hoeveel kuil maximaal ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

hoeveel kuil maximaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 19:33

Op Rena haar wei staat nog heel weinig gras en doordat er nu nog een paard bijstaat , staat er over een week , hooguit 2 helemaal niks meer.....

Dus zal ze op een andere manier ruwvoer moeten binnenkrijgen.
Ze loopt doordeweeks niet veel , even kort iets doen en dat is het.

Denken jullie dat het kwaad kan om iets van 3 hooizakken stampvol kuilgras te geven , of zou dat te energie/eiwitrijk zijn ?

In 1 hooizak gaat van een normale baal hooi 1 a 2 plakken , afhankelijk van de dikte.

Verder krijgt ze nog standaard iets meer dan 1 / 1,5 kg biks per dag verdeeld over de ochtend en de avond.

Wat vinden jullie , is het teveel kuilgras en zou ik beter een flink deel hooi kunnen geven ?
(doe ik dus nu , maar ,mag eigenlijk geen hooi gebruiken...)


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 19:48

Hooi kan je altijd voeren en als ze op een kaal land staan in de winter kan je ook een beste hoeveelheid voeren. met kuil zou ik veel voorzichtiger zijn


wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 19:55

je kunt het beste kijken naar je paard hoe reageerd hij als je 2 zakken kuil op 1 dag erbij voert. Wordt hij snel dikker of blijft hij zo lekker op gewicht. Zelf ben ik van mening dat je goed naar je paard moet kijken met wat hij nodig heeft.

Wodan en ik onderweg in de M2

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 19:55

Ik dus ook.
Maar vraag me af of dat terecht is , want ik ga er gegarandeerd ruzie over krijgen , dat ik hooi bijvoer.... en wil toch graag weten dat het terecht is als ik zeg dat zoveel kuil voeren niet goed is....

Ik denk dus ook van niet , maar heb ik echt wel gelijk ?

Het dikker worden daar zie je het uiteraard aan , maar daar gaat het niet om.
Ik heb het idee dat kuil ook van binnen slecht is als je er teveel van geeft.
Dus het gaat mij niet om hoe dik ze wordt , maar of het slecht is om zoveel te voeren met het oog op haar lichamelijke gezondheid , misschien risico voor hoefbevangen raken of dikke benen , slecht voor nieren door teveel eiwitten...dat soort dingen.

Of is de hoeveelheid die ik noem nog niet zo gek veel Verward

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 20:00

Er wordt vaak gezegd dat kuil meer eiwit heeft dan hooi. En dat is dus NIET waar. Als je hooi van een 1e snede hebt, waar ook nog eens flink (kunst)mest is opgegaan, is het veel eiwitrijker dan kuil van een 2e snede met weinig mest. Vraag even na welke snede het kuil is en of er veel mest opgegaan is. Ik voer bij mij alles kuil (ook shetlanders). Ik heb balen van natuurland (dus geen kunstmest, alleen wat stalmest van schapen) en dat is ook een 1e snede. En ze doen het er prima op. Ik heb een paar dagen hooi van mijn buurman gevoerd (mijn trekker was kapot en ik kon dus geen kuilbaal binnen zetten) en dat was een stuk eiwitrijker dan mijn kuil.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 20:10

Tja ben bang dat dat moeilijk te achterhalen valt....

Vooral het natte , zurige van kuilgras maakt me zo achterdochtig , die zure rommel kan toch nooit goed zijn voor een paard zou je denken ?

Ik moet thuis ook bijna strippen voor de buitendeur omdat ik zo ongenadig zuur meur van 30 seconden kuilgras vanuit de baal naar Rena haar hooizak brengen Tong uitsteken

En dan krijg je het nog geeneens binnen... Lachen

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 21:58

Kuil is prima voer, de paarden vinden het vaak ook erg lekker. Als je paard het niet gewend is, zou ik met kleine porties beginnen, aangevuld met hooi. Je kunt helemaal op kuil overgaan, of hooi en kuil allebei geven.
De zurige lucht komt van het fermenteringsproces. Ik vind het lekker ruiken.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 23:19

Als een kuil zuur ruikt, komt dat door een teveel aan boterzuur bacterieen. Dit komt als er teveel stikstof in het gras zat (dus teveel gemest) of als het te nat is ingerold. De kwaliteit gaat hierdoor achteruit en ook de smaak. Goed kuigras ruikt wat zoetig.
Een paard moet wel wennen aan kuil (net als aan elk ander voer). Dus idd eerst kleine porties.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 00:03

Nou een aantal waren mij alvoor, maar je moet inderdaad met kleine porties beginnen. Maar dat moet je sowieso met elk ander voer dat je begint te voeren doen. Nooit teveel nieuw voer in een keer geven, altijd je paard er rustig aan laten wennen. Het voordeel van kuil is wel dat het bijna tot helemaal geen stof bevat. Hooi heeft dit meestal wel. Dus kuil is ideaal voer als je een paard hebt dat gevoelig is op de luchtwegen.

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-02 21:09

Ja , uiteraard , neem ik de tijd om op een ander voer over te gaan.
Gaat bij mij tergend langzaam zelfs Tong uitsteken

Maar ik was nu zover dat ze alleen nog kuilgras kreeg , een hooizak flink vol.
Maar nu staat ze dus op een onverwacht snel kale wei , en is het voor mij de vraag hoeveel kuilgras nog verantwoord is om te voeren...
Ben er nu maar hooi bij gaan voeren omdat ik bang ben dat teveel van die dus echt heel erg zure rommel niet verantwoord is.....
Maar er is nu heel plotseling weer een stuk wei vrijgekomen , dus wellicht krijgt Rena haar wei weer terug , dan hoef ik niet meer zoveel ruwvoer erbij te geven Lachen

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:44

Baduh doet bijna een moord voor kuil. Paarden houden van zoet, en kuil is een tikkie zoetig. En het is altijd nog nattig als wij het krijgen = minder stoffig. Dat vind ik wel een voordeel. In princiepe geef ik Baduh lekker veel omdat ie anders stro gaat eten en daar krijgt ie pas echt een pens van.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 bezoekers