Moet dat nou echt ??

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Moet dat nou echt ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 13:30

Waarom geven de meeste mensen hun eigen of een vreemd paard klopjes op de hals om het te belonen of te begroeten ? Verward

Mijn paard vind dat absoluut niet leuk, maar als ik tegen mensen zeg dat ik liever niet heb dat ze m'n paard klopjes op de hals geven, kijken ze me aan van: Zeurpiet ! Boos!

Ik begroet toch ook niet elke (vreemde) hond met een paar klappen op z'n flank o.i.d. ? Mijn paardebeest ziet het verschil niet tussen een paar "belonende" klappen of een paar "begroetende" of "bestraffende" klopjes.

Geven jullie ook elk paard klopjes op de hals ? En waarom aai je het paard niet gewoon i.p.v. die klopjes ? Moeilijk hoor om dit mensen af te leren !

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 13:33

Camilla krijgt ook wel eens een klopje op de hals. En ze weet hjet verschil goed tussen een belonend klopje of een straffend klopje. Een straffend klopje krijgt ze meestal ook niet op dr hals. Haha!
Onder het rijden als ze braaf is krijgt ze aaitjes, en na het rijden beloon ik haar dan flink door een paar flinke kloppen op de hals. En dat vind ze neit erg. Lachen
Maar andere ponys aai ik meestal, en eigenlijk soms ook wel eens met een klopje. Maar alle ponys en paarden die ik ken weten het verschil wel tussen een bestraffend klop(je?) en een begroetend of belonend klopje hoor.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 13:35

Ik geef meestal een aai door de manen, ik vind op de hals 'kloppen' minder belonend als een aai door de manen.

:evaw:

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 13:37

Ik geef zelf liever een kriebel of een aai ipv een klopje (ook inderdaad om het onderscheid helder te houden). Soms geef ik een zacht klopje (beetje afhankelijk van welk paard).
Ik snap wel wat je bedoelt. Ik ken van die kerels die met een stevig klap op de kont het paard begroeten. Zo van: groot beest - stevige klap. Dat zijn ook van die types die met dezelfde kolenschoppen een hond op de flanken kloppen.
Als paard of hond zijnde zou ik me al schrap zetten als ik ze aan zie komen lopen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 13:40

Ik zit met precies het zelfde probleem, dan schotel ik de mensen in kwestie het volgende voor :

Je kind is vandaag heel flink, hij/zij ruimt op zonder morren, poetst flink de tandjes, heeft huiswerk gemaakt zonder zeuren ... Dus wil je hem/haar belonen ... Ga je je kind nu een paar ferme meppen om de rug/hoofd geven??? Meestal zeggen ze giechelend van nee dan, we zeggen dat het goed is, of een aai over de bol, of geven iets om te snoepen. "Wel", zeg ik dan, "waarom mishandel je dan een dier die flink/braaf/lief was"?
Soms krijg ik dan reactie van ze doen het allemaal, .... mja, dus als iedereen z'n kind een mep verkoopt s'morgens aan de schoolpoort doe jij dat dus ook reageer ik daarop dan ... vaak valt de cent dan wel hoor!

Ik "mep" m'n pony's nooit ter beloning, alleen afstraffende mep en dan nog zelden. Wel heb ik het hun min of meer geleerd (veulens) ze tolereren het, maar waarderen het helemaal niet, dat zie ik zo aan de uitdrukking in hun ogen en oren, ook al zijn het zachte klopjes (een zachte draai om m'n oren vind ik ook niet leuk, ik ben niet in SM). Van mij krijgen ze een kroel onder de manen of borst, of aai op hun bolletje ...

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:46

meestal kriebel ik lekker tussen de manen, of een klopje maard an meer een knuffelig klopje dus onhoorbaar, als ik mensen zo hoor timmeren vraag ik me af of ze nu echt denken dat t paard dat lekker vindt.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:54

Paarden vinden het fijner wanneer ze een kroel door de manen krijgen. Dit is iets natuurlijks, dat doen ze bij elkaar ook.
Ik aai/ wrijf haar bij het begroeten, en meestal op haar hoofdje, ze probeert dan gelijk terug te knuffelen. Knipoog

Als ik rijdt, of longeer, dan is de beloning, een klein zacht klopje gevolgt door een aai.
Dan glundert ze ook meteen. Lovers

Pompidou kende het nota bene geeneens. Ik weet nog wel, dat ik, toen ik er een van de eerste keren opzat, en haar wilde belonen dmv een klopje. Daar schrok ze helemaal van! Clown

Laatst las ik ook nog een artikel hierover, ook dat een aai of kroel door de manen, veél fijner, en begrijpelijker is voor een paard.

Een hond aai ik over de bol, of geef idd zachtjes klopjes op de flanken, veel honden vinden dit trouwens ook lekker!
Maar je ziet idd ook wel eens gochemerds die ff een paar flinke klappen op de flanken geven, of op de hals van een paard. Tsja, of ze dat nou lekker vinden?
Hangt ook erg van het paard af denk ik.
Pompidou is een zeer gevoelig 'zeikerdje', die moet je dus echt geen flinke kloppen geven! *LOL*
Maar Chester ( Shire) boeit het dus echt niet, als ie maar lekker aandacht krijgt.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:55

Ik hou het meestal bij een aai op Imkers hals tijdens het rijden. Anders kroel ik veel liever, dat vind hij ook lekkerder dan klopjes. Ik ben niet zo'n klopjes-mens!

Toos paardloos

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:00

Ik klop nooit zo hard als dat ik een paard sla. Jamey weet gerust wel het verschil tussen een klop of een tik. Een tik gebeurt ten eerste ergens anders en ten tweede doe ik dat veel en veel en dan ook veel harder. Meestal geef ik drie klopjes in aai vorm (klop-aaaaaaaai, klop-aaaaaaaai)
Of gewoon even over de hals aaien.

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:04

Ik geef Lucien een paar kleine klopjes (zeg maar een schouderklopje). Of ik ros eens lekker langs zijn hals, dat vind ie heerlijk. Als ik erop zit en aan het rijden ben dan kriebel ik een beetje voor zijn schoft als beloning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:10

Ja, dat meppen op de hals zie ik ook niet zo zitten hoor. Je hebt wel eens mensen die dat doen en dan zeg ik altijd maar dat ze mijn paard niet zo hoeven te slaan, meestal wordt dat niet goed opgevat Haha!. De meeste paarden ondergaan het wel zoet omdat ze ook wel voelen aan de sfeer of het goeie of foute klopjes zijn denk ik. Paarden zijn gevoelige dieren, dus dat geram is wel twijfelachtig.
Je komt ook wel eens mensen tegen die het leuk vinden om je eens gezellig op je rug of schouder te slaan, weten die lui veel dat je zowat door de grond gaat, maar goed. Als je daar iets van zegt, dan wordt dat ook al niet begrepen, ontwijken is beter.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:12

Als de paarden in stal staan dan aai ik ze meestal gewoon.
Bij het uitstappen geef ik altijd een aai door de manen en een paar zachte klopjes op de hals. Verder aai ik dan gewoon over de hals.

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:32

nou ik wil ze wel 'ns een klopje op de hals geven hoor.
en ze weet dondersgoed een lief klopje op de hals of een boze klap!!!

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 15:34

Mijn lesgeefjuf vindt dat ik m'n paard er maar aan moet laten wennen en gaf zelf het voorbeeld door hem een paar flinke kloppen te geven. Het is een flink paard tenslotte !

Maar Duncan is ongeveer 8 jaar in z'n leven nauwelijks met mensen in aanraking geweest en weet dus niet wat hem overkomt als iemand hem klopjes geeft. Hij wordt er erg onzeker van.

Natuurlijk kan ik hem er aan laten wennen. Konstant klopjes geven en zeggen dat hij braaf is, dan associeert hij de klopjes vanzelf wel een keer met braaf zijn. Maar ik wil hem er NIET aan laten wennen, ik zou graag willen dat mensen niet automatisch klopjes geven, maar gewoon aaien !

Is dat nou zo moeilijk ?

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 16:02

Paarden van een ander raak ik sowieso niet zo snel aan. Is mijn paard niet, heb ik niks bij te zoeken.
Mileen krijgt wel eens een klopje, die weet ook heel goed wat ik daarbij voel als ik dat doe, maar doorgaans aai ik haar of kriebel ik 'r in d'r manen, achter haar oor of in de kingroeve.

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 16:32

Mijn paard heeft juist liever klopjes dan aaitjes of lekker kriebelen. Zodra je al zachtjes gaat kriebelen of aaien gaan die oren naar achter. Maar als ik lekker klop op haar hals, niet overdreven hard natuurlijk, dan gaan die oortjes erop en dan voelt ze zichzelf geweldig.

Het lijkt me dan ook pas, dat je paard het als iets negatiefs ziet, je het eerst aangeleerd moet hebben. Ik heb me paard ook weleens een rotschop gegeven, maar als ik hard met me voet/been richting haar kont ga en dan net voordat ik haar aanraak alleen heel zachtjes tik met me voet, reageert ze daar niet anders op, dan als ik haar een klopje geef op haar hals. Lijkt me dat ze het als onterecht negatiefs moeten hebben ervaren als ze er wel schrikachtig op reageerde.

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:28

Je merkt het ook wel als een paardje liever een aai heeft of een klopje!
Ik geef bijvoorbeeld aan Harrie een klopje en je merkt dan dat hij snapt van hey dit is lief bedoelt want dan gaan zijn oortjes naar voren en doet lief Lachen En Freya vind kroelen lekkerder Haha!

Gekkemeid
Berichten: 289
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 21:11

Ik geef hem altijd eigenlijks klopjes... ik merk wel dat ie dan weet dat ie dan goed zijn best heeft gedaan... ik doe dit bv als ie ergens naar kijkt maar er gewoon langs loopt daarna ff een klopje op de hals of als ik barrage mag gaan rijden ff rustig stappen klopje op de hals en aangaloperen

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 21:35

mijn pony's weten het verschil tussen straffen en belonen wel goed, meestal gebruik ik mijn stem daar ook bij dan horen ze ook aan mijn stem wat ik ermee bedoel.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 21:50

Ik kan Duncan ook het verschil wel aanleren, maar het gaat mij erom waarom ik hem daar aan MOET laten wennen ? Als ik een vreemd paard begroet, doe ik m'n hand vlak en laat hem daar aan ruiken. Vervolgens aai ik hem op z'n hals of zo, als hij vriendelijk reageert.

Als mensen mijn paard begroeten met een paar klopjes op z'n hals doet hij z'n hoofd weg, vervolgens krijgt hij dan nog een paar hardere klopjes, omdat hij eraan moet wennen (en ik moet niet zo zeuren Tong uitsteken ). Blijf dan gewoon met je tengels van m'n knol af !

Waarom is het een gewoonte om klopjes te geven ?

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 22:07

sonjabelgium schreef:
Ik zit met precies het zelfde probleem, dan schotel ik de mensen in kwestie het volgende voor :

Je kind is vandaag heel flink, hij/zij ruimt op zonder morren, poetst flink de tandjes, heeft huiswerk gemaakt zonder zeuren ... Dus wil je hem/haar belonen ... Ga je je kind nu een paar ferme meppen om de rug/hoofd geven??? Meestal zeggen ze giechelend van nee dan, we zeggen dat het goed is, of een aai over de bol, of geven iets om te snoepen. "Wel", zeg ik dan, "waarom mishandel je dan een dier die flink/braaf/lief was"?
Soms krijg ik dan reactie van ze doen het allemaal, .... mja, dus als iedereen z'n kind een mep verkoopt s'morgens aan de schoolpoort doe jij dat dus ook reageer ik daarop dan ... vaak valt de cent dan wel hoor!

Ik "mep" m'n pony's nooit ter beloning, alleen afstraffende mep en dan nog zelden. Wel heb ik het hun min of meer geleerd (veulens) ze tolereren het, maar waarderen het helemaal niet, dat zie ik zo aan de uitdrukking in hun ogen en oren, ook al zijn het zachte klopjes (een zachte draai om m'n oren vind ik ook niet leuk, ik ben niet in SM). Van mij krijgen ze een kroel onder de manen of borst, of aai op hun bolletje ...


Pfff, hallooh, er is wel verschil tussen een zacht beloonklopje en een mep hoor... en als u het niet gelooft... bukt u maar! Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 11:23

Bud vindt het allemaal goed, ik aai hem, geef hem klopjes...ook op zijn reet Tong uitsteken Vindt hij allemaal best. Als ik boos op hem ben geef ik hem een grote bek, dan weet hij wanneer ik boos ben...

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 11:32

Meestal is voor mij de beloning het woordje 'braaf'. Ik rijd graag met 2 handen Haha! , heb geen derde hand over om mijn paard tussen de oefeningen door te belonen. Tijdens het uitstappen krijgt die gewoon standaard los teugeltje met een klopje op de hals.
Eigenlijk rijd ik mijn altijd in de middag, daarna gaat hij op stal en krijgt dus zijn eten. Dat zie ik ook als beloning.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Machie

Berichten: 15953
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 13:42

klopje op de hals met "braaf erbij. Maarw at ik meestal doe, is een aai door de manen. Dat gebeurt in kuddeverband ook, en dat is ook een teken van "wat ben je braaf"D8 ik tenminste


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fdalebout, shaddy82 en 9 bezoekers