Bijna dood ervaringen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Bijna dood ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-02 01:08

Ik heb dit zelf meegemaakt toen ik 8 ofzo was maar weet het nog steeds, ik zat in bad en ging uitproberen hoelang ik onder water kon blijven, nou het was dat net iets te lang Haha! want ik raakte buiten bewustzijn, toen zag in een schuine weg naar boven met veel licht en kreeg en een heel fijn en vredig gevoel bij, en daarna werd ik omhoog getrokken door mijn moeder, want ik toen best jammer vond. Ik had dit weleens vertelt aan m'n vriedin maar die moest lachen en zei ja kan wel maar geloofde er niets van.
Ik hoor het toch soms nog wel en vraag me af of nog meer mensen dit hebben meegemaakt las het net ergens op bokt, tis natuurlijk best scary allemaal! Maar ik vraag me af wat het dan geweest zou zijn de hemel ofzo Verward

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 09:42

Nou ik ben absoluut niet gelovig. Het kan best zijn dat je iets hebt gezien, maar een weg naar de hemel?!

Druif_01

Berichten: 8835
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 10:15

ik denk dat dat wel kan ja. Hoewel het mij best wel eng lijkt. Maar het zou dus goed kunnen

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 10:28

Wat jij hebt gezien, is een weerspiegeling van de hersenen en heeft absoluut niets met een weg naar de hemel te maken. Knipoog
Het is eigenlijk net als dat je jezelf (ziel) kan zien zweven boven je lichaam, wat je vast al eens gehoord hebt, je hersenen creeren een beeld omdat je op je rug ligt. Mijn vriend vertelde dit verhaal, het komt vaak voor bij mensen die in een operatie zijn, maar het is dus puur een beeld van je hersenen dat zich weerspiegelt in je gedachten. Raar he? Ik zou het in ieder geval niet te vaak doen Haha!!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-02 10:57

Owkey weet ik ook weer Haha! Vond het helemaal niet erg trouwens, maar je heb echt zo'n zweef gevoel echt vaag! Knipoog

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:06

Brr krijg er helemaal de kriebels van. Haha! Ik geloof wel in zulke dingen enzo zeg maar. Maar het was dus neit "de weg naar de hemel" Haha!
Maar toch eigenlijk wel een beetje eng. Haha!

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:06

Op 01-01-01 Was ik aanwezig bij de nieuwjaarsramp in cafe de hemel, inene was alles zwart en alles was warm en je kreeg geen lucht meer, eerst wilde ik mezelf ertegen verzetten, maar op een gegeven moment kon ik gewoon niet meer. Toen ik het opgaf, kwam er zon grote rust over me heen het kon me gewoon niet meer schelen, ik kon gewoon niet meer, en ik dacht nou dan moet het maar zo! Maar toen werden de ramen ingeslagen en kwam er weer zuurstof binnen. Ben toen nog een hele tijd bewusteloos geweest, de brandweer dacht dat ik overleden was Scheve mond en daarom lieten ze me liggen, ik kwam er als een van de laatsten uit. Maar ben voorderest gelukkig ongedeerd dus geen brandwonden.. Maar een ik heb geen licht ofzo gezien.. wel dat hele vredige gevoel..

Maart

Berichten: 83
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:28

Nou ik denk dat het heel goed een bijna-dood-ervaring kan zijn geweest. Alleen vraag ik me af of dat op deze manier kan gebeuren, want normaal gezien kom je toch vanzelf weer boven water als je zuurstof tekort komt in je hersenen? Maar als je echt half bent verdronken denk ik dat je gelijk hebt.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:08

Maart schreef:
Nou ik denk dat het heel goed een bijna-dood-ervaring kan zijn geweest. Alleen vraag ik me af of dat op deze manier kan gebeuren, want normaal gezien kom je toch vanzelf weer boven water als je zuurstof tekort komt in je hersenen? Maar als je echt half bent verdronken denk ik dat je gelijk hebt.


ooit gehoord van een zwembad blackout? Dit is er een klassiek voorbeeld van, en dan kom je dus echt niet automatisch weer boven.

even een stukje duiktheorie, dat eigenlijk iedereen zou moeten weten.

1) je haalt adem omdat je daarvoor een prikkel krijgt. Die ontstaat niet door een gebrek aan zuurstof (O2, wat je zou verwachten) maar door een overschot aan koolstofdioxide (CO2). Dat is een restproduct van je ademhaling, dat wordt opgenomen in je bloed. Als de hoeveelheid daarvan boven een bepaalde waarde komt krijg je een ademhalingsprikkel en wordt door toevoer van verse lucht de CO2 uitgewasemd (in de longen).

2) als je lang onder water wil blijven probeer je dus die prikkel uit te stellen. Dat kun je doen door dus het CO2 niveau in je bloed vooraf te verlagen zodat je dat waarschuwingsniveau pas later bereikt. Om dat bereiken haal je een paar keer (DUS 2 OF MAXIMAAL 3) heel diep adem (bewuste hyperventilatie).

3) Als je nu je adem inhoudt, bouwt dus het CO2 gehalte op, maar de ademhalingsprikkel komt pas later vanwege het lage startniveau. Als je nu echter te veel hebt gehyperventileerd, komt die prikkel te laat, als je hersenen al geen zuurstof meer krijgen.

4) Op dat moment verlies je dus door het O2 tekort het bewustzijn (de bewuste blackout) en kun je 'eenvoudig' verdrinken, omdat je
- niet meer gaat ademhalen
- in het water drijft, waarschijnlijk met je gezicht omlaag

5) dit gebeurt meestal bij het weer naar boven gaan omdat dan de partiele druk van de zuurstof afneemt (natuurkunde ) en het tekort nog versterkt wordt.

En dit gebeurt dus te vaak en er vallen met regelmaat dodelijke slachtoffers door, juist door het 'kijken hoe lang ik onder water kan blijven' spelletje met bijbehorende diepe ademhaling vooraf.

Reden dat ik hier zo uitgebreid op inga, is het feit dat het me een paar jaar geleden zelf is overkomen door onwetendheid en alleen dankzij het goed opletten van mijn vriend en de expertise van de duikclub kan ik het nog navertellen! Ik zou een lang stuk onder water zwemmen en heb dus ook te veel gehyperventileerd. Het laatste wat ik me kan herinneringen is dat ik de kant van het zwembad kon zien en dacht "klein beetje gas (= extra zuurstof verbruik!), dat red ik nog". Vervolgens lig ik met mijn ogen dicht op de kant en denk "ik wil nog niet opstaan en gaan werken!". Daartussen zitten een paar minuten die ik dus volledig kwijt ben.

Maart

Berichten: 83
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:18

Ok, sorry dat wist ik dus niet Lips are sealed . Maar nu je t zegt kan ik me er wel iets bij voorstellen. Alleen heb ik denk ik iets van een "lichtelijke waterangst", dus blijf ik nooit zo lang onder water. Toch bedankt voor de waarschuwing Knipoog

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:20

Maart, ik bedoelde het zeker niet vervelend, maar sinds mijn eigen ervaring grijp ik wel iedere gelegenheid aan om dit uit te leggen. Overigens heb ik er geen schrik aan overgehouden, duik en zwem met liefde!

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:28

nou ik wil ook zo'n bijna dood ervaring hebben, lijkt me raar, ik wil es zelf weten hoe het is als je overlijdt, ik ken wel iemand die 2 keer overleden is maar nog steeds hebben ze hem tot leven kunnen brengen op de tafel, onder het mes, maar ik wil dat es zelf meemaken

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:40

astridastrid schreef:
:list: Wat jij hebt gezien, is een weerspiegeling van de hersenen en heeft absoluut niets met een weg naar de hemel te maken. Knipoog
Het is eigenlijk net als dat je jezelf (ziel) kan zien zweven boven je lichaam, wat je vast al eens gehoord hebt, je hersenen creeren een beeld omdat je op je rug ligt. Mijn vriend vertelde dit verhaal, het komt vaak voor bij mensen die in een operatie zijn, maar het is dus puur een beeld van je hersenen dat zich weerspiegelt in je gedachten. Raar he? Ik zou het in ieder geval niet te vaak doen Haha!!


Dit is pure onzin, het is een fabeltje wat jaren geleden door een paar gefrustreerde pseudowetenschappers (naar mijn idee) in de wereld is geholpen en vervolgens als verklaring gebruikt wordt. Hier is echter heel veel onderzoek naar gedaan en dit blijkt niet op te gaan. Er is niet eens zo heel lang geleden ook onderzoek gedaan door een Nederlandse cardioloog en zijn verhaal is gepubliceerd in een Engels wetenschappelijk tijdschrift. Voor bijna doodervaringen geldt dat het nog steeds niet fysiologisch te verklaren is. Er is nog geen bewijs dat het bestaat, maar er is ook geen bewijs dat het niet bestaat, alhoewel ik de onderzoeksresultaten uitermate interessant vind.

Maart

Berichten: 83
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:41

Ik voel me ook niet aangesproken ofzo hoor, maar ik ben blij dat ik het weet. Ik zit trouwens niet op een bijna-dood-ervaring te wachten, want ik heb er veel over gelezen en volgens mij zou ik niet meer terug willen. Tenzij ik lang genoeg weg zou blijven om te begrijpen waarom ik terug zou moeten.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 17:46

essiedepessie schreef:
Op 01-01-01 Was ik aanwezig bij de nieuwjaarsramp in cafe de hemel, inene was alles zwart en alles was warm en je kreeg geen lucht meer, eerst wilde ik mezelf ertegen verzetten, maar op een gegeven moment kon ik gewoon niet meer. Toen ik het opgaf, kwam er zon grote rust over me heen het kon me gewoon niet meer schelen, ik kon gewoon niet meer, en ik dacht nou dan moet het maar zo! Maar toen werden de ramen ingeslagen en kwam er weer zuurstof binnen. Ben toen nog een hele tijd bewusteloos geweest, de brandweer dacht dat ik overleden was Scheve mond en daarom lieten ze me liggen, ik kwam er als een van de laatsten uit. Maar ben voorderest gelukkig ongedeerd dus geen brandwonden.. Maar een ik heb geen licht ofzo gezien.. wel dat hele vredige gevoel..


En dit vind ik pas een enge manier om zoiets mee te maken. Gewoon half stikken, de paniek om je heen zien...
Oke, ik reageer hier altijd nog wel heel extreem op, komt omdat ik vlakbij Volendam woon, ik heb er vrienden zitten, ken vaag iemand die is omgekomen (heel vaag, heb er misschien een of twee keer mee gepraat), maar een van mijn beste vrienden is half Volendams en heeft dus huilend in mijn armen gelegen, en zo heb ik wel meer vrienden die Volendammers kennen en er heel veel verdriet van hebben gehad, en nog steeds hebben. Ik heb het er met Esther zelf ook over gehad geloof ik.
Maar daar gaat het niet om, maar iedereen heeft het over stikken in het water, maar dit is ook een heel rare manier, toch? Heeft Esther haar adem ingehouden, of is ze gewoon met moeite door blijven ademen? Hoe deed ze dat toen ze bewusteloos was, erg veel zuurstof zal er niet geweest zijn? Ze is er als een van de laatste uitgehaald, dus ze heeft er lang ingelegen ook.
Maar dat idee van die paniek vind ik ook zo raar. Kijk, als jij bijna verdrinkt in een zwembad, komt die paniek pas als jij al buiten bewustzijn bent. Maar in zo'n brand ben jij half buiten bewustzijn, maar de paniek om je heen gaat door, hoe komt het dan dat je zelf zoiets krijgt van 'laat maar', zoals Esther beschrijft?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-02 18:54

Mirte"]
[quote="astridastrid schreef:
:list: Wat jij hebt gezien, is een weerspiegeling van de hersenen en heeft absoluut niets met een weg naar de hemel te maken. Knipoog
Het is eigenlijk net als dat je jezelf (ziel) kan zien zweven boven je lichaam, wat je vast al eens gehoord hebt, je hersenen creeren een beeld omdat je op je rug ligt. Mijn vriend vertelde dit verhaal, het komt vaak voor bij mensen die in een operatie zijn, maar het is dus puur een beeld van je hersenen dat zich weerspiegelt in je gedachten. Raar he? Ik zou het in ieder geval niet te vaak doen Haha!!


Dit is pure onzin, het is een fabeltje wat jaren geleden door een paar gefrustreerde pseudowetenschappers (naar mijn idee) in de wereld is geholpen en vervolgens als verklaring gebruikt wordt. Hier is echter heel veel onderzoek naar gedaan en dit blijkt niet op te gaan. Er is niet eens zo heel lang geleden ook onderzoek gedaan door een Nederlandse cardioloog en zijn verhaal is gepubliceerd in een Engels wetenschappelijk tijdschrift. Voor bijna doodervaringen geldt dat het nog steeds niet fysiologisch te verklaren is. Er is nog geen bewijs dat het bestaat, maar er is ook geen bewijs dat het niet bestaat, alhoewel ik de onderzoeksresultaten uitermate interessant vind.
[/quote]

Echt? Haha! Jee was wel erg echt ja, maar ik vind het wel heel erg griezelig zeg! Hoewel het toen erg fijn was!

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:18

avantilover"]
[quote="Mirte"][quote="astridastrid schreef:
:list: Wat jij hebt gezien, is een weerspiegeling van de hersenen en heeft absoluut niets met een weg naar de hemel te maken. Knipoog
Het is eigenlijk net als dat je jezelf (ziel) kan zien zweven boven je lichaam, wat je vast al eens gehoord hebt, je hersenen creeren een beeld omdat je op je rug ligt. Mijn vriend vertelde dit verhaal, het komt vaak voor bij mensen die in een operatie zijn, maar het is dus puur een beeld van je hersenen dat zich weerspiegelt in je gedachten. Raar he? Ik zou het in ieder geval niet te vaak doen Haha!!


Dit is pure onzin, het is een fabeltje wat jaren geleden door een paar gefrustreerde pseudowetenschappers (naar mijn idee) in de wereld is geholpen en vervolgens als verklaring gebruikt wordt. Hier is echter heel veel onderzoek naar gedaan en dit blijkt niet op te gaan. Er is niet eens zo heel lang geleden ook onderzoek gedaan door een Nederlandse cardioloog en zijn verhaal is gepubliceerd in een Engels wetenschappelijk tijdschrift. Voor bijna doodervaringen geldt dat het nog steeds niet fysiologisch te verklaren is. Er is nog geen bewijs dat het bestaat, maar er is ook geen bewijs dat het niet bestaat, alhoewel ik de onderzoeksresultaten uitermate interessant vind.
[/quote]

Echt? Haha! Jee was wel erg echt ja, maar ik vind het wel heel erg griezelig zeg! Hoewel het toen erg fijn was!
[/quote]

Weet ik dat ook weer! Zijn mijn bronnen niet zo betrouwbaar als ik dacht Lachen. Het stond trouwens niet in zo een tijdschrift jaren geleden, maar in een tijdschrift van dit jaar. Ik zal het is ff opzoeken... Waarschijnlijk is er nu wel bewijs voor gevonden, anders zouden ze het niet nog eens publiceren?
Anyways, probeer het maar niet nog een keer, voordat het écht fout gaat!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-02 19:20

Nee tuurlijk niet *LOL* Maar toch ik zou het heel graag weten of het nou hot of snot is Knipoog

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:47

Stitch

Citaat:
nou ik wil ook zo'n bijna dood ervaring hebben, lijkt me raar, ik wil es zelf weten hoe het is als je overlijdt, ik ken wel iemand die 2 keer overleden is maar nog steeds hebben ze hem tot leven kunnen brengen op de tafel, onder het mes, maar ik wil dat es zelf meemaken


Volgens mij heb je al zo'n bijna doodervaring gehad zonder dat je het wist.
Want met zulk een opmerking komt dat bij mij over die heeft echt een steekje los er aan overgehouden.

Maar weet je:
Als je het toch wil ervaren hier de gouden tip:

Rij met je brommer met volgas tegen een boom en hoop dan dat je het er levend afbrengt. Dan kun je ook meekletsen over een bijna dood ervaring.
Lijkt me kicken Frusty

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-02 19:53

Troef: stich bedoelt gewoon dat hij benieuwd hoe dat is, snap best dat je daar benieuwd naar ben!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:59

Citaat:
stich bedoelt gewoon dat hij benieuwd hoe dat is, snap best dat je daar benieuwd naar ben!


Ik geef hem toch gewoon het antwoord.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-02 20:01

Door te zeggen dat hij niet 100 % is ja, vind je andwoord beldigind en nergens op slaan.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:04

Citaat:
Door te zeggen dat hij niet 100 % is ja,


100 min 1 steekje = 99

Blijven er nog genoeg over.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-02 20:05

Haha! haha okee, dan is het goed Knipoog Mar nu weer ontopic he! Schijnheilig

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:48

mijn opa kreeg eens een hersenbloeding en vertelde daarna over een tunnel, en vrouwen die heel mooi zongen, en een groot licht en een fijn gevoel, terwijl hij niet christelijk was en nuchter en ook niet de persoon die daar info over had....

mijn oma was eens heel ziek en zag haar ouders staan en het dak ging open en er stond een man/licht naar haar te kijken