Met Maddox naar de veearts

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Met Maddox naar de veearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-02 17:58

Vandaag naar de veearts geweest omdat Maddox al sinds ik terug ben van vakantie niet lekker loopt. Heel simpel gezegd is het duidelijkste symptoom dat hij niet linksom wil buigen.

Ondertussen heb ik wel geleerd dat dat soort dingen niet zomaar zo zijn, dus daarom maar een bezoek aan de kliniek in Bodegraven.

Op het harde gelongeerd, zelf gereden, Solange Schrijer gereden, voorvoeten verdoofd, weer gereden (ging beter), buigproeven gedaan (voorvoeten en handwortels (voorknieen) en kogels achter gevoelig), rontgentfoto's gemaakt.

De conclusie is dat de kapsels rondom zijn kogels geirriteerd zijn. Eigenlijk zijn ze dat al lang want tijdens de aankoopkeuring was de buigproef op de kogel ook minder goed en hij heeft al sinds 4 maanden vochtophopingen bij zijn kogels (daarvan werd toen gezegd dat die werden veroorzaakt doordat hij zonder ijzers had gelopen).

Daarnaast zijn in beide voorvoeten de kapsels rondom het kroonbeen geirriteerd. Er zat op de foto;s van de aankoopkeuring een miniem haakje, wat nu ietsje groter was. Maar ook met dit haakje zou hij makkelijk door de rontgenologische keuring zijn gekomen.

Ze hebben de voorvoeten en de kogels achter ingespoten met onstekingsremmers en kunstmatige gewrichtsvloeistof. Je zag ook duidelijk toen ze prikten dat de gewrichtsvloeistof veel te dun was (het spoot er uit terwijl het hoort te sijpelen als stroop).

Ik moet nu 3 dagen stappen, 10 dagen longeren (veel galopwerk) en daarna om de dag longeren en rijden en over drie weken terug.

Ik ben weer eens met mijn neus op het feit gedrukt dat het zo verschrikkelijk belangrijk is om je paard goed te rijden. Ik heb gelukkig tips gekregen die ik met mijn instructeur zal bespreken. Ik was blij om te horen dat 90% overeen kwam met wat ik al doe in de les. Ik moet alleen iets meer gaan begrenzen want over zijn tempo lopen is niet goed voor die voorvoeten. Hij krijgt dan geen tijd om ze goed af te rollen.

Qua foto's is het helemaal niet dramatisch, maar Maddox moet zelf ook een klein beetje beter zijn gewrichten gaan gebruiken als hij straks pijnvrij is. Laten we hopen dat dit gebeurd en dat ik hem straks goed kan rijden.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl



Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 18:09

Als ik het goed begrijp komt het dus wel allemaal weer goed?
Ik hoop het zo!
Heel veel sterkte met Maddox, ik ben met Cerise ook wat aan het aanklungelen op het moment, die is stront verkouden.
Hopelijk is Maddox gauw pijnvrij, als je wilt zal ik hem wat reiki sturen.
You Go Maddoxje! Lachen

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-02 18:49

Als het mij lukt om hem daarna dusdanig te rijden dat hij zich niet overbelast dan komt het allemaal wel goed. Anders komt het gewoon weer terug.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 09:39

God, wat heb je een pech joh! Wel goed dat je zo snel naar een kliniek bent gegaan en niet bent blijven doormodderen.

Sterkte met hem!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 10:22

Een vriendin van mij had ook wel een slimme opmerking. Op zich een open deur maar zó waar! Als Maddox gewoon de hele dag buiten kon lopen dan zou die gewrichtsvloeistof ook veel beter worden aangemaakt.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 12:56

Ja ik zat ook al te denken, kan die overdag niet in een paddock? Zou wel stukken beter zijn voor hem.
Veel succes in ieder geval, en gelukkig dat je duidelijkheid hebt en weet wat je kunt doen.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 13:24

Jouw paard heeft één heel groot voordeel: hij heeft een eigenaresse die hem serieus neemt en ook bereid (en in staat) is om te investeren in zijn welzijn.
Komt dus wel weer goed.
Beterschap voor die kanjer van je!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eve_16, J30d, kyrkelover, Pinacolada en 38 bezoekers