shows of fokken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

shows of fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 20:43

Hoi,
Ik zit met een serieus dilemma.
Zoals jullie weten zit/zat ik in het NMPRS promo team (ander verhaal waarom er zat staat).
Van de zomer is hon mee geweest op 2 shows, wat me erg goed beviel. Ik vind het ontzettend leuk om op deze manier bezig te zijn met hon. Ik wil het zelfs uitbreiden buiten het team, om gewoon hier zelf shows te gaan geven (op regio concoursen enzo)
Geen probleem zou je zeggen, maar er is een grote maar, namelijk de volgende.
Ik wil heel graag fokken met hon. Ze is nu drachtig van haar 1e veulen, en ik merk dat het haar allemaal niet zo makkelijk meer afgaat. Ze is nu zo'n 5 mnd drachtig, en wil bijv niet graag meer gaan liggen (ze doet het wel, maar ze doet het voor mij, en niet meer omdat ze het zelf ook leuk vind om met mij te werken).
En met een veulen aan de voet lijkt het me ook geen succes.
Oplossing: Jamaica. Ik heb er natuurlijk 2.
Maar, in mijn hoofd ben ik met een show voor de dames samen bezig, jamaica moet alles nog leren en het duurt nog wel een paar jaar eer ze zover is dat ik met haar alleen op show kan, eer ze kan wat hon kan.
Ook bij jamaica wil ik ooit een veulen fokken, maar dat is voor de leuk (niet dat hon's veulen niet voor de leuk is) maar Jamaica wordt geen fokmerrie, krijgt een keer een veulen. Hon zou ik, indien mogelijk met haar gezondheid enzo, bij wijze van spreke het liefst elk jaar een veulen laten krijgen.
Na 3 jaar tobben zijn we eindelijk zover dat ze drachtig wordt, en mijn droom is toch ooit een mini fokkerij met Hon als stammoeder.
Ik weet gewoon niet wat ik moet.
Wat ik wel weet is dat dit een keuze is die alleen ik kan maken, maar ik hoop toch dat jullie me een beetje kunnen adviseren.

Greetz stef


Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 20:49

Nou dat is duidelijk: fokken.
Zeker als je een fokkerij met Hon als stammoeder wilt.
Waar ben je anders mee bezig, als het paardje het niet meer met plezier doet.....?!
Ik zou wel even afwachten wat Hon van het veulens fokken vindt, niet alle merries zijn blij met elk jaar een veulen!
Wij hebben een topfokmerrie, elk jaar direct dragend en veulent uitstekend, heeft bij ons 4 veulens gehad (elk jaar) en alle 4 merries, ze is nu dragend van haar 6e veulen (5e bij ons)...zij vindt fokken en veulens zogen gewoon geweledig......MAAR heeft een hekel aan shows en keuringen...
Het zou natuurlijk geweldig zijn als Hon alletwee leuk vindt en KAN blijven doen,.....die kans is wel klein.....jammer genoeg!

Veel succes met je toekomstbeslissing(en)

Groetjes Anke

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 20:55

het is inderdaad of het een of het ander.
Hon vind in de picture staan geweldig, dit wordt haar eerste veulen, dus of ze een goede moeder is enzo weet ik niet.
het liefst zou ik allebei willen, maar dat gaat gewoon niet, dat is een feit.
Stel dat hon straks 9 mnd drachtig is, en ik zou op show moeten, dat is niks anders dan paard pesten, en dat doe ik dus niet.
De keuze is dus simpel, OF 100% voor de shows gaan, en na dit veulen geen wollebaal meer, OF 100% voor het fokken gaan, en de shows laten voor wat ze zijn..
Moeilijk

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 22:13

Kijk eerst eens hoe Honey het vind om moeder te zijn, vind ze dat leuk en vind jij het schitterend om met haar te blijven fokken, dan zou ik met Honey verder blijven fokken en ondertussen Jamaica verder trainen en met haar later naar shows gaan. Duurt even maar niet alles kan nou eenmaal tegelijk Haha!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:08

eerst afwachten wat Hon er van vind en Jamaica verder gaan trainen. Als je een minifokkerij wilt met Hon als stammama dan zou ik het voor de leuk houden en de shows gaan doen met Jamaica.

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 18:56

Je kan ook nog het veulentje houden en daar shows mee gaan doen. Duurt dan nog wel een tijdje, maar het is een idee.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-02 19:11

veulentje houden is (nog) geen optie.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 23:28

Kijk eerst maar eens of je dit veulen wel kan slijten,
als het maar een paar stuivers oplevert zou ik niet meer fokken totdat je zelf de mogelijkheid hebt om de veulens aan te houden.

Zou wel stom zijn om er tegen beter weten een veulen in te stoppen waarna jijzelf je hobby niet meer kan beoefenen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: XXleonieXX en 53 bezoekers