende zuurstof op de plaats van bestemming. Gevolg? Je voelt je moe, ziet bleek en je hebt het bijna altijd koud: je hebt bloedarmoede. Artsen hebben het ook wel over 'anemie' of over 'een te laag Hb'. Hb staat voor hemoglobine. Dat is een eiwit dat in de rode bloedcellen zit. Hemoglobine plakt zich als het ware vast aan de zuurstofdeeltjes die via de longen in het bloed komen. Als een trouwe boodschapper gaat het hemoglobine met die zuurstofdeeltjes op pad naar alle organen en spieren. Op de plaats van bestemming aangekomen, laat het hemoglobine de zuurstofdeeltjes weer los. Elke rode bloedcel met hemoglobine is in totaal vier maanden onderweg in ons lichaam. Daarna is zo'n cel 'op'. Dat betekent dat er continue nieuwe rode bloedcellen in ons lichaam moeten worden aangemaakt. Wanneer de aanmaak van rode bloedcellen stagneert en er automatisch een te laag Hb optreedt, komt het vermogen om voldoende zuurstof te transporteren in gevaar. We spreken dan van bloedarmoede.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 18:57

Onze heeft ernstige bloedarmoede en zij is nu al een maand thuis omdat ze zo moe is dat ze haar bed niet uit kan komen. Het lijkt wel alsof ze Pfeiffer heeft. Zij krijgt ook staalpillen en deze moeten nu wel aan gaan slaan wat ze nog niet gedaan hebben. Nu moet ze volgende week naar het ziekenhuis.

Idd wat Barb zegt, veel roodvlees eten en spinazie.
Sinds ik ooit eens bloedarmoede heb gehad lust ik haast geen spinazie meer (ja met appelmoes).

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 18:58

Ik heb wel is dat me hart sneller wil kloppen dat ie kan, verder ben ik al een paar maanden erg moe maar laatste tijd erger, iedereen zegt dat ik bleek ben en ik heb nou je het zegt wat concenttratieklachten gehad nu je eht erover hebt....met proefwerkweek ook....mmmm....ik ga het er dnek is ma over hebben met me ma......
duizelig ben ik niet ofzo...ik heb laatste maand zeer last van neit in slaap kunenn komen en ik wordt echt elke nacht wakker terwijl ik altijd hel vast sliep.....

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:03

Slaapproblemen; wil dat ook zeggen dat je juist heel lang en diep slaapt? Men zegt nl. altijd dat je minder slaap nodig krijgt naarmate je ouder wordt maar ik heb juist het idee dat het andersom is.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 19:06

nee ik sliep vroeger heel erg vast en niemand zou me kunnen wekken dan...ja sochtends vroeg...
maar nu....ik wordt elke nacht rond 1/2 uur wakker en soms kom ik gewoon niet meer in slaap...
en het in slaap komen, heeft bij mij een heel tijd moeilijkheden gehad ben ik nu beetjuh vanaf...
iedereen zegt tegen me ja je meot wat minder na de paarden gaan en blablabla en wat meer aan school doen en je rust nemen, en ze zeggen: je maakt je zelf kapot als je zo doorgaat...
Maar zelf heb ik er niej egt last van...ja dat ik zooooo moe ben....
Een vriendin van mij heeft pheiffer dus eerst d8 ik.. misschien aangestoken ofzo.. maar mijn verschijnselen komen meer overeen met bloedarmoede volgensmij...wat denken jullie??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:39

Koop eens een fles Roosvicé Ferro, daar zit een hoop ijzer in en kan je al behoorlijk helpen.
Als je je na een tijdje beter gaat voelen had je bloedarmoede Haha!

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:46

ik heb ook bloedarmoede, je voelt je slap ben tsnel moe enzo. ik slik staaltabletten maar het helpt niet echt(bij mij dan)
laatst was de binnenkant van oog leden heel bleek en nu moet ik binnenkort weer naar de dokter omdat het niet helpt. ik wil geen prik! een prik voor bloedarmoede is niet erg maar als ze bloed af gaan nemen vind ik altijd heel erg kl*te...

idd helpt roosvice van ferro en rood vlees goed dat doe ik dan nu ook maar ik heb al heel lag dus we gaan weer opnieuw naar de dokter... denk alleen dat het niet echt helpt...

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:58

Appelstroop en rode bieten kun je ook proberen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:59

Misschien is het ook zinvol om uit te zoeken hoe je aan die bloedarmoede komt. Heb je hevige bloedingen tijdens je menstruatie, want dat is ernstig. Je bloedarmoede wordt dan alleen maar erger.

Ik heb hele erge bloedarmoede gehad. Staaltabletten is dan noodzakelijk, ook heb ik elke dag sla gegeten en roosvisee ferro gedronken. Appelstroop op brood. Bij dit geen melkprodukten gebruiken want die binden het ijzer zodat het niet in je bloed wordt opgenomen.

Als je ijzergehalte zakt en steeds verder zakt, word je steeds zieker.
Zo'n prikje in je vinger voel je niet eens. Op het moment dat je je vinger wilt wegtrekken is het al gebeurt.
Verwaarloos het niet want het is niet gezond. Je hele lichaam heeft zuurstof nodig en als er niet genoeg is, is het op den duur schadelijk.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:00

Ik heb het niet gehad maar een vriendin van mij wel.

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:40

Heb door hevige nabloedingen (na de bevalling) bloedarmoede gehad, was ruim de helft kwijt....
Heb eerst bloed gehad (3 zakjes) maar dat sloeg niet aan.. met staalpillen moest het beter worden....dus niet, over de stoelgang maar niet te praten...heb ze dus niet ingenomen

Mijn vader heeft toen gezorgd voor paardenbiefstuk, kippesoep, groentesoep en heb veel geslapen.
Had met 3 weken alles al weer redelijk op peil.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 23:34

Ik heb een zware bloedarmoede gehad.
Mijn hb was zeer laag, was veel moe (mijn haar kammen en elastiekje in doen was al vermoeiend, hand werd erg zwaar enzo), viel flauw enzo.

Ik ben begonnen met staalpillen, die hielpen niet, daarna ben ik opgenomen in het ziekenhuis.
Eerst zou ik een nachtje blijven en dan zou dus de tranfusie zijn van 2 zakken, maar de andere dag bleek dat dat nog niet genoeg was geweest.
Dus nog een nachtje er bij aangeplakt inclusief weer 2 zakken.
De andere ochtend mocht ik weg.

Btw, ik vind prikken in de vinger vele malen erger dan in mijn arm.
Heb een paar keer in de vingertop gehad, maar dat hoeft van mij niet weer hoor Knipoog .
Heb veel liever dat ze het in mijn arm prikken, al doen ze het vaker.

Heb veel bloedonderzoeken gehad, niet alleen voor de bloedarmoede.
Wachttijd was vaak langer en vervelender dan het prikken zelf, hihi.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:15

Ik heb bloedarmoede gehad na mijn heupoperatie, had veel bloed verloren..zag lijkbleek...lippen wit moe...niks meer kunnen doen dan alleen slapen heb toen een aantal zakken bloed bijgekregen en na een tijdje ging het wel weer...heb geen staaltabletten gehad.

Gewoon ff naar de dokter...bloedprikken is zo gebeurd...en doet echt geen pijn.

Naomi_Youri

Berichten: 470
Geregistreerd: 04-08-01
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:21

ik
in groep 6
groetjezz *LOL*

Goodbye's the saddest word I'll ever hear

Wjerdo mis je

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:34

ik heb ook bloedarmoeder, het ijzer tekort.,
komt omdat ik sinds een half jaar ong. vegetarisch ben, nu moet ik 3 ker per dag pillen slikken echt niet leuk!

Ik werd steeds onwijs moe en echt heel erg moe dus niet een beetje en mijn moeder vond het maar beter als ik bloed liet prikken.
Je voelde het in het begin een heel klein beetje mar echt niet zo heel erg, maar ik zou het maar wel effe laten doen als ik jou was!!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:43

Nou, Annuh. Ik ben al 4 jaar Vegetariër en heb nooit last gehad van bloedarmoede. Je moet veel gevarieerder eten en de goede voedingsstoffen binnenkrijgen als je veggy bent.

Het leven is een gebakje!

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-02 10:59

ik ben sinds kort ook vegetarier!!! maar of het daardoor kan komuh...:S

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 17:15

Ik heb ook bloedarmoede, voor mij is dit al de 2e keer in 2 jaar tijd. Ik krijg ook staaltabletten en ik moet zeggen bij mij helpt het wel. Maar ook rood vlees e.d. Je moet niet alleen een paar tabletjes gaan innemen maar ook kijken waar je die bloedarmoede nou precies van krijgt en als het bijvoorbeeld aan je eetpatroon ligt moet je dat gaan veranderen anders heb je zo weer bloedarmoede als je gestopt bent met de tabletten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Birgit__, Cemlys, Eelmo, Galaika, GoogleAdsense, Googlebot, inge_romeo, Inney, L_Flo, Lau, Lenexa, loowny, Maanon_, ontherun, Paardennamen, Pabie, purny, ReadTheRulez, TessaxQuincy, YandexBot, Zoe_97 en 76 bezoekers