ik MOET stoppen met roken, maar hoe?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

ik MOET stoppen met roken, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-02 19:26

IK ben vandaag bij de cardioloog geweest, met het dringende verzoek om DIRECT te stoppen met roken, i.v.m. een bepaalde stof in mijn bloed, en bepaalde klachten die ik nu al hebt.
Ik wil dus ook zelf nu stoppen, maar zie er vreselijk tegen op, maar het moet nu gewoon, ik rook al jaren een pakje sigaretten per dag, nu is mijn vraag wie heeft er tips om van het roken af te komen, en wie heeft daar baat bij gehad.

alvast bedankt voor de tips.

Marry.
Laatst bijgewerkt door snoocky op 05-11-02 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

«·´`·.(*·.¸(`·.¸ ¸.·´)«·´¨*·.¸.(Snoocky).¸.·*¨`·»(¸.·* *·.¸)`·.¸).·´`·»


Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 19:35

Ik hoop dat je vader of moeder onder jouw naam schrijft, want 12 en al jaren een pakje per dag lijkt me niet gezond.
Tips staan wel op www.stoppenmetroken.nl
Misschien dat we met een aantal bokkers tegelijk kunnen stoppen? Dat stiimuleert een beetje.

Goedgekeurd onderschrift :)

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 20:15

Wat je veel van ex-rokers hoort :

Je moet er helemaal achter staan om te stoppen met roken , dat je er echt 100 % vanaf wilt . Zelf.

En dan niet afbouwen of een datum prikken , geen "laatste sigaret" ,
maar gewoon direct , radicaal , ineens STOPPEN .

"Gewoon" ( Knipoog ) geen sigaret meer opsteken.

Tuurlijk is dat moeilijk om de eerste uren/dagen enz. door te komen , maar ineens besef je dat je alweer 3 weken/een maand/3 maanden enz.
niet hebt gerookt...schijnt het Haha!

Zoethout knagen helpt goed om het mentaal vol te houden en is beter dan snoepen.

Niet rommelen , maar heel stom : geen sigaret meer opsteken.

Dat is de succesformule blijkbaar ......

Barb

Berichten: 12076
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 20:19

12 jaar en al een paar jaar een pakje sigaretten per dag???
Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

gewoon sterk zijn en stoppen met die handel, zo heb
ik het ook gedaan!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 20:19

Billy schreef:
Ik hoop dat je vader of moeder onder jouw naam schrijft, want 12 en al jaren een pakje per dag lijkt me niet gezond.


Hoop t ook ja, want dat is wel ziekelijk veel.

Gewoon stoppen, het echt willen en neem aan dat je het wilt, dus gewoon geen sigaretten meer kopen en tegen iedereen zeggen dat je gestopt bent zodat je nix aangeboden krijgt.

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 20:28

Jeetje ze is geen twaalf het is haar moeder.Jij veel succes marry en ik let op je er word er geen een meer opgestoken }>

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 20:31

Ik hoor van verschillende mensen dat lasertherapie hun van het roken af heeft geholpen.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 20:34

Ik wil ook zo graag stoppen, maar ook al wil je dan lukt het soms nog niet.

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 20:36

Ik hoor van verschillende mensen dat lasertherapie hun van het roken af heeft geholpen.


lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:20

Alan Carr lezen; Stoppen met roken..
Ik ken een aardig aantal mensen die ermee gestopt zijn, dankzij het boek. MAAR de meesten zijn na een jaar ofzo weer begonnen. Maar misschien helpt het jou er voorgoed af.

Ik ben een paar weken geleden gestopt. Heb het precies 24 uur volgehouden. Haha! Zwak he? En het stomme is, ik vond het niet eens zo moeilijk, maar had een zwak moment en kocht direct een pakje. Helaas woon ik tegenover een sigarettenkiosk...

זכור

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:36

Een vriendin van mij heeft hele goede ervaringen met lasertherapie. Ze is vanaf dat moment probleemloos gestopt en heeft helemaal de behoefte niet meer. Ik geloof zelfs dat je je geld terug krijgt als het niet werkt.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:40

Is je gezondheid geen motivatie genoeg dan?!

Kan ook nog wel wat leuke feitjes uit de medische farmacologie opzoeken over de werking van nicotine, wat het precies doet in je lijf, qua neurotransmitters enzo, dan hoef je ook gelijk niet meer....

Nulla tenaci invia est via

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:42

Oei, ik deed iets dubbel Bloos

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:45

Margreet schreef:
Is je gezondheid geen motivatie genoeg dan?!

Kan ook nog wel wat leuke feitjes uit de medische farmacologie opzoeken over de werking van nicotine, wat het precies doet in je lijf, qua neurotransmitters enzo, dan hoef je ook gelijk niet meer....


Vertel..
Ben wel benieuwd hoe dat precies werkt, zo'n verslaving.

זכור

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:51

Ik ga zoeken (diep graven in m'n geheugen en boekenkast Haha! ) en kom er op terug!

Nulla tenaci invia est via

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:57

Ik wacht, onder het genot van een sigaretje, af Sigaar

זכור

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:09

waarom rook je? waarom ben je ermee begonnen? en waarom al zo jong?
als je die vragen beantwoord met het is gewoon lekker dan zit er iets niet goed in je hoofd.
je moet het gewoon uit je hoofd zien te raken dat je het nodig hebt en dat het lekker is en dat het te moeilijk is om te stoppen.
in je hoofd moet dat het vies is, slecht voor je is en dat je het niet nodig hebt en vooral positief denken

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:13

goed emile. Tsjakkaaaaa

זכור

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:16

Als ik zeg dat nicotine een ACh receptor agonist is die het postsynaptische membraan stimuleert dan haken er waarschijnlijk een heleboel mensen af, dus die verhandeling zal ik je besparen. Onderstaand stuk komt uit mijn medische farmacologie syllabus en is nog wel aardig te volgen voor een leek.

Verslaving: een kwestie van (over)gevoeligheid
Verslaving is de meest voorkomende psychiatrische stoornis en wordt gekenmerkt door dwangmatig drugzoekgedrag en een blijvend verlies van controle over het gebruik van psychoactieve stoffen. Het gaat daarbij vooral om afhankelijkheid van de middelen alcohol, nicotine, cocaïne, amfetamine en heroïne. Bij verslaving spelen processen als gewenning (tolerantie) en lichamelijke afhankelijkheid een belangrijke rol, m.n. bij het initiëren en instandhouden van de verslaving in de vroege fase. Door gewenning heeft de verslaafde steeds meer van het middel nodig om hetzelfde effect te bereiken. Veelal ligt inductie van biotransformatie-enzymen in de lever hieraan ten grondslag.

Lichamelijke afhankelijkheid treedt op doordat het lichaam zich door compenserende mechanismen gaat instellen op de voortdurende aanwezigheid van de stof. Deze vorm van afhankelijkheid uit zich bij abrupt staken van de toediening, omdat de tegenregulatie dan doorschiet en verschijnselen optreden die in principe tegenovergesteld zijn aan het effect van de stof. Zo leidt toediening van morfine, een analogon van heroïne, tot een opgewekte stemming, slaperigheid, obstipatie en onderdrukken van pijn. Plotseling stoppen na langdurig gebruik geeft aanleiding tot slapeloosheid, depressies, diarree en overgevoeligheid voor pijnprikkels. Het zijn deze acute lichamelijke onthoudingverschijnselen, die ook wel abstinentieverschijnselen worden genoemd, waarvan lange tijd is aangenomen dat zij de primaire oorzaak vormen voor het onvermogen van vele verslaafden om langer dan enkele dagen "clean" te blijven. Dergelijke verschijnselen treden echter vooral op na onthouding van opiaten (heroïne, morfine) en alcohol, maar niet of nauwelijks na stoppen met roken of het gebruik van psychostimulantia zoals amfetamine en cocaïne. Bovendien treedt ook na opiaat- en alcoholdetoxificatie doorgaans terugval (=relapse) op. Dit duidt erop dat hele andere neurobiologische processen verantwoordelijk zijn voor de langdurige instandhouding van drugs- en alcoholverslaving.

Recent dierexperimenteel onderzoek heeft aangetoond, dat vooral de belonende en bekrachtigende eigenschappen van verslavende stoffen de oorzaak zijn van de vrijwillige zelftoediening van deze middelen door proefdieren. Een belangrijke ontdekking hierbij was, dat eerder contact met genotmiddelen kan leiden tot een langdurige (maanden) overgevoeligheid voor verslavende stoffen. Inmiddels is ook duidelijk, dat deze gedragsmatige overgevoeligheid (=sensitisatie) wordt veroorzaakt door adaptaties in zenuwcellen, waardoor er een blijvende hyperreactiviteit van het zogenaamde mesocorticolimbisch systeem ontstaat. Recent klinisch onderzoek heeft uitgewezen dat deze overgevoeligheid zich ook bij mensen manifesteert na toediening van cocaïne.

Deze en andere waarnemingen hebben geleid tot de hypothese dat blootstelling aan verslavende stoffen leidt tot een progressieve en zeer langdurige overgevoeligheid van het motivationeel systeem in de hersenen. Hierdoor neemt na verloop van tijd het hunkeren naar de stof steeds meer toe en verschuift de oorspronkelijke motivatie om de stof te nemen naar een pathologisch willen (=craving). De mate waarin deze sensitisatie optreedt is mogelijk afhankelijk van individueel verschillende erfelijke en/of omgevingsfactoren. Deze zogenaamde "Incentive Sensitization Theory" geeft bovendien een verklaring voor het feit dat (hernieuwde) blootstelling aan verslavende stoffen en omgevingsstimuli (stress en factoren geassocieerd aan drugsgebruik), en de daaraan gepaarde activatie van het mesocorticolimbisch systeem, zowel bij proefdieren als mensen zo effectief is om terugval te veroorzaken, zelfs lange tijd na stoppen van het gebruik.

Op basis van de bovenbeschreven bevindingen wordt verslaving tegenwoordig dan ook voornamelijk beschouwd als een psychiatrische ziekte die wordt veroorzaakt door drug-geïnduceerde, langdurige veranderingen van de neurotransmissie in het motivationeel (mesocorticolimbisch) systeem in de hersenen van daarvoor kwetsbare personen. De identificatie van de moleculaire processen die aan deze neuroadaptaties ten grondslag liggen, zal naar verwachting een doorbraak betekenen voor de farmacotherapie. Richtinggevend hierbij kan zijn, dat de neuroadaptaties, die zo een cruciale rol lijken te spelen bij verslavingsgedrag, vooral betrekking hebben op veranderingen in de dopaminerge- en glutamaterge neurotransmissie.Hierbij is de glutamaterge neurotransmissie in de nucleus accumbens, een hersenkern die een centraal schakelcentrum vormt in het mesocorticolimbisch systeem, betrokken bij de inductie van sensitisatie door zowel psychostimulantia als opiaten, terwijl de dopaminerge neurotransmissie alleen een belangrijke bijdrage heeft aan de inductie van gedragssensitisatie door amfetamine.

Omgekeerd, hangt het beklijven van gedragssensitisatie (=expressie van sensitisatie), lang na het laatste contact met een verslavende stof, in het algemeen samen met een verhoging van de dopaminerge neurotransmissie in de nucleus accumbens, terwijl een langdurig verhoogde glutamaterge neurotransmissie alleen voor cocaiine-geïnduceerde gedragssensitisatie van belang lijkt te zijn. Gezien het zeer langdurige karakter van de adaptaties in de neurotransmissiesystemen die ten grondslag liggen aan gedragssensitisatie, wordt algemeen aangenomen dat deze worden veroorzaakt door persisterende veranderingen in genexpressie en eiwitsynthese in de afferente- en efferente neuronen van de nucleus accumbens. Dit resulteert op zijn beurt in veranderingen van neurotransmissie processen, namelijk presynaptische afgifte van de neurotransmitters, post-synaptische signaaloverdracht enlof de cellulaire morfologie (aard en aantal van synaptische contacten). Identificatie van de genen, waarvan de expressie wordt beïnvloed tijdens en na herhaald contact met verslavende stoffen, vormt thans dan ook een centraal thema in het neurobiologisch verslavingsonderzoek.

En, heb je het uitgelezen? Knipoog
Laatst bijgewerkt door Margreet op 05-11-02 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:18

ik denk dat ik het even uitprint en dan maar ga lezen, is denk ik wat makkelijker lezen...
zou je er niet wat alinea's in kunnen maken? dat leest een heel stuk makkelijker

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:19

Margreet schreef:
[...] Het zijn deze acute lichamelijke onthoudingverschijnselen, die ook wel abstinentieverschijnselen worden genoemd, waarvan lange tijd is aangenomen dat zij de primaire oorzaak vormen voor het onvermogen van vele verslaafden om langer dan enkele dagen "clean" te blijven. Dergelijke verschijnselen treden echter vooral op na onthouding van opiaten (heroïne, morfine) en alcohol, maar niet of nauwelijks na stoppen met roken of het gebruik van psychostimulantia zoals amfetamine en cocaïne.[...]


Een van de redenen waarom ik mensen die zeggen dat ze 'moeten' roken en wel NU omdat ze anders last krijgen van ontwenningsverschijnselen zo kneuzig vind....

Nulla tenaci invia est via

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:22

hehe, ik heb hem gelezen... snap er niet al te bijster veel van, maar hetgeen waar het om gaat wel....

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:22

LiSSy schreef:
zou je er niet wat alinea's in kunnen maken? dat leest een heel stuk makkelijker


Dat zou kunnen ja, maar zo staat het ook in mijn syllabus... Medische farmacologie is nou eenmaal niet makkelijk *LOL*

Zal wel eens kijken.

Nulla tenaci invia est via

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:25

tja... ik ben maar een MBO miepje ... terwijl ik nu ook in de 1e van het HBO had kunnen zitten *schaam*

jeuj!!! je bent perfect... dit leest een stuk makkelijker, dan raak je niet elke keer de zin kwijt

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:35

Ja, ik heb het uitgelezen, maar ik moet bekennen dat ik het niet helemaal kan volgen

Ik heb nog twee vragen waar jij misschien het antwoord op weet;

*Hoe kan het dat er mensen zijn die gewoon kunnen stoppen wanneer ze zin hebben en toch af en toe weer gaan roken. Mijn vriend kan dat, die rookt soms jaren achtereen en stopt dan weer een jaartje, zonder enige moeite. Ook mijn zus is 4 jaar geleden gestopt en die rookt af en toe eentje mee. Waarom zijn zij niet verslaafd?

*En vraag twee; niets te maken met bovenstaand stuk; ken jij het medicijn Zyban? Ik heb daar wat nare dingen over gehoord, maar ook dat het echt helpt bij het stoppen met roken. Weet jij daar iets over?

זכור


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __Amber__, _Madelon, amand0, Andreeaa, Casca, ComscoreBot, Elin_, ElsbethG, Fling, IMAY1990, Josien_, linoleum, lobkew, m0niekkkie, Mondy, Moonlight91, Nienke1979, Silly_Woman, Tinkermuts, xAlice, xLauLaUx en 79 bezoekers