Treiterkoppen op de werkvloer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Treiterkoppen op de werkvloer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-02 15:25

Artikel uit de Management Support


Treiterkoppen rukken op

Pesten op het werk begint een steeds groter probleem te worden. Verzekeraar Interpolis deed er een onderzoek naar en ontdekte dat jaarlijks honderdduizenden (!) werknemers door getreiter voor korte of langere tijd in de Ziektewet belanden. In 9 procent van de gevallen vallen medewerkers hun baas structureel lastig en bij 37 procent gaat het precies andersom. Maar de meeste pesterijen vinden plaats tussen collega ’s onderling. Doordat zovelen er letterlijk ziek van worden, lijdt het bedrijfsleven miljoenen euro ’s schade.


Hier snap ik nou helemaal niets van. Ik kan niet begrijpen dat volwassenen elkaar gaan treiteren op de werkvloer. Heb het zelf ook nog nooit meegemaakt, jullie wel Verward

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 15:40

Mensen die elkaar niet liggen en toch samen moeten werken irriteren zich steeds meer aan elkaar en dan krijg je dat denk ik.

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-02 16:01

Maar elkaar niet liggen of niet mogen vind ik toch heel wat anders dan treiteren. Je hebt je collega 's nou 1 keer niet voor het uitkiezen en daar zal je je dus bij neer moeten leggen.

Ik kan me voorstellen dat je met iemand die je niet ligt alleen de noodzakelijke dingen bespreekt, maar treiteren/pesten van collega 's?
Is dat niet iets wat je als volwassene wel zo 'n beetje afgeleerd moet hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 16:29

Treiteren is nog soft, wat dacht je van fraude, sabotage en opzettelijk traineren van lopende zaken? Heel normaal hoor. De kunst is om de vinger te leggen op de rotte plek en te zorgen dat de boosdoeners geen schade meer aan kunnen richten.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:03

Ik zit nu op 't MBO en het gaat allemaal nu gewoon leuk in de klas, ik dacht dat het kwam omdat iedereen ouder was en meer om anderen dacht. Bleek dus laatst dat onze klas 'n uitzondering was... ok, ik plaag ook wel eens (en soms komt 't er 'n beetje te hard uit Bloos), maar om iemand nou helemaal de grond in te trappen (figuurlijk Knipoog) zoals ik laatst hoorde toen we bij 'n andere klas zaten, denk ik ook: 'Waar zijn jullie nou mee bezig Verward' Het gaat dan ook nog eens om uiterlijk, afkomst, spraakgebrek enz., 't is gewoon niet normaal meer Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:15

Behalve bovenstaande niet te vergeten, leugens, list en bedrog en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Re: Treiterkoppen op de werkvloer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:21

puma schreef:
Artikel uit de Management Support


Treiterkoppen rukken op

Pesten op het werk begint een steeds groter probleem te worden. Verzekeraar Interpolis deed er een onderzoek naar en ontdekte dat jaarlijks honderdduizenden (!) werknemers door getreiter voor korte of langere tijd in de Ziektewet belanden. In 9 procent van de gevallen vallen medewerkers hun baas structureel lastig en bij 37 procent gaat het precies andersom. Maar de meeste pesterijen vinden plaats tussen collega ’s onderling. Doordat zovelen er letterlijk ziek van worden, lijdt het bedrijfsleven miljoenen euro ’s schade.


Hier snap ik nou helemaal niets van. Ik kan niet begrijpen dat volwassenen elkaar gaan treiteren op de werkvloer. Heb het zelf ook nog nooit meegemaakt, jullie wel Verward


Dat heb ik helaas wel moeten meemaken! en dat gebeurde in de opdracht van mijn baas! Boos! Misselijk het is een lang verhaal...

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:35

Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt en hoop dat ook zo te houden. Ik vind t zoiets triests om mensen te pesten!! Plagen ok, dat doe ik ook wel eens. Maar wel met een big smile zodat diegene weet dat ik het niet meen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:43

Meestal is het zo, hoe uitgestrekener het smoelwerk, hoe valser de achterliggende structuurtjes.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:44

Ik heb geleerd door schade en schande om afstand te houden en ik moet zeggen dat het nu heerlijk rustig is zeker nu ik een eigen kamer heb Haha! Je kunt beter alleen op een kamer zitten dan met zo'n verschrikkelijke heks zoals ik vaak heb meegemaakt. Vrouwen onder elkaar zijn ook geweldig vals en proberen carriere te maken over elkaars rug. Ik hou niet van die mentaliteit en van dan ook vaak de l*l omdat ik te goed van vertrouwen ben. Hou nu een beetje afstand en kijk lekker de kat uit de boom en hou mij ver van geroddel enzo... als ze met een roddel naar mij toe komen dan zeg ik ook... je meent het Verward en vervolgens vraag ik niet door en bemoei mij er niet mee.

Collega's... helaas heb je ze niet voor het uitkiezen en op ieder kantoor zitten wel rotte appels.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:49

Ik werk hier nu 5 jaar op een secretariaat. Een anderhalf jaar geleden kwam er een nieuw hoofd secretariaat bij ons, en ik moest me helemaal door haar om laten vormen. Ik blijf echter vriendelijk maar laat dat niet gebeuren. proberen kunnen ze altijd, maar dan moet je niet gaan grommen als het niet lukt! Het werd dus koude oorlog; ze zei niets meer, ijzige stilte, niet praten, etc. Ik zit nu op een andere kamer. weg van het secretariaat. Zij heeft haar zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:53

Desiree, jij tegelijkertijd toch ook??
We zitten hier met 20 secretaresses, maar de meeste ellende zit aan de andere kant van het gebouw, lekker rustig. Waar mensen af en toe mee aan komen strompelen is echt waanzinnig, ze hebben echt geweldig veel fantasie.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:54

Desiree schreef:
Ik werk hier nu 5 jaar op een secretariaat. Een anderhalf jaar geleden kwam er een nieuw hoofd secretariaat bij ons, en ik moest me helemaal door haar om laten vormen. Ik blijf echter vriendelijk maar laat dat niet gebeuren. proberen kunnen ze altijd, maar dan moet je niet gaan grommen als het niet lukt! Het werd dus koude oorlog; ze zei niets meer, ijzige stilte, niet praten, etc. Ik zit nu op een andere kamer. weg van het secretariaat. Zij heeft haar zin.


Komt me heel erg bekend voor! Ik werkte ook op een secretariaat en wij kregen ook een nieuw hoofd secretariaat... what een feeks was dat zeg. Aardig doen in je gezicht en dan achter je rug om gewoon die poten onder je stoel vandaan zagen.... Op een gegeven moment ben ik weggegaan (eer aan mezelf) en heb een veel betere baan met lease auto en hoger salaris dan zij gekregen en dat er bij haar even lekker in gewreven Extreme duivel Heb er veel van geleerd en ik zal nooit meer zo goed van vertrouwen zijn Schijnheilig Secretaresses onder elkaar Lips are sealed .... je kunt beter met mannen samenwerken Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:55

Nou, voorheen had ik een leuke collega secretaresse, maar die ging ook weg vanwege die kenau. Deze vrouw is 60 jaar, van duitse afkomst. Hierarchisch ingesteld. Likt te schoenzolen van degenen die boven haar staan, maar haar gelijken behandelt ze al minder, en degenen die onder haar staan als str*nt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 18:14

We hebben hier sinds kort ook een leidinggevend tiepje. Laten we het er maar op houden dat ze leiding geeft aan het grootste gedeelte van het secretariaat, behalve aan mij Haha!.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 19:46

Overal komt pesten voor (dan bedoel ik onder laag- en hoger opgeleiden).

Ik heb op het werk een typje rondlopen, die er ook wat van kan. Niet zozeer in het pesten, maar zij heeft een hele slinkse manier om even lekker iemand een duw te geven, het liefst in gezelschap van anderen zodat zij je lekker voor *piep* kan zetten. Dat doet ze overigens met iedereen, ook leidinggevenden. Noem het een "grapje", maar grapjes zijn het allang niet meer omdat er stelselmatig (hangt ook af van haar hormonale gesteldheid) één of meerdere mensen het pispaaltje zijn. En dan het liefst mensen die even iets minder gebekt zijn, stagiaires, free-lancers etc.

Eigenlijk is ze kampioen in het maken van *piep* opmerkingen, ten koste van anderen... ik noem dat ook pesten.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 20:11

"Mobbing" is het woord dat hiervoor gebruikt wordt. Al héél véél over gehoord & gelezen de laatste jaren. O.a. in het onderwijs & de ambtenarij, maar ook daarbuiten, blijkt dit een groot probleem te zijn. Heb onlangs nog in de krant gelezen dat er hier in België per week (!)gemiddeld 3 slachtoffers van mobbing zelfmoord plegen.

Er is in België trouwens pas een wet rond pesten op het werk goedgekeurd, maar of dat de zaak vooruit gaat helpen?

Kan me moeilijk voorstellen dat dit in Nederland een nieuw fenomeen is?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:46

TSSK , medewerkers die hun baas lastig vallen ?
Da's helemaal lekker dan ! Verward

Ach , hier plagen we elkaar allemaal wel een beetje , maar niet gemeen en we zetten onszelf net zo goed wel eens voor schut Haha!

Maar echt pesten , is toch wel zoooo laag.... Misselijk