Hoe voorbereiden op spierpijn?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Hoe voorbereiden op spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 17:23

Ja, gekke vraag :Y)

Ik ga in Juni 7 dagen naar Ijsland en zal daar een ruitertrektocht gaan doen van zo'n 4 à 8 uur in het zadel per dag.
Nu zullen jullie natuurlijk denken: Ga buitenrijden dan!
Nou, dat gaat wat moeilijk met alleen een Duitse rijpony van 35 jaar oud en een Angloarabier met flinke arthrose in de benen van 23... Met beide valt zeker nog wel een ritje te maken, maar niks dat voorbereidend genoeg te noemen is.

Dus lieve bokkers:
Welke voorbereidingen kan ik nu al treffen voor die reis? Denk dan aan welke spiergroepen ik zou moeten oefenen, of misschien zijn bepaalde yoga oefeningen ook wel wat?
En natuurlijk ook:
Wat kan ik het beste meenemen of doen voor als het eenmaal zo ver is? Zijn er bepaalde zalfjes of oefeningen tegen spierpijn?
Ik heb al voor om een wielerbroekje mee te nemen, zo eentje met padding zodat ik in ieder geval geen blaren krijg van de zadels.

Ik zou het heel rot vinden om na 2 dagen al niet meer te kunnen genieten van de ritten door de spierpijn. :')

Alvast bedankt! :evaw:
Laatst bijgewerkt door Nala op 02-05-17 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hoe voorbereiden op spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:28

Ik denk heel eerlijk gezegd dat wat je ook doet aan voorbereiding dat je de spierpijn nooit helemaal zou kunnen voorkomen juist omdat je die lange ritten niet gewend bent.. Misschien in de weken er voor toch proberen wel iets te oefenen, desnoods een paardje huren, een vriendin/kennis die paarden heeft waar je samen mee kan rijden?
Verder heb ik helaas niet zo heel veel tips, ik loop zelf ook met spierpijn zodra ik even niet gereden heb enige is blijven bewegen, misschien wat rek en strek oefeningen voor, tussendoor en na de ritten.
Er zijn wel zalfjes voor trouwens, weet helaas even niet hoe het heet maar mijn vader had het altijd wel in huis en heeft het bij mij eens opgesmeerd en dat werkte wel, ik ga even kijken of ik kan vinden welke dat ook alweer was!

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe voorbereiden op spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 17:29

Dankjewel alvast!
En ja, spierpijn zal ik zeker hebben... Ik wil gewoon voorkomen dat het zó erg word dat ik niet meer kan genieten door de pijn.

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Re: Hoe voorbereiden op spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:32

Zorg dat je het warm houdt. Dus krijg het niet koud als je gaat slapen, dan worden je spieren stijf en voelt het allemaal nog veel pijnlijker. Warm houden houdt het soepel. Smeerseltjes zijn oppervlakkig, ze gaan niks doen tegen de scheurtjes in de vezels :)
Verder wil ik je heel veel plezier wensen, Ijsland is echt onwijs mooi!! Gelukkig zit je in tölt ;)

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe voorbereiden op spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 17:34

Dankjewel!
En ja dat klopt, ik heb in het verleden eens een strandrit met Ijslanders gemaakt in Denemarken. Vooral de Tölt en de Telgang zitten hemels en heerlijk stabiel.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:35

Eem endurance rijbroek die op je zitvlak bestaat uit twee laagjes scheelt enorm veel!! (Wrijving voorkom je dan).
Plus een gel Seat saver.
Die twee zijn altijd mijn recept. Verder spierpijn prima maar m'n r**t / zitbeenknobbels..horror...als die pijn gaan doen kan ik haast niet meer zitten.

Heel veel plezier!

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe voorbereiden op spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 17:37

Ik kreeg vroeger op de manege vaak al blaren van de zadels inderdaad, toen hielp dat wielerbroekje wel maar dat zat voor de rest niet echt fantastisch haha. Ik ga eens even googlen op endurance rijbroeken. Ik betwijfel of we een gel seat saver mee mogen nemen, aangezien door besmettingsgevaar tuig(onderdelen) vaak niet mee mogen.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Hoe voorbereiden op spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:39

Klinkt misschien gek en niet de bedoeling van een trektocht maar zou het ook niet helpen om afwisselend een stukje te lopen naast het paard?

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe voorbereiden op spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 17:42

Het is een trektocht met een grote groep, waarin per dag zulke afstanden afgelegd worden dat 50% van de rit in minimaal tölt is. Ik geloof niet dat ik dat bij ga houden ernaast _O-

Daarnaast rijd je in principe met een groep ruiters en een kudde los meerennende paarden, waarvan vooral de laatste dagen bekend is dat de paarden een steeds hoger tempo gaan omdat ze weten dat ze dichtbij het eindpunt/de nieuwe wei komen.

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:44

Ontspannen rijden.
Ik ben in heel wat landen op trektocht geweest, ook vaak namens mijn baantje als paardrij-animator. Vooral in het begin zonder voorbereiding, want toen was ik nog manege-ruiter (1x in de week een lesje).

Maar ik heb nooit heel veel last gehad van spierpijn gelukkig.
(oké, toen we in Ierland gerust 9 u in het zadel maakten in de regenkou heb ik wel eens soepeler op een paard geklommen de volgende dag :+ )
Wat ik bij medereizigers vaak zag, is dat ze zich te vast/gespannen houden tijdens de ritten en daar heel veel last van krijgen. Afgelopen zomer had ik in IJsland bij een vergelijkbare trektocht een paar ervaren en ontspannen dames uit Duitsland die al jaren niet hadden gereden, en ik heb hen totaal niet horen klagen.
Ga dus echt lekker zitten (op naadloos ondergoed bij voorkeur :') ) en geniet.

Met een beetje geluk kom je langs natuurlijke warmwaterbronnen tijdens je tocht; maak daar zeker gebruik van! Doet je spieren goed.
Of 's avonds nog even een wandelingetje na het rijden, om wat los te raken.

Als je last krijgt van druk- of schuurplekken, doet vaseline wonderen.

Heel veel plezier gewenst! IJsland is echt prachtig, ik zou zo met je mee willen! :D

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:47

Yoga-oefeningen voor je bovenbenen en voor je houding. Youtube is een goudmijn.

Om te smeren: witte tijgerbalsem van te voren, mocht je toch spierpijn krijgen dan achteraf rode tijgerbalsem.

Enne... mij hebben ze geleerd dat je als je spierpijn krijgt in je benen (of armen :oo ) je verkeerd rijdt. Ontspannnnn. Enige waar je eventueel spierpijn zou moeten kunnen krijgen is buikspierpijn.

Heel veel plezier *\o/*

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:47

Ik denk dat als je kunt zorgen dat je de weken voor de vakantie elke dag of in ieder geval om de dag een half uurtje kunt rijden, dat dat al voldoende is om de ergste spierpijn te voorkomen.
Succes en heel veel sterkte!

Gamova
Berichten: 1007
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:48

Je zou kunnen kijken voor supplementen voor sport waar vaak onder andere magnesium in zit. Ik krijg zelf al van minimale inspanning spierpijn als ik te weinig magnesium in m'n lijf heb.

Daarnaast eiwitrijk voedsel eten zodat je spieren kunnen herstellen.

Ik rijd altijd zonder training een trektocht van drie dagen en ik merk dat het niet zozeer spierpijn is maar zadelpijn die me nekt.
Verder is het fijn om verschillende broeken te hebben voor als er iets gaat schuren want dat is ook een hel!

Alvast heel veel plezier!! :)

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 17:50

Haha zie dat hij helaas volgeboekt zit, sorry!

Supplementen zal ik even naar kijken, maar ik neem al een vitamine D pilletje die vaak ook aangeraden wordt door vegetariërs, dus dan moet ik even kijken of ik nergens te veel of te weinig van binnenkrijg.

Vaseline was ik inderdaad al van plan mee te nemen.

We komen langs een warmwaterbron, dat is zeker, alleen heb ik bij veel reviews gelezen dat dit vaak zo'n "Okay we hebben een uur pauze, hierin kun je eten, je 5 lagen kleren uittrekken, in het water dat op zo'n 20 minuten lopen ligt gaan, je kleren weer aan doen, en dan rijden we weer verder".
Dit waren wel oude reviews en er staat natuurlijk niet bij of dit een dagtrip was (waarbij ik het me kan voorstellen) of een langere reis, waarin me zo'n warmwaterbron bezoek langer lijkt te duren.

Witte/rode tijgerbalsam, schrijg ik op, thanks!

Ik ben nogal iemand die vooral in het begin en in galop heeeel verstijfd kan gaan zitten omdat ik bang ben dat het paard een plotsellinge bocht/stop/struikel maakt. En dat terwijl ik toch 'al' 11 jaar rijd... Haha.
Ik hoop dat ik daar snel genoeg het idee krijg 'dit paard volgt de kudde en staat stevig op de benen, dus er gebeurt heus niks' en dat ik dan kan ontspannen.

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:52

Heerlijk zeg. Alvast veel plezier. Ik zelf krijg spierpijn in mijn liezen, verder nergens. Daarvoor doe ik rekoefeningen, als ik een tijd niet gereden heb, soort nep-spagaat;) Zitbeenknobbels gaan ook vaak pijn doen, maar dat is niet te voorkomen. Scheelt wel dat ijslanderzadels, vooral de ribzadels, niet hard zijn.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:55

IJslanders zijn goed ter been, voor struikelen hoef je niet bang te zijn. Ze zijn gewend aan het terrein :)

Veel van de rit zul je waarschijnlijk in tölt afleggen. Maak achtjes met je heupen zodat je de beweging van het paard goed kan volgen. En span je buikspieren iets aan. Niet gaan krampen. Ontspan je billen, benen en gezicht :D En in galop ietsjes verlicht gaan zitten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:55

Iets eiwitrijks eten tijdens en na de rit helpt tegen de spierpijn de volgende dag :j En je hebt van die handwarmers die je vantevoren kookt en op het moment dat je ze breekt komt de warmte vrij. Zoiets meenemen voor 's avonds?

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 17:57

Dankjewel!

En ja dat klopt, al vind ik ze ook vaak wel akelig plat... Ik reed toen op een super plat ijslander zadel terwijl ik thuis altijd reed op een western zadel met stevige fork en cantle. Kreeg echt het idee dat ik bij een sprintje zo de kont op kon glijden :')

Eiwitrijk eten zal ik zeker proberen, maar aangezien het eten daar meegerekend is heb ik daar niet heel veel invloed op, en kans om langs een supermarkt te gaan zal ik ook niet echt hebben... Eventueel even kijken bij het vliegveld.

Ik heb het gelukkig bijna nooit koud, dus dat helpt!

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 18:00

Ook op IJsland heb je eiwitrijk voedsel. Veel zuivel eten/drinken.

Gewoon lekker ontspannen in je zadel zitten. Misschien een paar keer met barebackpad rijden op je verzorgpaarden om aan het platte idee te wennen?

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe voorbereiden op spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 18:01

Ik rijd eigenlijk uitsluitend met barebackpad of zonder zadel op die twee, dus misschien valt het nu wel mee. Maar ik rijd ook bijna alleen maar stap met hier en daar een drafje of kort (ren)galopje.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 18:02

Tja, en met driegangers wordt 't een beetje lastig voorbereiden :D

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe voorbereiden op spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 18:04

Ja dat klopt zeker Koper, al lijken de gangen van de 35 jarige uk natuurlijk eerder op een ijslandergang dan de mega passen van de angloarabier haha.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 18:04

Arnica druppels!

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe voorbereiden op spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 18:11

Zet ik op het lijstje! Maar is arnica niet eerder bij blauwe plekken?

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 18:12

MorganeR schreef:
Ja dat klopt zeker Koper, al lijken de gangen van de 35 jarige uk natuurlijk eerder op een ijslandergang dan de mega passen van de angloarabier haha.

Zo, jij durft. Ik vind dit eigenlijk een belediging.