Recreatiepaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:17

Ik snap je reactie hoor TS, jij bent 1 van de weinige hier die de stoute schoenen aantrekt om toch te gaan kijken ;).

Omdat je serieus geïnteresseerd bent wil ik je wel adviseren een eigen DA te kiezen voor de keuring, wat de verkoper ook zegt en je eigen DA nadrukkelijk te zeggen dat je wil keuren voor de sport. Ondanks dat je er recreatief mee gaat rijden. Sommige DA's keuren voor de sport wat strenger dan voor recreatie doeleinden. Je kan het er immers gratis bij zeggen. Tot slot zoals ik eerder al zei bloed laten trekken. Garantie voor een levenlang een gezond paard heb je nooit maar je kunt het maar het best zo uitgebreid mogelijk doen als je budget toelaat.

Succes.

Enne... wij zijn wel benieuwd hoe het afloopt.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 10:38

Ladygiroc schreef:
Ik snap je reactie hoor TS, jij bent 1 van de weinige hier die de stoute schoenen aantrekt om toch te gaan kijken ;).

Omdat je serieus geïnteresseerd bent wil ik je wel adviseren een eigen DA te kiezen voor de keuring, wat de verkoper ook zegt en je eigen DA nadrukkelijk te zeggen dat je wil keuren voor de sport. Ondanks dat je er recreatief mee gaat rijden. Sommige DA's keuren voor de sport wat strenger dan voor recreatie doeleinden. Je kan het er immers gratis bij zeggen. Tot slot zoals ik eerder al zei bloed laten trekken. Garantie voor een levenlang een gezond paard heb je nooit maar je kunt het maar het best zo uitgebreid mogelijk doen als je budget toelaat.

Succes.

Enne... wij zijn wel benieuwd hoe het afloopt.


Jep, ik kies sowieso een da van hier in de buurt om hem te laten keuren. Hou jullie op de hoogte in ieder geval hoe hij eruitkomt ;-)

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:02

Inderdaad gewoon goed laten keuren door een DA die daar niet over de vloer komt normaalgesproken.
Bloed laten afnemen.

Je koopt bij een handelaar dus je hebt vrij veel rechten zoals teruggave bij problemen.

Leg dit ook vast in het koopcontract en blijf de eerste 2-3 maanden realistisch.
Een handelaar gaat er altijd vanuit dat e je meteen als een gek gaat hechten aan zo'n paard en hem bij bijze van spreke zelfs bij een gebroken nek nog niet zou terugbrengen.
Blijf echter de eerste tijd sceptisch, is het paard niet goed: terugbrengen.

Het is een beetje een vuistregel, hoe kapotter het paard hoe makkelijker ze hem op proef geven in de hoop dat je hem niet meer kwijt wilt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:59

Dat laatste klinkt als een goed advies!

Je zou voor kunnen stellen dat je eerst klinisch keurt. En dat hun betalen bij afkeuring. Willen ze dat niet weet je al behoorlijk zeker dat hij daar al niet doorheen komt. Vraag welke DA hun altijd hebben. Kies daarna zelf een andere!

Als je foto's laat maken, steeds 1 foto maken en bekijken. Dan pas verder gaan. Voorkomt dat je bv 10 foto's maakt en dan bij het bekijken er achter komt dat nr 1 al niet goed is.

En probeer niet te verliefd te worden. :o

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 13:10

Gypsy schreef:
Dat laatste klinkt als een goed advies!

Je zou voor kunnen stellen dat je eerst klinisch keurt. En dat hun betalen bij afkeuring. Willen ze dat niet weet je al behoorlijk zeker dat hij daar al niet doorheen komt. Vraag welke DA hun altijd hebben. Kies daarna zelf een andere!

Als je foto's laat maken, steeds 1 foto maken en bekijken. Dan pas verder gaan. Voorkomt dat je bv 10 foto's maakt en dan bij het bekijken er achter komt dat nr 1 al niet goed is.

En probeer niet te verliefd te worden. :o


Ok, bedankt voor de tip. Een goed- of afkeuring bij klinisch onderzoek, hoe gauw weet je dat dan? De dietenarts komt van in Belgie, in de buurt van waar ik woon, dus zal al zeker niet dezelfde zijn. Het is zo'n 60 km rijden, dus zou het wel handig zijn moesten alle controles onmiddellijk kunnen gebeuren. Of is dat sowieso nooit het geval? Ik bel in ieder geval de da dinsdag op en vraag hem dan wel meer info en leg ook de pijnpunten uit!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:42

Dat weet je direct, bv halverwege ga je buigproef doen, dat is niet goed, dan ben je in principe klaar. Gaat alles goed dan kan een da met mobiele rontgen apparatuur meteen foto's maken maar weet niet of jouw da dat kan?

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:55

Als ik de filmpjes zie denk ik dat het stijve moeilijke lopen eerder komt door een tegenwerkende ruiter (zowel haar zit als haar handen) en een zadel dat gewoon 10 centimeter te ver naar voren ligt (en waarschijnlijk niet past). Je zal er idd wel werk aan hebben om hem ook lekker buiten te kunnen rijden, maar eerlijk gezegd zie ik zo 1, 2, 3 geen redenen om me zorgen te maken, zeker als de DA je straks groen licht geeft.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 14:23

Persoonlijk denk ik ook dat het rare lopen voornamelijk komt door een tegenwerkende ruiter (gigantisch tegenwerkend zelfs) en het dier is duidelijk nog maar net onder het zadel.
Maar wel doorzitten de hele tijd en het dier al helemaal in een houding dwingen ipv eerst het dier de kans te geven op eigen benen te lopen onder het zadel. Als dat vermoeden juist is,is het niet geheel vreemd dat hij zo raar loopt.
En ga er ook niet direct mee de weg uit; dier is duidelijk nog lang niet verkeersmak, dat stukje langs de weg lijkt wel zn allereerste keer in het verkeer te zijn.

Als da hem goedkeurt (zou voor de zekerheid wel even iets uitgebreider keuren ipv de standaard basiskeuring; just in case er toch ergens iets niet goed is in zn lijf) en je gaat ervoor, zou ik de eerste tijd wel voor heel veel begeleiding gaan met rijden ivm het duidelijk net beleerd zijn. En het buitenrijden eerst ook oppakken zoals je met een onervaren paard zou doen.

Sowieso niet zomaar de verhalen van verkoper geloven; hoe eerlijk ze ook lijken; de beste oplichters kunnen als Ghandi overkomen zo heilig, maar ondertussen.
Ten slotte is dat goed doorgereden al kul wat in de advertentie staat, dus geheel eerlijk zijn ze duidelijk niet.

Succes in elk geval

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 07:53


IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 07:57

Dubbelpost
Laatst bijgewerkt door IMJ op 17-04-17 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 07:58

Ik vind hem achter veel fijner lopen. Hij moet nog veel leren en ik zou bij het begin beginnen. Maar ziet er beter uit dan dat gepluk en gehakketak van de eerdere filmjes!
Hoewel ik handen en benen van deze ruiter ook erg onrustig vind hoor.

Wanneer laat je hem keuren?

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 07:58


Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 08:00

IMJ schreef:
Ik vind hem achter veel fijner lopen. Hij moet nog veel leren en ik zou bij het begin beginnen. Maar ziet er beter uit dan dat gepluk en gehakketak van de eerdere filmjes!
Hoewel ik handen en benen van deze ruiter ook erg onrustig vind hoor.

Wanneer laat je hem keuren?


Ik bel morgen de dierenarts op om m zsm vast te leggen. Met het weekend en feestdag wou ik ze niet lastig vallen.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 08:03

Hij lijkt iets overbouwd en wat stijf van achter maar ik ben ook niet de lenigste (ook geen topsporter) maar dat zijn je ambities ook niet.

Ik vind zijn hoofd leuk! Spreekt mij ook aan.

Buiten is hij denk ik nog onzeker hoor. Balans moet hij nog vinden. Goed bereden klopt niet hoor. Hij is onder het zadel. Kent wat hulpen.

Ik hoop voor je dat hij goed gekeurd wordt! Dan wel wat les nemen!

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 08:18

Nee dat klopt, ik heb geen sportambities :-) Wel gezellig, goed rijden, wandelen en verzorgen. Ik hoop ook dat de keuring in ieder geval ok is. Langs een kant wil ik hem daar dan ook zsm weghebben ;-)
Ik zou sowieso met hem (of eender welk paard ik ook zou kopen) terug voor mezelf ook van "nul" beginnen qua rijden. De persoon (het kind) dat ik toen was toen ik begon te rijden ben ik nu niet meer en ik wil deze keer mijn eigen keuze kunnen maken in lesgever of begeleiding.
Toen stond mijn paard op een dressuurstal waar enkel lessen genomen konden worden voor dressuur, geen wandelingen, zo goed als geen weidegang (buiten een buitenzandbak). Enfin ja, ik was toen ook gewoon nog jong en had mijn toenmalig paardje ook van toen hij veulen was dus wij moesten beiden veel leren en ik denk dat het feit dat ik toen nog zo jong was er ook voor zorgde dat ik veel dingen nog niet kon "bevatten".

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 08:21

Het lijkt mij niet dat er echt iets mis is met dit paard. Hij is zo te zien net zadelmak en onervaren. Voor de zekerheid goed laten keuren en als je hem koopt zeker in het begin veel begeleiding nemen! Ik vind het best een aansprekend paardje :)

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 08:36

En hier liep hij een stukje los, toen ik hem de dag ervoor bezocht in de avond
(sorry dat ik zo in 3 verschillende posts dit post, besef nu net dat ik dat evengoed in eentje kon steken )
https://youtu.be/mowcht7XAI8

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 08:37

isabel_94 schreef:
Het lijkt mij niet dat er echt iets mis is met dit paard. Hij is zo te zien net zadelmak en onervaren. Voor de zekerheid goed laten keuren en als je hem koopt zeker in het begin veel begeleiding nemen! Ik vind het best een aansprekend paardje :)

Zeker weten voor die begeleiding ik zou gewoon zelf ook willen dat hij juist loopt en zich niet overbelast of verkeerd beweegt voor later

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 08:57

Ik word niet erg blij van dat losloop filmpje...

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:26

Je bedoelt door de laatste paar seconden?

Ik vind het verder wel oké.

Ja hij is niet zo elastisch maar goed. Weet jij hoelang hij binnen staat? Zo uit stal getrokken mogelijk en hoppa lopen..

Die laatste paar sec zien er wat raar uit maar ik vind hem nog steeds beter lopen dan op de eerste filmpjes. Vele malen ruimer.

Ik kan van 1 zo'n stop niets zeggen. Wil ik er veel meer zien..

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:29

Ik vind nog steeds dat 'ie met ruiter linksachter vanuit de heup raar wegzakt. :)

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:29

Ook jij houdt hem veel te veel vast in die draf. En dan weer dat rot zadel -O- Ik zou hem eens gewoon aan een ontspannen draf willen zien, met of zonder iemand erop, maar als er dan iemand op zit, gewoon aan een lange teugel en dan eens zien wat hij doet.
En dat losse filmpje is ook niet ideaal, alleen maar gejaag in gallop...

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:32

Ik mis inderdaad ook een relaxt stukje draf.
met lange teugel of los zonder dat galop gejaag de passen die hij daar draafd wordt hij gelijk naar galop gestuurd waarom geen draf?

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:35

Oef, TS van dat paard ga je niet blij worden. Het paard is echt rete scheef, slecht bespierd en kreupel (voor).
Laat het paard als je hem toch wil kopen een goede keuring ondergaan (dus niet van de DA uit het dorp of om de hoek) maar op een kliniek. En niet alleen keuren voor recreatie maar een gewone keuring.
(Ik snap dat verschil nooit zo goed, een ongezond paard is een ongezond paard).
Niet alleen klinisch maar ook rontgen, want er is een reden dat hij zo scheef is. Maar ik denk dat het weggooien van je geld is.
Het eerste paardje (van de foto) heeft geen fijne bouw. Onderstandig, overbouwd en geen prettige lijn in de rug.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:36

Ik denk dat de verkopende partij ook niet zo'n beste ruiter is. Anders zou hij dat toch direct zien?

Wrs wat 'lompe' handelaar.