Antoine de Bodt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Antoine de Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-02 13:40

Ik heb niet zozeer een rijtechnisch probleem, als wel een vraag...
Ik ben sinds een week aan het rijden volgens de methode van Antoine de Bodt. Het probleem is dat ik nog nooit zelf les van hem heb gehad. Ik ben een keer in Belgie gaan kijken toen een vriendin van me les had van hem en ik heb een aantal clinics bijgewoond (zonder paard). Een stalgenootje van mij heeft wel les van hem gehad en is er een weekje geweest en zij heeft mij de grondbeginselen bijgebracht.

Nu krijg ik mijn paard heel makkelijk rechtgesteld. Tjalko geeft na op het moment dat ik hem contra-stelling geef en blijft dan ook nagevelijk met voldoende aanleuning. Ik doe dit eerst aan zijn slappe kant in stap en draf en daarna controleer ik zijn sterke kant... Tot nu toe geen problemen, hij loopt beter dan ooit. Maar dan???? Hoe bouw ik mijn training verder op??
Op het moment dat ik hem wat meer naar binnen probeer te stellen om voltes en dergelijke te kunnen rijden, verzet hij zich vaak. Hij wordt dan vluchtig en drukt zijn rug weg. Dat is dan weer op te lossen met de contra-stelling, maar het kan toch niet de bedoeling zijn om zo een heel uur te rijden?

Een bijkomend probleem is dat Tjal geweldig voorwaarts wordt. Helemaal de bedoeling natuurlijk, maar soms is hij zo voorwaarts dat we het geen van beide bij kunnen houden. Ik geef absoluut geen benen meer en mijn zweepje gebruik ik zelden. Hij is zo voorwaarts door het recht richten, dit is echt de drang die Antoin bedoelt, maar hoe doseer je dit?

Ik heb me laten vertellen dat dit een fase is en dus weer over gaat. Het zou komen doordat Tjal ineens anders moet gaan bewegen en dus toch wat last van zijn spieren zal krijgen doordat hij ineens over 4 benen (recht) moet lopen en zijn rug los moet gaan laten. Net zoals ik spierpijn in mijn benen heb door het NIET gebruiken van mijn benen.

Begrijp me niet verkeerd, ik verwacht geen wonderen in een week, maar ik wil graag verder opbouwen en ik heb echt het idee dat we toe zijn aan een stapje verder...

Wie rijdt zijn paard helemaal volgens de methode van Antoine en kan me wat vertellen over hoe het in het begin ging?

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 13:48

TIP 15/16 december komt hij als het goed is weer bij ons op stal om les te geven (dus geen clinic). In starnmeer(NH). Voor meer info mail kickersteyn@hotmail.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 14:24

Het lijkt mij handiger om eerst te zorgen dat je weet waar je mee bezig bent. Met de methode van Antoine ben ik wel bekend, maar het lijkt mij verstandiger dat je een instructrice zoekt die jou kan begeleiden, dit forum is daar niet geschikt voor helaas.