waarom (zweet)dekens

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

waarom (zweet)dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 23:59

Dekens of niet?

Omdat mijn paarden mijn paarden in het begin 's nachts op stal stonden, en later een inloopstal kregen zodat ze zelf konden kiezen, heb ik nooit dekens aangeschaft. Mijn paarden (een draver, en een draver-arabier) hebben een korte dunne vacht, ook in de winter. Groot was mijn verbazing toen ik merkte dat ze 's nachts vrijwillig in de gure oostenwind gingen staan. Als ze het koud hebben gaan ze echt wel naar binnen, maar ze bleken het gewoon niet koud te hebben! Hoe kan dat?

De uitleg hieronder is een vertaling en beknopte samenvatting van het uitgebreide artikel "How horses keep warm". Het is beslist de moeite waard om het originele artikel te lezen: klik hier

Hoe goed kunnen paarden tegen de koude, en hoe doen ze dat? Het komt neer op drie A's: Aanpassing, Acclimatisatie, Acclimatisering.

Aanpassing.
Paarden zijn geevolueerd in een veel kouder klimaat dan de mens. Het menselijk lichaam is gebouwd om warmte snel te kunnen afstaan, het lichaam van het paard is gemaakt om warmte te produceren en vast te houden. Een aantal opvallende aanpassingen zijn: Het enorme spijsverteringsgestel van het paard, uitgerust om zeer vezelrijk voedsel te verteren, produceert een enorme hoeveelheid warmte. Het paard heeft een groot relatief rond lichaam, met een grotere inhoud/oppervlakte verhouding dan dat van de mens, en raakt dus per kilo lichaamsgewicht veel minder warmte kwijt dan wij. Maar ook de ledematen van het paard zijn heel fraai aangepast aan de koude: De benen van een paard bevatten veel minder spieren dan die van de mens, dus de benen hebben veel minder bloed nodig en koelen het bloed dus ook minder af. Vanwege het lagere metabolisme in de benen hebben de cellen in de benen ook minder moeite met lagere temperaturen. Menselijke tenen "bevriezen" vrij snel, maar paarden hebben zelden bevroren benen! Onze neuzen zijn meer gemaakt om de lucht te filteren dan om ze op te warmen, maar paardeneuzen zijn speciaal uitgerust om de lucht op te warmen. Paarden verliezen dan ook weinig warmte via de longen.

Acclimatisatie.
Als de aanpassing of acclimatisering onvoldoende blijkt heeft het paard een heel scala aan "noodvoorzieningen" om snel de lichaamstemperatuur omhoog te krijgen.

Bibberen (of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficienter dan de mens.
Countercurrent heat exchange. Normaal gesproken stroomt het bloed vlak onder de huid alvorens naar de longen te gaan. Tijdens koud weer echter worden de bloedvaten vlak onder de huid afgesloten en stroomt het bloed dieper door de huid, de teruggaande bloedstroom wordt bovendien omgeleid en stroomt om de aderen heen (waardoor het bloed stroomt dat uit het hart komt). Het gevolg is dat het terugkerende bloed eerst wordt opgewarmd alvorens het terug gaat naar hart en longen.
Pilo-erection. Het paard zet (bijna onzichtbaar) de vachtharen ietwat rechtop, zodat ze meer isolerende lucht omsluiten.
Circulation shunts. Om de benen tegen bevriezing te beschermen, en tegelijkertijd het warmteverlies te beperken, kan het paard het bloed van de slagaderen rechtstreeks naar de aderen laten terugstromen. De lichaamscellen in de benen krijgen dan tijdelijk geen voeding meer (een paard kan dat doen omdat er in de benen zelf nauwelijks spieren zitten), het bloed wordt dan alleen gebruikt om de benen op te warmen, en zodra de benen weer warm genoeg zijn stroomt het bloed weer gewoon via de haarvaten.
Verhoogd metabolisme. Blijft het koud, dan produceert het paard meer cortisol, de bloeddruk, hartslag, en algeheel metabolisme gaat omhoog.

Acclimatisering.
De hierboven beschreven noodvoorzieningen werken prachtig, maar kosten veel energie. Voor de langere termijn (het winterseizoen) treft het paard andere maatregelen. In de herfst maakt het paard een wintervacht, die in dikte wordt aangepast aan het temperatuurverloop. Deze wintervacht kan tot midden December nog worden aangepast aan de heersende temperaturen. De wintervacht van een paard overtreft onze beste winterkleding! Er zitten verschillende soorten haren in de vacht: Fijne haren om te isoleren, stugge haren om de fijnere isoleerharen overeind te houden, haren om de regen te weren. Een paard waarbij de structuur van de vacht niet door borstelen wordt verwoest, en waarbij de vetlaag niet door shampo's e.d. wordt weggespoeld is zeer goed bestand tegen regen en zorgt ervoor dat de huid altijd droog blijft.
Wanneer de temperatuur omlaag gaat krijgt het paard meer honger. Hij gaat een isolerend vetlaagje opbouwen, en bovendien gaat zijn metabolisme langzaam omhoog.
Het resultaat is een juweeltje van temperatuurregulatie: Het paard gaat meer warmte produceren en bouwt tegelijkertijd een paar extra lagen isolatie.


Dekens, waar zijn ze goed voor?

Winterdekens.
Zoals hierboven beschreven, paarden passen zich aan het winterseizoen aan. De dikte van de wintervacht, alsmede de regulatie van zijn metabolisme, zijn afhankelijk van de temperatuur. Krijgt het paard het niet koud, dan blijft de wintervacht dun en blijft de "zomerthermostaat" aan. Leg je in de herfst een deken op je paard dan zal het paard zich acclimatiseren aan de deken, en helpt de deken niet om het paard in de winter warm te houden! In dat opzicht is een deken dus waardeloos!

Sommige mensen geven het paard juist een deken OM de wintervacht tegen te gaan. Een wintervacht is lastig, want tijdens intensief rijden raakt het paard bezweet. Zelf zie ik dat niet zo, ik heb er geen probleem mee dat mijn paard bezweet raakt. Zie hieronder...

Zweetdekens.
Zelf heb ik bij mijn paard Jack een tijdje een wollen zweetdeken gebruikt als hij bezweet was. Het werkte fantastisch, de deken zelf bleef nagenoeg droog, en aan de buitenkant van de deken ontstonden er allemaal kleine pareltjes vocht. Zo stond ik daar een keer geboeid naar te kijken, me af te vragen hoe dit werkte... tot ineens de absurde waarheid tot me doordrong... HOE werkt zo'n deken? De vezels hebben een capillaire werking, ze transporteren het vocht naar buiten, en dat vocht condenseert zodra het in aanraking komt met de koele buitenlucht. Daarom blijft het van onderen droog en wordt het aan de buitenkant nat. En van wat voor fantastisch high-tech materiaal is zo'n geweldige deken nou gemaakt? Gewoon van wol... En wol is... de vacht van een dier! Niet van een paard, maar van een ander graasdier... Eh, wacht even, als schapenhaar een capillaire werking heeft, zou paardenhaar dat dan misschien ook hebben?

De keer daarop heb ik de zweetdeken weggelaten, en nauwlettend in de gaten gehouden wat er gebeurde... Inderdaad, de vacht van het paard is nat van het zweet... AAN DE BUITENKANT! De huid zelf is droog!
Ongemerkt was ik ook hier weer het slachtoffer geworden van antropomorfisme: "Als IK bezweet buiten ga staan zonder jas aan wordt ik ziek, dus dat zal bij een paard ook wel zo zijn." Nee dus, om verschillende redenen: Als IK bezweet raak wordt mijn huid nat, en tijdens het verdampen van het zweet wordt mijn huid rechtstreeks en in rap tempo afgekoeld. Als mijn paard bezweet raakt wordt het zweet door de capillaire werking van zijn eigen vacht naar buiten getransporteerd, en verdampt aan de buitenkant van de vacht. Zodra het paard het niet meer warm heeft houdt de zweetproductie op, de huid droogt zeer snel, maar niet door afkoelende verdamping zoals bij mij, maar door de capillaire werking. Dat de vacht aan de buitenkant nog nat is is net zo erg als wanneer mijn jas aan de buitenkant nat is. Niet dus...

Een paard is een vluchtdier. In al die duizenden generaties heeft het paard weten te overleven dankzij zijn vermogen om snel te kunnen vluchten. Het zou toch al te gek zijn als een paard, dankzij een enorme sprint, juist met succes is ontsnapt aan een roofdier, en dan vervolgens... dood gaat omdat het tijdens de succesvolle ontsnapping bezweet is geraakt en een fataal koudje opliep... Het zou een ongelooflijke evolutionaire blunder zijn geweest als het paard er niet tegen kan om bezweet rond te lopen.

Maar wij scheren de vacht van het paard af, en leggen er vervolgens de vacht van een schaap op. En waarom? Nou gewoon, omdat iedereen dat doet... Wie is er nou gek?
En dan komen we weer terug op de winterdekens, die worden gebruikt om de wintervacht tegen te gaan, de wintervacht die ongewenst is omdat het paard dan makkelijker bezweet raakt, en dat weer lastig is omdat we er heilig van overtuigd zijn dat het paard ziek wordt als hij bezweet rond loopt... Antropomorfisme ten top...

Mijn paarden gaan dus bezweet en wel, hup, de wei op! Ze kunnen de inloopstal ingaan als ze denken dat ze het koud krijgen, maar dat doen ze niet. In plaats daarvan zoeken ze een zanderige plek op, gaan even fanatiek rollen, het zand neemt de overmaat aan vocht en zout op, het zand dat aan het paard blijft kleven droogt op, valt eraf, en neemt daarbij het zout uit het zweet mee. De volgende dag heb ik dan weer een schoon paard, waar geen spoortje ingedroogd zweet (is eigenlijk zout) meer op te bekennen is. En zonder borstelen e.d. kan er zo weer een zadel op...
Overigens, ik ben nog nooit iemand tegengekomen die had meegemaakt dat een paard iets opliep door bezweet rond te lopen. Is het nog nodig om te zeggen dat mijn eigen paarden nooit ziek zijn geworden of spierpijn hebben gekregen nadat ik ze nat de wei op heb gezet?

Dekens? Ik doe er niet meer aan...

--------------------------------------------------------------------------------

Deze pagina is geschreven door Frans Veldman (e-mail veldman@knoware.nl), onderdeel van de site "Natuurlijk Paardrijden". Personal homepage http://come.to/veldman

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 00:18

Ik leg mijn paard een deken op omdat ik niet zo'n dikke wintervacht wil, niet om het zweten, dat doet ie toch al nauwelijks, maar omdat ik het minder mooi vind, en een paard zonder wintervacht is een stuk makkelijker schoon te houden. Ik heb een arabier, en heel dik zal hij niet in zijn haar gaan zitten, maar ik hou hem liever wat minder harig, omdat ik een arabisch bolletje wol gewoon niet mooi vind, en ik scheer hem liever niet. Vind ik geen leuk werk om te doen en mijn paard ook niet!

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 00:34

Leuk topic/bericht Lachen ! Ik heb dus idd 2 van die harige monsters en ook ik doe niet aan dekens! Ik gebruik echter wel een afzweet deken als ik terug kom van een rit; ondanks dat ik het laatste stuk richting stal, altijd minstens 15-20 min. in stap ga, "dampen" ze toch nog behoorlijk als ik terug kom (vooral Dikke, die heeft een vacht die minstens 3 cm dik is!). Hmm.... als ik dit hierboven lees (en ik vind het idd een logische verklaring!), hoef ik hem dan géén zweetdeken meer op te leggen en als ik dat wél doe, doe ik dat in principe voor mezelf, vóór mijn gevoel Scheve mond !! ... ik geloof dat ik mezelf wel moet overwinnen om hem de volgende keer niet even een zweetdeken op te leggen Scheve mond !
Ik weet niet... dat van die zweetdeken zit er toch wel erg ingebakken bij mij Knipoog !!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 01:27

Oh jee.... Verward breng mij niet in verwarring zeg!!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 10:10

Heb altijd zonder dekens gewerkt,maar net nu vandaag had ik mezelf overgehaald en heb ik net geld overgemaakt voor een zweetdeken Boos!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 10:39

Toch heb ik wel degelijk gezien dat erg bezweten paarden nat waren tot op hun huid. Dus dat is iets wat in dit stukje niet klopt.

Ipsilonka

Berichten: 5857
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 10:42

Ik heb er ook over nagedacht en ik heb in jouw ogen iets raars gedaan, want ik heb mijn fjord geschoren en hij heeft een deken op. Dit omdat hij als hij op stal gaat na het werk dan kan hij simpel weg zijn warmte echt niet kwijt. Hij blijft gewoon zeik en zeik nat. Nu hoop ik dat ik het volgend jaar niet hoef te doen. Ik heb hem pas en zijn conditie is nog flut en hij heeft nooit in een stal gestaan of een deken opgehad. Vandaar dat ik dit jaar deze keuze heb gemaakt!

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 12:45

Leuk stukje, maar kloppen doet het niet. Mijn paard is tot op de huid toe zeiknat na het rijden, en wordt dus geschoren en bedekt met een deken Haha!
Het gevaar van dergelijke stukjes vind ik dat ze ook gelezen worden door mensen die hun paard gewoon kleddernat zonder deken in de wei gooien. "zie je wel...."

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 13:09

Ik ga het toch eens checken, maar aangezien Amadeus niet mijn paard is, kan ik natuurlijk weinig eraan doen...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 13:18

Ik ben het er half mee eens.
die van mij ging staan zweten onder een zweetdeken en kreeg ik echt niet droog bovendien heb ik geen tijd om uren te wachten na het rijden.
Hoe warme hij het heeft hoe harder hij zweet en hoe slomer ie word tijdens het rijden en dus werk ik met dekens hoe ik 'm een heel stuk korter in zijn vacht

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 13:49

Heike"]
HOE werkt zo'n deken? De vezels hebben een capillaire werking, ze transporteren het vocht naar buiten, en dat vocht condenseert zodra het in aanraking komt met de koele buitenlucht. Daarom blijft het van onderen droog en wordt het aan de buitenkant nat. En van wat voor fantastisch high-tech materiaal is zo'n geweldige deken nou gemaakt? Gewoon van wol... En wol is... de vacht van een dier! Niet van een paard, maar van een ander graasdier... Eh, wacht even, als schapenhaar een capillaire werking heeft, zou paardenhaar dat dan misschien ook hebben?
[/quote]

De vezels hebben geen capilaire werking, maar de tussenliggende ruimten tussen de vezels!
Wol neemt zelf erg veel vocht op en blijft daardoor zeer lang nat!!!!!!! Dus dat deel van je verhaal klopt niet. Stoffen als fleece transporteren het vocht beter naar buiten dan wol, nemen zelf nauwelijks vocht op.

De vergelijking met het paardenhaar gaat ook mank, want de eigen vacht werkt heel anders dan een (al dan niet wollen) deken, waarin de vezels op een totaal andere manier gerangschikt liggen.

[quote="Heike schreef:
De keer daarop heb ik de zweetdeken weggelaten, en nauwlettend in de gaten gehouden wat er gebeurde... Inderdaad, de vacht van het paard is nat van het zweet... AAN DE BUITENKANT! De huid zelf is droog!
Ongemerkt was ik ook hier weer het slachtoffer geworden van antropomorfisme: "Als IK bezweet buiten ga staan zonder jas aan wordt ik ziek, dus dat zal bij een paard ook wel zo zijn." Nee dus, om verschillende redenen: Als IK bezweet raak wordt mijn huid nat, en tijdens het verdampen van het zweet wordt mijn huid rechtstreeks en in rap tempo afgekoeld. Als mijn paard bezweet raakt wordt het zweet door de capillaire werking van zijn eigen vacht naar buiten getransporteerd, en verdampt aan de buitenkant van de vacht. Zodra het paard het niet meer warm heeft houdt de zweetproductie op, de huid droogt zeer snel, maar niet door afkoelende verdamping zoals bij mij, maar door de capillaire werking. Dat de vacht aan de buitenkant nog nat is is net zo erg als wanneer mijn jas aan de buitenkant nat is.


De huid van sterk bezwete paarden is wel degelijk nat!!!!!
Ook voor het paard is zweten een maniet om zijn warmte af te voeren.
Natuurlijk wordt het paard vanzelf een keer droog als je hem zo buiten gooit, maar ondertussen heeft er een flinke afkoeling van de huid en onderliggende spieren plaatsgevonden!

Ik waag mijn paard er in ieder geval niet aan..........

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 14:43

Lijkt me heel raar trouwens als de huid niet nat is bij zweten... Waar zou het zweet dan vandaan moeten komen?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 14:49

En waarom worden paarden die lang nat zijn dan ziek en geschoren paarden niet?
De mensen gaan echt dat pokke werkje scheren niet doen, als het geen nut had.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 14:56

geweldig stukje, klinkt logidch. ik doe er alleen niet aan mee, is niet te doen, paarden met lang haar de cross in sturen..

Haha!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 15:25

Paarden die nat zijn van zweet voelen ook koud aan! En dat lijkt me niet lekker als je nat bent. Trouwens, als een paard nat is neemt het vocht op de vacht de eerste warmte van de huid op, waardoor het paard koud wordt, net als bij de mens. Al helemaal op de tocht!

Mijn paard wordt waarschijnlijk binnenkort geschoren, omdat hij nu een vacht krijgt die niet meer snel droog wordt. Dan maar liever een deken extra erop, als Pablo zich maar lekker comfortabel bij voeld en warm.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 15:39

Mieke schreef:
Toch heb ik wel degelijk gezien dat erg bezweten paarden nat waren tot op hun huid. Dus dat is iets wat in dit stukje niet klopt.


Zekers te weten.
En als je wil plak ik er een foto bij. Kun je het met eigen ogen zien!
Pinky is na een half uur mennen DRIJF. Nat toto op de huid. En dat gaat niet weg door uitstappen. Vandaar dat hij dit jaar geschoren is. En uiteraard heeft hij dekens op.

Dat paarden ongeschoren geen deken nodig hebben snap ik. Maar om zwetende paarden (in de kouw) buiten te zetten?

Uhuh, de mijne niet

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 16:16

Zweten heeft als doel afkoeling. Door verdamping van vocht via de huid treedt warmte-afgifte en dus afkoeling op. Een paard met een dikke vacht wordt tijdens een pittige training behoorlijk warm door de isolerende werking van de vacht en gaat daardoor erg zweten, zo erg dat ie echt doornat kan worden. Dat krijg je met uitstappen niet meer droog. Zou je hem dan zonder deken buiten zetten, dan koelt hij zeer snel af. Hij zal dan inderdaad gaan rillen om zich warm te houden, in die zin kan hij zichzelf een beetje warm houden, maar nooit warm genoeg. En de volgende dag is ie zo stijf als een plank. Om die reden doe ik mijn IJslanders in deze tijd van het jaar na de training altijd een zweetdeken op. Ze koelen dan wat geleidelijker af, en dat is voor het paard veel prettiger en ook beter voor zijn spieren. Sommige mensen scheren hun IJslander ook om die reden, hoewel het heel lang 'not done' is geweest.
Het kan best zonder deken, maar dan mag je m.i. je paard echt niet in het zweet werken (of je moet uren willen droogstappen).

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Re: waarom (zweet)dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 16:21

Heike schreef:
Overigens, ik ben nog nooit iemand tegengekomen die had meegemaakt dat een paard iets opliep door bezweet rond te lopen.


Ik heb wel meegemaakt dat een paard ziek werd, doordat hij bezweet was. Er klopt dus iets niet helemaal.

Wel vind ik het tof dat je zo'n 'onderzoekje' hebt gedaan!

Marije_jiplover

Berichten: 25281
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:19

Mijn eigen hoofd gaat ook nog al eens zweten als ik bijvoorbeeld aan het hardlopen ben. En als ik dan ga voelen, is mijn hele haar zeiknat, tot op de huid. Als ik dan stop met inspannen en in de 'kou' buiten blijf lopen, dan wordt mijn hoofd ijskoud en krijg ik echt hoofdpijn. Dus het koelt dan wel degelijk te veel af. Vandaar dat ik ook niet denk dat je een paard zeiknat naar buiten kunt zetten.
Met regen is het wat anders, dat komt van buiten en door de goede aaneengesloten vacht en het vetlaagje op de vacht dringt dat meestal echt niet door en kan een paard prima zonder regendeken buiten staan. Maar zweet komt echt van binnen en tot nog toe heb ik altijd gemerkt dat de hele vachtharen nat zijn, dus tot op zijn huid. Een vergelijking: als ik hard aan het lopen ben en ik ga zweten en mijn shirt/trui wordt tot buiten toe nat, dan moet ik er wat over heen aan doen, of wat anders aan doen om geen kou te vatten. Heb ik zo'n ademd shirt, dat echt transporteert, dan wordt mijn huid weer droog en werkt de isolatie verder goed genoeg en hoef ik niets anders aan te doen.
Leuk bedachte theorie, maar ik geloof er toch niet echt in.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:59

Ik heb ook zo'n zweter; vol in de wintervacht en inderdaad komt hij vaak (letterlijk) druipnat terug uit het bos. Ik bewerk hem altijd eerst met een zweetmes, stap hem daarna zo ongeveer een half uur aan de hand (zonder zadel) op zijn dooie gemakje uit, laat hem lekker rollen en leg er daarna een zweetdeken op, om langzaam verder af te koelen. Onder het opruimen van mijn (enorme hoop) spullen, gaat hij heerlijk op stal zijn plukkie hooi en brokjes eten om daarna zijn wei in te wandelen. Tegen de tijd dat ik naar huis ga, haal ik de deken van hem af. Het probleem is vaak met zulke paarden, dat zelfs van 'droog'stappen het paard nog kan gaan zweten. Voor mij is het geen optie om hem volcontinu een deken op te leggen. Ik ben meer het 'natuurlijk verloop' type, al snap ik heel goed waarom mensen er voor kiezen om hun paard te scheren. Lijkt me ook veel makkelijker mbt rijden in de winter, maar ja....

Einzelgängers unite!!
Think outside the box...


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 09:13

Een nat of niet niet helemaal afgekoeld paard kan je beter niet laten rollen. Een warm lichaam rolt dan over koud zand en heeft zo hetzelfde effect als hem op de toch laten staan als die koud is. Plus als het paard nog nat is kan die na het rollen niet al het zand uit zijn vacht schudden omdat het zand blijft 'plakken' in de natte vacht. Dus liever niet een nat of niet volledig afgekoeld paard laten rollen!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 09:45

Een erg nat bezweet paard kan je trouwens beter even afspoelen, hij zal daarna veel sneller opdrogen! Maar ook hier weer: wel onder een lekkere afzweetdeken........hij moet wel warm blijven!!

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 12:50

Ja leuk, afspoelen en zo, maar er zijn ook mensen die het moeten doen zonder wasplaats. En als je zo'n paard met koud water af gaat staan spoelen lijkt me dat nog véel slechter dan rollen. Hoe lang ligt een paard nou helemaal als hij rolt? Een minuut? Nou, dan is hij al aardig uitbundig bezig! Op die halve minuut koelt hij in mijn ogen nooit zoveel af dat het kwaad kan. Nee, laat die knoeperd van mij maar lekker z'n gang gaan. Als hij dat nou lekker vindt... En trouwens, tegen de tijd dat hij gaat rollen heeft hij er al 20 minuten stap op zitten, dus warm is hij dan al niet meer.

Einzelgängers unite!!
Think outside the box...

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:31

Maar 'schrikken' de warme spieren dan niet van het afspoelen?

Het leven is een gebakje!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:34

Als ik afspoel is het met warm water. Gelukkig hebben we dat hier op stal. Maar inderdaad, met koud water lijkt mij ook niet echt goed. Brrrrr, als ik er al aan denk..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Chantalla, Sanne96, Stp, Tazzey, Vagabondo en 67 bezoekers