Stampotten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Stampotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 16:41

Hallo!

Wie weet een goed kookboek, waar de recepten van stampotten in vermeld staan.

Ja, beetje vage vraag maar mijn ma komt niet uit NL en mijn pa weet er maar 2 en in de winter zijn dat toch wel lekkere maaltjes Vork

Dus ik dacht misschien kunnen de Bokkers mij een goede kookboeken tip geven of zelf wat recepten van stampotten in dit topic zetten?

Alvast heel veel dank voor jullie hulp!

Groetjes Chantal


JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 16:48

Probeer het Margriet kookboek eens, daar staan wel wat stamppotjes in. Of probeer bv. www.smulweb.nl eens. daar staan echt heel veel recepten op, ook van stamppotten!

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 19:20

Ah, bedankt. Ik zal eens gaan neuzen en met de printer te werk gaan! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 01:18

Vandaag het eerste maaltje stampot van deze winter genuttigd, de eerste zuurkool zit er weer in hoor Lachen, het wordt echt winter Boos!.


JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 10:19

Lovely schreef:
Vandaag het eerste maaltje stampot van deze winter genuttigd, de eerste zuurkool zit er weer in hoor Lachen, het wordt echt winter Boos!.


Ik was je voor, zondag stond het bij mij al op het menu. En voor komende zondag staat er boerenkool in de planning. Laat die winter maar komen! Vingers aflikken

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:49

Stampot rauwe andijvie...

Aardappels koken, gehakt rullen, spekjes bakken en kleine blokjes kaas snijden, als aardappels gaar zijn even de andijvie roerbakken zodat ie iets slinkt.
Als aardappels gaar zijn stampen, met de gehakt de spekjes en de andijvie en de kaas en smullen maar!!!

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:50

Ohja, hutspot (aardappels, winterpenen, gehakt en ui) is natuurlijk ook heel Holands!!!

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-02 11:47

Lovely schreef:
Vandaag het eerste maaltje stampot van deze winter genuttigd, de eerste zuurkool zit er weer in hoor Lachen, het wordt echt winter Boos!.


Ja, lekker he, het winterweer, brrrrrrrrrrr.

Rhaïa, bedankt! Ik zal ze eens uitproberen Vingers aflikken

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:12

Ohja, hier kwam ik ook nog op...

Laagje gebraden gehakt in ovenschaal, laagje rode kool (diepvries) erop, dan aardappelpuree erop, weer laagje gehakt, rode kool en aardappelpuree, bestrooien met paneermeel en dan ff een korstje kweken in de oven. (225gr, gewoon boven en onder warmte) Lekker met appelmoes....

Vingers aflikken mmmmmmmmmmmmmmm

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:17

Dit bovenstaande kan ook met zuurkool en dan is het extra lekker om er stukjes annanas of rozijnen of allebei doorheen te doen (door de zuurkool)

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-02 19:20

Dat klinkt echt apart! Ga ik zeker ook eens uit proberen!

Kennen jullie dat ook: witlof ingerold in ham met aardappelpuree en dan een kaassaus er over heen?

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 23:48

Stamppot van : broccoli, andijvie, chorizo en aardappelen natuurlijk , met bier/ketchup sausje.
Broccoli en andijvie kort koken of rauw laten . Mengen met gekookte aardappelen , nou ja dit gedeelte is bekend.
Verder chorizo in plakjes en uitbakken en door die "jus" tomatenketchup , geraspte kaas en een flesje bruin bier mengen . Dit door de broccoli / andijvie/chorizo stamppot. Weer eens wat anders en erg lekker.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 16:59

Kennen jullie de stampot"blote billen in het gras"?
Dit is een stampot met witte bonen ( de blote billen) en snijbonen ( het gras). Er gaat ook nog gehakt door, HEERLIJK!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 14:00

Kijk eens bij De Slegte of ze daar de bijbel van het koken nog hebben: Kookboek van de Amsterdamse Huishoudschool schrijfster C.J. Wannee. Dat is het meest degelijke kookboek voor alle oudhollandse recepten. En is in giga oplagen gedrukt omdat het tientallen jaren een lesboek was. Anders komt een bokker het misschien voor je tegen??

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 14:39

Is dat net zoiets als het Haagsche Kookboek? Dat is ook zo'n ouderwets meesterwerk.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 14:43

Ja klopt lov en alles staat er nog met margarine bereid, daar moet je dan even iets anders voor nemen. Maar verhoudingen en tijden staan er altijd exact in gemakkelijk hoor.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 14:46

Sarabande, de Wannee is volgens mij nog steeds nieuw te koop en idd een absolute aanrader, net als het Haagsch kookboek trouwens.

Stamppot van taugeh, witte kool, mandarijntjes en ananas uit blik met blokjes kaas, yum!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 15:14

Ja maar waarom zou je nieuw kopen als het bij bosjes bij De Slechte ligt. Ik heb er al meerdere exemplaren gekocht en daar heel wat mensen, vooral ook Nederlanders in het buitenland, gelukkig mee gemaakt. Altijd even neuzen he en als zoiets er lig of b.v. ook de volkomen boeken van Wina Born, zijn originele kerst of sinterklaaskadootjes en niet duur.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 15:27

Sarabande, daar ben ik het helemaal mee eens. Ik dacht alleen dat je niet wist dat het er ook nieuw was, vandaar mijn toevoeging. Ik koop vaak kookboeken bij de Slegte zowel uit de ramsj als 2e hands, kan ik mijn collectiem weer uitbreiden.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-02 01:52

sarabande schreef:
Kijk eens bij De Slegte of ze daar de bijbel van het koken nog hebben: Kookboek van de Amsterdamse Huishoudschool schrijfster C.J. Wannee. Dat is het meest degelijke kookboek voor alle oudhollandse recepten. En is in giga oplagen gedrukt omdat het tientallen jaren een lesboek was. Anders komt een bokker het misschien voor je tegen??


De Slegte, waar is dat?

Klinkt in ieder geval erg leuk.
Tja, oudhollandse recepten kan ik hier jammer genoeg niet vinden En daar wil ik nou juist zo graag de recepten van.
Ik ga iig de naam onthouden, wie weet kan ik er wel op een andere manier aan komen.

Bedankt voor de tips!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:18

De Slegte is een wereldberoemde (in heel Nederland) boekhandel voor ramsj (restpartijen) en 2e hand boeken. Ik kom er heel vaak voor leesvoer, voor betaalbare prijzen. Het dichtst bij jou in de buurt zal Antwerpen, Gent, Breda en Rotterdam zijn. Zie ook www.deslegte.nl

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-02 14:02

Ah, bedankt! Dan ga ik eens lekker winkelen in Antwerpen Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:06

Aan buitenlandse vrienden heb ik wel eens een boekje van Heleen Halverhout cadeau gedaan: 'The Netherlands Cookbook', ook verschenen als 'Dutch Cooking'. Stampvol (toepasselijk woord Knipoog ) oerhollandse recepten, alleen wel in het Engels.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-02 19:54

Ik ga het allemaal eens proberen, straks kan ik nog echt hollands koken Haha!
Het meeste gaat wel hoor, maar die echte hollandse kost, ja, daar scheelt het hier wel eens aan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 bezoekers