Broer en schoonzus uitnodigen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Broer en schoonzus uitnodigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 22:57

De band tussen mijn broer en schoonzus en mij is eigenlijk 0,0.
Mijn broer was al het huis uit toen ik 12 jaar was en we hebben eigenlijk nooit een goede band gehad.
Ik ben sociaal absoluut niet sterk en het heeft er van mij uit eigenlijk nooit ingezeten om daar gewoon eens langs te gaan.
Maar dat geldt ook voor mijn broer en schoonzus. Het contact is al jaren beperkt tot verjaardagen en de laatste jaren eigenlijk alleen nog maar kinderverjaardagen.

Al die jaren heb ik nooit een verjaardag van mn nichtje en mn neefjes overgeslagen, alleen afgelopen jaar. Bij de verjaardag van mn jongste neefje ben ik niet geweest omdat ik de dag ervoor ben bevallen van mijn jongste zoon.
En met de verjaardag van mn oudste neefje zat ik helemaal niet goed in mijn vel. Mijn man moest tot laat werken en ik zag het niet zitten om in mijn eentje naar die verjaardag te gaan.
Ik heb het toen wel afgezegd bij mijn neefje (17). Dit was in december.

In januari was mijn dochter jarig en mijn broer en schoonzus hebben niets van zich laten horen. Mijn moeder dacht dat ze kwaad waren omdat ik niet op de verjaardag van mn neefje was geweest.
Ik heb er verder niets mee gedaan, en ik vind het eigenlijk ook wel best. Er is al zoveel gezeik geweest met hun, dat ik er wel een beetje klaar mee ben.

Maar nu wordt mijn jongste over een tijdje 1 jaar en de dag erna is mijn jongste neefje jarig (die wordt 16).
Ik zit te twijfelen of ik mn broer en schoonzus gewoon uit moet nodigen en dan merk ik wel of ze komen of niet. Of dat ik ze geen bericht stuur.
En dan mijn neefje. Ik vind dat de kinderen niet de dupe moeten zijn van onenigheid in de familie. Maar aan de andere kant, heb ik hem volgens mij al meer dan een jaar niet gezien. En andere jaren was het ook meer handje ophouden voor de verjaardag centen en verder zag je hem niet.
Ik vind het echt lastig wat ik hiermee moet.

Mijn kinderen missen er verder niets aan als ze niet komen. Mijn oudste (6 jaar) weet niet eens hoe mijn broer en schoonzus heten als ze ze op de foto ziet.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Broer en schoonzus uitnodigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:04

Ik zou ze gewoon uitnodigen, dan is het niet jouw 'schuld' als ze niet komen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Broer en schoonzus uitnodigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:09

Uitnodigen,dan kunnen ze je dat niet verwijten. Komen ze niet kun je nog bedenken of je naar de verjaardag van je neefje gaat of niet

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 23:17

Nimber schreef:
Uitnodigen,dan kunnen ze je dat niet verwijten. Komen ze niet kun je nog bedenken of je naar de verjaardag van je neefje gaat of niet


Ik wil het er eigenlijk niet van af laten hangen of ze naar mijn zoontjes verjaardag komen. Of ik wel of niet naar de verjaardag van mn neefje ga. Tenslotte heeft hij er verder niets mee te maken of zijn ouders bij ons op visite komen of niet.

Anoniem

Re: Broer en schoonzus uitnodigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 00:34

Nou zoals ik het lees heb je ook niet tot nauwelijks een band met je neefje en ze hebben de leeftijd dat ze prima snappen hoe eea werkt.. Ik zou het er denk ik gewoon bij laten. Vwb je eigen zoon, nodig ze uit en je ziet wel of ze komen..

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 00:49

Tja vrienden kun je uitzoeken, familie krijg je........
Volgens mij weet je het zelf wel volg je eigen gevoel en voel je niet schuldig.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 02:15

Ik heb idd ook geen band met mn nichtje en mn neefjes. Ze komen ook vrijwel nooit bij mn ouders, dus daar zie ik ze ook nooit.
Voor mij hoeft het eigenlijk ook niet meer. Maar ergens wil ik ook mn ouders niet teleur stellen. Die hebben er best wel verdriet van wat er allemaal is gebeurd.

Ik wilde dat ik zo makkelijk erover kon denken als mijn man haha. Die heeft zo iets van nodig ze uit en ga er gewoon heen, of niet maar stop met dat getwijfel. :D

Ik wil altijd met iedereen rekening houden en ik denk altijd voor iedereen. Erg vermoeiend.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Broer en schoonzus uitnodigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 06:55

Waarom zou je tijd stoppen in een niet bestaande relatie? Er is duidelijk geen wederzijdse interesse. Zo'n verjaardag is dus puur cadeautje geven en een showtje opvoeren voor jouw ouders. Zij weten toch ook wel dat dit nep is?

Mocht je er nou echt zoveel moeite mee hebben dan zou ik dit nog met jouw ouders bespreken en dan je keuze maken.

upendo

Berichten: 22278
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Broer en schoonzus uitnodigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 07:08

Kies voor jezelf. :)

Het 'brengt' niets voor jullie. Behalve dat je je ouders een plezier doet, maar uiteindelijk leef je voor jezelf. Als je gaat ben je een middag kwijt + verjaardagsgeld, gebruik dat liever voor een fijne middag met je gezin met een ijsje in de stad toe of iets dergelijks. :)

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 08:17

Waarom zou je je er druk om maken? Voor de ouders? Niet doen. Als je er zelf moeite mee hebt kun je altijd nog even een belletje doen in de trant van. Die verjaardagen liggen vlak na elkaar., je bent welkom maar als het je te druk is, is het ook oké.
Zelf heb ik ook een poppenkast familie maar doe er al jaren niet meer aan mee. Ik ben niet boos op m'n zus en zwager maar stop er ook geen tijd meer in. Komen we elkaar toevallig tegen is het soms wel eens echt gezellig, en daar blijft het dan ook bij.

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 08:22

TinkerTreas schreef:
Ik wil altijd met iedereen rekening houden en ik denk altijd voor iedereen. Erg vermoeiend.


Dan geef ik je nog iemand om rekening mee te houden: jijzelf.

Wat wil jij?

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 08:29

Lastig he? die verplichte familie nummers...vooral als je eigen leven al zo vol zit met van alles moeten...
Ik denk dat iedereen wel eens dergelijke gevoelens heeft. Wat betreft het "handje ophouden" ....tja....als je klein bent is je verjaardag geweldig!! Al die ooms en tantes die komen met cadeautjes, taart en chips snoepen....neefjes en nichtjes om mee te spelen.....Maar als je groter word...tuurlijk, cadeautjes zijn leuk! maar je moet er als puber niet aan denken om er de gehele avond bij te moeten zitten toch?
In onze familie kwamen we alleen op kinderverjaardagen zolang het kind op de basisschool zat..eenmaal op het voortgezet stuurden we een kaartje.
Toch is familie belangrijk. En is het nou echt zo erg om op te komen draven voor een verjaardag van een neefje of nichtje?
Weet je....ooit komt de tijd dat je je broer(s) en of Zus(sen) graag ziet...vooral als je ouders niet meer leven en zij jouw enige connectie met vroeger zijn. Want hoe je het ook went of keert, jullie delen een verleden en herinneringen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Broer en schoonzus uitnodigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 08:53

Wij hebben een aantal jaar weinig tot geen contact gehad met mijn oom en tante. Maar toen afgelopen jaar mijn moeder overleed waren ze er ongevraagd en hebben ze echt uitstekend voor ons gezorgd. Ik heb toen gemerkt hoe belangrijk familie kan zijn. Ik zou ze zeker uitnodigen en er naartoe gaan.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:14

Ik zou ze uitnodigen als dat voor jou goed voelt, niet voor je ouders maar voor jou.
Of je wel of niet naar de verjaardag van je neefje moet gaan is afhankelijk of je uitgenodigd wordt en of je wilt gaan, dat kan niemand anders bepalen dan jij.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Broer en schoonzus uitnodigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:31

Ik zou ze zeker niet uitnodigen als je er zelf niet op zit te wachten. Je kinderen missen er blijkbaar weinig aan als ze er niet zijn en uit je berichten denk ik op te maken dat het voor jou zelf ook niet echt hoeft.
Of je zelf wel daarheen wilt moet je zelf weten. Ik zou niet gaan als ik het idee had dat ik alleen goed genoeg was om de spaarpot te spekken, maar dat is van achter een beeldscherm lastig te bepalen.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:41

Iedereen tevreden houden en er zelf aan onder door gaan help je niemand mee en vooral jezelf en je gezin niet. Ik zat in dezelfde situatie als jij, altijd gezeur met voornamelijk mijn schoonzusje.. mijn broer en mijn ouders tegen me op proberen te zetten, onze manier van leven afkeuren. Kinderen en man deugde niet in haar ogen.. Ik heb nu bijna 22 jaar geleden tegen haar gezegd; succes en veel geluk met de rest van je leven. Met jou wil ik niks meer te maken hebben, en jij komt hier nooit meer binnen.. Beste beslissing ooit. :o
In het begin belde ik mijn broer iedere jaar als zijn kinderen of hij jarig waren.
Mijn ouders snapte waarom ik dit gedaan heb, maar net zoals bij jou hebben ze er ook moeite mee. Verjaardagen en feestdagen waren wel eens lastig omdat ik mijn schoonzusje compleet negeerde of weigerde een hand te geven..
Toen mijn broer zijn dochter 16 werd werd ik gebeld door mijn broer of ik ook naar haar verjaardag wou komen. Ze wouden het graag "goed maken" op mijn vraag hoe ze dat in gedachte hadden kreeg ik als antwoord, ik moest alles wat er gebeurt en gezegd was maar vergeten en vergeven.. Ik heb vriendelijk bedankt voor de uitnodiging en ze een fijn leven toegewenst.
Inmiddels zijn we dus bijna 22 jaar verder en eerlijk gezegd mis ik ze totaal niet.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:43

Hier precies hetzelfde verhaal TS. Ik heb al jaren geen band met mijn broer en schoonzus. Twee jaar geleden is na een verjaardag van hun tweeling die 7 werd de bom gebarsten. Ook echt om iets heel stoms. Mijn zus en ik zijn beide peettante en hadden een gezamenlijk cadeau. Zij had de kaart en het cadeautje bij zich. Maar zij was er eerder dan ik, dus toen wij 10 minuten later waren hadden de kinderen het cadeautje al opengemaakt en waren er mee aan het spelen. Het eerste wat mijn neefje vroeg toen we binnen kwamen is waar zijn cadeautje was. Ik heb toen gezegd goh mogen we eerst even binnenkomen? Tante ... heeft jullie cadeautje. Toen rende hij weg en ging hij spelen. Kinderen de hele middag niet gezien en toen ben ik dus vergeten ze te feliciteren. Echt stom van mij maar goed. Toen kreeg ik bij thuiskomst een email van mijn schoonzus dat ze het belachelijk vond dat ik de kinderen niet gefeliciteerd had, dat ik voortaan maar thuis moest blijven blabla. Nou toen heb ik flink van leer getrokken waarbij ik ook over de grens ben gegaan. Hier heb ik later mijn excuses voor aangeboden maar zij hebben dat niet gedaan.

Enfin, zij zijn toen niet meer naar mijn verjaardag gekomen uit boosheid, nou prima. Ik ben alleen nog naar de communie van die kinderen geweest en verder gaan we niet meer bij elkaar op de verjaardag. Als ik hun zie bij een van mijn zussen of moeder zijn mijn broer en ik gewoon beleefd tegen elkaar, mijn schoonzus doet nog altijd of ik lucht ben. Nu is het al jaren niet goed tussen mij en broer en schoonzus omdat zij zoveel dingen doen die alle fatsoensnormen aan voorbij gaan maar ik heb besloten het hierbij te laten. Ik ben benieuwd of we nog een uitnodiging voor de communie van mijn jongste neefje krijgen maar ik heb al besloten dan niet te gaan.


Je moet goed nadenken over wat je wilt met de relatie met je broer en schoonzus. Wil je dat repareren of wil je het zo laat? Kies voor dat waar jij het fijnst bij voelt. Soms klik je gewoon niet met mensen.

PrizTwir
Berichten: 2397
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 10:04

Ik zou ze wel gewoon uitnodigen, dan kunnen ze nooit zeggen dat je dat niet gedaan hebt. Het is dan aan hun de keus of ze langskomen of niet.

En kies voor jezelf. Ik zou ook niet naar een verjaardag gaan waar ik mij absoluut niet fijn bij voel. Bij mijn schoonfamilie is er ook altijd gedoe met verjaardagen. Ik heb nooit echt veel zin om heen te gaan. Altijd dat gezeur en gezeik, bah.

Anoniem

Re: Broer en schoonzus uitnodigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 13:59

Kies voor jezelf, wat wil jij?
Praat er met je ouders over, vertel hoe het er voor jouzelf voor staat.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:24

woofie schreef:
Toch is familie belangrijk. En is het nou echt zo erg om op te komen draven voor een verjaardag van een neefje of nichtje?
Weet je....ooit komt de tijd dat je je broer(s) en of Zus(sen) graag ziet...vooral als je ouders niet meer leven en zij jouw enige connectie met vroeger zijn. Want hoe je het ook went of keert, jullie delen een verleden en herinneringen.

Dan is later altijd nog een moment om contact op te nemen/aan te halen.
Zo absurd dat je "verplicht" met mensen om moet gaan waar het absoluut niet lekker mee loopt; want ja het is nu eenmaal familie en straks (over 20 jaar) ben je misschien wel blij dat je ze (nog) hebt.
Je gaat je nl steeds meer er tegenop zien om verplicht met elkaar om te gaan.
Natuurlijk kom je elkaar regelmatig tegen bij gezamenlijke feestjes/verjaardagen van opa/oma; maar dat is vaak net leuk/genoeg om wel normaal tegen elkaar te kunnen doen.

Ik deel wel met meer mensen een sterke herinnering/verleden; maar die blijf ik ook niet bezoeken als het niet (meer) klikt.

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Broer en schoonzus uitnodigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 23:17

Oh jeetje, ik zou in dit geval gewoon in het openbaar zeggend at wie komen wil mag komen, wellicht dat het ook bij je broer en schoonzus terecht komt, ik nodig al jaren niemand meer bewust uit, ik roep meestal op een andere verjaardag dat wie komen wil, welkom is.

Wat betreft je neefje: ik zou hem gewoon een leuke felicitatie kaart sturen. Ik denk niet dat het die puber uitmaakt of je er wel of niet bent (behalve de centen), zo vaak zie je hem niet en ik neem aan dat je ook geen band hebt. Jij hebt dus netjes aan zijn verjaardag gedacht en je hebt niemand gepasseerd.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Broer en schoonzus uitnodigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 23:32

Hoe het nu gaat, denk ik dat ik ze helemaal niet meer zie als mn ouders er niet meer zijn.
Het is niet dat we ruzie hebben en als ik ze tegen kom praten we ook gewoon. Maar ze komen ook vrijwel niet meer bij mn ouders.
Ik denk dat ik mn neefje idd maar een leuke kaart ga sturen. En voor de verjaardag van mn zoontje zal ik waarschijnlijk een mailtje sturen naar iedereen, dus ook naar hun. En dan merk ik het wel. Als ze komen is het prima, komen ze niet ook goed.
Ik ga proberen om me er niet meer druk om te maken.