*Paard plast bloed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

*Paard plast bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-02 15:43

De merrie die mijn zus rijdt, plast sinds kort bloed. De eerste keer dat ze het zag was een paar dagen geleden, maar ze dacht dat het misschien een wondje was. Tussen tijd heeft ze het paard niet meer zien plassen. Vandaag wel en hij plaste een beetje bloed, het drupte er echt uit. Wat kan dit zijn? Het is niet haar eigen paard, de veearts wordt ingeschakeld zodra het vaker gaat gebeuren.

Sinds 2 jaar is de merrie niet meer drachtig te krijgen (via KI)

Nou mijn vraag: Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Zo ja, welke?
Wat kan dit zijn? Kan een paard blaasontsteking hebben? Wat kan de veearts hier aan doen? Kan het in verband staan met het feit dat de merrie niet meer drachtig wordt?

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan


Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 17:32

Nou Piaffe ik zou maar heel snel de DA laten komen, want misschien is er inwe,dig wel iets mis, waardoor ze misschien ook wel niet meer drachtig wordt!

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 18:59

ik zou ook de dierenarts bellen hoor

Kiekeboe

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 19:13

Zodra dit vaker voorkomt??? Bellen! Ik zou echt niet wachten hoor, ze plast niet voor niets bloed, er moet iig iets niet goed zitten binnen.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-02 21:14

Ja, wij hebben ook zoiets van Bellen. Maar het is niet ons paard. Verder is het paard topgezond. Niet te dik of te dun, ziet er goed uit, glanst, eet en drinkt normaal en is even levenslustig als anders. Bij het plassen was er niet aan hem te zien of hij eventueel pijn had.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 10:16

Jeetje... SOmmige mensen... Als een paard of een mens bloedt plast, is toch het eerste wat je doet de arts bellen. Dat hoef je toch niet eerst te vragen op een forum...

[edit]arts ipv dierenarts *LOL* [/edit]
Laatst bijgewerkt door abcfgd1 op 03-11-02 12:19, in het totaal 2 keer bewerkt

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 10:23

helemaal mee eens, ik zou meteen de dierenarts bellen hoor!!

Boque | Bokai | Buka | Boksel

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:06

vanda's schreef:
Als een paard of een mens bloedt plast, is toch het eerste wat je doet de dierenarts bellen.

Sorry.. kon het niet laten.. Maar dan bel ik de HUISARTS meestal Knipoog

Klinkt inderdaad niet goed. Het zou gewoon een wondje kunnen zijn, dat moeilijk heelt, maar neem het zekere voor het onzekere en laat er goed naar kijken. Het kan uiteraard heel goed dat dit wat met het niet-drachtig-worden te maken heeft. Sterkte, laat het ons horen?

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:23

meteen de dierenarts bellen voorhetzelfdgeld is er iets helemaal fout
ja het in niet een eigen paard
daarom moet je juist meteen de dierenarts bellen
als dat paardje iets heeft waar tie aan oevrlijdt weet jij veel
hoe wou je dat vertellen aan de eigenaar
ja sorry maar jullie paard is dood omdat de dierearts te laat is gebeld
sommige mensen die zou je toch ......!!!!!!
Boos!:(:(:(:(:(:)

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 13:07

Bloed uit de vulva kan een hele rij oorzaken hebben. Is het alleen tijdens het plassen, of ook tussendoor te zien?
Is er een wondje te zien?
Je zegt dat de merrie niet meer drachtig wordt, wordt ze nog wel hengstig? Hangt het daarmee samen?

Paarden kunnen zeker blaasontsteking hebben en ook blaasstenen. En het kan ook samenhangen met het niet meer hengstig worden. Maar er kan ook iets heel anders aan de hand zijn.
Kortom: ik zou de eigenaar aanraden om toch een DA te bellen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 13:17

Dit zijn toch typisch problemen waar je zelf niets aan kunt doen? Zelfs als je zou weten wat het is, zal er toch een dierenarts aan te pas moeten komen voor een behandeling.

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 21:47

bloed bij de urine kan meerdere oorzaken hebben. Enkele zijn: Blaasontsteking, blaasstenen, nierstenen, nierontsteking, Pyometra (baarmoederontsteking) , het is in ieder geval zeer aan te raden om de dierenarts erbij te halen. Waarschijnlijk krijgt het paard dan een antibiotica om een ontsteking uit te sluiten Schijnheilig .
En als je zelf bloed zou plassen ga je toch ook meteen naar je dokter!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 13:51

Jantien schreef:
Bloed uit de vulva kan een hele rij oorzaken hebben. Is het alleen tijdens het plassen, of ook tussendoor te zien?
Is er een wondje te zien?
Je zegt dat de merrie niet meer drachtig wordt, wordt ze nog wel hengstig? Hangt het daarmee samen?

Paarden kunnen zeker blaasontsteking hebben en ook blaasstenen. En het kan ook samenhangen met het niet meer hengstig worden. Maar er kan ook iets heel anders aan de hand zijn.
Kortom: ik zou de eigenaar aanraden om toch een DA te bellen.


ze wordt nog wel hengstig. Er is geen wondje te zien en het is alleen tijdens het plassen.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 15:09

Is het zeker dat ze niet drachtig is? Kan ook dat zijn, sommige merries verliezen op het einde van de dracht kleine hoeveelheden bloed die uitgestoten worden tijdens het plassen. Gezien de eigenaars beetje zuinig zijn zeg maar op medische kosten, is ze wel gechecked geweest voor mogelijke dracht?

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 15:11

Eigenaar op de hoogte stellen en gelijk de veearts laten komen. Geen dag mee wachten.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 15:11

Ja, ze is gecheckt. En ze is steeds heel duidelijk hengstig, dus dat kan het niet zijn.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 15:39

Op het oog geen wond te zien, alleen tijdens het plassen, niet in samenhang met de hengstigheid.
Is de hele plas rood, of zijn het druppels aan begin of eind?
Perst de merrie tijdens het plassen?
Is de merrie vaker of minder vaak gaan plassen?
Bij dit soort probleem kan je toch echt gaan denken aan een ontsteking aan de urinewegen.
Dat kan alleen maar door meer onderzoek (urine, bloed, rectaal?) duidelijk worden. Bovendien is het instellen van een behandeling zeker nodig om meer schadde te voorkomen.
Dring er bij de eigenaar van het paard aub op aan dat het echt nodig is om een DA te roepen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 15:54

Sorry hoor bokkers, dit is dus een van de mindere kanten van een paard bijrijden. Het paard is niet van jouw, dus als de eigenaar het weet (waar ik van uitga) kun je niet op eigen houtje een veearts bellen. ( Afgezien van de rekening, die kan je eventueel ook zelf betalen wil je ook een goede verstandhouding houden met de eigenaar.)Wel wil je zoveel mogelijk info hebben, ik denk vandaar haar vraag. Ik heb het al meerdere keren meegemaakt, ik zou de veearts hebben gebeld maar Gamble is niet van mij dus ik kan alleen proberen de eigenaar te overtuigen. Soms lukt dat soms niet en soms krijg ik iets voor elkaar via een omweg zoals de wormenkuren die regel ik. ( De eigenaar hecht daar minder belang aan) Maar dat wil nog niet zeggen dat hij minder om het paard geeft, we verschillen alleen van mening.
Fiaffe, succes met je paardje.


Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 18:33

Ik zou door blijven gaan met vragen Piaffe, ik heb het gehad met een twenter die had erge mok, ik heb hem antwoorden verteld van bokt en toen schrok hij wil.
De DA is geweest heeft haar een spuit gegeven, ze heeft 2 dagen binnengestaan, maar stond toen weer in de drek, maar de DA is wel geweest.
En ik denk dat de eigenaar van jullie verzorgpaarden wel slimmer is een meer paardenmens is dan die van mij Schijnheilig

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 19:42

Jantien schreef:
Op het oog geen wond te zien, alleen tijdens het plassen, niet in samenhang met de hengstigheid.
Is de hele plas rood, of zijn het druppels aan begin of eind?
Perst de merrie tijdens het plassen?
Is de merrie vaker of minder vaak gaan plassen?
Bij dit soort probleem kan je toch echt gaan denken aan een ontsteking aan de urinewegen.
Dat kan alleen maar door meer onderzoek (urine, bloed, rectaal?) duidelijk worden. Bovendien is het instellen van een behandeling zeker nodig om meer schadde te voorkomen.
Dring er bij de eigenaar van het paard aub op aan dat het echt nodig is om een DA te roepen.


Het zijn druppels aan het einde, ze perst niet, ze plast niet vaker of minder vaak.

De dierenarts is vandaag gebelt en ik houd jullie op de hoogte.

Verder ga ik met Gamble mee, als het je eigen paard niet is ligt het moelijker.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antonius, kreekie, Xhiske en 42 bezoekers