Nadelen en voordelen van het hebben van een paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Nadelen en voordelen van het hebben van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-02 21:26

Wat vinden jullie nou de voordelen en de nadelen van het hebben van een paard? Bij mij hebben momenteel de nadelen nogal de overhand. Denk erover om er echt helemaal mee te stoppen... Scheve mond

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:55

Voordelen:

* Liefde (Niet in zekere zin van Pinky, want die houdt niet van knuffelen, maar ik voel me wel 'verliefd' als hij mooi loopt oid)
* Plezier (Lekker mennen, de natuur in, leuke dingen doen met hem)
* Tijd 'verdrijf' (Anders zou ik alleen maar computeren, volgensmij Haha!)
* Verantwoording (Ik betaal alles voor Pinky en doe er alles voor.(voeren, mesten) Ik vind dus dat ik voor een 17 jarige best behoorlijk wat verantwoording heb)
* Rust (Op stal kom ik echt tot rust. Dat is MIJN plekje en daar kan ik doen en laten wat ik wil. Heerlijk om daar rond te hangen.)

Nadelen:

Geld? En zelfs dat heb ik er graag voor over Haha!
Soms valt het wel zwaar dat bij alles wat je doet/beslist je aan je paardje moet denken. Maar ook dat heeft wel iets.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Gekkemeid
Berichten: 289
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:58

Nadelen dat er best wel veel tijd in gaat zitten.. Soms word je er helemaal gek van.. elke dag rijden hokken doen enz.. zaterdags hele dag op concours... enz

Maarja ik vind het gewoon harstikke leuk paardrijden, paarden netjes maken enz... Lachen dus denk dat de voordelen toch wel overheersen want anders was ik er wel mee gestopt omdat het toch een dure sport blijft

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:03

Hmm..om eerlijk te zijn zie ik op dit moment geen nadelen,ik ga altijd graag en heb ook altijd zin,ik vind niks erg om te doen...

Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat ze ouder wordt,met meer mankementjes en dat de kans gewoon groter wordt dat het op een dag gewoon op houd,maar goed zo gaan dingen nou eenmaal.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:04

Pinky_girl schreef:
Voordelen:

* Liefde (Niet in zekere zin van Pinky, want die houdt niet van knuffelen, maar ik voel me wel 'verliefd' als hij mooi loopt oid)
* Plezier (Lekker mennen, de natuur in, leuke dingen doen met hem)
* Tijd 'verdrijf' (Anders zou ik alleen maar computeren, volgensmij Haha!)
* Verantwoording (Ik betaal alles voor Pinky en doe er alles voor.(voeren, mesten) Ik vind dus dat ik voor een 17 jarige best behoorlijk wat verantwoording heb)
* Rust (Op stal kom ik echt tot rust. Dat is MIJN plekje en daar kan ik doen en laten wat ik wil. Heerlijk om daar rond te hangen.)

Nadelen:

Geld? En zelfs dat heb ik er graag voor over Haha!
Soms valt het wel zwaar dat bij alles wat je doet/beslist je aan je paardje moet denken. Maar ook dat heeft wel iets.

Dit klopt gewoon precies!
De laatste weken vond ik het wel zwaar. Het enige wat ik gedaan heb is uitmesten, buiten zetten en les geven omdat ik 8 paarden alleen moest doen. Ik heb wat op stal lopen vloeken omdat ik d'r ff gek van werd.
Maar dat was zo tijdelijk omdat het MOEST(wegens ziekte). Nu mag ik weer ff snel uitmesten enzo en dan ook weer tijd(en vooral puf) hebben om lekker te gaan rijden, longeren, fietsen of lange teugelen ofzo. 8 is gewoon te veel om er nog van te kunnen genieten, had ik van te voren kunnen vertellen. Maar als het niet anders kan moet je wel ff.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:21

Ik ga ook helemaal met Pinky mee Lachen

Het is misschien wel een nadeel dat het (veel) geld kost, maar daar heb ik uiteindelijk zelf voor gekozen en ik heb er nog geen moment spijt van gehad!
Ik krijg er van Ivanka heel veel liefde en plezier voor terug Lovers Ik houd echt superveel van Ivanka en ik wil haar echt niet meer kwijt, ze betekent echt heel veel voor me ook al heb ik haar nog maar 4 maanden *lijkt al veel langer*. Ook voor de ontspanning is het goed, als ik aan het rijden/poetsen of weet ik wat aan het doen ben met Ivank, dan ontspan ik helemaal. En denk ik helemaal niet meer aan mijn geldzorgen of aan school Lachen.
En net als Kim vind ik dat ik zelf ook al heel wat verantwoording heb, ben nu 16 en ik heb Ivanka zelf betaalt en ik betaal zelf haar onderhoud. Ik bepaal dus wat er met haar gebeurd, ze is helemaal van mij. Merk alleen nu wel aan mezelf dat ik soms een beetje aan het 'moederen' ben over haar. Loop me soms echt zorgen te maken over haar... vooral 's nachts, wat niet echt bevorderlijk is voor mijn nachtrust (nadeel? Haha!)


New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:37

Alle voordelen zijn ook al gezegd maar ik ga toch nog eventje verder met de nadelen.
Soms heb ik wel is van als mensen bijvoorbeeld vragen of ik mee ga naar de bioscoop. Jaa leuk denk ik dan, heb ik echt zin in. Dan blijkt dat de film om 4 uur begint 's middags maar dan heb je bijvoorbeeld net les of dan moet je rijden omdat je 's avonds niet mag. Dan baal ik echt gewoon. Al me vrije tijd gaat naar me pony's ( en ook wel het bokken natuurlijk Haha! ) Ik heb echt amper tijd om andere leuke dingen te doen.
Maar de voordelen zijn natuurlijk allemaal al genoemd en ik zou niet weten hoe ik het leven moet door komen zonder mijn peerdjes Lovers (na misschien is dat wat overdreven, maar toch... Knipoog)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 00:02

Voordelen:
Het houd je van de straat, kun je ook geen rottigheid uithalen.
Je kunt je geld makkelijk kwijt.
Je hebt altijd wat te vragen voor je verjaardag.
Kan de hele winter denken over de hengst voor volgend seizoen.
Je hebt altijd een gespreksonderwerp.
Krijgt spierballen van uitmesten, hooi/stro slepen, voerton vullen.
Je verveelt je nooit.
Je blijft steeds nieuwe dingen leren.
Komt lekker veel buiten.
Je hebt een erg goed excuus om in die belachlijk grote Jeep rond te rijden.

Nadelen wegen niet op tegen de voordelen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 00:06

Ik moet mijn geld ergens aan kwijt... kan ook auto's gaan sparen! De tijd ben je kwijt maar die heb er er voor over, hihi.
Is toch mooi als je in de gang van de stal staat, je paardje roept en er komt een heel hard gehinnik???

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 00:21

Voordelen: Plezier, liefde, afleiding, leert mensen kennen, rust, genegenheid,

Nadelen : je moet altijd! of je nou ziek bent of niet. Soms zit het rijden tegen en stap je niet een week op een ander paard. Alle onkosten, DA, hoefsmid etc izjn ook voor je rekening. En het vreet geld dat je soms niet eens hebt!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 00:30

Voordelen: Je bent gelukkiger en leeft langer !

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Re: Nadelen en voordelen van het hebben van een pa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 00:41

Joleen schreef:
Wat vinden jullie nou de voordelen en de nadelen van het hebben van een paard? Bij mij hebben momenteel de nadelen nogal de overhand. Denk erover om er echt helemaal mee te stoppen... Scheve mond


Wat zijn jouw nadelen?
mischien als jij iets meer over vertel dan kunnen de bokkers met suggesties en tips komen

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 00:55

Voordelen:

- onvoorwaardelijke liefde. Haha!
- veel plezier
- je leert elke dag weer
- ze beuren je op
- rijden ís gewoon geweldig
- het is ontzettend veelzijdig
- je leert er veel mensen mee kennen (hint: Bokt Tong uitsteken )
- het is heerlijk om in ruitersportzaken te struinen.
- het is gewoon geweldig. Lovers

Nadelen:

- het kost handenvol geld.
- het kost erg veel tijd.

Joleen, die foto, op ITP, dat jij met Once naar boven gallopeerd, dat ziet er zo geweldig uit!!! Party!!
Ik wou dat ik dat al kon met Pompidou, dan zou ik helemaal gelukkig zijn!

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 01:50

Voor mij zijn de twee voornaamste nadelen van een paard de grote hoeveelheid tijd en de gebondenheid. Het eerste valt op te lossen door 1 of 2 dagen in de week een bijrijder te zoeken. Het tweede is lastiger. Niet meer plots onverwacht een weekendje weg, onverwacht naar de film of uit eten. Alles moet gepland.
Maar goed: mensen met kinderen hebben dat ook.
Wat krijg je er voor terug:
- mooie ritten (lekker buiten terwijl je anders maar op kantoor zit)
- gezelligheid (tenminste, op de manege waar ik stond met paard)
- je leert heel veel (zowel qua paardrijden als ook over jezelf)
- elke dag een kans om de dagelijkse beslommeringen even op zij te zetten

Ik zie op dit moment meer voordelen als nadelen, de nadelen zijn voor mij erg belangrijk, maar ik denk dat ik ze momenteel kan ondervangen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 01:57

Mijn paard is mijn alles...naast mijn ouders dan Lovers
Bud zorgt gewoon voor zoveel plezier, geeft me zoveel liefde, en gewoon geweldig als ik zie hoe hij zijn best doet, en door het vuur gaat voor me. Nadeel is inderdaad het geld, en dat is ook het enige eigenlijk Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 09:20

ja genoeg voordelen
maar er werd hierboven genoemt dat je veel leert kennen(ja bokt oke) maar gewoon op wedstrijd....tis wel leuk maar de meeste echte paardenmensen zijn helemaal in hun zelf, ze kunnen dan ook alleen maar over paarden praten, apart slag volk zo af en toe!

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 09:30

Ik ken ook nog wat nadelen: je paard wordt kreupel en moet wel gewoon doorbetaald worden in pension. Huur je een paard, dan pak je een ander.
Daar staat tegenover dat een eigen paard meer voor je doet dan een willekeurig manegepaard.
Nog een nadeel: je staat met paarden op, en je gaat er mee naar bed. Dit kan natuurlijk ook gewoon een voordeel zijn. Haha!
Verder kom ik veel onbegrip tegen, mensen die niet begrijpen dat je net zo vele van een paard kunt houden als van een kind.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 09:32

de nadelen wegen niet op tegen alle voordelen van het hebben van een eigen paard , vind ik Haha!
succes met je keuze!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 10:02

Joleen denk er heel goed over na!
Ik ben zelf gestopt in totaal 2 jaar maar het gaat toch weer kriebelen en dan pak je het weer op. Volgens mij heb jij een eigen paard die zul je dan moeten verkopen dat is heel moeilijk omdat je haar dan verselijk zult missen.
Staat ze in pension of thuis?
Misschien kun je je tijd wat anders indelen. Mijn paardje staat de hele dag buiten die krijgt 1 of 2 dagen vrij dan zet ik haar alleen op stal savond dan ben ik maar een uurtje bezig met haar en heb ik nog de hele avond om andere dingen te doen.
Uitmesten is geen probleem het is maar 1 stal toch?
Voeren doe ik zelf maar misschien wordt het voor jou gedaan ik ken je situatie niet. Voeren is niet zoveel werk brok en hooi en klaar is kees het valt allemaal best mee hoor.
Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is het weer we hebben geen binnenbak en we hebben buitenstallen dus als het slecht weer is is de charme er wel vanaf Scheve mond

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 10:05

Joleen denk er heel goed over na!
Ik ben zelf gestopt in totaal 2 jaar maar het gaat toch weer kriebelen en dan pak je het weer op. Volgens mij heb jij een eigen paard die zul je dan moeten verkopen dat is heel moeilijk omdat je haar dan verselijk zult missen.
Staat ze in pension of thuis?
Misschien kun je je tijd wat anders indelen. Mijn paardje staat de hele dag buiten die krijgt 1 of 2 dagen vrij dan zet ik haar alleen op stal savond dan ben ik maar een uurtje bezig met haar en heb ik nog de hele avond om andere dingen te doen.
Uitmesten is geen probleem het is maar 1 stal toch?
Voeren doe ik zelf maar misschien wordt het voor jou gedaan ik ken je situatie niet. Voeren is niet zoveel werk brok en hooi en klaar is kees het valt allemaal best mee hoor.
Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is het weer we hebben geen binnenbak en we hebben buitenstallen dus als het slecht weer is is de charme er wel vanaf Scheve mond

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:34

Lieve schat, lees dit eens:
[VMR] Wanneer verkoop jij je paard?
En dan mijn reactie hierop.

De voordelen staan hier beschreven.
Natuurlijk heb ik momenten dat ik vreselijk baal. Ze is niet altijd lief, soms haalt ze het bloed onder mijn nagels vandaan... Tong uitsteken
Maar uiteindelijk voel ik toch ontzettend veel voor haar, heb haar dus sinds afgelopen december voor alle duidelijkheid.

Dus als jij denkt over jouw paard: dit klikt niet, dan is de werkelijkheid hard, maar moet je een ander paard gaan kopen.
Dat wat jouw leven mooi maakt, het houden van een paard op zich, hoef je daarvoor niet op te geven, spaar gewoon voor een ander paard.

Bedenk wel:
je paard moet wel een kans krijgen om bij jou te wennen, en eventuele problemen (met rijden bijv.) zijn misschien wel op te lossen door er een langere periode over te doen. Meer tijd/geld erin steken.
Maar... wil jij dat? Denk je dat dit lukt?

Als het hopeloos is, kun je misschien beter een ander paard kopen.
Maar opgeven?
nooit.
Jij
die jouw geluk vergooit? Knipoog

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 12:17

Nadelen aan Sherif, nee echt niet,(nou ja bijna niet), ik doe alles met met veel liefde en plezier. Ik werk 40 uur per week en kom elke avond weer tot ontspanning bij Sherif, dat maakt mijn dag weer goed.
Het enige nadeel aan het houden van een hem , is dat ik soms erg onzeker ben over het feit of ik alles wel goed doe, hij hoeft maar iest te hebben en vrouwtje maakt zich daar enorm druk over, dat vind ik soms nog weleens een nadeel, mijn onzekerheid.
De kosten die een paard met zich meebrengt vind ik zelf geen nadeel, ik heb me dit goed gerealiseerd toen ik hem kocht, en hij heeft het geluk dat hij oud mag worden bij zijn 1e eigenaar (ike dus) dus mocht hij nog 20 jaar bij mij blijven .....dan kost dit zo wiezo natuurlijk behoorlijk wat.
Maar dat is een keuze die je maakt.
Sherif betekend mijn ontspanning !!

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 12:21

Ik maak wel eens ellende mee met mijn paardne hoor, langdurige ziekte van iones bijvoorbeeld. en dat raakt mij meestal het hardste van alles. En soms zijn er periodes dat het rijden niet lekker gaat, maar ik wil toch niet anders. Ben veels te tevreden zo.

De hond is de betere mens

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 12:49

Voordelen zoals iedereen hier zegt! Liefde, lekker met hem bezig zijn. Zien dat je paardje goed gaat lopen. En vooral dat je paard plezier heeft in jou.

Tjsa en nadelen...die heb ik eigenlijk niet. Ik heb hier zelf voor gekozen en dit is echt wat ik wil....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 17:28

nadelen?zijn er nadelen dan?
haha nee hoor, tuurlijk zijn er nadelen, ze worden soms ziek/kreupel, ze zijn soms(Quentin 3 jaar!)vervelend, kosten handen vol geld en heel veel tijd!

maar ik heb het er graag voor over!!
en in de tijd die ik nog over heb....dan werk ik nog bij een springstal!
want ja paardjes hebben kost veel geld dus dat moet ook verdiend worden!
en ja soms ben je heel moe, of een beetje ziek, maar dan kan je ff snel de stallen doen en ze verder stil laten staan
t is niet dat je altijd 'moet' rijden!
en als het rijden(vooral met Quentin)goed gaat, dan is mn hele dag/week weer goed!!
en dan heb ik ook nog een beetje tijd over, en dan rij ik nog op een jong paardje voor andere mensen!!
dus ben gewoon verslaafd aan paarden!

1 nadeel, mn vriend vind ze wel leuk, maar snapt niet dat ik naast mn eigen paarden ook nog op andere paarden rijd!
ach ja als t hem niet bevalt zoekt ie maar een saai meisje zonder paarden!

ik kan simpelweg niet zonder paarden!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Equipro, Lukasje, Luna_Rose, mirriejj, Muga, Noor17, pillow, Poldermenner, Salinah, schumiegirl, SuusvL, Taucha, Vagabondo, vierhoef en 142 bezoekers