paard houden zonder gezelschap ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

paard houden zonder gezelschap ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-02 21:38

Wat is jullie mening erover , om een paard in z'n eentje te houden ?
Dan heb ik het dus over een stalling + weide waar het dier alleen staat en totaal geen contact heeft met andere paarden.

Zouden jullie je paard zo willen houden als de wei en stal verder perfect in orde is , alleen je paard staat de hele dag alleen op de wei zonder gezelschap ?

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:41

Ivanka staat ook helemaal alleen, het liefste zou ik er een shetlandertje voor haar bij kopen. Alleen kan ik dat op dit moment echt niet betalen, ook al kost een shetlander weinig in onderhoud.
Er staan welk koeien om de wei van Ivanka, ze ziet dus altijd wel andere dieren. Volgend jaar hoop ik wel dat ik er dan een shetlandertje bij kan kopen, denk dat dat voor Ivanka toch wel een stuk gezelliger is!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:50

Pinky heeft een poos alleen gestaan. Het kon even niet anders, maar ik ben blij dat dat nu niet meer hoeft.
Hij staat bij zijn zusje in de wei en naast haar op stal (kunnen elkaar over de 'middenwand' gewoon knuffelen/ bijten }>

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-02 22:09

Hahaha , vooral dat kleine , subtiele verschil , knuffelen / bijten Haha!

Mij lijkt het overigens niet prettig voor een paard , maar aan de andere kant , er zullen er best zijn die liever alleen zijn ?

Alhoewel Lachen

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:13

Nou, ik denk niet dat Estor het erg had gevonden als hij helemaal alleen had gestaan. Maar ik kan me in de meeste gevallen toch wel indenken dat op zijn minst één soortgenoot in de buurt. Ik las in het magazine van Hemel op paarden dat het toch echt wel beter was om een ponytje als gezelschap te nemen voor je paard dan een ezeltje of schaapjes ofzo, want ze zijn dan weliswaar niet alleen, maar een paard en een schaap kunnen elkaar nou eenmaal niet krauwelen he?

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:14

Mijn eerste pony Early stond ook een tijdje in het begin alleen. Bij zijn vorige baasje heeft die altijd met een vriendje in de wei gestaan. Ik merkte gewoon aan hem dat die eenzaam was en hebben daarom een half jaar later een shetlander gekocht. Dat vond Early echt geweldig! Twaren zulke dikke vriendjes, helaas ging Nobel een jaar later dood wat Early's karakter ook heel erg heeft veranderd Verdrietig

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:26

toen ik destiny van de manege na een jaar naar ons thuis verhuisde wilde ze een week niet eten!daarna wende ze er aan en de buren hebben koeien en aan de andere kant staan schapen&geiten en is de stal de radio aan zodat ze wat geluid om zich heen had, toen ging het goed

toen na 2 jaar Quentin erbij kwam leefde ze echter nog meer op!
maar na een halfjaar werd Q een beetje 'onhandelbaar' en ging ik naar een stal met meer begeleiding, en weer heeft destiny een week niet willen eten!

nu staan ze met zn 3-en en vinden ze het wel gezellig!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:27

Navy is nooit een sociaal paardje geweest. Altijd trappen en bijten en dreigen enzo. Toen ik verhuisde naar een andere stal ging dat beter, maar lang niet met elk paard. Nu ben ik weer verhuisd, en hier is het erg klein. 3 paarden in totaal *LOL* Maar ik merk duidelijk dat Navy erg aan ze gehecht is en niet zonder zou kunnen. Ze is makkelijker in de omgang en tolereert andere paarden nu ook om haar heen. Nee, ik heb haar liever niet meer alleen Lachen

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-02 22:31

Dat zou ik voor Rena ook heel erg graag willen , een paardje of 3 , lekker rustig maar wel gezelschap.
Heb veel behoefte aan rust en ruimte en gezelligheid , gewoon fijn en relaxed .... fijn voor jullie zeg dat jullie dat hebben !!! Lachen

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:38

danc staat ook allen zeg maar en 60 meter staan er nog 6 anderen paarden, en danc kan het prima alleen vinden hoor;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 00:25

Amanda staat wel alleen in de zin van geen andere paarden. Wel heeft ze 9 maanden per jaar contact met koeien en daar speelt en vecht en baast ze ook over. Elke dag krijgt ze aandacht, komt de kat en hond wel even langs, ook wel eens hanen die ze dan wegjaagt.
Ik zou wel graag een andere pony erbij willen, maar daar heb ik geen ruimte, geld en tijd voor dus dat zit er niet in.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 01:49

Bud is erg gesteld op andere paarden, is dus geen paard om alleen te houden. Maar ach, als wij het op een gegeven moment zouden kunnen betalen om een huis te kopen waar Bud thuis kan staan, dan hebben we ook vast geld genoeg voor een 2e paard Haha!

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 08:14

lasagna staal ook helemaal alleen in de wei en op stal
en hier heeft ze geen prblmeem mee

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 09:34

De mensen die hun paard alleen stallen weten 9 van de tien keer niet hoe hun paard op zou leven als het dier gezelschap zou hebben.
Ik heb dat gezien met onze merrie, ook geen plakkerd maar toen ons pensionklantje haar paard verkocht kon je na een week al merken dat ze inkakte. Toen hebben we er zelf maar een paard bijgekocht en ze fleurde helemaal op.
Fijner te rijden.
Leuker in de omgang.
Gemakkelijker op stal.

Het werd gewoon een leuker paard.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 09:46

Een paard alleen is niks waard. Lucien staat al vanaf zijn vierde alleen en hij was zo blij met de komst van een pony bij de buren. Ik weet zeker dat hij een stuk vrolijker zou worden als er een pony bij kwam in zijn weiland. Een paard is tenslotte een kuddedier en dat vlak je niet zomaar uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 09:50

Zou mijn keuze niet zijn, dat vind ik toch echt tè tegen-natuurlijk worden. We ontnemen die beesten al genoeg. Paardengezelschap (al is het maar een shetje erbij) vind ik toch echt noodzakelijk.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 10:17

M'n ponymerrie die pas verkocht is was echt liever alleen, ze joeg zelf 'r veulen weg na een tijdje (op zeer jonge leeftijd, met de geboorte hebben we het zogen moeten dwingen, met een paar weken begon ze haar veulen al af te stoten, gelukkig is ons Zoë een "dulle mie" en ging ze erg snel zelfstandig eten) ... m'n veulen heeft toen zij wegging een week of twee alleen gestaan, ze was al afgezonderd van 'r moeder wegens diverse redenen, en dat leek ze helemaal niet erg te vinden, wel werd ze met de dag eigenwijzer en die was echt heel erg op mij gericht dan, zelfs zo erg dat ik het teveel vond ... ze was jaloers van m'n dochter die m'n hand nam om uit de wei te wandelen!!!! Maar toen de Tink aankwam moest je het gezien en gehoord hebben. We haalden haar uit de stal - .... * IIiiiiiiiiiiiiiiii ... !!!!! zei ze ... IEeeeeeeeeeeeeeeeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!! Riep hij naar haar, toen gingen ze snuffelen en rond mekaar draaien - eens samen in de stal hadden ze alleen maar oog voor mekaar. Pas nu drie weken later heb ik hun echt zien kroelen samen, m'n kleine maar oudere merrie'tje is duidelijk de leidster van de twee, en dat laat ze hem duidelijk zien, en als ik één van de twee uit de stal pluk ... is het hem, dan springt zij los over de staldeur om bij 'r maatje te blijven, haal ik haar uit, dan staat hij te roepen voor de hele buurt ... that's love ... Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 13:23

Ik heb Yorghos ong. een half jaartje alleen gehad, en dat vond hij niet leuk. Als er een ander paard voorbij zijn wei kwam stond hij die nog een kwartier na te kijken en te hinniken.
Ik heb daarom altijd een 2e paardje erbij voor Yorghos. Een paard is een kuddedier en moet je niet alleen houden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 13:27

Op hedel kon je veulentjes kopen voor minder dan 50 euro. ik zou er altijd een bij zetten.

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 13:34

een paard alleen houden vind ik ronduit dierenmishandeling,stel je voor dat jij nooit meer een soortgenoot zag,nooit meer 'praten'.
Soms hebben mensen wel een geitje ed voor hun paard..maar tog das neemt niet de plaats van een ander paard in.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 13:42

Nee absoluut niet, dan zou ik erg mijn best doen om een andere plek te vinden waar wel meerdere dieren lopen al zou het maar een geit of een koe wezen.Een paard is namelijk een erg sociaal dier en hoort niet alleen te staan.
Maar das mijn mening .

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:11

Nee, het is zelfs zo dat ik geen paard zou aanschaffen als ik geen beschikking had over een wei en soortgenoten. Dat zijn voor mij 2 belangrijke dingen. Dat is gewoon veel en veel beter voor een paard, in alle opzichten gaan ze erop vooruit.
Paarden die graag alleen staan zijn het vaak niet gewend om met andere paarden om te gaan. Ik ken namelijk geen enkel paard die van geboorte af aan al een loner is.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:13

Hey,
Faust staat ook alleen , bij iemand in de tuin dan nog , dus hij ziet zelfs geen paard voorbij komen. Ik vind het echt heel zielig voor hem .
Vroeger heeft hij , uiteraard , bij de merrie gestaan (hij is daar geboren) maar die hebbe ze weggedaan omdat ze gevaarlijk werd. Hij had dan nog een ander vriendje Quick , heel mooi groot paard. Maar ze kwamen echt niet overeen (tuin was in 2 stukken gedeeld Haha! !) , dus is Quick verkocht.
Hij heeft al eens in de manege meegelopen, maar nu ook weer niet meer.
MAAR ik de eigenaar aan het overtuigen dat ik met Faust in de manege kan gaan rijden , dan heeft ie EINDELIJK weer es contact met een ander paard.
Ik denk niet da ie er onder lijdt dat ie alleen staat , maar telkens ik kom , is ie toch wel blij eens iemand te zien.
groetjes!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:31

Ik vind het echt zielig als paarden alleen staan. Waldo gaat altijd zielig bij het hek staan als ik hem eens alleen buiten zet, en toen ik op vakantie was en hemm in een dichte box had staan naast andere paarden (die ie alleen kon horen en niet zien of voelen) werd ie ook helemaal gek. Tegnover ons staat een shet helemaal alleen in de wei en die kwijnt gewoon weg...

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:34

Faustie schreef:
Hey,
Faust staat ook alleen , bij iemand in de tuin dan nog , dus hij ziet zelfs geen paard voorbij komen. Ik vind het echt heel zielig voor hem .
Vroeger heeft hij , uiteraard , bij de merrie gestaan (hij is daar geboren) maar die hebbe ze weggedaan omdat ze gevaarlijk werd. Hij had dan nog een ander vriendje Quick , heel mooi groot paard. Maar ze kwamen echt niet overeen (tuin was in 2 stukken gedeeld Haha! !) , dus is Quick verkocht.
Hij heeft al eens in de manege meegelopen, maar nu ook weer niet meer.
MAAR ik de eigenaar aan het overtuigen dat ik met Faust in de manege kan gaan rijden , dan heeft ie EINDELIJK weer es contact met een ander paard.
Ik denk niet da ie er onder lijdt dat ie alleen staat , maar telkens ik kom , is ie toch wel blij eens iemand te zien.
groetjes!


Dat vind ik tog wel zielig hoor...