Dikke veulies, nu ja, niet mager ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Dikke veulies, nu ja, niet mager ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-02 15:00

M'n beide veulens zijn nogal aan de ronde kant, lijkt of ze alsmaar ronder worden terwijl ik toch niet zoveel voer (denk ik). Ze zijn ontwormd op tijd (of moet een veulen vaker dan een volwassen paard? Hoeveel moet je een tinkerveulen van 6 maand toedienen, ik gaf 'm voor 250 kilo) en hij was bij het verlaten van de invoerder al ontwormd met een injectie.

Ze krijger per dag het volgende onder de kiezen :
S'morgens ontbijtje die inhoud een handje veulenbrok pavo 2e leeftijd, handje geplette gerst twee sneetjes oud gedroogd brood en een maïskolf (da's een dikmakertje, maar volgens onze DA aan te raden om sterke tanden te kweken bij veulens)
Afhankelijk van het weer gaan ze naar buiten dan, of anders rond 10 uur een hooizak (twee schuiven hooi) en strooi ik de stal op met stro (waar de tinker wel 's durfd van eten als ie niets anders vind Vork.
S'middags gaan ze zowiezo even buiten (ook met slecht weer) en mest ik de stal uit, dan schuif ik bij beiden een worteltje binnen in ruil voor een "mooi voetje"
s'Avonds is de hooizak terug gevuld (met het duisteren) en komen ze binnen als ze buiten waren.
Rond 8'ten krijgen ze hun bakje (elke zelfde) met als inhoud opgeloste pulp die in droge toestand 1 koffiemok vol was (wel geweekt natuurlijk), handje geplette gerst, drie handjes veulenbrok, één handje ponymix Cavalor, enkele gedroogde boterhammen, en wortelen (kilo ongeveer), en sinds deze week vul ik de hooizak niet meer bij voor de nacht, maar geef ik een voederbiet (aan een koord geknoopt als het een kleintje is) om hun bezig te houden s'nachts. Mmmmmmmm ... klinkt veel, maar als ik sommigen hoor van 2 kilo brok denk ik steevast dat die wel moeten te rollen zijn naar de wei Haha! ... ik voer al bij al niet veel vind ik - moet ik nog meer terug schroeven dan?
M'n veulens zijn een ponyveulen (moeder was 130cm groot, vader onbekend, kan shet zijn, volgens smid is het een grotere ponyhengst door haar ranke bouw, kan zelfs een klein paardje zijn zegt hij) van bijna 8 maand, en tinker veulen van bijna 6 maand (zal 145/150 worden). Het ging tot recent goed op die hoeveelheden, en nu ineens terwijl ze niet hele dagen meer op de wei gaan lijken ze vet te staan (hebben stal met uitloop, dus te weinig beweging is zeker ook de reden niet hoor!) ... Of ligt het aan te veel variatie? Dacht dat het goed was veel variatie te bieden ... M'n ponyveulen staat wel lang in het winterhaar (gezichtsbedrog? voel wel geen ribbetjes meer), maar bij de tink is het duidelijk te zien dat z'n slank figuurtje van drie weken terug al behoorlijk foetsie is ... (kan wel aan de moeder liggen, ze moesten haar binden om het veulen te laten zogen of eten anders, de moeder liet het veulen anders niet toe bij het voer , en hij is pas gespeend op 9 oktober)

Op zich vind ik het wel lekker uitzien, die dikke bolletjes, maar ik weet goed dat er gevaren aan vast zitten, en het beter is iets te mager dan te dik, dus vandaar deze adviesvraag ...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:15

Het is heel normaal voor een veulen dat ze een rond buikje krijgen. Tenminste.. dat hebben ze mij verteld.
Dus zeker niet op dieet zetten oid. Haha!

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:21

Gewoon doorvoeren! Een veulen mag rond zijn! Baggio was op een gegeven moment ook monsterlijk dik, nog eigenlijk! Ze moeten niet té dik zijn, maar ze moeten groeien én overwinteren. Als ze een jaarling worden, moet je de ribben een beetje kunnen gaan zien. Maar ze hebben het nodig van de winter, geloof me. Ik heb wel wat kiekjes van Baggio zijn ontwikkeling, daar kan je het goed op zien. Vorige winter vond ik hem te mager, maar hij had dan ook een longontsteking. Hij kreeg toen 2 keer per dag 8 kilo voer, abnormaal. Maar hij is er wel doorheen gekomen, ook dankzij de antibiotica.
Mail of PB me maar even, is misschien wel een leuk voorbeeld voor je eigen stinkerhengstje!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 16:54

Hihi dat kleine monster van mij is ook tonnetjerond hoor. Ik trek me er niets van aan iig. Als je op de zak PAVO kijkt hoeveel ze eigenlijk mag hebben.... nou dan voer ik echt niet teveel.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:28

je geedrt hem wel vrij veel, tinkers kunnen ook wel toe met wat simpeler voeding, maar dat moet je zelf weten....
ook twijfel ik of 250 kg wel genoeg is.....vraag dat eens na of misschien weet iemand het hier.....
op zich is het niet erg dat een veuelen te dik is, hij zet die energie wel om in groeien en het is beter dan te mager, want dat blijf je je leven lang merken

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:48

Ik zou 300 kg ontwormen, dat komt meer in de richting.
Ik geef mijn minimerrie 200 kg en mijn grotere boven de 90 cm 300 kg. Dus je tinkerveulen kan best iets meer hebben!

Ben blij!!! Ik heb een keer een haflingerveulen gehad wat niet dik (rond) te krijgen was!!!! Een veulen mag zoveel als ie wil!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 21:08

Nooit veulens aan het lijnen zetten, je hebt grote kans dat ze dan de nodige bouwstoffen gaan missen met als gevolg zwakker been, hoeven, slechtere vacht en niet als ondergeschoven kindje VOERNIJD. Veulens mogen best buikie hebben net als hierboven gezegd, ze hebben die reserves nodig.....

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 21:12

heb bij het forum links, een link geplaats hoe je het gewicht van je paard kunt "opmeten".

Mischien heb je hier iets aan.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-02 23:44

Bedankt voor de reacties, m'n schatjes zijn vanavond op stal gegaan met een volle hooizak en met hun gebruikelijk avondmaaltje (met veel variatie in dus) en twee kleine bietjes (er zitten van die joekels tussen en soms van die mini's, die zouden ze moeten reserveren voor shetjes Haha!) ... t'Is toch fijn dat iets als bokt bestaat waar je bevestiging of correctie kan krijgen van met wat je bezig bent! BEDANKT HOOR!!!!