Cavia en konijnenkoppel samen, hoe gaat dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Cavia en konijnenkoppel samen, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 09:17

Zoals de titel al zegt...

In de zoekfunctie kom ik hele verschillende reacties tegen dus ik maak toch een topic aan. Mijn cavia's zitten al in een hok met ren maar mijn konijnen krijgen nóg een grotere ren. Nu zou ik het heel leuk vinden om het caviahok ook te koppelen aan diezelfde ren zodat ze nog meer ruimte hebben. Dus beide een apart, ruim hok (1,60 x 80) en een gezamenlijke ren. Uiteraard met 'schuilplekken' waar de konijnen niet bij kunnen voor de cavia's.

Nu ben ik heel benieuwd naar ervaringen van cavia's en konijnen samen in een ren.

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:46

Ik weet dat het vaak verkeerd afloopt voor de cavia dan.
Meerdere verhalen gehoord hierover..
Bij " oneindigheid " kan de cavia doodgebeten worden.
Zelf zou ik het risico niet nemen.

Ik zou zelf een aparte ren voor de caafjes neerzetten.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Cavia en konijnenkoppel samen, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:48

Een van mijn (ex)rammen uit mijn oeps nestje van vorig jaar zit samen met zijn vriendin met 2 cavia's en dat gaat prima!

AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Cavia en konijnenkoppel samen, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:51

Het zijn 2 verschillende dieren
Ze begrijpen elkaar vaak niet.
Er zinn gevallen waarbij het goed gaat.
Ook kwa voeding hebben ze andere eisen.
Ke kan geen konijnenvoer aan een cavia geven en het liefst ook niet andersom.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:54

Ik zou het niet doen, beide een eigen hok/ren is veel beter.
Konijnen zijn veel te sterk voor cavia's, ze begrijpen elkaar gewoon niet en konijnen kunnen ook ziektes dragen waar cavia's wel ziek van kunnen worden.

Uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk, maar ik zou er gewoon niet aan beginnen.

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Cavia en konijnenkoppel samen, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:56

word over het algemeen afgeraden aangezien het 2 verschillende diersoorten zijn en dus andere communicatie en ook andere voedingsbehoeftes.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Cavia en konijnenkoppel samen, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:00

Voerbehoeften kan je makkelijk oplossen door de cavia in een laag hokje eten te geven waar konijnen niet inpassen. En konijnenvoer hoog neerzetten waar cavia's niet bij kunnen.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:03

Het word met gezond verstand altijd afgeraden met boven genoemde redenen. Dat er gevallen zijn waarbij het wel goed gaat, oké maar ik zou niet bewust mijn dieren in extra risico en gevaar zetten.
Snap nog altijd niet waarom mensen het toch aanraden

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Cavia en konijnenkoppel samen, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:06

Wij hebben onze 2 cavias met de 2 konijnen bij de 3 kippen gedaan. Hok was 6 vierkante meter denk ik. Hebben nooit ook maar enig probleem gehad.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:08

Als ze al wat ouder zijn dan zou ik het niet doen.
Vroeger hadden wij een cavia koppel en een konijnen koppel, die hebben we sinds jongs af aan bij elkaar gezet. Ging perfect...

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:10

1 cavia met 1 konijn wordt altijd afgeraden, en met een goede reden. Ze hebben ieder een maatje van hun eigen soort nodig.

Maar als je van beide soorten meerdere dieren hebt, en ze veel ruimte hebben, dan zou het prima moeten kunnen :)

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 10:18

Het voer e.d. ben ik uiteraard bekend mee, daarom hebben ze ook een eigen nachthok. hebben ze nu ook. Zou het voor de cavia's heel leuk vinden als ze ook kunnen genieten van de extra ruimte (24/7). Veel verschillende ervaringen, lastig! Misschiens eens proberen onder toezicht.

Bedankt voor alle tips en reacties!

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: Cavia en konijnenkoppel samen, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:32

Ze verstaan elkaar niet, konijnen trappen cavia's met gemak dood en ze hebben verschillende voersoorten nodig. En wat nog niet genoemd is, is dat veel konijnen drager zijn van bordetella - wat de cavia's zeer ziek zal maken.

Hoeveel redenen wil je hebben om ze NIET bij elkaar te zetten?

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 11:39

_Mirjam schreef:
Ze verstaan elkaar niet, konijnen trappen cavia's met gemak dood en ze hebben verschillende voersoorten nodig. En wat nog niet genoemd is, is dat veel konijnen drager zijn van bordetella - wat de cavia's zeer ziek zal maken.

Hoeveel redenen wil je hebben om ze NIET bij elkaar te zetten?


Rustig maar..... ik heb ze al jaren apart. Beide koppels houdt ik namelijk al jaren. Ik gun de cavia's alleen maar een grotere en leukere leefruimte dus ik doe het alleen maar om het ze leuker te maken. Daarnaast heb ik gevraagd naar ervaringen en niet naar redenen. Maar toch bedankt voor je (duidelijke) reactie.

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Cavia en konijnenkoppel samen, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:44

Hier er ook geen goede ervaring mee. Als klein meisje een cavia samen gehad met 2 konijnen. Cavia is na 2 jaar uiteindelijk toch te grazen genomen en overleden. Vond haar dood met verwondingen in haar hok.

plantje01
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:50

Hmm, ik heb mijn cavia's en konijn al ruim een jaar bij elkaar zitten. Heb t idee dat mijn cavia de baas is in de groep :') Wordt toch een beetje bang van al deze verhalen hier, mijn konijn is daarbij nu ook drachtig dus er komen nog wat konijntjes bij.

plantje01
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-05-14

Re: Cavia en konijnenkoppel samen, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:50

Ze eten trouwens allemaal caviavoer, hoorde dat cavia's geen konijnenvoer mogen maar andersom wel

MyKayleigh

Berichten: 356
Geregistreerd: 01-08-09
Woonplaats: Provincie Zeeland

Re: Cavia en konijnenkoppel samen, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:23

Ik heb al 12 jaar konijnen en cavia's in een grote groep, nog nooit fout gegaan.
Ze hebben een tuinhuis van 3x2.5 en een ren van 7x5.
Dat voor 4 konijnen en 15 cavia's.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Cavia en konijnenkoppel samen, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:26

Ik heb ook jaren de cavia's en konijnen samen los in de tuin gehad (totdat er een buurtkat daar een abrupt een einde aan maakte helaas).
Later samen in een grote ren (beide een koppel) en nooit problemen gehad.
Cavia's lagen bij koude bovenop de konijnen.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:32

Ik heb in de tuin 2 cavia's en 2 konijnen. De konijnen had ik als eerste dat zijn broer en zus. Na een half jaar kreeg ik cavia's en die heb ik er bij gedaan. Ging meteen goed. Ze eten met zijn vieren uit een bak de groente. Nu leven de cavia's het meeste in het boven gedeelte, daar staan 2 hokjes in en een schuine plank, ze kunnen er dus op, erin. Maar ze lopen ook met mijn konijnen door de tuin heen. Daarnaast zijn de konijnen ook vaak boven te vinden. Ik vind het heel gezellig. Wil het liefst nog paar caafjes erbij maar dat durf ik nog even niet aan omdat het nu zo goed gaat!

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Cavia en konijnenkoppel samen, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:14

Wij hebben ook konijnen, cavia's en kippen bij elkaar. De binnenhokken zij gescheiden, de kippen kunnen niet bij de konijnen en cavia's binnen en andersom. De konijnen kunnen ook niet bij de cavia's, andersom wel. Resultaat; de cavia's zitten de hele tijd bij de konijnen. Vinden ze gezellig ofzo. Alle binnenhokken hebben dus een uitgang naar dezelfde buitenren, gaat allemaal prima, zo alles door elkaar.

TiffanyJoy

Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-11-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:43

Hier ook al 8 jaar cavia's en konijnen samen, nog nooit problemen mee gehad en ze worden toch allemaal gezond oud. Nu net pas een nieuw konijn vanwege overlijden oud konijn en dit gaat echt super. Ben nu nog op zoek naar een konijn erbij en ook hierbij verwacht ik geen problemen hoor. Wel hebben ze de ruimte en hebben de cavia's eigen hokjes waarin ze kunnen wegkruipen, maar meestal zitten ze gezellig samen, eten samen en knuffelen ook echt met elkaar. Ons oude konijn was echt het maatje van een blinde cavia, hij zorgde ervoor dat de cavia bij het voer kon en hielp de cavia ook met het trapje opgaan, duwde de cavia ook echt met zijn snoet naar de drinkfles en duwde de andere cavia's zachtjes opzij indien nodig. Dus hier echt alleen maar positieve ervaringen.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Cavia en konijnenkoppel samen, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 23:04

Super bedankt voor de reacties met ervaringen. Zoals ik het lees is vooral de ruimte belangrijk en dat kan ik ze (gelukkig) bieden. Mochten ze toch gescheiden leven gelukkig ook. Ga er nog eens een nachtje over slapen maar fijn om zulke ervaringen te kunnen delen op bokt!

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Cavia en konijnenkoppel samen, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 09:54

en er al uit wat je gaat doen?

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 09:02

Bedankt voor je berichtje! De grotere ren wordt van de zomer gebouwd, dus nu zitten ze sowieso nog apart en de cavia's buiten en konijnen nog binnen (gaan deze zomer voor het eerst naar buiten). Laatst overdag renden de konijnen lekker even buiten in de tuin en toen keken ze niet op of om naar de cavia's (die liepen in hun eigen ren buiten). De cavia's waren vooral heel nieuwsgierig...

Ik zat eraan te denken de nieuwe ren van de zomer te voorzien van een extra tussendeur/schot/paneel. Als ik dan thuis ben kunnen de cavia's ook in de ren, dan splits ik hem in twee. Al hebben ze normaal twee verdiepingen van drie vierkante meter dus opzich is het zo ook prima.