Zadelmerken vlakke zit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MargrietJonk

Berichten: 1502
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:10

Ik kijk ook even mee.

Ik ben ook op zoek naar een "plat' mogelijk zadel en het liefst geen of minimale wrong.
Heb al veel proberen te googlen op internet. Maar tegenwoordig is alles.

"heerlijke diepe zit en dikke wrongen" "voor een ongedwonge zit" Pff schiet mij maar lek.
Van ongedwonge is dan geen sprake meer.

Welnu. Heb zelf een Danny Kroets luchtzadel. Die heeft een diepe zit en aardig wat wrong.

Heb al diverse Wintec's bekeken. Hele oude passiers, Kieffers, Stubben (20 + plus zadels).

Alle KN's vallen af. Ook teveel wrong. Zat zelf ook al naar IJslander zadel te kijken. Of zelfs
een springzadel.

Kortom. Ik volg even. :D

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:10

Kent & Masters heeft een vlakke zit en wrongen die je met klittenband kan aanbrengen (en dus ook kan weghalen).

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:25

Stubben...

Hele vlakke zit, weinig wrong en erg geschikt voor minder lange benen.

Heb zelf een Tristan en een Siegfried, top zadels

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:29

Inderdaad Stübben heeft fijne vlakke zadels zonder wrong en Passier trouwens ook.
Dit is trouwens een nieuwer zadel van Passier wat ook aan je eisen voldoet:
http://www.passier.com/saettel/dressur- ... e-dynamic/

NB Rien van der Schaft is dacht ik ook fan van platte zadels zonder steun. Zie 'm op plaatjes altijd op platte Stübbens rijden. Heeft toen een heel artikel van hem in de Bit gestaan, waarin hij aangeeft dat je hele zit eraan gaat door de hedendaagse ridderzadels.

MargrietJonk

Berichten: 1502
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: Volendam

Re: Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:45

Die freemove dynamic had ik idd al 'geschoten'. Alleen is deze moeilijk verkrijgbaar in NL.
Had stiekem even willen kijken of deze ergens tweede hands te koop waren. De grotere paardenwinkels verkopen deze versie ook niet.

Zal eens even vragen met welke Stübben Rien rijdt.

Die echte oude zadels van vroeger. Dat zoek ik. Maar daar zijn dan de kamers weer veel te nauw van.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:49

Wij hebben hier altijd van Stübben de 32 gehad en was ruim, erg ruim. Passier vond ik altijd wat nauwer (maar misschien is onze Passier gewoon een nauwe).
Als je trouwens googlelt op "flat dressage saddles" (afbeeldingen) krijg je heel wat interessant te zien.
Van der Schaft rijdt denk ik met een Tristan.

Pooh77
Berichten: 43
Geregistreerd: 12-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:58

Ik zweer ook bij de kn symfonie! Plat, ongedwongen, weinig wrong en toch zit je best stevig!

MargrietJonk

Berichten: 1502
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: Volendam

Re: Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:19

Fijn voor de tips. Ik ga ermee aan de slag!

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 19:54

MargrietJonk schreef:
Ik kijk ook even mee.

Ik ben ook op zoek naar een "plat' mogelijk zadel en het liefst geen of minimale wrong.
Heb al veel proberen te googlen op internet. Maar tegenwoordig is alles.

"heerlijke diepe zit en dikke wrongen" "voor een ongedwonge zit" Pff schiet mij maar lek.
Van ongedwonge is dan geen sprake meer.

Welnu. Heb zelf een Danny Kroets luchtzadel. Die heeft een diepe zit en aardig wat wrong.

Heb al diverse Wintec's bekeken. Hele oude passiers, Kieffers, Stubben (20 + plus zadels).

Alle KN's vallen af. Ook teveel wrong. Zat zelf ook al naar IJslander zadel te kijken. Of zelfs
een springzadel.

Kortom. Ik volg even. :D


Lastig he. Ik zie ook heel veel diepe zit. Ergerlijk ook dat als ik mensen vertel dat ik een vlakke zit wil omdat ik in een diepe zit niet kan zitten, ze roepen dat is dan geen zit heb en dat ik er beter van zal worden... Joh...

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:03

Wat ik niet snap is dat mensen hun hulpen kunnen geven in een badkuip zadel. Zeker als je als ruiter een holle rug hebt is een diepezit funest.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Re: Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:28

Mij is ook altijd geleerd dat je schouder, heup en hak op 1 lijn moesten liggen.
Tegenwoordig zie ik veel vaker dat t onderbeen 'afsteekt' naar voren. Terwijl het dan zadels zijn die aan de ruiter (en paard) zijn ontworpen/ aangepast. Ik vraag mij al lang af waarom dat zo is?

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:39

Ik heb toevallig zaterdag bij divoza een rossner kompakt dressuur gekocht. En vrij open zit een past prima op mijn haflinger en betaalbaar met nog 20% korting

Anoniem

Re: Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:52

Zijn er ook
Vlakke zadels met smalle twist? En dan ook nog kort..

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:58

Harry Dabbs. Ik weet niet of het binnen je prijsklasse valt.
Maar het zadel wordt zowel voor jou als je paard op maat / naar wens gemaakt.
Zowel de zit kan vlak, maar ook kniewrong kun je kiezen.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 00:06

denbine schreef:
Mij is ook altijd geleerd dat je schouder, heup en hak op 1 lijn moesten liggen.
Tegenwoordig zie ik veel vaker dat t onderbeen 'afsteekt' naar voren. Terwijl het dan zadels zijn die aan de ruiter (en paard) zijn ontworpen/ aangepast. Ik vraag mij al lang af waarom dat zo is?



Vaak verkeerde beugelophanging. Tegenwoordig zitten die veel vaker te ver naar voren. Daardoor wordt je been ook naar voren gezet. Soms heeft het ook iets met die diepe zit te maken, of het model van je zadel.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 00:27

Ik heb een Stübben te koop :j Heel mooi zadel en van super kwaliteit!

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 00:51

Babootje schreef:
Heeft ook te maken met wat je paard nodig heeft. Een paard met een hogere schoft resulteert vaker in een zadel met een wat diepere zit.

Wellicht, maar niet bij een KN. Ik heb een KN voor mijn merrie met best een hoge schoft, maar zitting is flink vlak. Mijn KN is nu 25 jaar oud, maar doet het nog steeds. Wat een kwaliteit, topmerk. Een zadelmaker zei eens tegen mij "zo'n zadel moet je nooit wegdoen". (wel weinig wrong maar die zijn er zo te lezen ook, toch vraag ik me af als je houdt van een vlakke zit en niet vast te zitten, of je dan wel wrong wilt.)

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 01:11

Ik gebruik kn symfonie dressuurzadels en wintec vzh, vind zelf wintec erg fijn zitten en een vlakke zit, maar dit komt misschien doordat ze een soort suede/stroeve zit hebben, ik heb dat liever ipv leer.

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 08:42

Ik heb de kn symphonie gehad, heerlijk zadel maar erg hard qwa zit.

Ik heb nu een 2e hands barnsby majestic en qwa "steun" het zelfde als de kn maar zit veel zachter.

2e hands vallen ze binnen je budget.
Nieuw niet meer te koop (tenzij restpartij) omdat de fabriek er volgens mij mee gestopt is.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 21-03-17 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 08:43

Er worden twee dingen door elkaar gehaald, denk ik. Bij een hoge schoft kan nog steeds een plat zadel (wel met dikkere kussens), maar bij een hoge schoft in combinatie met een wat diepere (gezonken) rug kom je niet meer weg met een plat zadel. Dan zul je wel bij een diepere boom uitkomen.

MargrietJonk

Berichten: 1502
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: Volendam

Re: Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:46

Rien v/d Schaft rijdt idd met een Stubben Tristan. Maar wel de special (Schultheiss).
Deze had ik ff gegoogled. Maar wederom weinig verkrijgbaar.
Tegenwoordig is het de Genesis Special.
Hij zei er nog bij. Let wel: het zadel moet nagemaakt zijn aan het Schultheiss model.

Griet's zoektocht gaat verder. B-)

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 17:55

Dat is een close contract model. Maar die staan niet op de site van stubben. Daar staan alleen diepe zit modellen op.

Ik zit steeds meer te denken aan een ijslander zadel. Daar zitten echt mooie open modellen in. Alleen gaan ze niet allemaal tot boommaat 34.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:56

Ben zelf erug gesteld op mijn thorowgood.
Vlak. Aanpasbaar en kort.

Ik wil niet meer anders.
Hiervoor stubben gehad. Zéér tevreden.

Voor mij een knijp zadels waar je de kont niet in kan keren.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:13

Je hebt van Hidalgo ook een IJslander model. Is een semi boomlooszadel. Ik heb van hun een barok model. Ook erg fijn.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:44

De mijne is ook 34. Die rossner kompakt vallen iets breder dan de Amerika.