Spelletjes in een les...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Spelletjes in een les...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 22:31

Om wat meer afwisseling in de les te krijgen ben ik op zoek naar spelletjes die je met paard en ruiter kan doen.
Ik had bedacht dat er vast veel onderwerpen hierover op bokt te vinden zou zijn en ik dus kijken en kijken, maar kon niet echt wat vinden.

Het gaat om ruiters op een pony of paard, allemaal gehandicapt, van licht tot zwaarder gehandicapt, geestelijk en/of lichamelijk.
Zeer complex dus, het moeten dus makkelijke spelletjes zijn en de ruiter moet er niet voor het paard op en af moeten, dus geen stoelendans oid want dat (opstijgen) is voor velen een zware opgave, voor sommige is dat het afstijgen zelfs al.
Ik geef een half uurtje les, maar ook de andere delen moeten afgerond worden, zoals het galopperen (individueel) ed.
Het moet dus niet te lang duren.
Een hele dus.

Wie o wie weet wat?
Of waar ik wat kan vinden.
Niet aankomen met boeken oid, daar heb ik niks aan, moet het wel kunnen vinden op het net.

Als het trouwens aanslaat, organiseren ze misschien zelfs een heuse spelletjesdag Pling .
Leiding gevende begeleiding (ik ben begeleiding) is er over in overleg (en dat allemaal na een idee van mij...) als het goed is.


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 22:43

-tikkertje
-stoelendans, maar dan gewoon de letters van de bak of pilonnen op het midden, hand opsteken als je er bent, afstijgen hoeft dan niet!
-Pilonnetjes neerzetten als poortjes (kan ook met balkjes) en dan ieder een eigen poortje geven, gewoon les geven en af en toe eens tot drie tellen en dan moet iedereen zo snel mogelijk naar het eigen poortje

Verder geen inspiratie... Ik heb guppenlessen gegeven (dus de allerkleinste beginnertjes die net uit privelessen komen), daar komt mijn inspiratie vandaan...[/list]

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 22:48

Met een bekertje water in stap/draf slalommen om pionnen en dan aan de overkant het bekertje water leeggooien van het paard in een ton. Het team dat het meeste water heeft verzameld wint Haha!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 23:52

Er is vanalles te verzinnen:
Slalom om pionnen, balken zo leggen dat ze in de lengte tussen twee balken door moeten, als een soort bruggetje over een sloot..., dit kan je ook combineren. Steeds twee pionnen naast elkaar zetten zodat ze er tussendoor kunnen en zo een soort parcoursje uitzetten. Dit kan je allemaal achter elkaar doen, maar ook individueel.
Schipper mag ik overvaren, eentje in het midden, de rest op een rij op de korte zijde. Allemaal zingen en degene in het midden mag verzinnen wat ze moeten doen. Staan in de beugels, armen omhoog, armen naar de oren van het paard, de staart aanraken, noem maar op. Dit kan je ook leuk doen met de zevensprong. ( dan zet je ze op een grote volte om je heen en herhaal je steeds vanaf de eerste "oefening").
Verder is om de beurt een rondje in draf ook altijd leuk, alle ogen gericht op die ruiter en dan allemaal aanmoedigen!
Met pasen is het lopen met een ei op een lepel altijd een leuk iets, met sinterklaas iets verzinnen met pakje die naar de overkant gebracht moeten worden en in een emmer gedaan worden.
We hadden ook een tijdje een postbodespel, eentje was de postbode, met een tas om zijn nek met brieven erin. Bij de letters hingen plaatjes, die met de plaatjes op de brieven te maken hadden ( bv. een clownskop op de brief en een clownspak bij een letter) en dan pakte de "postbode"een brief en bracht die naar het juiste plaatje. Dan een volgende.
Ook leuk is het om iedereen om de beurt een figuur te laten noemen, evt. met hulp van de begeleider en dat te rijden. Ook leuk is om de beurt een grote volte stappen, of van achteraf om de beurt een gebroken lijn.
Allerlei gymoefeningen, eventueel met speciaal gemaakte stokjes van ongeveer 25 cm. lang met aan de uiteinden rubber stoelpootdoppen. Dat houdt lekker vast, niet de dikke of te dunnen stokjes. Dit verlengt de arm, met bv. het aanraken van de staart of de oren ( moet je wel zeker zijn dat ze er niet mee gaan meppen of gooien) en dat stokje kan je ook onder de hals laten doordoen en dan met de andere hand weer pakken. Of achter je rug langs. een hele moeilijke is dan: stokje bovenlangs achter je rug naar beneden houden en dan met de andere hand van onderaf pakken. Dit vergt wat coordinatie, maar is wel leuk om te doen, zeker als je er een verhaal omheen weet te breien. Na afloop kan je, als je makke pony's of paarden hebt, de stokjes in een mand laten gooien, de een gooit heel hard, de ander heel voorzichtig, zo leer je je ruiters ook weer wat beter kennen. Als dat te moeilijk is, houd je de mand dicht bij het stokje, zodat ze hem kunnen laten vallen.
Staan in de beugels is trouwens ook vaak al leuk. Zelfs als je niet eens over balkjes stapt, laat staan dat je ook nog over balkjes stapt.
Van vier balken een vierkant maken, ruiters een voor een laten oversteken en laten halthouden in het vierkant en dan weer door laten stappen.
Ik weet vast nog wel meer, maar misschien kan je zo even vooruit.....

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 12:28

En koekhappen?
Twee springpalen daar een lijntje tussen, met pony erop af en dan zonder handen koekhappen.
Pony's moeten niet te groot zijn Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 12:44

Annemaria koekoek is ook erg leuk met paarden Tong uitsteken

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 12:55

Schipper mag ik overvaren.. Is absoluut een topper!! Haha!

Afspraak moet dan alleen wel zijn dat ze alleen in stap of draf mogen oversteken.. En ze mogen elkaar niet van het paard duwen, alleen maar tikken Haha!

Werkt bij de kinders die ik lesgeef echt super! Hun zit word veel beter Haha!

Rensje

Berichten: 521
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 16:33

gymnastiek te paard vonden de gehandycapte kinderan altijd leuk(k heb trijdje vrijwillergerswerk op gehandycapte manege gedaan)
gewoon zwaaien met armen, benen optrekken enzov.
Ook annemariakoekoek is erg leuk om te doen.

Gezocht: Bijrijdpaardje omgeving rotterdam( berkel en rodenrijs, bergschenhoek, schiebroek, hillegersberg...)

A woman needs two animals: The horse of her dreams and a jackass to pay for it.

XxreneexX

Berichten: 660
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 16:39

Rensje schreef:
Ook annemariakoekoek is erg leuk om te doen.

hoe wou je dat dan doen? Verward

}>

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:37

Bij Annemariakoekoek zet je 1 ruiter aan de ene kant op de korte zijde en de rest naast elkaar op de andere. Die ene draait zijn paard om en roept Annemariakoekoek. Zolang die praat, lopen de anderen en zodra die stopt met praten en zich omdraait, moeten de anderen stilstaan. Wie nog loopt, wordt "gesnapt" en moet een aantal meters terug, of zelfs weer naar het begin. Wie het eerst "ongesnapt" aan de overkant is, is dan Annemaria.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 18:00

er is ook een boekje te koop over spelletjes te paard misschiend at je daar wat aan hebt. weet alleen niet zo de titel en de auteur.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 19:52

vossenjacht, je doet een handdoek in je broek(een stukje) en dan moeten de anderen proberen te pakken. heel leuk!

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:16

Er zijn meerdere boekjes met spelletjes te koop, maar de meeste spelletjes gaan te snel voor gehandicapte ruiters. Verder moet je trouwens ook goed opletten dat je begeleiders niet te fanatiek worden, die zijn met "ren" spelletjes vaak nog fanatieker dan de ruiters en verliezen dan de veiligheid wel eens uit het oog.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-02 23:28

Zo, een boel reacties.
Hier heb ik waarschijnlijk wel wat aan, ik heb nog niet alles gelezen, weinig tijd, maar dat gebeurt nog.
Het moeten dus vooral erg makkelijke en rustige spelletjes zijn, liefst niet al te veel atributen, je moet alles ook nog eens klaar zetten en daar heb je weinig tijd voor, de les is maar een half uur en tussen de leswisseling is het afstijgen van de ruiters van de vorige les en het opstijgen van de ruiters van aankomende les en dit duurt vaak al heel lang en de les duurt maar een halfuurtje, alles inclusief.
En daarbij moet je alle atributen ook nog maar eens hebben.

Iemand stelde koekhappen voor, dit is helaas geen optie, misschien voor een algemene spelletjesdag oid, niet voor in een les.
Niet iedereen mag alles eten/drinken, daarbij eten op het paard lijkt me ook niet positief/bevordelijk voor zulke ruiters, ten eerste voor het goede voorbeeld en ten tweede, niet iedereen eet even makkelijk (uhm, hoe zeg je dat anders...).
En we hebben 4 lessen op vrijdag (naast de zaterdag en dinsdag avond lessen) en dan wil iedereen natuurlijk wat of zoiets doen.

De les die ik geef (waar het nu even omgaat) is de derde les, waarin ik 4 ruiters les geef, 3 zonder en 1 met begeleiding, de laatste doet niet overal aan mee en dan is er nog 1 ruiter die indivudueel les krijgt waar ik weinig mee te maken heb maar die dus ook in de bak rijdt inclusief begeleiding.
In de 2e les geef ik individueel of aan 2 personen les, de rest in die les krijgt ook allemaal individueel les.
Zij zijn al 'wat verder', meer serieuse les als je naar de capaciteiten kijkt.
Dus minder spelletjes achtig zeg maar, maar soms een beetje gymnastiek ed.

In de 3e les doe ik wel eens viertal (oid) laten rijden, klein beetje gymnastiek, voorste ruiter moet achteraan komen dmv de hele bak doordraven terwijl de rest blijft stappen, als die achteraan aangesloten is, mag de voorste gaan aandraven en weer aansluiten en nog een paar kleine dingetjes ed.

Trouwens aan Annemarie Koekoek heb ik ook gedacht, maar ik weet dat precieze versje niet meer, wel hoe het gaat, maar het versje wat je moet opzeggen niet meer.

In ieder geval iedereen heel erg bedankt.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 00:02

Wij zeggen bij Annemaria Koekoek gewoon: AnnemariaKoekoek en verder niets.... Ik weet eigenlijk niet van een versje dat erbij hoort, maar ik zal morgen eens horen of begeleiders iets weten.
Wat trouwens ook wel leuk is: van achteraf om de beurt halthouden bij een letter, de voorste door laten lopen in stap of zelfs in draf als dat gaat en dan moet de achterste die stilstaat diegene die er aankomt goed in de gaten houden en precies op tijd wegstappen ( of draven). Het omkijken op zich is al moeilijk voor sommigen, maar wel goed voor evenwicht, balans en zelfvertrouwen, en dan nog op tijd je paard weer aan de gang hebben.... Als ze samen bij de volgende zijn, moet die weer op tijd aan de loop enzovoorts. Zo krijg je ook steeds een ander voorop, is ook wel eens leuk. Succes met je lessen!

hanneke

Berichten: 59
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 10:57

In het boek Spelletjes met pony's, geschreven door Franka Zeelen en uitgegeven door Forte Uitgevers staan spelletjes voor gevorderden en beginners. Iedereen op de manege daar doet mee aan de spelletjes. De spelletjes worden aangepast aan niveau. In het boek staan ook spelletjes die specifiek voor beginners zijn. Misschien dat je daar eens in kunt kijken.
Een variant op stoelendans is het leggen vam hindernisbalken in de bak. In plaats van op een stoel te gaan zitten, moeten ze boven een balk gaan staan. Met de voorbenen aan de ene kant en de achter benen aan de andere kant.
Succes!!

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 18:13

hihi....leuke vraag...
1................2...............3............................PONY
Werkt ut zelfde als Annemariakoekoek maar dan op je pony ne dan roep je 1...................2....................3...................PONY of paard Haha!
En als er dus pony gezegt wordt...........................REMMUH!!!!
Je zet dus de gene die gata schreeuwen op de korte zijde bij A of C met de rug naar de anderen toe... en dan zet je de andere bij de andere korte zijde...
Als diegen af is... pech gehad... moet ie terug naar ut begin...Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wopkebrok en 68 bezoekers